تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • سهم قابل توجه استان‌های «کرمانشاه» و «ایلام» در بهبود شاخص‌های مالی بانکداری الکترونیک بانک مسکن در تیرماه

  • رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیرعامل بانک صادرات ایران در اردوی ملی‌پوشان وزنه‌برداری/ اهدای نشان ویژه فدراسیون وزنه‌برداری به محسن سیفی به پاس حمایت از قهرمانان کشور

  • همگرایی و هدف گذاری در سیر تحقیقات میکروبیوم در خدمت نظام سلامت کشور

  • سالاری در کمیته اصلاح ساختار بنگاه‌داری تامین اجتماعی عنوان کرد: متعهد به امانتداری از دارایی کارگران و بازنشستگان هستیم

  • مروری بر رمان «جسدهای شیشه‌ای» به بهانه زادروز مسعود کیمیایی/ خاطره، خیابان و خیانت!

  • آی‌بی‌کراد؛ پیشران سرمایه‌گذاری برای تولید در بازار سرمایه ایران

  • مدیریت امور استان‌ها و بازاریابی پست بانک ایران برای تیرماه اعلام کرد؛ رشد ۱۰۲ درصدی مبلغ ضمانت‌نامه‌های صادره در باجه‌های بانکی روستایی نسبت به مدت مشابه سال گذشته

  • سهم قابل توجه استان‌های «کرمانشاه» و «ایلام» در بهبود شاخص‌های مالی بانکداری الکترونیک بانک مسکن در تیرماه

  • معاون اجرایی مدیریت شعب استان خراسان رضوی خبر داد: تحقق بانکداری شرکتی با امضای چندین تفاهم نامه در خراسان رضوی/ بانکداری شرکتی ابزاری جهت ارایه خدمات ویژه اعتباری به مشتریان خاص

  • با مشارکت بانک تجارت: گام نخست اجرای مصوبه احداث ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه انرژی‌ تجدید پذیر برداشته شد

واریته
صفحه اصلی›واریته›بازاریابی کتاب در سایه گسترش تجربه فرهنگی

بازاریابی کتاب در سایه گسترش تجربه فرهنگی

توسط مهناز خدادوست
۱۴۰۴-۰۳-۰۸

تریتا نیوز / رویا سلیمی-اهالی کتاب و مطالعه، قطعا نام فیدیبو را به عنوان پلتفرم دانلود و خرید کتاب دیجیتال شنیده‌اند. پلتفرمی که سیزده سال از فعالیتش می‌گذرد و حالا نام آشنایی برای کتاب‌دوستان به شمار می‌رود. پس از گذشت یک دهه فعالیت در حوزه کتاب دیجیتال و صوتی، سال ۱۴۰۳، سال تغییر رویکرد این پلتفرم از ارائه دهنده صرف خدمات دیجیتالی و برخط کتاب، به تهیه‌کنندگی در حوزه‌های دیگر هنر بود. اولین اقدام فیدیبو در توسعه فعالیت های هنری خود، حمایت از فیلم «علت مرگ: نامعلوم» به نویسندگی و کارگردانی علی زرنگار بود. فیلمی که عدم حضورش در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۳، حواشی و اعتراضاتی را به دنبال داشت. فیلمی جاده‌ای با سویه‌های اجتماعی که نمره خوبی از منتقدان و اهالی رسانه گرفت.

اما گویا این اولین گام فیدیبو برای ورود به دیگر عرصه‌های هنر بود. در دی ماه ۱۴۰۳، تبلیغات شهری کنسرت ارکسترال گروه کامکارها با نام «آتش زنده»، یک نام آشنای دیگر در کنار کامکارها در پوستر خود داشت. فیدیبو تهیه‌ و برگزاری این کنسرت را برای دو شب در چهار اجرا در هتل اسپیناس پلاس به عهده گرفت. نکته مهم دیگر در برگزاری این کنسرت، معرفی سایت فروش بلیط آن بود. مخاطبان و علاقمندان این کنسرت کامکارها، از سایت اختصاصی فیدیبو امکان تهیه بلیط داشتند.

