جیب های خالی و گیشه های گران
اخیرا شورای صنفی نمایش اعلام کرد که سینماهای کشور در سال ۹۶ می توانند قیمت بلیت های خود را بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان تعیین کنند. این تصمیم باعث می شود که بسیاری از پردیس های سینمایی خود را برای افزایش قیمت ۲۰ هزار تومانی بلیت سینما آماده کنند. منطق تصمیم این افزایش قیمت از سوی شورای صنفی این طور توجیه می شود که پخش کننده و سینمادار برای فیلمی که اکران می شود، دقت لازم را به خرج دهند تا بر اساس شرایط جغرافیایی منطقه و نیازسنجی مخاطب قیمت بلیت را افزایش دهند. اگر این افزایش قیمت، سال آینده در پردیس های سینمایی عملی شود، امکان دارد عده ای از مردم طبقه متوسط نتوانند از امکانات سینماهای درجه یک برخوردار شوند. بعضی از کارشناسان معتقدند این افزایش قیمت به رونق سینماهای تک سالنه کمک می کند و برخی دیگر نیز معتقدند به طور طبیعی ممکن است تعداد افراد سینمارو کمتر شود، همچنین زمانی این افزایش قیمتمی تواند قابل توجیه باشد که کیفیت فیلم ها به موازات قیمت بلیت ارتقا پیدا کند. در گزارش پیش رو، درباره افزایش قیمت بلیت سینماها با سینماداران و کارگردانان صحبت کردیم تا بدانیم این افزایش قیمت بلیت در شرایط فعلی اقتصادی مردم می تواند قابل توجیه باشد یا خیر؟
رضا سعیدی پور:
طرح افزایش قیمت به نفع مردم و سینماداران است
رضا سعیدی پور مدیر سینما آزادی نیز به این اشاره کرد که از این خبر که قرار است قیمت بلیت سینماها در شورای صنفی افزایش پیدا کند، مطلع است اما هنوز چیزی مکتوب یا ابلاغ نشده. او در پاسخ به این پرسش که آیا مردم توانایی پرداخت این هزینه را دارند یا نه، به بانی فیلم گفت: به طور طبیعی مشخص است که هم در توان مردم هست و هم به اقتصاد سینما کمک می کند، اما باید مدیریت شود. اگر بخواهیم تمام سینماها را به یک چشم ببینیم و بگوییم قیمت بلیت باید در تمام سینماها به یک اندازه بالا برود، منظور این طرح را برآورده نمی کند. در این طرح افزایش بلیت مکان جغرافیایی که سینما در آن قرار می گیرد، فیلم هایی که در آن اکران می شود، زمان و فصل بررسی می شود و می تواند در کم و کیف افزایش قیمت دخیل باشد.
سعیدی پور ادامه داد: این هم به نفع سینماداران و هم مردم است و بالآخره هزینه های سالن و فیلم ها باید از محلی پرداخت شود و بهترین جا که بخش عمده ای از آن هزینه را جبران می کند، گیشه سینماست. البته در این میان بسیاری از فیلم ها هستند که حتی یک ردیف از سینما را پر نمی کنند و اگر قیمتشان حتی یک دهم فیلم های دیگر باشند، اتفاقی نمی افتد. قاعدتا این طرح برای فیلم های پرفروش با کیفیت است و همان طور که می دانید ما در سینما سیستم A، B، C،D و E داریم و سیستم D ما حداقل چند برابر سیستم E هزینه دارد و اگر یک سینما بتواند سرویس خوبی به مشتری بدهد و امکانات و کیفیت صدای خوبی داشته باشد، چرا مردم نباید هزینه بیشتری بپردازند؟… در همه جای دنیا هر صنفی که برویم و هزینه بیشتری دریافت کند، باید خدمات بهتری ارائه خواهد شد.
مدیر پردیس سینمایی آزادی در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت فیلم ها نیز به موازات این افزایش قیمت بالا رفته است یا نه، گفت: این مسأله در خصوص فیلم ها صدق نمی کند و ما فیلم هایی داشتیم که تهیه کننده خیلی برای فیلم زحمت نکشیده اما عموم از آن استقبال کردند و نمونه آن را طی ۹ سالی که در سینما آزادی بودم، دیدم. برعکس، فیلم هایی نیز داشتیم که خیلی خوب روی آن کار و هزینه شده است اما مردم از آن استقبال نکردند. معمولا اگر فیلمی خوب ساخته شود، بازیگر خوب بیاورد و داستان مناسبی داشته باشد، در پردیس های جدیدی که ساخته می شود، مردم استقبال می کنند. فیلم های ما به رغم جلوه های ویژه ضعیف، از لحاظ محتوایی چیزی کم ندارد و سینما یک محیط سرگرم کننده است و قرار است اوقات فراغت مردم به شکلی در آنجا سپری شود. سعیدی پور در پاسخ به این پرسش که چقدر این افزایش قیمت(۲۰ هزارتومان) منطقی است، عنوان کرد: ما سینمایی داریم که حتی ۲۰ هزار تومان هم برای آن کم است و در مقابل سینمایی داریم که حتی هزار تومان هم برای آن زیاد است. اگر بخواهیم همه چیز را بر اساس سرویسی که به مردم داده می شود، محاسبه کنیم، عدالت برقرار نمی شود. ما قاعده ای تا الآن از طریق وزارت ارشاد داشتیم و تعرفه ای برای سینماهای درجه یک، دو و سه داشتند. فکر می کنم این اولین سالی است که شورای صنفی به مساله مهمی اشاره کرد که باید توافقی میان سینمادار و دفاتر پخش صورت گیرد و شاید این باعث شود که سینماهای خود را ارتقا دهیم.
