بدون شکست رزومهتان چیزی کم دارد!
من هم مثل هر آدم دیگری که ایدههای عمیقی در ذهنش میپروراند و آن ایدهها پیش چشمش فرو میریزند، شکست را دوست ندارم.
بدون شکست، رزومهتان چیزی کم دارد!
شکست برای من طعم تلختری داشت، چرا که نه تنها ایدههایم نقش بر آب شدند، بلکه پول و سرمایه و منبع گذران زندگیام را از دست دادم.
«من هم مثل هر آدم دیگری که ایدههای عمیقی در ذهنش میپروراند و آن ایدهها پیش چشمش فرو میریزند، شکست را دوست ندارم. شکست برای من طعم تلختری داشت، چرا که نه تنها ایدههایم نقش بر آب شدند، بلکه پول و سرمایه و منبع گذران زندگیام را از دست دادم.
مهمتر اینکه کسانی که آنها را وادار کرده بودم به ایدهام ایمان بیاورند، این سوال را در ذهنم ایجاد کردند که آیا اصلا ایدههایم بهدردبخور هستند؟» نیکولاس وودمن ۳۷ساله، بنیانگذار و مدیرعامل شرکتدوربینهای دیجیتال گوپرو (GoPro) است.
او ایده دوربین گوپرو را از علاقهاش به عکاسی هنگام موجسواری گرفت و طبق آمار سایت فوربس، شرکت گوپرو که امروز مسافران و ماجراجویان در هر مکان غیرمعمولی از دوربینهایش استفاده میکنند، بیش از ۲میلیارد دلار ارزش دارد. با اینکه وودمن به طنز میگوید: «من ره صدساله را یکشبه پیمودم»، او این موقعیت را چندان آسان به دست نیاورده است.
استارتآپهای شکستخورده
سیلیکونولی در کالیفرنیا جایی است که آدمهای آن اگر شکست را تجربه نکرده باشند، چیزی در رزومه خود کم آوردهاند و در خیل این تجربهها، نیکولاس وودمن جایگاه برجستهای در چشیدن طعم شکست دارد. قبل از شروع شرکت گوپرو، او دو تجربه استارتآپ داشت که هر دو سرانجام ناخوشایندی داشتند.
«اولین ایدهام را در زمینه کسبوکارهای دیجیتال در یک سایت خرید و فروش وسایل و ابزار الکترونیکی (empowerall. com) محک زدم. سایت طراحی شده بود تا کالاهای ارزانقیمت و دستهدوم را بفروشد که کمتر از یک سال دوام آورد. من ماندم و تهمانده پسانداز روزهای نوجوانی.» او ایده فانبلاگ را، که فضایی برای برندهشدن شانسی پول نقد بود، در سال ۱۹۹۹ شروع کرد.
او سرمایهگذاران فانبلاگ را در دوران کارآموزی کوتاهش در یک شرکت الکترونیکی پیدا کرده بود. در آوریل ۲۰۰۱ در حالی که کمتر از دو سال از عمر فانبلاگ میگذشت، شرکت به دنبال عدم استقبال کاربران ورشکست شد.
اینبار وودمن چیزی حدود ۴میلیون دلار پول به سرمایهگذاران بدهکار شد و نام فانبلاگ در فهرست مزخرفترین شرکتهای دیجیتالی آمریکا ثبت شد!
«وقتی فانبلاگ را در سایت مزخرفترین شرکتهای دیجیتال دیدم، به معنای واقعی ناامید شده بودم. برای من که تا آن روز مطمئن بودم ایدههایم در دنیای دیجیتال، دنیا را تکان میدهند، این شکست باورنکردنی بود.»
شیفته ایده خود باشید
بعد از این شکست، وودمن مدتی به استرالیا و اندونزی سفر کرد تا در مسابقات موجسواری شرکت کند. همانجا بود که ایده ساختن دوربینی که بتواند هنگام موجسواری عکس و فیلم بگیرد، به سرش خطور کرد. اولین محصولش را در سال ۲۰۰۴ با نام دوربین ۳۵ میلیمتری بیرون داد. «دلم نمیخواست ایده گوپرو مثل فانبلاگ دوام نیاورد.
میترسیدم دوربینهایم بین این همه تکنولوژی دوربین دیجیتال گم شوند. باید بگویم از شکستهایم ترسیده بودم. یادم هست که آن روزها تنها کارمند، رئیس، راننده، بازاریاب، طراح و فروشنده شرکت خودم بودم و بس.
از ترس شکست سوم، هیچکس را به کارم وارد نکردم و در تنهایی راه پیروزی را پیدا کردم. شاید یکی از دلایلی که باعث شد باز هم به ایدههای الکترونیکیام امکان جولان بدهم، باورم به آنها بود.
وقتی ایدهای به سرم میزند، آنقدر شیفتهاش میشوم که تا وقتی در عالم بیرون نبینمش آرام نمیگیرم.» نیکولاس وودمن که آن زمان ۲۶ سال داشت، چهار سال تمام روی دوربینهای گوپرو کار کرد. با وجود سرخوردگیهای پیشین، این بار قصد نداشت تسلیم شود.
«با آنکه روزهای اولیه کار روی گوپرو با کمبود امکانات همراه بود، اما الان به نظرم بهترین روزهای کاریام بودند. یادم هست آن زمان همیشه نوشابه انرژیزا مینوشیدم و یکی از منابع الهامبخشم همین نوشابه شده بود. به گمانم هیچچیز بیش از دنبال کردن ایده و علایق نمیتواند حال آدم را خوب کند.
اشکالی ندارد که از شکستهایمان بترسیم اما نباید به آنها فرصت جولان بدهیم. نگذاریم شکست بر ایده ذهنی ما پیروز شود و بدانیم زمانی که ایدهای را در سر میپرورانیم میتوانیم آن را محقق کنیم.»