دردسر نزدیکی با کن/ صنف پخش کنندگان خارجی در خانه سینما ایجاد شود
بیست و یکمین بازار فیلم ایران همزمان با سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با هدف جذب خریدار از سراسر دنیا به ویژه کشورهای منطقه برپا شد. از همان ابتدا مدیران برگزاری این بازار تاکید داشتند که بازار فیلم ایران با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته می تواند مهمترین بازار فروش آثار ایرانی به شمار رود.
در این گزارش با تعدادی از نمایندگان دفاتر پخش بین المللی خصوصی که در این دوره از بازار فیلم حضور داشتند گفتگو کردیم و هادی علی پناه نماینده شرکت پخش بین المللی «فیدان»، ستار چمنی گل از شرکت «ستاک فیلم» و علی فاتحی نماینده شرکت «موج نو پخش ایرانیان» از بیست و یکمین بازار فیلم ایران گفتند.
خریداران فیلم کوتاه به بازار دعوت شوند
هادی علی پناه نماینده شرکت پخش «فیدان» که اولین حضور خود را در بازار فیلم تجربه کرد، گفت: «فیدان» را همه به عنوان یک وب سایت تخصصی در حوزه فیلم کوتاه می شناسند که نزدیک به سه سال از فعالیت آن می گذرد. «فیدان» از همان ابتدا در زمینه پخش فیلم کوتاه فعالیت هایی را انجام می داد اما چندان به صورت حرفه ای این بخش را دنبال نمی کرد البته در آن زمان هیچکس به صورت حرفه ای در حوزه پخش فیلم کوتاه فعالیت نمی کرد.
وی ادامه داد: طی چهار ماه گذشته برنامه ریزی جدی برای حضور حرفه ای «فیدان» در پخش خارجی فیلم های کوتاه صورت گرفت و از ابتدای سال ۹۷ در این زمینه ورود پیدا کردیم و این روزها مشغول مکاتبه با پخش کننده ها و جشنواره های خارجی هستیم تا هم «فیدان» و هم فیلم های کوتاه سینمای ایران را به این مراکز معرفی کنیم.
علی پناه با اشاره به اینکه امسال اولین حضور رسمی «فیدان» در بازار جهانی فیلم فجر رقم خورد، توضیح داد: در این بازار با چند نفر از دبیران و مدیران جشنواره های مختلف بین المللی جلساتی داشتیم که از آن جمله می توان به دبیر جشنواره «اینترفیلم» آلمان و نماینده جشنواره های برلین و استکهلم اشاره کرد. این جشنواره چهارمین جشنواره مهم سینمایی در کشور آلمان است و از امسال نیز جزو جشنواره های ورودی اسکار شده است و می توان آن را جزو جشنواره های مهم در حوزه فیلم کوتاه دانست.
وی درباره بیست و یکمین بازار فیلم ایران بیان کرد: جا دارد تعداد بیشتری از چهره های مهم در بازار فیلم فجر حضور یابند و تعداد خریداران بیشتر شود. در این دوره خریدارانی که در بازار حضور داشتند بیشتر به دنبال خرید آثار بلند سینمایی و کمتر به دنبال خرید آثار کوتاه بودند. شاید در سال های آینده برنامه ریزان بازار فیلم به این مساله توجه کنند که با فعال شدن پخش کنندگان فیلم کوتاه در بازار، خریداران فیلم کوتاه را برای حضور در بازار فیلم فجر دعوت کنند.
مسئول غرفه «فیدان» در بازار فیلم فجر تاکید کرد: امسال در بازار فیلم، مسئولیت پخش بین المللی ۹ فیلم کوتاه و فروش بین المللی ۳۰ فیلم کوتاه را برعهده داشتیم که ۵ فیلم کوتاه ما هنوز پخش بین المللی آنها آغاز نشده است.
علی پناه در پایان بیان کرد: نباید این را فراموش کرد که بازار فیلم کوتاه، بازار بسیار کوچک و محدودی است و رقم هایی که برای تبادل فیلم کوتاه پرداخت می شود، رقم های بسیار اندکی است و با توجه به گردش مالی اندکی که دارد تعداد فعالان در این حوزه نیز بسیار کم است و حتی در بازار فیلم جشنواره های مطرح از جمله کن، بخش فیلم کوتاه نسبت به سینمای بلند بسیار کوچک تر است. در نهایت امیدوارم شرایط بهتری برای عرضه فیلم کوتاه در سطح بین المللی فراهم شود.