فریال بهزاد:
قیمت بلیت براساس درآمد سرانه مردم محاسبه شود
فریال بهزاد کارگردان فیلم «حریر» که امسال روی پرده سینما بود، درباره طرح افزایش قیمت بلیت سینماها به بانی فیلم گفت: به نظرم این افزایش قیمت چندان منطقی نیست، چون باید بر اساس درآمد سرانه مردم آن را حساب کنیم و فکر می کنم از عهده ۲۰ هزار تومان بر نمی آیند و این نوعی رکود در فروش فیلم ایجاد می کند. در همه جای دنیا بر اساس درآمد متوسط مردم حساب می کنند تا تعداد بیشتری به سینما بروند اما هر چه قیمت را بالا ببرند، مخاطب کمتر می شود. معتقدم نباید به نحو بی رویه قیمت بلیت را بالا ببریم. در زمان های گذشته که قیمت بلیت پایین بود، تعداد تماشاگران بیشتر بود. در حال حاضر ممکن است، درآمدها افزایش پیدا کرده باشد اما تعداد کمتری فیلم را می بینند. اگر این طور باشد، همه می گویند لوح فشرده اش را می خریم که ارزانتر است که این به اقتصاد سینما خیلی لطمه می زند.
این کارگردان با بیان اینکه موافق نظریه افزایش قیمت به نسبت منطقه و پردیس های سینمایی است، اذعان کرد: در پردیس های سینمایی که سالن ها و امکانات بهتری دارند، این افزایش قیمت منطقی است، اما در آمریکا و هندوستان که دو کشور دارای صنعت سینما هستند، قیمت بلیت ها کمتر و تعداد تماشاگر بیشتر است. اگر این شیوه قیمت برای ما لحاظ شود، باز هم سینما حالت انحصاری پیدا می کند؛ یعنی باز هم افرادی که بودجه ساخت فیلم ها با هنرپیشگان خوب را دارند، کارهای خود را در سالن های گران تر می گذارند اما به نظرم باید عدالت برقرار باشد و تنها آن فیلم ها نیستند و فیلم های دیگری هستند که مردم باید ببینند تا سطح فرهنگشان ارتقا یابد. فیلم های پرفروش کیفیت خوبی ندارند و اکثر آن ها را دیدم، اما به دلیل اینکه سینماهای خوب در اختیار دارند، فروش خوبی دارند. تماشاگر معمولا از این فیلم ها راضی نیست، اما در نهایت اقتصاد سینما بازگشت سرمایه خوبی ندارد و شاید از ۱۰۰ فیلم، ۹۸ فیلم بازگشت سرمایه داشته باشند و باقی فیلم ها قربانی این سیستم می شوند. سینما باید عدالت محور باشد و به اکثریت فکر کند و به نظرم باید این رویه اصلاح شود تا تعداد بیشتری از مردم به سینما بیایند.
مسعود مددی:
افزایش قیمت ممکن است باعث کاهش سینماروها شود
مسعود مددی کارگردان فیلم «گیتا» که امسال بر پرده سینما بود، درباره طرح افزایش قیمت بلیت سینماها به بانی فیلم گفت: این موضوع احتیاج به کارشناسی دارد و زمانی که شنیدم، کمی نگران شدم و اینکه تا چه اندازه کارشناسی شده است، جای سوال دارد. به جرأت نمی توانم بگویم این افزایش قیمت تا چه اندازه طبیعی است و اولین نگرانی این است که امکان دارد تمایل مردم و خانواده ها برای رفتن به سینما کمتر شود. مددی با بیان اینکه اگر افزایش قیمت در پردیس های سینمایی باشد، عده ای خاص بتوانند به این سینماها بروند، گفت: به طور عملی ممکن است این اتفاق بیفتد که طبقات متوسط به پایین نتوانند به این سینماها با افزایش قیمت بروند. در حال حاضر بسیاری از مردم به پردیس کوروش می روند، اما اگر این افزایش قیمت قطعی باشد، این طبقات حذف می شوند. مددی با بیان اینکه در همه بخش های دنیا میان سینماها قیمت بلیت متفاوت است، افزود: در عین اینکه استانداردی برای قیمت بلیت وجود دارد، حتما سالن هایی با امکانات خوب و مناسب، قیمت بالاتری دارد و این مختص ایران نیست و در جهان هم اتفاق می افتد. در ایران متأسفانه ضعف هایی وجود دارد که صرف فیلم دیدن در سینماهایی با امکانات متوسط یا بالاتر نمی تواند ملاک تعیین کننده ای باشد.