آداب معاشرت چیست و چرا مهم است؟
تریتا نیوز : ستاره حمیدی – روان درمانگر ،آداب معاشرت مناسب رفتاری است که در شرایط خانوادگی، حرفه ای و اجتماعی مودبانه و قابل تحسین است. کردار خوب می تواند در موفقیت یا عدم موفقیت در بسیاری از جنبه های زندگی تاثیر گذار باشد. رفتار و کردار مناسب برای هر انسان متمدنی ضروری است.
آداب خانوادگی
اولین گام و مکان برای شروع آداب معاشرت از خانه و خانواده شروع می شود. زمانی که ازدواج می کنید، شما همه تلاش تان را می کنید تا با خانواده همسرتان روابط بهتری داشته باشید بنابراین تمام تلاش تان را می کنید تا بهترین رفتار و کردار را داشته باشید. به مرور متوجه می شوید زمانی که از واژگانی مودبانه مانند”لطفا” و “متشکرم” استفاده می کنید همسرتان عکس العمل بهتری نشان می دهد. کودکانی که در خانواده رفتارهای مناسب را یادگرفته اند و می دانند که باید به والدین شان احترام بگذارند، همین درسها را در اجتماع پس می دهند.
آداب اصلی و ابتدایی برای اعضای خانواده
- به حریم خصوصی همدیگر احترام بگذاریم.
- به متعلقات و وسایل دیگری احترام بگذاریم.
- وسط حرف کسی نپریم.
- برای غذا به موقع بیاییم.
- از کلمات مودبانه مانند”لطفا” و ” متشکرم” استفاده کنیم.
- موقع غذا با تلفن صحبت نکنیم یا پیام ندهیم.
- با دهان بسته بجوییم.
- سر هم فریاد نزینیم و اسم بد برای هم نگذاریم.
- وسایل مان را جمع و مرتب کنیم، وسایل ما را شخص دیگری نباید جمع کند.
- به حرف پدر و مادر گوش بدهیم و احترام بگذاریم.
آداب اجتماعی
آداب اجتماعی اشاره دارد به نحوه ی رفتار شما در انظار عمومی، با دوستان و غریبه ها خواه در خانه کسی مهمان باشید یا در رستوران باشید. اگر با دوستان و همسایه ها با احترام رفتار کنید، شما به احتمال زیاد در لیست افرادی قرار می گیرید که به آنها اعتماد دارند، و به آنها اهمیت می دهند و دوست دارند با آنها معاشرت کنند.
آداب معاشرت اجتماعی اصلی:
- همیشه تلاش کنید تا سر وقت به قرارها برسید. دیر کردن بی ادبی است و نشان می دهد که برای زمان دیگران ارزشی قائل نیستید.
- هنگام مکالمه با دیگران تماس چشمی برقرار کنید.به جای نگاه کردن به طرف مقابل به پشت سرش نگاه نکنید مگر اینکه فکر کنید خطری شما را تهدید می کند.
- وسط حرف دیگری نپرید.
- مودبانه و با وقار تعریف و تمجید کنید و تعریف و تمجید را بپذیرید.
- غیبت نکنید نه با دوستان نه در مورد دوستان تان. زمانی که با دوستان تان پشت سر کسی غیبت می کنید برای او این سوال پیش می آید که پشت سر او چه می گویید.
- در را برای افراد مسن، معلولین یا والدین و فرزندان شان باز نگه دارید.
- زمانی که به مهمانی دعوت می شوید هرگز دست خالی نروید حتما چیزی برای میزبان ببرید یا چیزی ببرید و با هم آن را استفاده کنید.
- اگر بیمارید ، سرما خورده اید یا بیماری واگیرداری دارید حتما به دیگران اطلاع دهید. می توانید برنامه های تان را تا بهبود کامل حال تان عقب بیاندازید و اجازه ندهید اطرافیان تان هم مریض شوند.
- زمانی که با دوستان یا گروهی بیرون می روید دونگ خودتان را بپردازید.
آداب ارتباطات جمعی و شبکه های مجازی
استفاده از وسایل ارتباط جمعی و شبکه های مجازی هم برای خودش آداب و رسومی دارد که باید به آن احترام بگذارید.
- هرگز چیزی را که نمی خواهید همه دنیا آن را ببیند در شبکه های اجتماعی نگذارید.
- اطلاعات زیادی در مورد خودتان و خانواده تان در شبکه های اجتماعی نگذارید. شما نمی دانید که چه کسانی آن را خواهند دید. مثلا اگر فرزندان تان را خانه تنها گذاشته اید و به خارج از شهر رفته اید را در ملا عام عنوان نکنید، اولین وظیفه ی شما حفاظت از خانواده تان است.
- برای دیگران هم زمان بگذارید، زیادی شیفته مسائل خودتان نباشید به پست های آنها توجه کنید و در صورت لزوم پاسخ دهید.
- اگر در شبکه های مجازی اشتباهی مرتکب می شوید، حتما معذرت خواهی کنید و دیگر آن را تکرار نکنید.
- از قوانین شبکه های اجتماعی و مجازی که از آنها استفاده می کنید تبعیت کنید.
آداب حرفه ای
تبعیت از آداب حرفه ای به دیگران نشان می دهد که شما تا چه حد مودب و قابل اعتماد هستید. اگر آداب رفتاری حرفه ای خوبی داشته باشید به احتمال زیاد در کارتان ترفیع خواهید گرفت اما در غیر این صورت شما جزو تعدیل نیروها هستید. بنابراین آداب شغلی می تواند برای تان ترفیع به همراه داشته باشد و عدم مجهز بودن شما به این آداب احتمال اخراج شما را به همراه دارد.
آداب حرفه ای اصلی
- همیشه سر وقت بروید.
- متناسب با محل کارتان لباس بپوشید.
- هرگز یک مکالمه را قطع نکنید مگر اینکه مورد اضطراری باشد.
- بعد از اینکه کارتان تمام شد برگه ها را از دستگاه کپی و فکس یا اسکن بردارید.
- مودبانه و محترمانه دست دهید.
- دیگران را برای کارهای خوب و موفقیت شان تمجید و تحسین کنید.
- با مراجعین، همکاران و بازدید کنندگان مودبانه رفتار کنید. اگر منتظر هستند حتما به آنها صندلی برای نشستن تعارف کنید.
- داد و فریاد نکنید.
- اگر شخصی عصبانی است شما در بحث او شرکت نکنید.
- به وسایل شخصی فرد دیگری به هیچ وجه دست نزنید.
- به حریم خصوصی افراد در محل کارتان احترام بگذارید.
- زمانی که با همکاران تان هستید کاری نکنید که بعدا از مطرح شدنش ناراحت شوید.