مدیران تولید را در سینما جدی نمی گیرند
مدیریت تولید سینما به عنوان یکی از صنوف مهم و ارکان با اهمیت یک پروژه نقش کلیدی و انکار ناپذیری در موفقیت آن دارد، صنفی که به عقیده برخی از اعضایش آنگونه که باید جدی گرفته نمی شود و در جشن های مهم سینما همچون خانه سینما و جشنواره فیلم فجر از نقش ارزنده این صنف تقدیر به عمل نمی آید. همچنین یکی از مسائلی که این صنف در چند ماه اخیر با آن مواجه شده. حذف اسامی مدیران تولید از پروانه نمایش آثار است که بدون اطلاع آنان این اتفاق افتاده حال آنکه جدی تر گرفتن نقش مدیران تولید در موفقیت آثار سینمایی منجر به جلوگیری از این موضوع می شود که افرادی که در صنوف دیگر مشغولند پا در کفش مدیریت تولید کنند. به هر حال مدیریت تولید خود یک تخصص است که تنها از اهل فن آن بر می آید.
در گزارش پیش رو به بهانه برگزاری شانزدهمین جشن مدیران تولید سینما در شب گذشته اطلاع از وضعیت این صنف به سراغ چند تن از مدیران تولید سینما همچون حسن مصطفوی، پیمان جعفری و یوسف صمدزاده رفتیم. همچنین تماسی با محمدصادق آذین پیشکسوت این حوزه داشتیم که به دلیل کم کاری و دور بودن از مسائل صنف ترجیح داد در این گفت و گو شرکت نکند. به هر حال آذین یکی از معدود پیشکسوتان این رشته است که برخلاف برخی از همکاران خود در این صنف که به تهیه کنندگی رو آورده اند، به این حوزه وفادار مانده و مدیرتولید بسیاری از آثار شاخص سینمایی باقی ماند. برای او آرزوی سلامتی و موفقیت می کنیم.
یوسف صمدزاده:
مدیریت تولید کاری تخصصی است
یوسف صمدزاده، مدیر تولید فیلم سینمایی «مجنون لیلی» در خصوص برگزاری شانزدهمین جشن مدیران تولید سینمای ایران و وضعیت این صنف به بانی فیلم گفت: انجمن مدیران تولید وضعیت خوبی دارد و بسیار سیستماتیک پیش می رود و هیات مدیره مسائل صنفی خود را به نحو احسن انجام می دهد. این جشن که در ماه رمضان است جشنی است که هر سال برگزار می شود و از پیشکسوت ها و چهره های جدیدی که وارد عرصه مدیر تولید شده اند و در کارهای با ارزشی سهیم بوده اند، تمجید می شود.
وی در خصوص عملکرد خانه سینما در قبال این صنف افزود: به هر حال خانه سینما انجمن مدیران تولید را جدا از سایر صنوف نمی داند ولی فکر می کنم این انجمن در میان صنوف جزو شاخص ترین هاست و همیشه هم این انجمن را حمایت کرده و در برگزاری جشن مدیران تولید و هزینه های آن به هیأت مدیره خانه سینما کمک کرده است.
صمدزاده در خصوص تقدیر از مدیران تولید در این جشن عنوان کرد: تا جایی که می دانم قرار است از سه تن از پیشکسوتهای مدیران تولید که سالیان سال در این عرصه فعالیت کرده اند و همچنین از دو تن از مدیران تولیدی که در سالهای اخیر در آثار شاخص سینمایی حضور فعال داشته اند تقدیر شود.
این مدیر تولید در خصوص ورود برخی از مدیران تولید به عرصه تهیه کنندگی بیان کرد: فکر می کنم طبیعی ترین مشکل و روند این است که مدیران تولید در آینده وارد عرصه تهیه کنندگی شوند. به هر حال تهیه کنندگی و مدیریت تولید یک تخصص است و اینکه کسی که معلوم نیست از کجا می آید تهیه کننده شود و گاهی هم باعث بروز مسائلی شود کجا و مدیر تولیدی که در عرصه تولید دارای تجربه است و بعد تهیه کننده می شود کجا. طبیعتاً اگر مدیر تولید تهیه کننده شود حرفه ای تر است. فکر می کنم این حق مدیران تولید است که با کسب تجربه در زمینه تولید وارد عرصه تهیه کنندگی شوند. وی اضافه کرد: امیدوارم سینماگران نقش مدیران تولید را در تولید آثار سینمایی جدی بگیرند و بدانند که حضور یک مدیر تولید مقتدر در بدنه یک فیلم چقدر تاثیر مثبت خواهد داشت.
