«لالا لند» جوایز را درو کرد، «مهتاب» بهترین فیلم شد
جوایز «اسکار ۲۰۱۷» که صبح دیروز در شهر لس انجلس آمریکا اهدا شد، نتایجی را در بر داشت که از قبل هم پیش بینی می شد. البته آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری با اهدای جایزه بهترین فیلم به «مهتاب» نوار پیروزی های «لالا لند» را در شرایطی قطع کرد که بنظر می رسید این فیلم مجسمه طلایی برترین فیلم را هم تصاحب کرده است.
«سوتی» وارن بیتی و فی داناوی
همین مسئله و اشتباه بزرگی که در اعلام آخرین (و مهمترین) جایزه دیروز در تالار کداک تیاتر شهر لس انجلس روی داد، به عنوان یکی از بزرگترین گاف های تاریخ اسکار و سینما به ثبت خواهد رسید. ماجرا از این قرار بود که وقتی وارن بیتی و فی داناوی ستاره های فیلم کلاسیک گانگستری ۵۰ سال پیش «بانی و کلاید» پاکت حاوی نام فیلم پیروز را باز کردند، به هر دلیل موجه یا غیر قابل قبول تصور کردند که اسکار این رده هم به «سرزمین لالا» رسیده است و نام آن را هم اعلام کردند اما جوردن هوروویتز یکی از تهیه کنندگان «لالا لند» که متوجه این اشتباه شده بود، قضیه را بیان کرد و عوامل تولید این فیلم که روی صحنه آمده و جایزه خود را هم گرفته بودند، بدون عکس العملی بد حقیقت را پذیرفتند و از «سن» پایین رفتند تا تهیه کنندگان «مهتاب» به روی صحنه بیایند و جایزه برترین فیلم سال را دریافت کنند.
این قضیه عمدی نبود
وارن بیتی لحظاتی بعد پشت میکروفون قرار گرفت و سعی کرد توضیح بدهد که این اتفاق هدفمند نبوده ولی حقیقت امر هر چه بوده باشد، «لالا لند» با فارغ شدن از مراسم اسکار امسال با ۶ مجسمه طلایی بیشترین برداشت را از این آیین داشت و به روایتی جوایز را درو کرد این را می توان یک شکست هم تلقی کرد زیرا «جاده خشم» چهارمین قسمت از سری فیلم های «مد مکس» نیز سال پیش ۶ اسکار برد و در این زمینه پیشتاز شد اما اسکار اصلی (بهترین فیلم) را کسب نکرد و اصولا جوایزش بیشتر جوایز فنی بود و اگر در این میانه رجحانی برای «سرزمین لالا» وجود داشته باشد، این است که ۶ جایزه اش را در شاخه های بالنسبه اصلی برد و حتی اسکار برترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن نقش اول سال را کسب کرد و این جوایز را در دست های دیمی ین چازه له و اما استون دید که به ترتیب بیشتر از ۳۲ و ۲۹ سال سن ندارند.
دقیق و مبسوط و موفق
«مهتاب» که در نهایت اسکار برترین فیلم را برد و مانند «حصارها» خط و رنگ و حس حمایت از سیاهپوستان را دارد و درباره یک مرد سیاهپوست در آمریکا و مشکلات او در جا افتادن در جامعه چند فرهنگی این کشور و دوستی او با یک پسرک نوجوان و حمایتش از این دوست خردسال است، از منظر کنت توران منتقد مشهور روزنامه لس انجلس تایمز چنان دقیق و دارای شرح حال های مبسوط است که بینندگان با کاراکترها همسو و یکی از آنها می شوند و از درون موقعیت های دشوار می توان به حس های انسانی و دردهای بشریت رسید. این از اقبال بلند ماهر شالا علی بود که با بازی در این فیلم کاندیدا و برنده جایزه اسکار نقش دوم مرد شد و این از شاخه هایی بود که برنده آن از پیش قابل پیش بینی و تشخیص بود. شاید در شاخه بهترین فیلم نمی شد همین گمانه زنی را مطرح کرد زیرا از میان ۸ فیلم دیگر کاندیدا چند فیلم و به ویژه «لالا لند» به پیروزی نهایی بسیار نزدیک بودند و کارشناسان می گفتند تحت شرایطی می توان پی برد «منچستر کنار دریا» ساخته کنت لونرگان و «Hacksaw Ridge» به کارگردانی مل گیبسون هم امیدوار بود و در منظری وسیعتر «شیر» و «چهره های پنهانی» را هم مطرح و شانس دار توصیف کرد. البته نگاه واقع بینانه تر می گفت «لالا لند» برنده می شود و اگرنشود، «مهتاب» که کارگردان آن بری جنکینز است، در صدر خواهد نشست که همین طور هم شد.
