چگونه میتوان اختلافنظرها را در کار گروهی به صفر رساند؟
اختلافنظر در کار گروهی یک امر کاملا عادی است و ممکن است برای هر تیمی پیش بیاید. اما اختلافهایی که به تنش، مشاجرههای لفظی و ناراحتی میانجامند کاملا ناخوشایند هستند و بدون شک کسی هم دوست ندارد آن را تجربه کند.
در همین راستا، تفاوتهای فکری وقتی با ملایمت و آرام مطرح میشوند، ممکن است به نقد سازنده تبدیل شوند و چه بسا پیامدهای بسیار سازنده و خوشایندی هم داشته باشند.
افراد مختلف واکنشهای متفاوتی به اختلافنظرهای کاری دارند. برخی با نادیده گرفتن اصل ماجرا، بهطور کلی صورت مساله را پاک میکنند. بعضی دیگر با رفتارهای خشن و زننده واکنش نشان میدهند و حتی ممکن است همکاران تقصیرها را گردن یکدیگر بیاندازند.
اما برای یاد گرفتن کار گروهی و شناختن اختلافنظرها در ادامه برخی ترفندها را برایتان نوشتهایم که امیدواریم مفید واقع شوند. برای مطالعه این راهکارها تا انتهای مطلب با روزیاتو همراه باشید.
۱- در قدم اول، دلیل اصلی اختلاف را شناسایی کنید
نادیده گرفتن مشکل شاید در کوتاه مدت شما را آرام کند اما این را به یاد داشته باشید که شما در طولانیمدت قرار است با فردی که با او اختلافنظر دارید همکاری کنید. بنابراین، اگر دوباره اختلاف جدیدی پیش بیاید، مشکلاتی که ظاهرا برطرف شدهاند بسیار شدیدتر از قبل برانگیخته خواهند شد و ممکن است به بحث و مجادله بیانجامد.
وقتی فقط با یک شخص مشکل دارید جلوی بقیه با او مخالفت نکنید و نگذارید بقیه همکاران از این اختلاف نظر مطلع شوند. در عوض، در اتاقی دیگر با هم صحبت کرده و به نتیجهای واحد با هم برسید. این کار دو مزیت دارد، یک اینکه از شایعهپراکنیهای ناراحتکننده در امان خواهید ماند. و دو اینکه مشکلتان کهنه و قدیمی نمیشود و بهتر میتوانید مسیر فکری یکدیگر را درک کنید.
۲- صبر کنید و آرام باشید
وقتی با اختلافنظری مواجه میشوید یک دقیقه صبر کنید. نفس عمیق بکشید و به این فکر کنید که رفتار شما چه پیامدهایی خواهد داشت. از انجام رفتارهای زیر بهشدت پرهیز کنید:
- انگشت اشاره خود را به سمت صورت شخص بگیرید و با صدای بلند حرف بزنید.
- توهین کنید.
- اتمام حجت کنید و او را مجبور کنید کاری که میخواهید را انجام دهد.
- موضع دفاعی داشته باشید.
- پشتسر هم شکایت و اعتراض کنید.
- از رفتار شخص مقابل فرضیهسازی کنید.
اگر کارهای بالا را انجام دهید، همکارتان به شما بیاعتماد خواهد شد و روشهای بحث کردن شما را نوعی دروغ و تقلب فرض خواهد کرد.
به جای این کارها بهتر است مستقیما سراغ اصل اختلافنظر بروید و کاملا منطقی و همچون دو انسان بالغ در مورد مشکلات خود صحبت کنید. وقتی به همدیگر فرصت حرف زدن میدهید، در واقع به رفع مشکل کمک میکنید و میتوانید در آرامش و بدور از هرگونه جدالی به کارهای خود رسیدگی کنید.
۳- موقعیت کاری هر فرد را در نظر داشته باشید
وقتی هر فردی در گروه از مدیر گرفته تا کارمند ساده اجازه حرف زدن داشته باشد و بداند که نظراتش شنیده میشود، بدون شک اختلافنظرهای جزئی از بین خواهند رفت.
وقتی شما به همه اعضای تیم اجازه میدهید نظر بدهند، این شانس را خواهند اشت تا مورد تایید دیگر اعضای گروه قرار بگیرند. البته، طریقه توضیح نقطهنظرات هر فردی هم بسیار مهم است. سعی کنید شنونده خوبی باشید و خیلی سریع از حرفهای او نتیجهگیری نکنید.
