تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • مجمع عمومی بانک پاسارگاد؛ بازخوانی یک سال مالی موفق و تایید عملکرد سال ۱۴۰۳

  • روز نخست ایران پلاست نوزدهم/ سطح تعامل هلدینگ خلیج‌فارس و تجار اقلیم کردستان افزایش می‌یابد

  • گزارش روز اول نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست؛  از رسالت هلدینگ خلیج‌فارس برای خلق آینده صنعت پتروشیمی تا میزبانی از هیئت‌های خارجی در غرفه بزرگترین هلدینگ پتروشیمی ایران

  • برگزاری چهارمین نشست شورای معاونان و مدیران بیمه ملت / فرهادی‌پور: بیمه ملت با تمرکز بر رضایتمندی مشتریان، مسیر توسعه پایدار و افزایش سهم بازار را دنبال می‌کند

  • مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خبر داد: پرداخت وام قرض‌الحسنه تا سقف یک میلیارد تومان به اصناف برای نخستین بار

  • قدردانی رئیس کل بانک مرکزی از خدمت‌رسانی بانک صادرات ایران به زائران اربعین حسینی

  • امروز آخرین مهلت اعتبارسنجی ثبت نام خودروهای برقی وارداتی در بانک سپه است

  • محمد شریعتمداری در آیین افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست:  رسالت هلدینگ خلیج‌فارس، خلق آینده صنعت پتروشیمی ایران است / قاچاق مواد پلیمری چالش جدی صنعت پتروشیمی کشور/ باید به سمت طراحی نسل آینده مواد پلیمری دوستدار محیط‌زیست برویم

  • نگاهی به اجرای متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران در سازمان تأمین اجتماعی

  • با حضور قنبری معاون مالی و اقتصادی ایمیدرو صورت گرفت؛ تصویب برنامه های هیات مدیره در مجمع عمومی فوق العاده گروه MMTE

واریته
صفحه اصلی›واریته›تاثیر معکوس تبلیغات ضد سیگار بر نوجوانان

تاثیر معکوس تبلیغات ضد سیگار بر نوجوانان

توسط اپراتور خبر
۱۳۹۷-۰۳-۲۲

نتایج پژوهشی جدید نشان می دهد که تبلیغات تصویری ضد سیگار در واقع می توانند خطر شروع مصرف سیگار را در نوجوانان افزایش دهند. این پژوهش که در آزمایشگاه نوینی انجام شده که به شکل یک فروشگاه است، یافته که برخی نوجوانان پس از مشاهده تصاویر دلخراش بیماری های مربوط به مصرف سیگار گزارش کرده اند که در واقع در نتیجه این امر نسبت به خریداری سیگار راغب تر بوده اند.

ماهنامه سپیده دانایی: کاهش مصرف سیگار یکی از اهداف مشترک بسیاری از دولت ها و جوامع جهان است. قوانین کشورهای زیادی از تبلیغ سیگار جلوگیری می کنند و شرکت های تولیدکننده دخانیات را مجبور به درج هشدار روی پاکت های سیگار می کنند. هر روزه تبلیغات پرشماری هم در راستای کاهش مصرف سیگار منتشر می شوند. اما آیا تمام این فعالیت ها به هدف خود کمک می کنند؟

نتایج پژوهشی جدید که از سوی شرکت RAND انجام شده است نشان می دهد که تبلیغات تصویری ضد سیگار در واقع می توانند خطر شروع مصرف سیگار را در نوجوانان افزایش دهند. این پژوهش که در آزمایشگاه نوینی انجام شده که به شکل یک فروشگاه است، یافته که برخی نوجوانان پس از مشاهده تصاویر دلخراش بیماری های مربوط به مصرف سیگار گزارش کرده اند که در واقع در نتیجه این امر نسبت به خریداری سیگار راغب تر بوده اند. این اثرات منفی در نوجوانانی یافته شدند که پیش از دیدن پوسترهای تبلیغات ضد سیگار گزارش کرده بودند که در خطر سیگار کشیدن هستند. به نظر نمی رسد که پوسترها روی نوجوانی که متعهد بودند هرگز سیگار نکشند، اثری داشته بوده باشند.

ویلیام شادل، نویسنده ارشد این پژوهش و دانشمند رفتاری ارشد RAND که شرکتی غیر انتفاعی است، می گوید: «يافته های ما بر خلاف باور عمومی هستند و پیشنهاد می کنند که راهبردهای ضد سیگار ممکن است در واقع عملکردی معکوس داشته باشند.» این پژوهش در ژورنال پژوهش های نیکوتین و تنباکو منتشر شده است. بیشتر هزینه های تبلیغات صنعت تنباکو روی فروشگاه های محلی متمرکز است. این خروجی ها پر از پوسترهای مربوط به محصولات دخانی و قفسه های سیگار هستند. پژوهش ها نشان می دهند که بیشتر نوجوانان به طور هفتگی به محل هایی مراجعه می کنند که دخانیات می فروشند. این امر آنها را در خطر چشمگیر قرار گرفتن مکرر در معرض تبلیغات دخانی قرار می دهد.