مسیرهایی متفاوت
در شبی که شاید پیروزی فیلم «فروشنده» از ایران در قسمت اسکار برترین فیلم «خارجی» (غیر انگلیسی زبان) بی ارتباط با ماجراهای اخیر مهاجرتی در آمریکا و صدور حکم جنجالی دونالد ترامپ و بیانیه اصغر فرهادی خالق این فیلم در بایکوت مراسم اسکار نبود، «لالا لند» از مسیرهای متفاوتی برای کسب بیشترین جوایز عبور کرد و به عنوان یک موزیکال مدرن به حد و حدودی تازه در هنر سینما رسید و حتی مقدمات اسکار امسال و جوایز نهادهای سینمایی در ماههای منتهی به مراسم اسکار به گونه ای بود که مشخص می ساخت این فیلم در هشتاد و نهمین دوره اسکار هم جوایزی بیش از سایرین خواهد برد و کاندیدایی اش برای ۱۴ جایزه اسکار نیز که برابر با رکورد نامزدی ها در این رقابتها است، همین امر را گواهی می داد.
شکست هوپر و پورتمن مقابل استون
اما استون که به خاطر بازی در همین فیلم اسکار برترین بازیگر زن نقش اول امسال را برد، بر ایزابل هوپری فایق آمد که در فیلم «الی» یکی از بهترین بازیهای عمرش را ارائه داده است و همین طور بر ناتالی پورتمنی که در رل ژاکلین کندی در فیلم «جکی» درخششی محسوس دارد. استون که می دانست پیروزی قابل پیش بینی اش و همین طور فتح جوایز گلدن گلوب و بافتا در ماههای منتهی به اسکار در همبازی شدن او با رایان گاسلینگ در «لالا لند» سهم قابل توجهی دارد و به واقع با همت و مشارکت این همبازی به اوج رسیده است. با گذاشتن پستی در اینستاگرام خود رسماً از وی تشکر کرد. گاسلینگ هم کاندیدای اسکار نقش اول مرد بود اما اسکار این رده از قبل فقط به دو تن میل و گرایش داشت و آنها کیسی افلک و دنزل واشینگتن بودند که در نهایت آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری اسکار این رده را به کیسی افلک۴۲ ساله داد که در فیلم اجتماعی و دراماتیک «منچستر کنار دریا» جلوه ای آشکار در یک رل سنگین و محزون دارد و طبایع این نقش به کلی متفاوت با انگاره های شوخ و شاد فیلم «سرزمین لالا» است که رایان گاسلینگ به خاطر آن نامزد شده بود.
پیروزی های جالب دو فیلم
دو برنده جنبی اما مهم مراسم صبح دوشنبه اسکار ۲۰۱۷ «منچستر کنار دریا» و فیلم جدید مل گیبسون بودند. اولی اضافه بر اسکار نقش اول مرد که سهم کیسی افلک شد، مجسمه طلایی بهترین سناریوی اورژینال را نیز تصاحب کرد و «Hacksaw Ridge» فیلمی که مل گیبسون پیرامون واقعه ای خاص طی ایام جنگ جهانی دوم ساخته است، دو اسکار را به خانه برد تا این هنرمند ۶۱ ساله از رکورد ۱۰ سال اخیر خود خارج شود و بازگشت پر شکوهی به صحنه داشته باشد. از اسکارهای «Hacksaw Ridge» یکی مربوط به تدوین می شد و دیگری میکس صدا که با توجه به جنگی بودن و فیلمبرداری شدن این اثر سینمایی در لوکیشن واقعی و در دل برخوردهایی پر شمار و پر سر و صدا، واقعه ای ارزشمند و قابل پیش بینی بود.
