تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • راه کارهای عملی در موفقیت تغذیه شیرخوار با شیرمادر 

  • پایانی با شکوه برای مسابقه بزرگ «به توان دوستی فراز بانک»! 

  • شرکت ملی صنایع مس ایران، سومین شرکت معدنی کشور در صرفه‌جویی ارزی ناشی از بومی‌سازی

  • رئیس هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران: ساخت داخل باید از نظر کیفیت و قیمت با نمونه‌های خارجی رقابت کند

  • قدردانی از همکاران حوزه فناوری اطلاعات بانک مسکن/تاکید بر نقش تاثیرگذار حوزه فناوری در پیشبرد اهداف

  •  نگاهی به خدمات و حمایت‌های بیمه ایران در روزهای پرالتهاب جنگ ۱۲ روزه؛ از پایداری در ارائه خدمات تا تلاش برای آرامش مردم ایران+اینفوگرافی

  • نقدکردن غیرحضوری چک دیجیتال شبکه بانکی با «سپینو» بانک صادرات ایران

  • حمایت بانک مسکن از هموطنان آسیب دیده در جنگ تحمیلی/ پرداخت تسهیلات بدون سپرده گذاری به هموطنان آسیب دیده

  • از افتتاح حساب تا دریافت تسهیلات، همه چیز در یک اپلیکیشن

  • سوریه؛ جشن آزادی یا ضیافت ویرانی؟

واریته
صفحه اصلی›واریته›انتشارات شنل منتشر کرد: «تماشای تماشاگر»، مخاطب‌شناسی تئاتر لاکچری

انتشارات شنل منتشر کرد: «تماشای تماشاگر»، مخاطب‌شناسی تئاتر لاکچری

توسط مهناز خدادوست
۱۴۰۲-۰۸-۲۷

تریتا نیوز -کتاب «تماشای تماشاگر» تالیف رویا سلیمی به تازگی راهی بازار نشر شده است. این کتاب پژوهشی است پیرامون علل و انگیزه انتخاب کنسرت نمایش سی‌صد از سوی تماشاگرانش. درواقع این تحقیق به مطالعه طیف خاصی از مخاطبان تئاتر می‌پردازد که به دلایلی می‌توانند با دیگر گروه‌های تئاتربین و مخاطب حرفه‌ای تئاتر تفاوت‌ آشکاری داشته باشند.

در دهه اخیر با گسترش و توسعه سالن‌های نمایش و افزایش تقاضا از سوی مخاطبان، برخی گونه‌ها و انواع جدید اجرای نمایش که تا پیش از این در ایران به نمایش گذاشته نشده بود، روی صحنه آمد. طبق معمول با ورود پدیده‌های جدید، مناقشات بسیاری نیز به همراه داشت. یکی از منافشه‌برانگیزترین اصطلاحات پیرامون این شیوه اجرا، تئاتر لاکچری است. تئاتری که با موسیقی همراه است و در کنار حضور سلبریتی‌ها، نمایشی را پیش چشم مخاطبان قرار می‌دهد که به واسطه نوع اجرا و هزینه بالای تولید، قاعدتا قیمت بالایی نیز دارد و در مقایسه با دیگر تئاترهای روی صحنه، رقم بلیت آن تفاوت بسیاری با نمایش‌های دیگر خواهد داشت. قیمت بسیار بالا و تقسیم‌بندی مخاطب به لاکچری و غیرلاکچری، تا به امروز ادامه دارد و گروهی مخالف سرسخت این گونه از نمایش‌های بزرگ، فاخر، بیگ پروداکشن و لاکچری هستند. علی‌رغم اجراهای متعدد این شیوه اجرا، هنوز نام و اصطلاح واحدی که مورد توافق اهالی هنرهای نمایشی و موسیقی باشد، برای آن تعریف نشده است. کتاب «تماشای تماشاگر» از میان این عناوین به تسامح واژه تئاتر لاکچری را برگزیده و با رویکردی مخاطب‌شناسانه به این پدیده نوظهور در تئاتر ایران پرداخته است.

نویسنده پس از شرح و بسط مباحثی مانند نظریه نمایشی، طبقه تن‌آسا، نظریه مصرف مخاطب؛ براساس داده‌هایی که از پژوهش میدانی اتخاذ کرده است، به تحلیل و رفتارشناسی مخاطبان کنسرت نمایش «سیصد» پرداخته است.

در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه‌ای ۴۱ گویه‌ای، به ارزش‌ها، نگرش‌ها و سبک زندگی مخاطبان در کنار علل و عوامل انتخاب آنها نیز توجه شده و پژوهشگر سعی کرده فارغ از مناقشات جاری پیرامون این گونه، به نظرات و خواست مخاطبان کنسرت نمایش توجه داشته باشد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: «در نبود محصول فرهنگی مورد نظر این گروه، نمونه های متعدد خارج از کشور از فرصت بازار خالی داخلی در این حوزه استفاده کرده و با ارقام نجومی این گروه از مخاطب را جذب می‌کنند. بنابراین مسئولین فرهنگی باید برای این طبقه از مخاطبان برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام داده و از ظرفیت این مخاطبان برای رشد و توسعه فرهنگی ایرانی بهره ببرد.»

این کتاب در ۹۰ صفحه و با قیمت ۸۵ هزار تومان در کتاب فروشی‌ها در دسترس علاقمندان قرار دارد.

 

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=176981

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • واریته

    تنها بنای مدور ایران کجاست؟

    ۱۳۹۶-۰۱-۳۱
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    زمین در سال ۲۰۲۳ چقدر جمعیت خواهد داشت؟

    ۱۳۹۶-۰۴-۰۳
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    آخرین خبرها از فصل دوم «شهرزاد»

    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    تمشکی‌ترین بازی‌های ۱۵ ستاره سینما

    ۱۳۹۷-۰۳-۱۷
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    اولین سالن اختصاصی سینمای «هنر و تجربه» در تهران افتتاح می شود

    ۱۳۹۶-۱۲-۲۶
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    ادامه حاشیه های فروش صنایع دستی

    ۱۳۹۶-۰۴-۱۰
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • راه کارهای عملی در موفقیت تغذیه شیرخوار با شیرمادر 

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۲۲
  • پایانی با شکوه برای مسابقه بزرگ «به توان دوستی فراز بانک»! 

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۲۲
  • شرکت ملی صنایع مس ایران، سومین شرکت معدنی کشور در صرفه‌جویی ارزی ناشی از بومی‌سازی

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۲۲
  • رئیس هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران: ساخت داخل باید از نظر کیفیت و قیمت ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۲۲
  • قدردانی از همکاران حوزه فناوری اطلاعات بانک مسکن/تاکید بر نقش تاثیرگذار حوزه فناوری در پیشبرد ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۲۲
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است