۴- واقعیتها و فرضیهها را بر اساس موقعیت کاری هر فردی دستهبندی کنید
پس از اینکه هر فردی در تیم فرصت بیان نظرات خود را پیدا کرد، تمامی واقعیتها و فرضیهها را لیست کنید. وقتی واقعیتهای پیچیده در یک بحث را مینویسید، بقیه آن را بسیار بهتر درک میکنند. اگر یکی از طرفین مشاجره دلیل منطقی برای حرفها یا نظراتش نداشته باشد، در این مرحله به خوبی مشخص خواهد شد.
بعلاوه، موردبررسی قرار دادن اطلاعات در یک گروه از هرگونه بحث و مشاجرهی آزاردهنده پیشگیری خواهد کرد. وقتی به صورت گروهی به یک مشکل رسیدگی میشود، دیگر یک شخص نمیتواند ساز خودش را بزند و با نظرات غیرمنطقی خود وقت دیگران را هم بگیرد.
۵- گروه را به زیرمجموعههای کوچکتر تقسیم کرده و دوستان و متحدان را از هم جدا کنید
در بسیاری از مواقع کسانی که در محل کار با هم دوست و متحد هستند، ممکن است در پروژههای تیمی قضاوتهای نادرستی داشته باشند. همکاران احساس میکنند برای بقای دوستی خود لازم است حتی با نظرات مخالف دوستشان موافقت کنند.
به همین خاطر، برای پیشگیری از چنین رفتارهای غیرمنطقی، بهتر است از همان اول گروههای کاری از میان افرادی تشکیل شود که با هم دوست نیستند. در این شرایط اعضای گروه میتوانند در مقابل نظرات اشتباه یا منفی ایستاده و مخالفت خود را بدون هیچ هراسی مطرح کنند.
۶- گروهها را بازنگری و بازسازی کنید
اختلاف دو نفر در یک گروه یا دو گروه کاری با هم بسیار آسانتر از تصور قابل حل شدن است. فقط کافیست به هر دو طرف ماجرا اجازه دهید نظرات و شکایتهای خود را آزادانه مطرح کنند. حتی وقتی یک نفر با بقیه تیم اختلاف نظر دارد هم باید حرفهایش را شنید.
سپس با تحلیل صحبتها و ادعاهای مطرح شده، همه اعضای گروه با هم به یک درک مشترک خواهند رسید. یا حتی ممکن است نظر اشتباه را رد کنند.
وقتی تیم کاری تشکیل میدهید، بسیار مهم است که اختلافها و مشکلات احتمالی را پیشبینی کنید و برای حل آنها راهکار مناسب داشته باشید.
نتیجه هر فعالیتی را روی برگه بنویسید. به این ترتیب در صورت بروز هرگونه مشکل یا اختلاف نظری، یک منبع مستند برای ارجاع دادن اعضای گروه در دسترس خواهید داشت که جای هیچگونه بحثی نمیگذارد.
۷- از نتایج مثبت کاری و تصمیمات درست اعضای گروه حمایت کنید
وقتی یک نفر کاری را بسیار خوب انجام میدهد و نظرش سبب بهبود شرایط کاری تیم میشود، به عنوان مدیر حتما او را مورد تشویق و حمایت قرار دهید. این کار باعث میشود تا حس بهتری پیدا کرده و فعالیتهای سازنده خود را بیشتر کند.
منظور از حمایت این نیست که یک کار خیلی بزرگ انجام دهید، یک تبریک ساده در قالب ایمیل یا چند ساعت مرخصی تشویقی هم میتواند نشان دهد شما موفقیتهای فردی را در کارهای گروهی ارج مینهید.
در انتها بد نیست یادآوری کنیم اختلافنظرهای سازنده در کارهای گروهی سبب رشد آن گروه خواهند شد. اگر همکارتان در مورد مسالهای با شما موافق نیست، لازم نیست با قهر و دعوا و شایعهپراکنی سعی در تخریب چهره او داشته باشید. در عوض، به نظرات او اهمیت داده و آنها را بررسی کنید. شاید نظر او بسیار بهتر از ایدههای شما باشد.
این را بدانید که اگر کار شما مورد نقد قرار نگرید، پیشرفتی در کارهای خود نخواهید داشت زیرا از کاستیها یا اشتباهات خود آگاه نخواهید شد. در نتیجه تلاشی هم برای رفع آنها نخواهید کرد.
این را به یاد داشته باشید که نظرات مخالف و نقد همکاران میانبُری برای پیشرفت هر چه بیشتر شما در کار بشمار میروند.