جبران آشکار ظلم به سیاهان
در نهایت مراسم اسکار ۲۰۱۷ که چهار ساعت و ۱۵ دقیقه طول کشید و اداره آن با جیمی کیمل مجری معروف و پر سابقه شبکه تلویزیونی «ABC» آمریکا بود و رویارویی کلامی قابل پیش بینی و جالب این مجری با مت دیمون را در بر داشت، با تم آشکار حمایت از سیاهپوستان و عمده کردن کار آنان، به وسیعترین شکل از هنرمندان این نژاد بابت کم توجهی تاریخی سال پیش اش عذرخواهی غیررسمی کرد. اهدای دو جایزه بازیگری به سیاهان و اختصاص یافتن اسکار بهترین فیلم به یک فیلم مرتبط با سیاهان («مهتاب») قدم های آشکاری در این راه بودند و با این که آکادمی اسکار با این گزینش ها حق را به شکلی آشکار به افراد بی صلاحیت نداد اما میل چشمگیرش به جبران مافات و تلافی اتفاقات سال پیش که طی آن هیچ سیاهپوستی کاندیدا نشد، سهم بزرگتری در این انتخاب ها داشت و این مسئله به اضافه نکاتی دیگر یک بار دیگر ثابت کرد اسکارها جوایزی نیستند که فقط بر اساس لیاقت ها توزیع شود و سیاست ها و مصلحت ها نقش عمده ای در شکل گیری آن دارند.
برندگان «اسکار ۲۰۱۷» در یک نگاه
۳برترین فیلم: «مهتاب»
۳بازیگر نقش اول مرد: کیسی افلک (در فیلم «منچستر کنار دریا»)
۳بازیگر نقش اول زن: اما استون (لالا.لند)
۳بازیگر نقش دوم مرد: ماهر شالا علی (مهتاب)
۳بازیگر نقش دوم زن: ویولا دیویس (حصارها)
۳کارتون: «زوتو پیا»
۳فیلمبرداری: «لالا.لند»
۳طراحی لباس: «هیولاهای فوق العاده و کجا آنها را پیدا کنیم»
۳کارگردانی: دیمی ین چازه له (لالا.لند)
۳مستند بلند: «اوجی: ساخت آمریکا»
۳مستند کوتاه: «کلاه خودهای سفید»
۳تدوین: «Hacksaw Ridge»
۳فیلم خارجی (غیر انگلیسی زبان): «فروشنده» از ایران
۳گریم: «جوخه خودکشی»
۳موسیقی متن: «لالا.لند»
۳ترانه: «شهر ستاره ها» از فیلم «لالا.لند»
۳طراحی صحنه: «لالا.لند»
۳انیمیشن کوتاه: «پایپر»
۳فیلم کوتاه زنده: «بخوان»
۳تدوین صدا: «رسیدن» (ورود)
۳میکس صدا: «Hacksaw Ridge»
۳جلوه های بصری: «کتاب جنگل»
۳سناریوی اقتباس شده: «مهتاب»
۳سناریوی اورژینال: »منچستر کنار دریا»
حاشیه های جایزه اسکار
عذرخواهی رسمی اسکار
دفتر رسمی جوایز آکادمی اسکار بابت اشتباه در معرفی نام فیلم برنده عذرخواهی کرد.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، «پرایس واترهاوس کوپرز» دفتر رسمی اهدای جوایز اسکار با صدور بیانیهای در واپسین ساعتهای شب یکشنبه (به وقت آمریکا) برای اشتباهی که در معرفی فیلم برنده پیش آمد عذرخواهی کرد.
