تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • بانک توسعه صادرات ایران؛ همراه بنگاه‌های اقتصادی در مسیر رشد و صادرات

  • سهام پتروشیمی اروند به‌عنوان ششصد و بیست و هفتمین شرکت در بورس تهران عرضه شد

  • مدیر مالی پتروشیمی اروند:حضور در بورس، نقطه عطفی در مسیر شفافیت و توسعه پایدار «اروند» است

  • استقبال بیش از یک و نیم‌میلیون نفری از عرضه اولیه سهام اروند

  • با حکم محمد شریعتمداری؛شوال‌پور، سرپرست شرکت توسعه انرژهای تجدیدپذیر خلیج فارس شد

  • تمدید فراخوان ششمین دوره طرح پژوهانه همراه اول

  • افشین کیانی تأکید کرد:بهره‌گیری حداکثری از دانش فنی و تجربه کارکنان پتروشیمی کارون به‌منظور افزایش بهره‌وری

  • ارائه خدمت حساب وكالتی در بانك ملت برای خرید خودرو وارداتی مزدا EZ60

  • نقش محوری آموزش در ارتقای عملکرد شبکه بانکی

  • توسعه سامانه هوش مصنوعی بومی صنعت نفت با همکاری همراه اول

واریته
صفحه اصلی›واریته›انتشارات شنل منتشر کرد: «تماشای تماشاگر»، مخاطب‌شناسی تئاتر لاکچری

انتشارات شنل منتشر کرد: «تماشای تماشاگر»، مخاطب‌شناسی تئاتر لاکچری

توسط مهناز خدادوست
۱۴۰۲-۰۸-۲۷

تریتا نیوز -کتاب «تماشای تماشاگر» تالیف رویا سلیمی به تازگی راهی بازار نشر شده است. این کتاب پژوهشی است پیرامون علل و انگیزه انتخاب کنسرت نمایش سی‌صد از سوی تماشاگرانش. درواقع این تحقیق به مطالعه طیف خاصی از مخاطبان تئاتر می‌پردازد که به دلایلی می‌توانند با دیگر گروه‌های تئاتربین و مخاطب حرفه‌ای تئاتر تفاوت‌ آشکاری داشته باشند.

در دهه اخیر با گسترش و توسعه سالن‌های نمایش و افزایش تقاضا از سوی مخاطبان، برخی گونه‌ها و انواع جدید اجرای نمایش که تا پیش از این در ایران به نمایش گذاشته نشده بود، روی صحنه آمد. طبق معمول با ورود پدیده‌های جدید، مناقشات بسیاری نیز به همراه داشت. یکی از منافشه‌برانگیزترین اصطلاحات پیرامون این شیوه اجرا، تئاتر لاکچری است. تئاتری که با موسیقی همراه است و در کنار حضور سلبریتی‌ها، نمایشی را پیش چشم مخاطبان قرار می‌دهد که به واسطه نوع اجرا و هزینه بالای تولید، قاعدتا قیمت بالایی نیز دارد و در مقایسه با دیگر تئاترهای روی صحنه، رقم بلیت آن تفاوت بسیاری با نمایش‌های دیگر خواهد داشت. قیمت بسیار بالا و تقسیم‌بندی مخاطب به لاکچری و غیرلاکچری، تا به امروز ادامه دارد و گروهی مخالف سرسخت این گونه از نمایش‌های بزرگ، فاخر، بیگ پروداکشن و لاکچری هستند. علی‌رغم اجراهای متعدد این شیوه اجرا، هنوز نام و اصطلاح واحدی که مورد توافق اهالی هنرهای نمایشی و موسیقی باشد، برای آن تعریف نشده است. کتاب «تماشای تماشاگر» از میان این عناوین به تسامح واژه تئاتر لاکچری را برگزیده و با رویکردی مخاطب‌شناسانه به این پدیده نوظهور در تئاتر ایران پرداخته است.

نویسنده پس از شرح و بسط مباحثی مانند نظریه نمایشی، طبقه تن‌آسا، نظریه مصرف مخاطب؛ براساس داده‌هایی که از پژوهش میدانی اتخاذ کرده است، به تحلیل و رفتارشناسی مخاطبان کنسرت نمایش «سیصد» پرداخته است.

در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه‌ای ۴۱ گویه‌ای، به ارزش‌ها، نگرش‌ها و سبک زندگی مخاطبان در کنار علل و عوامل انتخاب آنها نیز توجه شده و پژوهشگر سعی کرده فارغ از مناقشات جاری پیرامون این گونه، به نظرات و خواست مخاطبان کنسرت نمایش توجه داشته باشد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: «در نبود محصول فرهنگی مورد نظر این گروه، نمونه های متعدد خارج از کشور از فرصت بازار خالی داخلی در این حوزه استفاده کرده و با ارقام نجومی این گروه از مخاطب را جذب می‌کنند. بنابراین مسئولین فرهنگی باید برای این طبقه از مخاطبان برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام داده و از ظرفیت این مخاطبان برای رشد و توسعه فرهنگی ایرانی بهره ببرد.»

این کتاب در ۹۰ صفحه و با قیمت ۸۵ هزار تومان در کتاب فروشی‌ها در دسترس علاقمندان قرار دارد.

 

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=176981

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • واریته

    با بهترین مکان‌های دنیا برای تماشای «شفق قطبی» آشنا شوید

    ۱۳۹۶-۱۱-۲۵
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    چرا بعضی مردان به زنان بزرگ‎تر از خودشان تمایل دارند؟

    ۱۳۹۷-۱۲-۰۶
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    نگاهی به فیلم یلدا؛ سینما به ماه عسل می‌رود

    ۱۳۹۷-۱۱-۲۳
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    حضور «هویدا» در جشنواره «سینما حقیقت»

    ۱۳۹۶-۰۹-۲۲
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    نمایش هشت فیلم کوتاه محمد شیروانی در هنر و تجربه

    ۱۳۹۶-۰۲-۱۶
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    ۰ باور نادرست و مرگبار درباره زنده ماندن در شرایط دشوار

    ۱۳۹۷-۰۲-۰۹
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • بانک توسعه صادرات ایران؛ همراه بنگاه‌های اقتصادی در مسیر رشد و صادرات

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۱۰-۰۱
  • سهام پتروشیمی اروند به‌عنوان ششصد و بیست و هفتمین شرکت در بورس تهران عرضه شد

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۱۰-۰۱
  • مدیر مالی پتروشیمی اروند:حضور در بورس، نقطه عطفی در مسیر شفافیت و توسعه پایدار «اروند» ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۱۰-۰۱
  • استقبال بیش از یک و نیم‌میلیون نفری از عرضه اولیه سهام اروند

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۱۰-۰۱
  • با حکم محمد شریعتمداری؛شوال‌پور، سرپرست شرکت توسعه انرژهای تجدیدپذیر خلیج فارس شد

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۱۰-۰۱
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • پرسیلاک
    در
    ۱۴۰۴-۰۹-۲۲

    تحول در گردشگری سلامت؛ هتل‌ها و مراکز اقامتی در مسیر ارتقای سلامت مسافران

    وضعیت امکان رفاهی و ...
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است