*«خرگیوش»؛ گواهی بر موفقیت بخش خصوصی در کوران انحصارگرایی ارگانی-درصدیها
تریتانیوز: «خرگيوش» را بايد تنها نماينده جدي سينماي مستقل در اکران نوروزي دانست. در اکران نوروزي برخي آثار ارگاني و وابسته به کانديداهاي انتخاباتي مجالي پيدا کردند براي روي پرده رفتن با حمايتهاي ويژه هم در تخصيص سالن و هم در تخصيص تيزرهاي تلويزيوني فراوان اما «خرگيوش» بدون هر گونه حمايت رانتي و بدون تبليغات محيطي و حتي ممنوعيت تيزر تلويزيوني روي پرده رفت.
«خرگيوش» تجربهاي تازه در سينماي کمدي ايران است. حبيب اسماعيلي تهيه کننده باسابقه سينماي ايران سعي زيادي کرده که تازه ترين تجربه توليد خود را به فيلمنامهاي کمدي نه از نوع کمديهاي روتين بلکه کمدي-فانتزي مبتني بر تخيلنگاري که يکي از ويژگيهاي اصلي خلق درام در همه جاي دنياست اختصاص دهد. همين فانتزي سازيهاي ماني باغباني در مقام نويسنده و کارگردان بوده که محصولي را ايجاد کرده که هم هوايي تازه در سينماي ايران است و هم اسباب نگاه جدي تر به سينماي کمدي را موجب ميشود.
«خرگيوش» با حداقل سالن فول سانس که به زحمت به ۳۰ سالن ميرسيد در رقابت با فيلمهايي که نزديک به ۲۰۰ تا ۲۵۰ سالن در اختيار داشتند توانست فروش خود را به ۲میلیارد برساند که براي فيلمي بدون هر گونه تيزر و تبليغ محيطي آن هم محصول بخش مستقل يک موفقيت به شمار مي آيد.
سازندگان «خرگيوش» حتي يک وام اندک هم از فارابي نگرفتند و براي آن که مستقل بمانند کوشيدند با حداقلهاي سينماي مستقل محصولي سينمايي پيش رو بگذارند. سينمايي نه فقط از حيث تلاش براي قاب بندي هاي چشمنواز و متفاوت بلکه حتي در بازي گرفتن از بازيگراني مانند جواد عزتي و سيامک انصاري که سالهاست به کليشه هايي در ژانر کمدي بدل شده اند.
سينماي کمدي ايران در سالهاي پيش رو چاره اي ندارد جز آن که تجربياتي همچون «خرگيوش» را در دستور کار قرار دهد چون طبيعي است در گذر از دهه نود و به تکرار رسيدن شوخيهاي دستمالي شده اروتيک و تکيه بر يکي دو بازيگر تيپيکال کمدي، اين تجربه هاي تازه و فکرشده است که به کار کمدي مي آيد.
همان قدر که زماني عبدالرضا کاهاني کوشيد با «هيچ» و «اسب…» و با ترکيب مايه هاي سينماي اجتماعي با مايه هاي پوچ انگارانه فضايي را ايجاد کند براي گذر از سينماي موسوم به سياه نمايانه به سينمايي واقع نگارانه و ملموس براي مخاطب حالا «خرگيوش» هم شايد بتواند چراغ راهي بگذارد پيش کمدي سازاني که خودشان هم از آلودگي بيش از حد به کليشه هاي بشکن و بالابنداز خسته شده اند.
موفقيت نسبي «خرگيوش» در گيشه نوروزي يعني آن که ميتوان به تجربه هاي تازه و تازه تر در سينماي کمدي باز هم اعتماد کرد…