در مراسم اسکار وارن بیتی و فی داناوی ابتدا فیلم «لالالند» را به جای «مهتاب» به عنوان فیلم برنده معرفی کردند.
در این بیانیه این دفتر هم از «مهتاب»، هم از «لالالند» و هم از وارن بیتی و فی داناوی و نیز تماشاچیان اسکار به خاطر اشتباه پیش آمده عذرخواهی کرد.
در این بیانیه آمده است: اهداکنندگان جایزه پاکت اشتباه را برای معرفی برنده دریافت کرده بودند و به همین دلیل نیز نام برنده را اشتباه ذکر کردند، اما این امر فوری اصلاح شد. به این ترتیب ما قصد روشن کردن این امر را داریم که این اشتباه چگونه پیش آمد و عمیقا از این بابت متاسف هستیم.
در این اعلامیه افزوده شده است: ما همچنین از نامزدها، آکادمی، شبکه ایبیسی و جیمی کیمل که این موقعیت را مدیریت کردند تشکر میکنیم.
واکنش هالیوود به گاف اسکار
به دنبال اشتباه وارن بیتی در اعلام اسم فیلم برنده سال، هالیوود و چهرههای هنری به این شوک لحظه نهایی مراسم اسکار واکنش نشان دادند.
به گزارش اسکرین دیلی، اعلام نام «لالالند» به عنوان بهترین فیلم اسکار به جای فیلم «مهتاب» که به صورت تصادفی و از روی اشتباه توسط وارن بیتی و فی داناوی انجام شد با واکنش هالیوودیها روبه رو شده است.
در حالی که جیمی کیمل سعی کرد با سخنان پایانیاش مبنی بر این که از ناامید کردن آدمها متنفر هستیم، دیگران را آرام کند اما این حرفها مانع واکنش دیگران نشد.
از جمله این چهرهها و مستقیمترین فردی که این اشتباه به او مربوط میشد بری جنکینز کارگردان «مهتاب» بود که به جابه جا شدن دو کارت چنین واکنش نشان داد: می خواهم بگویم، دو تا کارت را دیدم و چنین چیزهایی میتواند اتفاق بیفتد. میخواستم کارت را ببینم و دیدم و وارن از نشان دادن آن به هر کس دیگری پیش از آن که آن را به من نشان دهد خودداری کرد. همه میخواستند کارت را ببینند و او گفت: فقط بری جنکینز حق داشت ببیند و من به او نشان دادم. و من از همانجا احساس بهتری نسبت به آنچه اتفاق افتاده بود پیدا کردم.
جوردن هورویتس تهیه کننده «لالالند» که به اشتباه با عوامل سازنده فیلم روی صحنه رفت، گفت: بچه ها شروع به زمزمههایی کردند و پاکتی را که در دست داشتم از من گرفتند. من گفتم رویش نوشته اما استون برای «لالالند». معلوم بود اشتباهی شده است. بعد همه دنبال پاکت برنده بهترین فیلم گشتند. هیچ کس نمیدانست این پاکت کجاست. بعد پاکت پیدا شد. آن را باز کردند و نشان دادند که در آن نوشته شده «مهتاب» و من آن را دیدم و دیگر همه چیز روبه راه شد.
در توییتر نیز واکنش به این ماجرا دامنهدار شد و با آن شوخیهای زیادی شد.
جوزف گوردون لوی بازیگر توییت کرد: اگر «مهتاب» را ندیده بودم میگفتم «هشتگ اسکار درهم برهم» درست کنیم. ولی فیلم را ببینید. زیباست. همانطور که «لالالند» هم هست.
جسیکا چستین دیرگ بازیگر هالیوودی گفت: چرا تهیهکنندگان برنامه پیش از این که گروه «لالالند» بیایند روی صحنه واکنشی نشان نداد و زودتر روی صحنه نرفت؟ احساس بدی برای تولیدکنندگان «لالالند» به من دست داد. در عین حال خیلی هم برای گروه «مهتاب» ناراحت شدم. ای کاش آنها احساس کامل برنده بودن را تجربه میکردند بدون این همه ناراحتی…
برخی هم با این رویداد شوخی کردند مثلا بیلی کریستال که نوشت: چه پایان شگفتانگیزی. کاهش چنین اتفاقی روز رایگیری میافتاد.
