«بچه رییس»صدرنشین شد
فیلم تازه اکران شده و شیرین و پرطرفدار «بچه رییس» با پیروزی در رقابت نزدیکش با «زیبا و هیولا» که سومین هفته نمایش اش را پشت سر نهاد، به صدر جدول پرفروش های سینماهای آمریکای شمالی صعود کرد و زمامدار این منطقه شد. این در حالی است که «بچه رییس» یک کارتون جدید و محصول کمپانی های فاکس و دریم وورکز است و «دیو و دلبر» داستانی که پس از سالها و بارها ارائه شدن در قالب کارتونی برای اولین بار به شکلی غیرانیمیشنی و با بازیگران زنده عرضه گشته است. «دیو و دلبر» در هر دو هفته قبلی در صدر جدول جای داشت ولی درخشش «بچه رییس» این فیلم را که محصول کمپانی قدیمی والت دیسنی است به رده دوم تنزل داد. اگر هر دو فیلم فوق خوب فروختند، «شبح در صدف» که ساخته کمپانی پارامونت و دیگر فیلم تازه اکران شده در آمریکا و کانادا است. به رغم استقرار در رده سوم جدول از فروشی ۱۹ میلیون دلاری فراتر نرفت و به حد و حدودی نرسید که برایش تصور می شد. همچنین «رنجرهای قدرتمند» محصول لایونزگیت در دومین هفته اکرانش ۶۰ درصد تنزل در فروش داشت و در رده چهارم جدول مستقر شد و اگر به دنبال بهترین ابقا شده ها در جدول باشیم، این عنوان به «کنگ: جزیره جمجمه» محصول اخیر شرکت یونیورسال، «لوگان» فیلم وولورینی جدید استودیوی فاکس و «فرار کن» دیگر محصول یونیورسال می رسد که هم در جمع ۱۰ فیلم صدر جدول ماندند و هم فروش های معقولی داشتند که برای فیلم های غیرجدید آمار خوبی به حساب می آیند.
دهمین شروع برتر در میان کارتون های دریم وورکز
«بچه رییس» که مطلب با ذکر آن آغاز شد، فروش قریب به ۵۰ میلیون دلاری اش را در ۳۷۷۳ سالن به ثبت رساند. این رقم سبب شد «The Boss Baby» دهمین شروع فروش برتر را در تاریخ فعالیت های دریم وورکز به نام خود بنویسد. فاصله بسیار کم آمار آغازین این فیلم با قسمت دوم کارتون «چگونه اژدهای خود را آموزش بدهیم» به این معناست که حداکثر تا صبح یا ظهر سه شنبه (۱۵ فروردین ۱۳۹۶) این فیلم از آمار این انیمیشن نیز عبور کرده و نهمین شروع اکران پر سود را در میان فیلم های دریم وورکز برای خود رقم خواهد زد. فیلم «خانه» در سال ۲۰۱۵ در چنین روزهایی اکران شد و به فروشی نزدیک به فروش «بچه رییس» رسید که ۱/۵۲ میلیون دلار بود و سپس پیش رفت و ۱۷۵ میلیون دلار در آمریکا و کانادا و ۳۸۶ میلیون دلار در کل سطح جهان سودسازی کرد. البته گفتن این نکته نیز ضروری است که «خانه» در زمان اکرانش حداقل به مدت ۳ ماه هیچ رقیب بزرگ کارتونی دیگری نداشت اما «بچه رییس» باید از اواخر این هفته با انیمیشن تازه دیگری به نام «Smurfs: The Lost Village» به رقابت برخیزد و بعد از آن نوبت به کارتون دیگری به نام «Spark» می رسد که محصول شرکت «اوپن رود» است.
