کلنزمن سیاه در صدر فهرست اسکار ۲۰۱۹
اسپایک لی از تاثیر جنبش «اسکار کاملا سفید» بر مسیر فیلمسازیاش می گوید
چهار سال از جنبش «اسکار کاملا سفید» میگذرد که در ژانویه ۲۰۱۵ برای اولین بار به جریان افتاد و گروهی شکل گرفت تا آشکارا با عدم تنوع نژادی در نامزدهای جوایز آکادمی مخالفت کند. در سالهای بعد از آن، نهتنها شاهد این بودیم که سینماگران رنگینپوست بیشتری نامزد اسکار شدند.
در سالهای بعد از آن، نهتنها شاهد این بودیم که سینماگران رنگینپوست بیشتری نامزد اسکار شدند، بلکه آکادمی هم شیوه عضوگیری خود را بهبود بخشید و بر تنوع نژادی و جنسیتی آنها افزود و اینها همان دلایلی است که اسپایک لی احساس میکند باعث نامزدیهای فیلم جدیدش کلنزمن سیاه در اسکار شده است.
او در گفتوگوی تازهای با «انترتینمنت ویکلی» از خوشحالیاش درباره ۶ نامزدی اسکار کلنزمن سیاه از جمله در رشتههای بهترین فیلم، بازیگر مکمل مرد و کارگردانی گفته است که این آخری، در کمال شگفتی، اولین باری است که او در کارنامه درخشانش (که در سال ۲۰۱۶ اسکار افتخاری را برایش به ارمغان آورد) برای ساختن فیلمی نامزد شده است! در این شرایط است که او همه اعتبار این نامزدیها را ناشی از جنبش «اسکار کاملا سفید» میخواند: «خب، باید صادق بود.
این موفقیتها به دست نمیآمد اگر چنین جنبشی شکل نمیگرفت. این کمپین کاری کرد که آکادمی بفهمد باید به اعضایش تنوع لازم را ببخشد؛ اتفاقی که نتیجهاش شد تحسین فیلمی چون مهتاب، اما اگر به گذشته برگردیم میبینیم که همین اتفاق در سال ۱۹۸۹ برای کار درست را انجام بده نیفتاد و اعضای آکادمی احساسی نسبت به آن پیدا نکردند (میخندد). اما حالا به اینجا رسیدهایم و دیگر سال ۱۹۸۹ نیست و دنیا هم میداند که جای کار درست… در تاریخ آمریکا و جهان و تاریخ سینما کجاست».
لی در این باره هم توضیح داده است که چرا فکر میکند کلنزمن سیاه تاثیری مشابه در تاریخ خواهد داشت، مشابه همان احساسی که مردم امروز به کار درست… دارند که اثری کلاسیک به شمار میرود: «به نظرم سالهای سال بعد زمانی که مورخان نگاهی به این دوره تاریخی جنونآمیز و لعنتی بیندازند که ما در آن بهسر میبریم و در جستوجوی اثر هنریای باشند که تصویری از آن را ترسیم کرده باشد، در صدر فهرستشان به کلنزمن سیاه میرسند که در سمتوسوی درستی از تاریخ قرار گرفته است».