بیل ماهر هم نوشت: ترامپ همین الان توییت میکند:«اسکاریها گول خوردند، چقدر غیرمنصفانه است». متاسفم.
شاید یکی از جالبترین واکنشها از سوی ام.نایت شامالان کارگردان صورت گرفت که نوشت: من پایانبندی اسکار ۲۰۱۷ را نوشته بودم. جیمی خوب گرفتیمشان ها!!!
خانواده است مکفارلین هم با مداد روی کاغذ این طرح را کشیدند:
جسی تایلر فرگوسن بازیگر «خانواده مدرن» نوشت: نکنه منم در ۵ باری که امی را نگرفتم، اینطوری بازنده شدم؟ تبریک به «مهتاب» یک فیلم عالی.
لری کینگ مجری تلویزیون هم نوشت: یک دقیقه صبر کنین. من در سفرم. چند تا فیلم برنده جایزه بهترین فیلم اسکار شدن؟
بزرگترین بیاعتناییها و شگفتیهای اسکار
اعطای جایزه اسکار بهترین فیلم به «مهتاب» و نادیده گرفته شدن دنزل واشنگتن در بخش بهترین بازیگر مرد، از نکات عجیب هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار بود.
به گزارش هنرآنلاین به نقل از ورایتی، جوایز اسکار امسال بزرگترین شوک را به ما وارد کرد، نه تنها به خاطر به زمین زدن «لا لا لند» بلکه برای اعلام اشتباه برنده اسکار بهترین فیلم.
در حالی که همه، سالها درباره جوایز اسکار امسال حرف خواهند زد، بزرگترین شب هالیوود چند شگفتی دیگر هم داشت.
شگفتی: بهترین فیلم، «مهتاب»
چه چیز دیگری میتوان درباره تکاندهندهترین لحظه تاریخ جوایز آکادمی گفت؟ “مهتاب” برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شد و “لا لا لند” را که شانس اصلی دریافت این جایزه بود، شکست داد، اما نام فیلم برنده به اشتباه اعلام شد، ولی در باکلاسترین لحظه شب مراسم، جردن هوروویتس تهیهکننده “لا لا لند” گفت: با افتخار این جایزه را به دوستانم در فیلم “مهتاب” تقدیم میکنم.
بیاعتنایی: دنزل واشنگتن، “حصارها“
خیلیها اعتقاد داشتند دنزل واشنگتن برای بازی در اقتباس سینمایی از شاهکار آگست ویلسن برای سومین بار برنده جایزه اسکار میشود، به خصوص بعد از پیروزی او در جوایز انجمن بازیگران آمریکا، اما در انتها جایزه بهترین بازیگر مرد به کیسی افلک، برنده جوایز بفتا و گلدن گلوب برای “منچستر بای د سی” رسید تا واشنگتن تنها برنده جایزه SAG امسال باشد که در بخش خود جایزه اسکار نگرفت.
شگفتی: دو جایزه اصلی برای “منچستر بای د سی“
در حالی که فیلم تحسینشده کنت لونرگان در بخش بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی پیشتاز بود، اما به خاطر رقبای سرسخت خود در هر دو بخش، موفقیتش به هیچ عنوان قطعی نبود. بخصوص بعد از پیروزی واشنگتن در جوایز SAG، نمیشد با قاطعیت گفت که افلک اسکار میگیرد، اما “منچستر بای د سی” در نهایت هر دو جایزه اصلی را به خود اختصاص داد.
شگفتی: کالین آتوود، بهترین طراحی لباس برای “جانوران شگفتانگیز و زیستگاه آنها“
هرچند کالین آتوود تا پیش از این سه بار برنده جایزه اسکار بهترین طراحی لباس شده بود، اما پیشتازان این بخش در جوایز اسکار امسال “لا لا لند” یا “جکی” بودند، اما آتوود چهارمین جایزه آکادمی خود را برد که اولین جایزه اسکار برای یک فیلم “هری پاتر” هم هست.