تجربه تهیه‌کنندگی فیدیبو در حوزه‌های غیر کتاب به همین جا محدود نشد. از اواخر فروردین ماه ۱۴۰۴ نمایش «یخ بستگی» به نویسندگی و کارگردانی احمد سلگی و تهیه کنندگی فیدیبو به روی صحنه رفت. مخاطبان جدی تئاتر عموما هنگام تهیه بلیط به سایت تیوال مراجعه می‌کردند. اما این بار نیز خرید بلیت نمایش از سامانه بلیط فروشی فیدیبو، امکان‌پذیر بود.

اینکه پلتفرمی دیجیتال که در حوزه کتاب فعالیت‌ می‌کند، چرا پس از گذشت یک دهه، شروع به تجربه دیگر حوزه‌های هنر کرده، موضوعی است که چند تلقی می‌توان در مورد آن مطرح کرد. نکته اول اینکه در میان اهالی فرهنگ و هنر و جماعت کتاب‌خوان، یک دهه حضور مستمر و حرفه‌ای؛ فیدیبو را به ویژندی شناخته شده و مهم تبدیل کرده است. این ویژگی، به خودی خود واجد امکانات و توانایی‌هایی برای جلب مخاطب خواهد بود. در سال‌های اخیر، بحث تهیه‌کنندگی در سینما و تئاتر و موسیقی؛ به یکی از چالش‌های اساسی در مدیریت فرهنگ و هنر کشور تبدیل شده است. از پول‌های مشکوک تا تهیه‌کنندگی برخی فرزندان مقامات سیاسی، مناقشات بسیاری را در میان اهالی دست‌اندرکار به دنبال داشته است. ضمن اینکه برخی مخاطبان نیز توجه ویژه‌ای به تهیه‌کننده به عنوان سیاست‌گذار اصلی اثر داشته و دارند. در این میان، وقتی پوستر فیلم، کنسرت و تئاتر با تهیه‌کنندگی پلفترمی کتاب‌محور را می‌بینند؛ در انتخاب آنها برای مصرف تاثیرگذار خواهد بود.

ضمن اینکه سایتی با محوریت کتاب، عموما پس زمینه مثبت و قابل اعتمادی در ذهن مخاطب آشنا به این حوزه دارد. بخشی از تردید او را برای انتخاب اثر هنری از بین می‌برد و در کنار نام کارگردان یا نوازندگان مشهور و مطرح،‌ فیدیبو به تنهاییقابلیت ایجاد فضای رقابتی در میان دیگر تهیه‌کنندگان مرسوم را خواهد داشت. این پس زمینه ده ساله، اولین و مهم‌ترین ویژگی برندی است که کالایی با کیفیت فرهنگی قابل قبول را به مخاطب عرضه خواهد کرد. این شناخت حداقلی، مخاطب را نسبت به محتوای مورد تبلیغ مجاب و دست او را برای انتخاب می‌گیرد. بنابراین، فیدیبو، مرجعی برای انتخاب‌گری مصرف کالای هنری می‌شود. کالایی که از سینما، تا موسیقی و تئاتر، امکان خرید و رزرو بلیط در سایت کتاب‌های الکترونیک را فراهم کرده است. این نکته نیز از اهمیت بسزایی در بازاریابی و خرید مشتری برخوردار است. مخاطبی که احتمالا تا پیش از این برای دانلود و خرید الکترونیک کتاب مورد علاقه‌اش به فیدیبو سر می‌زد، حالا رزرو بلیط تئاتر و کنسرت، امکان‌های بیشتری برای عرضه را فراهم می‌کند. در کنار این، مخاطبانی که تنها نام فیدیبو را به عنوان پلتفرمی کتاب محور شنیده‌اند، برای خرید بلیط تئاتر یا کنسرت، وارد فضایی می‌شوند که می‌تواند تجربه متفاوت دیگری را هنگام خرید برای آنها فراهم سازد. بدین معنا که پس از خرید بلیط کنسرت، با انبوهی از جلد کتاب و پیشنهادهای جذابی از کتاب‌ صوتی مواجه می‌شود. این مواجهه به تنهایی بستری تاثیرگذار برای ترغیب مخاطبی فراهم می‌کند که در طی ده سال گذشته، هیچ خریدی از فروشگاه الکترونیک کتاب فیدیبو نداشته است. بنابراین چرخه عرضه بلیط تئاتر و کنسرت با چرخه عرضه کتاب الکترونیک، روندی از ارائه محصول فرهنگی و هنری را فراهم می‌سازد که نه تنها بر یکدیگر هم‌پوشانی ندارند، بلکه بر هم موثر و از هم تاثیر خواهند گرفت.