پژوهش های متعددی چنین مقابله هایی را منجر به نگرش مثبت نوجوانان به سیگار کشیدن می دانند. در پاسخ به این امر، محدودیت های قانونی زیادی برای تبلیغات دخانیات وجود دارد و تولیدکنندگان موظف به درج هشدارهای سلامتی روی این محصولات هستند. در پژوهش حاضر، پژوهشگران از نوجوانان خواستند به محیطی شبیه فروشگاهی محلی مراجعه کنند و چند مورد خرید انجام دهند. حدود نیمی از نوجوانان برای حساب کردن خریدهای خود به باجه ای مراجعه کردند که در کنار خود پوستری با تصویر دهانی بیمار و جمله «هشدار: سیگار موجب سرطان می شود» داشت. ۴۴۱ نوجوان بین سنین ۱۱ و ۱۷ سال در این آزمایش شرکت کردند و از آنها درباره نگرش شان به سیگار کشیدن، قبل و بعد از آزمایش نظرسنجی شد.

حدود ۵ درصد از شرکت کنندگان سابقه مصرف سیگار داشتند و ۲۰ درصد از آنها در خطر شروع به سیگار کشیدن به شمار می رفتند. پژوهشگران می گویند تحلیل آنها نشان می دهد که پوستر تصویری ضد سیگار به جای ایجاد اخلال در تبلیغات محلی سیگار، باعث شده است که آسیب پذیری نوجوانان در خطر نسبت به مصرف سیگار افزایش پیدا کند. شادل اذعان دارد: «ممکن است نوجوانان در خطر نسبت به پوسترهای تصویری هشداری واکنش دفاعی نشان دهند و در نتیجه خطرات مربوط به سلامتی نمایش داده شده روی پوستر را در ذهن خود تقلیل داده و دست کم بگیرند. همچنین ممکن است پوستر تصویری باعث شده باشد که توجه نوجوانان به قفسه سیگار جلب شود.»

پژوهشگران می گویند که یکی از ضعف های این آزمایش این است که آنها تنها از یک پوستر ضد سیگار برای نوجوانان استفاده کرده اند و آزمایش شان شامل گستره ای از پوسترها با اندازه های مختلف و در محل های مختلف فروشگاه نبوده است. شادل اضافه می کند: «یافته های ما نشان می دهند که سیاست گذاران باید هنگام تصمیم گیری درباره پوسترهای هشداری تصویری ضد سیگار در محیط های فروشگاهی محتاط باشند. این نوع روش ها نیاز به پژوهش های بیشتری دارد و حتی ممکن است لازم باشد تا جای خود را به روش های موثرتری بدهند.»

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=57968

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • واریته

    جایزه منتقدان کن به «۱۲۰ ضربان در دقیقه» اهدا شد

    ۱۳۹۶-۰۳-۰۸
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    وزیر از سازمان سینمایی تشکر کرد/ اعلام سرفصل امور در سینما

    ۱۳۹۷-۰۱-۲۱
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    با خواص بی‌نظیر روغن نارگیل آشنا شوید

    ۱۳۹۷-۱۲-۲۶
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    شب پر فروغ هنر انقلاب و دفاع مقدس در حراج تهران/از درخشش اثر چهره سال هنر انقلاب تا عکس‌های دفاع ...

    ۱۴۰۱-۰۴-۱۱
    توسط مهناز خدادوست
  • واریته

    باورتان می شود این عجایب هنری برای ده هزار سال پیش است؟!

    ۱۳۹۶-۰۸-۱۷
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    با ترک سیگار چه اتفاقاتی در بدن رخ می‌دهد؟

    ۱۳۹۶-۰۵-۱۰
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • مجمع عمومی بانک پاسارگاد؛ بازخوانی یک سال مالی موفق و تایید عملکرد سال ۱۴۰۳

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۱۷
  • روز نخست ایران پلاست نوزدهم/ سطح تعامل هلدینگ خلیج‌فارس و تجار اقلیم کردستان افزایش ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۱۷
  • گزارش روز اول نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست؛  از رسالت هلدینگ خلیج‌فارس برای خلق آینده ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۱۷
  • برگزاری چهارمین نشست شورای معاونان و مدیران بیمه ملت / فرهادی‌پور: بیمه ملت با تمرکز ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۱۷
  • مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خبر داد: پرداخت وام قرض‌الحسنه تا سقف یک میلیارد ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۱۷
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است