بیاعتنایی: شرکت لایکا و “کوبو و دو سیم“
انیمیشن استاپ-موشن “کوبو و دو سیم” با وجود نامزدی نه تنها در بخش بهترین فیلم بلند انیمیشن بلکه در بخش بهترین طراحی صحنه، مراسم اسکار امسال را دست خالی ترک کرد. این یعنی شرکت بلندپرواز لایکا استودیوز با وجود نامزدی تمام فیلمهایش – “کورالاین”، “پارانورمن” و “ترولهای جعبهای” – هنوز برنده جایزه آکادمی نشده است.
شگفتی: دو بخش تدوین صدا و صداگذاری
نه تنها برنده دو بخش صدا دو فیلم متفاوت بودند، بلکه هیچ یک از آنها پیشتاز نبودند. برعکس از “لا لا لند” به عنوان برنده این دو بخش یاد میشد. در بخش بهترین تدوین صدا، فیلم “رسیدن” پیروز شد و جایزه بخش بهترین صداگذاری به “هکساو ریج” رسید. کوین اوکانل برای کار خود در “هکساو ریج” بعد از ۲۰ نامزدی بالاخره اسکار گرفت.
بیاعتنایی: “شیر“، “اعداد و ارقام پنهان“ و “اگر از آسمان سنگ هم ببارد“
هر سه فیلم تحسینشده در بخش بهترین فیلم نامزد بودند و در بخشهای دیگر هم شانس دریافت جایزه را داشتند (“شیر” با شش نامزدی، “اعداد و ارقام پنهان” با چهار نامزدی و “اعداد و ارقام پنهان” با سه نامزدی) اما همگی مراسم را دست خالی ترک کردند.
بیاعتنایی: جیمز لاکستن، فیلمبردار، “مهتاب“
هرچند “لا لا لند” و فیلمبردارش لینوس ساندگرن گزینه اصلی برای دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری بودند، اما خیلی از ناظران در توئیتر عقیده دارند که “مهتاب” به خاطر ظرافتهای بصری از فلوریدای دهه ۱۹۹۰، انتخاب بهتری بود.
ورایتی از سیاسیترین اسکار تاریخ نوشت
«ورایتی» با تیتر «سیاسیترین اسکار تاریخ» به سخنرانیهای اعتراضی و کنایههای سیاسی برندگان و مجری اسکار که قانون جدید دونالد ترامپ را هدف قرار دادند، پرداخت.
به گزارش ایسنا، «ورایتی» نوشت: ممکن است «دونالد ترامپ» مراسم اسکار را تماشا نکند، اما او در تمام طول شب در این مراسم حاضر بود.
طی هفتههای اخیر سیاستهای دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا اتخاذ کرده و همچنین قانون ضدمهاجری که موقتا وضع کرده، بارها و بارها از سوی سینماگران و هنرمندان مورد انتقاد قرار گرفته است.
چند روز پیش از برگزاری مهمترین رویداد بینالمللی هالیوود، شان اسپنسر سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: «هالیوود بیشتر با عقاید متمایل به چپاش شناخته میشود. باید با شما صادق باشم، فکر میکنم رییس جمهور در آن شب میزبان مراسم «Governors Ball» (مهمانی فرماندارها) باشند.»
با این حال، تعداد قابل توجهی از مهمانان مراسم اسکار از فرصت سخنرانی خود استفاده کرده و به ترامپ تاختند.
«ورایتی» دراینباره نوشت: بیشترین سرزنش و محکومیت ترامپ از سوی اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی که با «فروشنده» اسکار بهترین فیلم خارجی را برد، صورت گرفت پس از اینکه ترامپ قانونی را مبنی بر منع ورود تبعه هفت کشور مسلمان ایران، عراق، یمن، سوریه، سومالی، سودان و لیبی وضع کرد، امکان حضور فرهادی در مراسم اسکار در هالهای از تردید فرو رفت. این ماجرا اما سرانجام، به بایکوت مراسم اسکار ختم شد.
