تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • قرارداد اختیار معامله مبتنی بر گواهی سپرده مس کاتد به زودی راه اندازی می شود/ بیش از ۸ هزار سرمایه گذار در بازار گواهی مس فعال هستند

  • نشست مشترك مدیرعامل بانك ملت و رییس دانشگاه صنعتی شریف با موضوع حمایت از تولیدات علمی و فناورانه

  • ارائه خدمت حساب وكالتی در بانك ملت برای خرید خودروهای وارداتی از طریق سامانه اتونوین در خردادماه

  • رشد ۷۰ درصدی دارایی ها در ۸۰ روز؛ «تداوم» به ۲۵ همت رسید

  • هدف اصلی همه کارکنان بانک اقتصادنوین، خدمت به مردم است

  • سیاست اعتباری بانک اقتصادنوین، حمایت از تولید است

  • آغاز پروژه چند وجهی نوسازی صنایع با مشارکت بانک صادرات ایران/ تاکید قربان اسکندری بر تولید خودروهای باکیفیت و منطبق بر استانداردهای روز جهانی

  • بانك صنعت و معدن مجموعه‌ای از خدمات نوین مالی را برای حمایت از بخش تولید كشور ارائه می كند

  • وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی از سامانه جامع صورت‌های مالی: راه‌اندازی سامانه «صورا» نمادی از حفظ نگاه بلندمدت در شرایط جنگی است

  • پایداری فناوری بانک مسکن در شرایط بحرانی، ضامن امنیت مالی مشتریان است

سلامت
صفحه اصلی›سلامت›خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات با کمبود ویتامین D

خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات با کمبود ویتامین D

توسط اپراتور خبر
۱۳۹۶-۰۳-۲۵

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: مطالعات نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به فشارخون بوده و کمبود ویتامین D دارند دو برابر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی قرار دارند.

دکتر حسن گنجی‌زاده زواره درباره خواص ویتامین D گفت: این ویتامین‌ محلول در چربی محسوب می‌شود که برای بدن لازم است و به رشد و استحکام استخوان‏ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند. ویتامینD با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و از طریق ترجمه ژن‌های هسته سلول منجر به رشد سلول می‌شود.

وی با تاکید براینکه کمبود ویتامینD  باعث پوکی استخوان در کهنسالی می‌شود، اضافه کرد: منبع اصلی دریافت این ویتامین به جز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین و شیر ٬ نور آفتاب است. این ویتامین  به بدن برای جذب کلسیم کمک می‌کند اما کمبود آن باعث بروز مشکلات استخوانی نظیر نرمی استخوان می‌شود.

گنجی‌زاده زواره یادآور شد: سطوح پایین ویتامین D میتواند اثرات فراتری از استخوان  داشته باشد؛  مطالعات نشان می‌دهد کمبود این ویتامین، علاوه بر افزایش خطر بیماری‌های قلبی و ابتلا به افسردگیمنجر به بروز آسم شدید می‌شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم  با بیان اینکه افرادی که پوست تیره‌تری دارند سخت‌تر ویتامین D را جذب می‌کنند، اضافه کرد: ویتامین D برای سلامت پوست بسیار ضروری است و دریافت آن از طریق آفتاب باعث بروز سرطان می‌شود، چرا که اشعه ماورای بنفش که منجر به تحریک سلول‌ها برای تولید این ویتامین می‌شود عامل اصلی ابتلا به سرطان پوست است.

وی همچنین اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد این ویتامین بر تمام گروههای سنی مانند نوجوانان، کودکان، بزرگسالان و نوزادان تاثیر می‌گذارد. اما افرادی هستند که سن بالای ۵۰ سال دارند ، چاق هستند، داروی خاصی مصرف می‌کنند یا اختلالات گوارشی دارند و بیشتر در معرض خطر هستند، به همین دلیل این افراد باید مصرف ماهی قزل‌آلا و تخم‌مرغ  را افزایش دهند .

گنجی‌زاده زواره با تاکید براینکه ترکیبی از فشار خون بالا و کمبود ویتامین D می‌تواند کشنده باشد، یادآورشد: مطالعات نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به فشارخون هستند و کمبود ویتامین D دارند دو برابر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی قرار می‌گیرند. همچنین کمبود این ویتامین می‌تواند اخطاری برای ابتلا به سرطان پستان در زنان باشد. به خصوص در افراد مسن‌تر باعث می‌شود غدد پارا تیروئید هورمون‌های بیشتری تولید کند،سطح پایین این ویتامین و سطح بالای هورمون‌های پارا تیروئید به شدت به افسردگی وابسته است.سرطان روده بزرگ و پروستات می‌تواند به دلیل کمبود ویتامین D باشد.

