انتشارات شنل منتشر کرد: «تماشای تماشاگر»، مخاطبشناسی تئاتر لاکچری

تریتا نیوز -کتاب «تماشای تماشاگر» تالیف رویا سلیمی به تازگی راهی بازار نشر شده است. این کتاب پژوهشی است پیرامون علل و انگیزه انتخاب کنسرت نمایش سیصد از سوی تماشاگرانش. درواقع این تحقیق به مطالعه طیف خاصی از مخاطبان تئاتر میپردازد که به دلایلی میتوانند با دیگر گروههای تئاتربین و مخاطب حرفهای تئاتر تفاوت آشکاری داشته باشند.
در دهه اخیر با گسترش و توسعه سالنهای نمایش و افزایش تقاضا از سوی مخاطبان، برخی گونهها و انواع جدید اجرای نمایش که تا پیش از این در ایران به نمایش گذاشته نشده بود، روی صحنه آمد. طبق معمول با ورود پدیدههای جدید، مناقشات بسیاری نیز به همراه داشت. یکی از منافشهبرانگیزترین اصطلاحات پیرامون این شیوه اجرا، تئاتر لاکچری است. تئاتری که با موسیقی همراه است و در کنار حضور سلبریتیها، نمایشی را پیش چشم مخاطبان قرار میدهد که به واسطه نوع اجرا و هزینه بالای تولید، قاعدتا قیمت بالایی نیز دارد و در مقایسه با دیگر تئاترهای روی صحنه، رقم بلیت آن تفاوت بسیاری با نمایشهای دیگر خواهد داشت. قیمت بسیار بالا و تقسیمبندی مخاطب به لاکچری و غیرلاکچری، تا به امروز ادامه دارد و گروهی مخالف سرسخت این گونه از نمایشهای بزرگ، فاخر، بیگ پروداکشن و لاکچری هستند. علیرغم اجراهای متعدد این شیوه اجرا، هنوز نام و اصطلاح واحدی که مورد توافق اهالی هنرهای نمایشی و موسیقی باشد، برای آن تعریف نشده است. کتاب «تماشای تماشاگر» از میان این عناوین به تسامح واژه تئاتر لاکچری را برگزیده و با رویکردی مخاطبشناسانه به این پدیده نوظهور در تئاتر ایران پرداخته است.
نویسنده پس از شرح و بسط مباحثی مانند نظریه نمایشی، طبقه تنآسا، نظریه مصرف مخاطب؛ براساس دادههایی که از پژوهش میدانی اتخاذ کرده است، به تحلیل و رفتارشناسی مخاطبان کنسرت نمایش «سیصد» پرداخته است.
در این پژوهش با استفاده از پرسشنامهای ۴۱ گویهای، به ارزشها، نگرشها و سبک زندگی مخاطبان در کنار علل و عوامل انتخاب آنها نیز توجه شده و پژوهشگر سعی کرده فارغ از مناقشات جاری پیرامون این گونه، به نظرات و خواست مخاطبان کنسرت نمایش توجه داشته باشد.
در بخشی از این کتاب می خوانیم: «در نبود محصول فرهنگی مورد نظر این گروه، نمونه های متعدد خارج از کشور از فرصت بازار خالی داخلی در این حوزه استفاده کرده و با ارقام نجومی این گروه از مخاطب را جذب میکنند. بنابراین مسئولین فرهنگی باید برای این طبقه از مخاطبان برنامهریزی و سیاستگذاریهای لازم را انجام داده و از ظرفیت این مخاطبان برای رشد و توسعه فرهنگی ایرانی بهره ببرد.»
این کتاب در ۹۰ صفحه و با قیمت ۸۵ هزار تومان در کتاب فروشیها در دسترس علاقمندان قرار دارد.