ممنوعیت فروش مانتو جلو باز در ۳ هزار فروشگاه تهران: آدرس ۲۰۰ فروشگاه مجاز مانتو
مانتو جلو باز و ساپورت های براق نازک، محبوب دختران در روزهای گرم تابستان است. یکی از مدهای محبوب زنان جوان در نیمه نخست سال، مانتو های جلو باز است که رییس اتحادیه صندف تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک در پایتخت نیز به استقبال از این لباس توسط بانوان اذعان دارد. با این حال، فروش مانتو های جلو باز در ۳ هزار مانتو فروشی سطح شهر ممنوع است و با متخلفان طبق قانون برخورد می شود. طبقه گفته های رییس این اتحادیه، روزانه ۹۰ بازرس در کلانشهر تهران فعالیت میکنند تا به صورت دوره ای بر فعالیت ۱۷ هزار تولید و فروشنده لباس در تهران که ۳ هزار مورد آن مانتو فروشی است نظارت کرده و نتایج بازرسی روزانه خود را صورتجلسه و تحویل مسئولان ذیربط قرار دهند.
طرح برخورد با فروشندگان و توزیع کنندگان مانتو جلو باز که مغایر با قوانین مد و لباس ایرانی و اسلامی بنیاد ملی مد تشخیص داده شده است، از هفته آخر خرداد آغاز شده است و تا کنون با ده ها فروشنده مانتو جلو باز برخورد صنفی شده است. قرار است در فروشگاههای عرضه کننده مانتوهای جلو باز، این مانتوهای محبوب بانوان جوان جمعآوری شوند که طبق گفته های رییس اتحادیه: متاسفانه مورد استقبال مصرف کنندهها نیز قرار گرفته است!
در حال حاضر مانتوهای جلوباز بهگونهای عرضه میشوند که جلوی آن از زیر کاملا پوشیده است، در واقع از یک زیرپوش بلند و تا زانو در این مدل مانتوها استفاده میشود. در گذشته مانتوهای جلوباز به تنهایی با شلوار استفاده میشد اما امروز جزو محدودیت های کار اتحادیه است.
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با انتقاد از عرضه برخی تولیدات داخلی با برند و مارک خارجی در کشور خاطرنشان کرد: در ارتباط با مانتو، وارداتی از خارج کشور صورت نمیگیرد و در طی دو سال گذشته ۹۹ درصد از محصولات مانتو در داخل کشور تولید شده است چراکه در زمینه طراحی، پیشرفتهای خوبی داشتیم بخصوص از زمانیکه جشنواره فجر فعال شده است. در جشنواره های مختلف، طرح های ما طرح های به روز و اسلامی است. همچنین نمایشگاه دائم در بنیاد ملی لباس نیز بر پا است.
واکنش ها به مد و لباس تابستانی بانوان به مانتو جلو باز محدود نمی شود. جولان دختران ساپورت پوش در شهرها که این روزها نه فقط به خیابان های شمال و جنوب شهر تهران بلکه به سراسر کشور گسترش یافته است، سبک پوشش خاصی را برای شماری از بانوان جوان در ایران به ارمغان آورده است که با انتقاد مسئولان طرح امنیت اخلاقی و مسئولان بنیاد ملی مد و لباس ایرانی و اسلامی و دیگران قرار گرفته و هر روز در رسانه ها درباره ساپورت پوش ها گزارشاتی منتشر می شود. گزارشاتی که چند سال پیش هم به صحن علنی مجلس شورای اسلامی راه یافت و جمال نمایندگان مجلس به عکس دختران ساپورت پوش هم روشن شد تا برای برون رفت از این چالش، کاری کارستان شود ولی در عمل اتفاق خاص نیفتاد.
گزارش جالب خبرگزاری ایرنا از جولان دختران ساپورت پوش خراسانی
در واپسین روزهای فصل بهار پوشیدن ساپورت به جای شلوار به همراه مانتوهای کوتاه، جلو باز یا هلالی که قسمت عمده پا را در معرض دید قرار می دهد، در فضاهاي عمومی بین قشری از زنان و دختران بجنوردی طرفدار پیدا کرده است. گزارش خبرنگار ایرنا از مرکز استان خراسان شمالی حاکی است که دختران و زنان ساپورت پوش به جولان و جلوه گری در خیابان های این شهر پرداخته اند که این وضعیت علاوه بر نادیده گرفتن شوونات اسلامی ، سلامت اخلاقی و فکری جامعه را هدف گرفته است.
پوشش ساپورت، حاوی پیام های خاص جنسی است که به جز معدودی از زنان ناآگاه و بعضا مغرض، دیگرانی که از اثرات آن آگاهند از پوشیدن آن خودداری می کنند و می دانند که این پوشش می تواند چه اثرات مفسده انگیزی داشته باشد. هنوز زمانی از گزارش های ارائه شده توسط رسانه های مختلف درباره رژه ساپورت پوشان در تهران و شهر های بزرگ نگذشته که اکنون امواج این سونامی خطرناك در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی رخ نموده است. این روزها کمتر کسی است که زنان و دخترانی را که ساپورت می پوشند و بیهوده در خیابان ها می گردند، ندیده و یا خبری در مورد آنان نشنیده باشد.
قیمت ارزان، طرح های متنوع و زیبا و خنکی، استقلال طلبی و سنت شکنی برخی جوانان در مقابل فرهنگ بومی و سنتی جامعه و در مقابل ضعف فعالیت های فرهنگی دستگاه ها در این خصوص از علل اقبال روزافزون به این پوشش در بین بانوان بجنوردی می تواند باشد.
ساپورت و مانتو جلو باز: چالش مد ایرانی؟
آیا در وضعیتی که کشور با مشکلات بیکاری و چالش های مختلف در حوزه زنان مواجه است، ساپورت پوشی برخی از دختران یا استفاده از مانتوهای جلو باز به جای جلو بسته در هوای ۵۰ درجه سانتیگراد بسیاری از شهرهای کشور، باید در صدر دغدغه های مسئولان مد و لباس کشور باشد؟ آیا بهتر نیست به جای رواج فرهنگ ممنوعیت خرید مانتوهای جلو باز و ترغیب بانوان به خریدهای زیر زمینی مانتوهای جلو باز که این روزها با تلگرام و اینستاگرام نیز توسعه یافته است، بنیاد ملی مد و لباس که در چند سال اخیر با راه اندازی جشنواره مد و لباس فجر و دعوت از طراحان فشن، الگوهای جذاب و فاخری به مد زنان ایرانی ارائه کرده است، پوشش مناسبی برای بانوان در فصول مختلف سال تدارک و تولید انبوه کند تا راه حل برخورد با چالش های مد و لباس در ایران، پاک کردن صورت مساله نشود؟
از بنیاد ملی مد و لباس انتظار می رود که با نیازسنجی پوشش های فصلی خیابانی و غیر خیابانی بانوان در رده های مختلف سنی و در شهرهای گوناگون ایران، لباس های مبتنی بر شاخص های ایرانی را طراحی و از طریق تولید کنندگان حرفه ای در اختیار بانوان قرار دهد تا پوشش لباس های کم کیفیت ارزان و زننده که تناسبی با فرهنگ پوشش فاخر ایرانی و سبک زندگی اقوام ایرانی ندارد، جایگزین سبک های دم دستی غربی شود. اما تا زمانی که چنین رویکردی اجرایی نشده است، معرفی فروشگاه های عرضه مانتوهای مجاز و غیر مجاز، تاثیر محدودی دارد.