این اقدام ترامپ در بیانیهای که فرهادی تنظیم کرده بود، قانونی غیرانسانی خوانده شد. این کارگردان ایرانی در بیانیه خود نوشته بود: «تقسیمبندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی، باعث ترس میشود، ترسی که توجیهیاست دروغین برای خشونتها و جنگها.» این مطلب در میان تشویق حضار در مراسم اسکار خوانده شد.
«هری پاتر» سرانجام اسکار برد!
پس از ۱۴ بار نامزد شدن، بالاخره یکی از فیلمهای اقتباسی رمانهای «هری پاتر» نوشته «جی.کی. رولینگ» موفق به کسب جایزه اسکار شد.
«هایپبل» نوشت: جوایز اسکار ۲۰۱۷ به برندگانش تقدیم شد و سینماگران این رویداد بینالمللی را جشن گرفتند. اما خوانندگان کتابهای «هری پاتر» هم در این شادی سهیم هستند؛ چرا که پس از ۱۴ بار نامزدی فیلمهای اقتباسی از کتابهای رولینگ، بالاخره «هیولاهای خارقالعاده و زیستگاه آنها» به نمایندگی از دنیای «هری پاتر» موفق شد تندیس اسکار را از آن خود کند.
بامداد امروز جوایز اسکار ۲۰۱۷ بین برندگانش تقسیم شد و سهم «هری پاتر»ها یک تندیس در بخش بهترین طراحی صحنه و لباس شد. فیلم «هیولاهای خارقالعاده و زیستگاه آنها» در بخش بهترین طراحی تولید هم نامزد شده بود اما آن را به «لالالند» باخت. علاوه بر این دو نامزدی، فیلمهای «هری پاتر» طی سالهای گذشته ۱۲ بار برای دریافت اسکار کاندیدا شده بود اما هرگز موفق به کسب این جایزه نشده بود. به نظر میرسد سال ۲۰۱۷ برای دنیای جادوگری کتابهای «رولینگ» و هوادارنش با سالهای قبل فرق میکند.
از زمان ساخت فیلمهای اقتباسی براساس هفتگانه «هری پاتر»، این مجموعه فیلم هر سال در بخشی نامزد اسکار میشد. «هری پاتر و هدیههای مرگ ۲» آخرین و هشتمین قسمت این چندگانه سینمایی بود که پیشبینی میشد در مراسم اسکار جایزه ببرد اما با وجود تلاشهای کمپینی برای جلب توجه آکادمی اسکار، این اتفاق نیفتاد.
امسال هیچ کمپینی در این زمینه شکل نگرفت و کالین اتوود موفق شد تندیس اسکار بهترین طراحی صحنه و لباس را به نمایندگی از خانواده «هری پاتر» به دست بگیرد. او پیشتر در آثاری چون «آلیس در سرزمین عجایب»، «سایههای سیاه»، «به سوی جنگل» و «سفیدبرفی و هفت کوتوله» فعالیت کرده بود.
«هیولاهای خارقالعاده و زیستگاه آنها» تاکنون بیش از ۸۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در سینماهای جهان فروخته است. در این فیلم «ادی ردمین» بازیگر برنده اسکار انگلیسی، نقش قهرمان اصلی فیلم «نویت اسکامندر» عضو انجمن مخفی جادوگری نیویورک را بازی کرده. او سعی دارد موجودات جادویی را که از چمدان او فرار کردهاند، پیدا کنند. اتفاقات این فیلم در سال ۱۹۲۶ نیویورک اتفاق میافتد.
کمپانی فیلمسازی «برادران وارنر» برای ساخت فیلم «هیولاهای خارقالعاده و زیستگاه آنها» ۱۸۰ میلیون دلار هزینه کرده و میلیونها دلار را نیز صرف تبلیغ و بازاریابی این فیلم کرد.