وی همچنین ادامه داد: بسیاری  از زنان پس از یائسگی دچار افزایش وزن می‌شوند اما مصرف مکمل‌ها و ویتامین D و کلسیم ممکن است افزایش وزن را آهسته‌تر کنند. مصرف این ویتامین در کودکان سبب می‌شود کمتر در معرض ابتلا به دیابت قرار گیرند و کودکان مبتلا به آسم در زمان کمبود ویتامین D فورا بستری می‌شوند. یکی از راههای دریافت ویتامین D از طریق رژیم غذایی است؛ ماهی آزاد، ماهی تن و ماهی‌های چرب منبع غنی از این ویتامین هستند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: تخم‌مرغ،‌ پنیر، جگر گاو، مارگارین، ماست و پنیر، روغن کبد ماهی هم غنی از ویتامین D هستند اما در مورد پنیر و بستنی حتما باید برچسب غنی بودن از ویتامینD روی آن کنترل شود. بیشتر قرص‌های مکمل حاوی ویتامین Dهستند. همچنین ویتامین D3 تا سه برابر در بالا بردن سطح ویتامین D موثر است.  میزان مصرف این نوع ویتامین بستگی به سن و فعالیت افراد در طول روز دارد و مقدار مجاز توصیه شده ۶۰۰ واحد در روز برای بزرگسالان تا سن ۷۰ سال و ۸۰۰ واحد برای بالاتر از ۷۰ سال است.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به میزان دوز مناسب ویتامین D برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، عنوان کرد: شیر مادر خود یک منبع غنی از ویتامین D است اما دریافت آن باید حداکثر تا ۴۰۰ واحد در روز باشد. داروهای استروئیدی می‌توانند با ویتامین D ناسازگار باشد، بنابراین در این مورد باید  پزشک مشورت شود. مصرف روزانه تا حدود ۴۰۰۰ واحد از ویتامین D امن است اما با مصرف بیشتر به کلیه‌ها آسیب می‌رسد.

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=15395

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • سلامت

    ۳ گزینه طبیعی ضدپیری!

    ۱۳۹۶-۰۷-۳۰
    توسط اپراتور خبر
  • سلامت

    علت و راه درمان ترک گوشه لب

    ۱۳۹۷-۰۵-۲۸
    توسط اپراتور خبر
  • سلامت

    آشنایی با جکفروت و خواص آن

    ۱۳۹۵-۱۱-۲۶
    توسط اپراتور خبر
  • سلامت

    چگونه انگیزه خود برای ورزش کردن را حفظ کنیم؟

    ۱۳۹۶-۰۹-۲۲
    توسط اپراتور خبر
  • سلامت

    سرنوشت پزشک خانواده در برنامه ششم/اعتبار طرح کامل نیست

    ۱۳۹۷-۰۴-۱۶
    توسط اپراتور خبر
  • سلامت

    ۴ علامتی که زنان نباید نادیده بگیرند

    ۱۳۹۶-۱۰-۰۳
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • قرارداد اختیار معامله مبتنی بر گواهی سپرده مس کاتد به زودی راه اندازی می شود/ ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۵-۰۳-۲۳
  • نشست مشترك مدیرعامل بانك ملت و رییس دانشگاه صنعتی شریف با موضوع حمایت از تولیدات ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۵-۰۳-۲۳
  • ارائه خدمت حساب وكالتی در بانك ملت برای خرید خودروهای وارداتی از طریق سامانه اتونوین ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۵-۰۳-۲۳
  • رشد ۷۰ درصدی دارایی ها در ۸۰ روز؛ «تداوم» به ۲۵ همت رسید

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۵-۰۳-۲۳
  • هدف اصلی همه کارکنان بانک اقتصادنوین، خدمت به مردم است

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۵-۰۳-۲۳
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • پرسیلاک
    در
    ۱۴۰۴-۰۹-۲۲

    تحول در گردشگری سلامت؛ هتل‌ها و مراکز اقامتی در مسیر ارتقای سلامت مسافران

    وضعیت امکان رفاهی و ...
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است