زمان برگزاری بازار برای خریداران فیلم محدودیت ایجاد می کند
ستار چمنی گل از شرکت «ستاک فیلم» نیز گفت: ما نزدیک به ۶ سال است که در بازار فیلم فجر حضور فعالی داریم و آثار ایرانی را به خریداران و نمایندگان جشنواره های خارجی معرفی و عرضه می کنیم.
وی ادامه داد: بازار فیلم ایران با دیگر بازارها متفاوت است، اول اینکه زمان برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر و به تناسب آن بازار فیلم نزدیک برگزاری جشنواره های دیگر است که هرکدام برای خود بازار فیلم دارند و همین مساله سبب می شود که بخشی از خریداران به سمت آن بازارها کشیده شوند. مساله دیگر این است که بازار فیلم فجر به زمان برگزاری بازار و جشنواره فیلم «کن» نزدیک است که باعث ایجاد محدودیت هایی برای صاحبان فیلم ها شود.
این فیلمساز تاکید کرد: مورد بعدی وجود برخی از قوانین در ایران است که ممکن است همین مساله باعث شود بسیاری از پخش کنندگان نتوانند در این بازار حضور داشته باشند. هر سال برگزارکنندگان بازار فیلم ایران تعدادی از خریداران فیلم را دعوت می کنند که تنها تعدادی از آنها در بازار حضور پیدا می کنند. البته این را هم باید بدانیم که اکثر خریدارانی که در بازار فیلم فجر حضور پیدا می کنند از کشورهای منطقه هستند.
چمنی با اشاره به اینکه امیدوار است بازار فیلم فجر هر سال بهتر از سال قبل برگزار شود، توضیح داد: خوشبختانه در این دوره نمایندگانی از جشنواره های معتبر جهانی و خریداران خوبی حضور داشتند که این خود می تواند نویدبخش اتفاقات خوبی در این حوزه باشد.
وی در پایان گفت: یکی از مهمترین نقدهایی که با بازار فیلم دارم این است که ورود فیلمسازان و شرکت ها به قسمت بازار فیلم ممنوع بود مگر اینکه کارت ورود به بازار را داشتند. این در حالی است که ورود این افراد به بازار فیلم باعث می شود فیلم ها بیشتر و بهتر دیده شوند. معتقدم باید شرایطی فراهم شود تا همه شرکت کنندگان در جشنواره فیلم فجر بتوانند از بازار فیلم دیدن کنند.
یکی از مهمترین نقدهایی که با بازار فیلم دارم این است که ورود فیلمسازان و شرکت ها به قسمت بازار فیلم ممنوع بود مگر اینکه کارت ورود به بازار را داشتندافزایش تعداد خریداران در بازار فیلم
علی فاتحی نماینده شرکت «موج نو پخش ایرانیان» نیز به مهر گفت: این شرکت متشکل از ۱۱ پخش کننده فیلم بخش خصوصی است که برای اولین بار در بازار فیلم ایران حضور داشت.
وی تاکید کرد: یکی از اتفاقات مهمی که در این دوره از بازار فیلم رخ داد افزایش تعداد خریداران فیلم بود و این مساله باعث بالا رفتن کیفیت بازار شد. گردش مالی و میزان خرید است که کیفیت یک بازار فیلم را نشان می دهد و با توجه به رویکرد مدیران جشنواره نسبت به بازار، مهمانان خوبی برای این دوره از جشنواره دعوت شده بودند.
این تهیه کننده سینما توضیح داد: حضور خریداران بین المللی و نمایندگان جشنواره های بین المللی در این جشنواره سبب می شود با ایجاد رابطه بین پخش کننده داخلی و نمایندگان جشنواره های و خریداران بین المللی فیلم ها بیشتر دیده شوند.
فاتحی تاکید کرد: در این بازار ۱۱ فیلم ارایه کردیم که «ویولت» به کارگردانی محمد برزنده و «سون» به کارگردان محمد عموری مورد استقبال خریداران قرار گرفت.
وی در پایان گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که برای پخش کنندگان بین المللی وجود دارد این است که هیچ صنفی برای آنها وجود ندارد. معتقدم باید چنین صنفی در خانه سینما وجود داشته باشد تا بتوانیم فعالیت های صنفی خود را دنبال کنیم تا با قدرت بیشتری در زمینه پخش بین المللی فعالیت کنیم.