اگر به انتخاب‌های فیدیبو در مدت یک ساله، تغییر رویکردش در عرضه محصول فرهنگی و هنری نگاهی بیندازیم، متوجه یک نکته اساسی دیگر خواهیم شد.

پلتفرمی که تا پیش از این کتاب عرضه می‌کرد، در معرفی و تهیه کالای هنری تئاتر، سینما و موسیقی نیز براساس انتظار مخاطب عمل کرده است. بدین معنا که محصول معرفی و تهیه شده از سوی پلتفرمی کتاب‌محور، محصول مبتذل، سطحی نبوده و قابل دفاع است. اگر نگاهی به سایت‌های فروش بلیط کنسرت، تئاتر و سینما بزنید، متوجه تفاوت و انتخاب آگاهانه فیدیبو خواهید شد. بنابراین مرجع انتخاب‌گری برای این پلتفرم، می‌تواند آثاری را به مخاطب عرضه کند، که وجوهی از فرهیختگی و درصدی از ارزش هنری را در خود جای داده باشد.

اگر بپذیریم که فیدیبو برای مخاطب، از جایگاه والایی به جهت عرضه کتاب برخوردار است، در اینجا او با بازاریابی حسی روی آورده. بازاریابی با هدف ایجاد روابط عاطفی بین شرکت و مصرف‌کننده و به دور از تبلیغات رسانه‌ای برای او برنامه ریزی شده است. عنصر اصلی در این نوع بازاریابی، حواس مخاطب است. فیدیبو در راستای بازاریابی جدید امکان ارتباط با مشتریان را از خرید کردن به مصرف و تجربه فرهنگی تغییر و انتقال دهد. برخلاف بسیاری از سایت‌های فروش کتاب، که بیشتر به دنبال ترویج کتاب هستند تا تبلیغ آگاهانه و موثر، فیدیبو در کنار فروش، به ایجاد ارتباط با مشتری نیز تمایل دارد و خریدار را به مشارکت‌کننده فرهنگی تبدیل می‌کند.

 

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=214394

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • واریته

    آنر ۲۰ در تاریخ ۳۱اردیبهشت معرفی می‌شود

    ۱۳۹۸-۰۱-۲۸
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    جزییات برنامه پروازهای حج اعلام شد

    ۱۳۹۶-۰۴-۲۹
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    حجت الله ایوبی به عنوان مشاور ارشد وزیر منصوب شد

    ۱۳۹۵-۱۲-۲۳
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    ۳ میلیون نهال در شهر تهران کاشته می‌شود

    ۱۳۹۵-۱۲-۱۲
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    مهران مدیری به فیلم مهدویان پیوست/ همبازی معادی در «درخت گردو»

    ۱۳۹۸-۰۵-۱۸
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    اختلاف فاحش دستمزد بین بازیکنان زن و مرد دنیای فوتبال و شکایت تیم زنان ایالات متحده

    ۱۳۹۸-۰۴-۱۹
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • سهم قابل توجه استان‌های «کرمانشاه» و «ایلام» در بهبود شاخص‌های مالی بانکداری الکترونیک بانک مسکن ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۵-۰۷
  • رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیرعامل بانک صادرات ایران در اردوی ملی‌پوشان وزنه‌برداری/ اهدای نشان ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۵-۰۷
  • همگرایی و هدف گذاری در سیر تحقیقات میکروبیوم در خدمت نظام سلامت کشور

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۵-۰۷
  • سالاری در کمیته اصلاح ساختار بنگاه‌داری تامین اجتماعی عنوان کرد: متعهد به امانتداری از دارایی ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۵-۰۷
  • مروری بر رمان «جسدهای شیشه‌ای» به بهانه زادروز مسعود کیمیایی/ خاطره، خیابان و خیانت!

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۵-۰۷
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است