چرا همه فستفودها پر از رنگهای قرمز و زرد هستند؟
اگر هنگام عبور از مقابل ساندویچی ناگهان احساس میکنید چقدر گرسنه هستید و دلتان میخواهد یک برگر قارچ و پنیر بزرگ میل کنید، باید بدانید که تنها نیستید! بیشتر مردم جهان با دیدن فروشگاههای غذا و ساندویچیها هوس خوردن فستفود میکنند.
چرا؟ به این خاطر که این فروشگاهها چندین سال است که از روانشناسی رنگها برای جلب مشتری بهره گیرند.
اگر توجه کرده باشید اغلب فستفودیها قرمز رنگ هستند و در لوگوی اغلب آنها هم رنگ زرد را میشود مشاهده کرد.
بر اساس روانشناسی رنگها، زرد با احساساتی همچون رضایت، خوشحالی، رقابت و راحتی، رابطه مستقیم دارد. همین رنگ زرد در ذهن انسان حسی از نوستالوژی، دوستی و مهربانی تداعی میکند.
قرمز هم که رنگ اصلی فستفودیها را تشکیل داده، نماینده احساساتی همچون تمایل، قدرت، اشتیاق و عشق است. به همین خاطر است که در روز ولنتاین، عشاق برای یکدیگر رز قرمز میخرند. وقتی قرمز در کنار زرد قرار میگیرد، شما ناخوادآگاه یاد سیبزمینی سرخکرده و سس قرمز میافتید و کاملا عادی است که دهانتان آب بیفتد و هوس غذا کنید.
البته رنگهای قرمز و زرد تداعی کننده سس کچاپ و سس خردل در کنار یکدیگر هم هستند.
این رنگها نه تنها اشتیاق شدید برای خوردن فستفود را تحریک میکنند بلکه یادآور لذت غذاخوردن با دوستان و شادیهای دوستانه هم هستند. همین مزید بر علت شده و حس گرسنگی در شما به وجود میآورد.
البته قرمز و زرد تنها رنگهای تحریک کننده برای مصرف فستفود نیستند
شما اگر طرفدار فستفودهای سالم باشید احتمالا رنگهای زرد و سبز در کنار هم میتواند حس گرسنگی شما را تحریک کند.
این رنگها را در لوگوی رستورانهایی همچون سابوی، استارباکس یا هولفودز میتوانید مشاهده کنید.
در نهایت هم تاکید میکنیم که خواسته یا ناخواسته، رنگها در تغییر روحیات ما نقش مهمی دارند و در تصمیمگیریهایمان تغییراتی ایجاد میکنند.
رنگ تأثیر بسیار زیادی در زندگی، شخصیت و روحیه افراد دارد و توجه به رنگهایی که افراد ایجاد میکنند ما را به روحیه آنها راهنمایی میکند.
بین ترکیبات رنگی که افراد به اراده و سلیقه خود ایجاد میکنند و ویژگیهای شخصیتی و رنگهای ذهنی فرد ارتباط مستقیمی وجود دارد.
روانشناسی رنگ در لباس پوشیدن
تقریبا بیشتر مردم از معجزه رنگ لباس در فصل های گوناگون سال آگاه هستند و می دانند مثلا در تابستان لازم است از الوان روشن استفاده شود تا گرمای کمتری را به خود جذب کنند. یا برعکس، در زمستان با پوشیدن لباس های تیره تر می توان از گرمای نور خورشید بهره گرفت.
اما علاوه بر این ها، رنگ لباس در چهره افراد و خوش تیپی آن نیز موثر است و به واسطه آن می توانند بیشتر یا کمتر جلب توجه کنند.
انتخاب رنگ البسه بیشتر بر سنت ها، فرهنگ ها و محدودیت های جامعه ای که در آن ساکن هستیم، استوار است. مردم در جوامع گوناگون در نتیجه آموزش یا تکرار، به استفاده از برخی از رنگ ها تعصب بیشتری نشان می دهند، این در حالیست که شاید همان رنگ در جامعه ای دیگر از هیچ اهمیتی برخوردار نباشد.
با این تفاسیر، شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که رنگ لباس تاثیر مستقیمی روی روحیه افراد دارد. مثلا قرمز موجب ایجاد هیجان می گردد یا زرد باعث می شود تا شاداب و سرحال به نظر برسید.