حسن مصطفوی:
ارزش مدیران سینمای جهان با ایران برابر نیست
حسن مصطفوی مدیر تولید فیلم سینمایی «فروشنده» در خصوص برگزاری شانزدهمین جشن مدیران تولید سینمای ایران و وضعیت صنفی مدیران تولید به بانی فیلم گفت: وضعیت صنف بسیار خوب است. به هر حال صنف به کار دوستان و مشکلاتی که به وجود می آید، رسیدگی می کند ولی متاسفانه در فیلم ها آن شرایطی که باید برای مدیران تولید فراهم شود هنوز فراهم نشده است. به نظرم آن ارزش و اعتباری که یک مدیر تولید در سینمای جهان دارد با ارزش و اعتباری که یک مدیر تولید در سینمای ایران دارد واقعاً یکی نیست، در صورتی که ممکن است کاری که مدیر تولید در ایران انجام می دهد ده ها برابر سنگین تر از کاری باشد که مدیر تولید در خارج از ایران انجام می دهد.
وی افزود: بحث دیگری که در خصوص آن گله دارم این است که نام مدیران تولید و مدیران فیلمبرداری که سابقاً درج می شد، از پروانه ساخت حذف کرده اند که دلیلش هم مشخص نیست. این موضوع باعث یک بی نظمی می شود که هر کسی به خود اجازه دهد مدیر تولید باشد و چون مدیر تولید بودن شغل حساسی است که بر اساس احساس آدمهاست، باعث می شود که در برخی موارد یک سری خبط و خطاهایی صورت بگیرد که جبران ناپذیر باشد و یا آسیب های جدی به پروژه بزند و پروژه متحمل هزینه بسیار زیادی شود. به همین دلیل این قضیه باید قاعده مند و قانونمند شده و شرایطی فراهم شود که حداقل انجمن مدیران تولید بدانند چه اشخاصی به عنوان مدیر تولید در سینما کار می کنند آیا مورد تأیید انجمن هستند یا خیر و اگر بعدها کارگردان یا تهیه کننده یا سرمایه گذاری بخواهد از آنها شکایت کند به کجا باید این شکایت را ببرد.
وی با اشاره به اینکه وضعیت مدیران تولید در ایران آنگونه که باید باشد نیست، عنوان کرد: چیزی که من می دانم این است که در خارج سندیکایی وجود دارد که کسی خارج از اعضای آن سندیکا نمی تواند فعالیت کند و اگر مدیر تولیدی بخواهد کاری انجام دهد که به نفع پروژه باشد یک درصد از آن هزینه ای که کم کرده است به مدیر تولید تعلق می گیرد، جایگاه مدیر تولید جایگاه بالایی است و با جایگاه کارگردان تفاوتی نمی کند و نماینده تهیه کننده است. ولی بعضی از دوستان تصور می کنند مدیر تولید کسی است که فقط باید هزینه های پروژه را کم کند در صورتی که این گونه نیست. به نظر من مدیر تولید باید یک روانشناس خوب باشد و یک تیم خوب بچیند و شرایطی را فراهم کند که کارگردان، تهیه کننده و سایر عوامل در آرامش روانی کامل کار خود را انجام دهند.
مصطفوی در خصوص تقدیر از مدیران تولید در جشن سالانه مدیران تولید گفت: به نظرم باید از کسانی تقدیر شود که کارهایی انجام داده اند که وقتی ما به عنوان کارشناس آن فیلم ها را روی پرده می بینیم به لحاظ پروداکشن قوی باشند. دوم اینکه آیا مدیرتولید آن پروژه شرایطی را فراهم آورده که تمام عوامل در آرامش روانی کامل کار کنند یا خیر. این دو موضوع ملاک های مهمی هستند. همچنین من اعتقاد دارم که تقدیر باید از بزرگ ترها و پیشکسوت ها و کسانی که سالیان سال زحمت کشیده اند صورت بگیرد، باید از کسانی همچون استاد محمد صادق آذین، آقای جعفری و یونس صباحی و… که راه را برای ما جوانترها هموار کردند تقدیر شود. به اعتقاد من اکنون آنها نیاز به تقدیر دارند چون زمانی برای خودشان برو و بیایی داشته اند و متاسفانه اکنون کم کار شده اند.
وی اضافه کرد: امیدوارم سینمای ایران به جایی برسد که این انجمن ها و سندیکاهایی که در صنف های مختلف وجود دارند واقعاً کاربردی تر شده و نگاه بهتری به آنها انجام گیرد.