دور از نقطه پایان
بررسی ها نشان داده که از تماشاگران هفته نخست «بچه رییس» ۵۳ درصد زن و ۴۷ درصد مرد بوده و ۶۳ درصد از کل آنها کمتر از ۲۵ سال سن داشته اند و همچنین مشخص شد که ۶۷ درصد از بینندگان در قالب های خانوادگی و همراه با سایر اعضای خانواده به تماشای این فیلم آمده اند. با این شرایط و مقدمات به نظر می رسد که فروش و توفیق اقتصادی «The Baby Boss» فعلاً پایان نمی گیرد و باید در انتظار ادامه بالانشینی آن در جداول فروش آمریکای شمالی ماند.
رقم شگفت انگیز
«دیو و دلبر» در اولین ورسیون خود با بازیگران زنده آنقدر موفق و پویا نشان داده که پس از صدرنشینی های توام با رکوردشکنی اش در دو هفته گذشته این هفته نیز تا مرز صدرنشینی مجدد پیش رفت و ۴۷ میلیون دلاری که بدست آورد، سبب شد میزان پولسازی اش در آمریکا و کانادا پس از فقط ۱۹ روز نمایش به ۳۹۵ میلیون دلار برسد که رقم شگفت انگیزی است. این آمار باعث می شود این فیلم عنوان درآمدسازترین فیلم کل سال ۲۰۱۷ را که البته فقط ۳ ماه و ۴ روز از آن سپری شده، کسب کند و از نظر سرعت در فروش به «شوالیه تاریکی» ورسیون سال ۲۰۰۸ بت من که ساخته کریستوفر نولان است، نزدیک شود. «شوالیه تاریکی» که هفتمین فیلم از مجموعه ۸ فیلمی مرد خفاشی است، در نهایت با ۵۳۴ میلیون دلار فروش در آمریکای شمالی پرونده فعالیت های خود را در این منطقه از جهان بست و بدیهی است که «دیو و دلبر» هم از رسیدن به موفقیتی مشابه استقبال کند. نیل به این توفیق شاید دور از دسترس ورسیون جدید «زیبا و هیولا» نباشد اما نباید فراموش کرد که هزینه ۱۶۰ میلیون دلاری تولید «دیو و دلبر»ی جدید سبب شده هر میزان فروشی هم که برای این فیلم حاصل آید با توجه به این آمار خیره کننده در زمینه تولید فیلم زیاد به نظر نرسد.
سوال های بی پاسخ
رتبه سوم در جدول سودسازان سینماهای آمریکا و کانادا در هفته سپری شده همان طور که پیشتر هم آمد، سهم «شبح در صدف» شد که آن هم فیلم پر هزینه ای بوده و ۱۱۰ میلیون دلار برای آن صرف شده است. این فیلم البته به رغم در اختیار داشتن بیش از ۳۴۰۰ سالن در سطح آمریکا و کانادا از ۱۹ میلیون دلار فروش در گیشه ها بالاتر نرفت و این بسیار کمتر از ارقامی است که برایش پیش بینی می شد. از تماشاگران هفته اول این فیلم ۶۱ درصد مرد و ۳۹ درصد هم زن بوده اند ولی سوالات پیرامون اینکه چرا این فیلم به آمار مورد نظر نرسیده، همچنان پابرجا و بدون پاسخ است. این نکته نیز بر حجم ابهام ها می افزاید که چرا اسکارلت یوهانسون بازیگر رل نخست «شبح در صدف» با یکی از فیلم های اخیرش که همانا اکشن «لوسی» با کارگردانی لوک بسون فرانسوی است، آغاز اکرانی ۸/۴۳ میلیون دلاری را در سال ۲۰۱۴ تجربه کرده ولی با فیلم جدیدش حتی به نیمی از این آمار هم نرسیده است.
با این اوصاف باید در انتظار عرضه فیلم «بلوند اتمی» در اواخر ماه جولای (اوایل مرداد) امسال هم بود که یک اکشن جدید زنانه و مجهز به حضور چارلیز ترون است و در فستیوال های اخیر منجمله Cinema.Com جلب نظر کرده و اگر آمار اکران آن فیلم نیز بالا باشد، دستاوردهای «شبح در صدف» با یوهانسون بیش از پیش زیر سوال خواهد رفت.