بازگشت مردی از جنس سینما به سینما
انتصاب محمد مهدی حیدریان به عنوان رییس سازمان سینمایی، را باید بازگشت مردی از جنس سینما به سینما دانست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه شنبه در حکمی فردی را به سمت ریاست سازمان سینمایی منصوب کرد که اقدامات موثر او در دهه ۶۰، سیر تکمیل و تکوین سینمایی نوین بعد از انقلاب اسلامی را هموار کرد.
ابتدای دهه ۶۰ محمد مهدی حیدریان به همراه فخرالدین انوار و سید محمد بهشتی، بنیان سینمایی را نهادند که اکنون به برترین جایگاه های جهانی دست یافته است.
تحقق این امر بدون شک بدون رویکرد برنامه محوری میسر نبود، رویکردی همواره به عنوان یکی از ویژگی ها حیدریان یاد می شود.
حیدریان در دوره مسئولیت خود در حوزه سینما در مسوولیت نظارت و ارزشیابی با همه ویژگی ها و التهابات دهه ۶۰، و چه دوره معاونت سینمایی اوایل دهه ۸۰ طرح ها و ایده های مهمی به اجرا در آورد.
به باور کارشناسان، ریشه آنچه امروز به عنوان هنر و تجربه شاهدیم به دوره حیدریان و نهاد هنر و تجربه با همین نام بازمی گردد که علاوه بر ساماندهی نمایش این گونه از آثار، مسوولیت ساماندهی تولیداتی از این جنس را نیز بر عهده داشت.
آزاد سازی ویدئو و تحول بزرگی که در آن زمان در حوزه نمایش خانگی ایجاد شد، از طرح های مصوب دوره مسوولیت حیدریان باید برشمرد.
در دوره دوم مسوولیت حیدریان در سینما، قانون تشدید ماجرای قاچاق فیلم تصویب شد و با اجرای آن امنیت نمایش خانگی حاصل شد.
قبل از تصویب این قانون، نهادهای قضایی خود را موظف به برخورد با تکثیر کنندگان غیرقانونی فیلم های مجاز ایرانی نمی دانستند و سرمایه های ملی سینما با تکثیر غیرمجاز و فروش ارزان به باد می رفت.
این قانون در سال بعد منجر به تشکیل کمیته مبارزه با قاچاق و تکثیر غیرمجاز شد.
ساماندهی موسسات پخش و جداشدن موسسات تولید از پخش، قانون دیگری بود که منجر به تاسیس موسسات مستقل پخش و تحولی در حوزه نمایش شد که آثار آن تا کنون مشهود است.
از دیگر برنامه های حیدریان واگذاری بیشتر تصمیمات در چهارچوب های قانونی به نهادهای صنفی بود که با تاسیس خانه سینما آغاز شده بود و از جمله حذف گروه بندی سرگروههای نمایش و واسپاری بیشتر اختیارات نمایش به شورای صنفی نیز از این جمله است.
گرچه با تغییر دولت برخی این پایه گذاری ها مسیر دیگری طی کرد اما اکثر برنامه هایی که امروز در سینمای کشور ساری و جاری است، ریشه در تصمیمات و برنامه های همان زمان دارد.
آنچه بیش از همه امیدوار کننده است اینکه با حضور حیدریان و تسلطی که به مشکلات و مسائل سینما دارد، بتوان به سرعت این مسائل روزآمد شده و با وضعیت امروز بشود برنامه های نوین دیگری برای پیشرفت سینما طراحی و اجرا کرد .
خوشبختانه تجربه عظیم حیدریان در مدیریت پروژه سینمایی جهانی «محمد رسول(ص)» و ارتباطات بین الملل حاصل از این تجریه، دستاورد خوبی برای رفع فوری موانع تولید و افزایش امکان اشتغال فعالان سینما خواهد بود.
امری که از اولویت های سینمای کشور به حساب می آید.