پیمان جعفری:
هدف از برگزاری جشن، ایجاد وحدت میان مدیران تولید بود
پیمان جعفری، مدیر تولید فیلم سینمایی «پل چوبی» در خصوص برگزاری شانزدهمین جشن مدیران تولید سینما و وضعیت این صنف به بانی فیلم گفت: واقعیت این است که زمانی که اولین بار این جشن را برگزار کردیم، بیشتر وحدت مدیران تولید را مدنظر داشتیم. به خصوص که سعی کردیم از سال اول برگزاری آن تاکنون به بهانه های مختلف هر سال از مدیران تولید تقدیر کنیم، از برخی به خاطر سابقه کاری و از برخی به خاطر فیلم هایی که کار کرده اند و بگوییم که این دوستان نیز تاثیر دارند. گرچه متاسفانه اخیراً اسامی این دوستان را از پروانه ساخت حذف کرده اند. یعنی اسامی مدیران تولید و مدیران فیلمبرداری که دو رکن اساسی یک فیلم هستند از پروانه ساخت بیرون آمده و این به نظرم اشتباه بزرگی است. من خودم تهیه کنندگی نیز انجام می دهم ولی می گویند نام همان تهیه کننده در پروانه ساخت کفایت می کند. سوال من این است که کدام تهیه کننده خودش سر صحنه دنبال نامه های اداری می رود و پروانه ساخت را با خود می برد و… در واقع مدیر تولید است که این کارها را انجام می دهد یا اینکه با پروانه ساخت جوابگوی بسیاری از مواردی باید باشد بنابراین نامش در پروانه ساخت الزامی است. امیدوارم اصلاحاتی در کل سینمای ایران و روابط کاری آن صورت بگیرد و به طور دقیق فیلد کاری هر صنف مشخص شود چون متاسفانه اتفاقاتی افتاده که برخی از کارها را از صنوف دیگر انجام می دهند. این مشکل باید حل شود.
وی افزود: با توجه به اینکه در جشن خانه سینما و جشنواره فجر زحمات مدیران تولید دیده نمی شود، سعی کردیم جشن خودمان را راه بیاندازیم. برخی صنوف دیگر نیز سعی کرده اندکه این کار را انجام دهند که متاسفانه پایدار نبود و ظاهراً جشن ما پایدارتر بوده است. علاوه بر مدیران تولید صنوف دیگر نیز هستند. این جشن یک دورهمی سالانه صنوف است که سعی می کنیم از شورای مرکزی نیز در این جشن دعوت کنیم. در آنجا بعد از مدتها مدیران تولید یکدیگر را می بینند و از حال هم با خبر می شوند. امیدوارم که برگزاری این جشن سال به سال بهتر شود که خوشبختانه این اتفاق می افتد.
این مدیر تولید با اشاره به حذف نام مدیران تولید از پروانه نمایش ادامه داد: حدوداً چهار ماه است که این اتفاق افتاده. بارها نزدیک بود که این اتفاق بیفتد که سعی کردیم جلوی آن را بیگریم ولی متاسفانه در این دوره بدون اینکه ما بدانیم این اتفاق افتاد و نتوانستیم در این خصوص کاری انجام دهیم. هنوز پیگیری های ما به جایی نرسیده است، دوستان برای انجام این کار دلایلی دارند که از نظر ما منطقی و پذیرفتنی نیست. متاسفانه خانه سینما هم تاکنون کاری نکرده است.
جعفری بیان کرد: در واقع خانه سینما نمی تواند کاری بکند و همین که بتواند خانه سینما و صنوف را حفظ کند به نظرم بزرگ ترین کار را انجام می دهد. همین که صنوف از بین نروند و ماندگار شوند کار بسیار مهمی است و بیشتر از این از خانه سینما بر نمی آید. گرچه کارهای زیادی می خواهند انجام دهند و اتفاقات زیادی را رقم بزنند ولی هنوز نتوانسته اند، چرا که بیشتر جاها با خانه سینما همیاری نکردند و این همیاری نکردن ها سال به سال بیشتر می شود. امیدوارم ارگان ها، نهادها و دولت بدانند که خانه سینما جای مهمی برای دولت جمهوری اسلامی ایران است. به هر حال اهالی سینما عوامل تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران هستند، در واقع امر به معروف و نهی از منکر از وظایف آنهاست که در فیلم هایشان حرف هایی که باید گفته شود و آموزش هایی که باید داده شود عنوان می شود. جمهوری اسلامی ایران نهادی است که باید در سینمای ایران دیده شود و امیدوارم که اهالی سینما را حفظ کنند که این اتفاق بیفتد.
مدیرتولید فیلم سینمایی «چهارشنبه سوری» در خصوص تقدیر از مدیران تولید در شانزدهمین جشن مدیران تولید توضیح داد: ما تصمیم گرفتیم در این جشن از مدیران تولیدی که فیلم های بارزتری را کار کرده اند و همچنین پیشکسوتهای این عرصه تقدیر کنیم. امیدوارم همه سینما و عوامل آن موفق باشند و خانه سینما بتواند بزرگی خود را حفظ کند و ابهتی که لازم است را بدست آورد.