فمینیسم افراطی و آسیبهای آن در آثار «تهمینه میلانی»
دختری که زیر بار فضای پدرسالارانه حاکم بر خانه است. زنی که تمام سهمش از زندگی تحمل کتک های بی امان همسر است. زنی که محکوم به پذیرفتن تمام قوانینی است که مردهای خانه اش بر او روا می دارند و خودش حتی ذره ای حق انتخاب ندارد. دختری که همه آرزویش از زندگی ادامه تحصیل است، اما پدر خانواده اعتقادی به این قرتی بازی ها برای دختر جماعت ندارد. دختری که برای تمام کارهای زندگی اش موظف است به برادری بزرگ تر جواب پس بدهد، چون او مرد است و رییس خانه.
بد نیست همین اول ماجرا بگوییم که نگارنده نه منتقد سینماست و نه دانش ویژه ای درباره آن دارد. در بهترین حالت یک مخاطب علاقه مند به سینما و بیشتر از آن یک جست و جوگر در امور مربوط به زنان است. با این وجود باری بررسی این موضوع یعنی «افراطی گردی در فمینیسم» سراغ کارنامه تهمینه میلانی رفتیم. کارگردانی که عموم مردم او را با فیلم های زنانه اش می شناسند. فیلم هایی که یک هیرو زن به دنبال نداشته هایش است. زنان زخم خورده! دو کلمه ای که شخصیت زنان حاضر در فیلم های تهمینه میلانی را به تصویر می کشد.
اما اتفاق خوبی که در مسیر شخصیت پردازی های میلانی رخ می دهد، پیوستاری است که آن ها از ضعف مفرط تا قدرت نمایی های عجیب و غریب طی می کنند. فرشته «واکنش پنجم» را به خاطر دارید؟ زن خانه ای که همسرش را از دست داده بود و پدرشوهرش از او خواسته بود یا با پسر دیگرش ازدواج کند، یا بچه هایش را از او خواهند گرفت.
به طور کلی تهمینه میلانی ۱۴ فیلم ساخته که «افسانه آه»، «واکنش پنجم»، «تسویه حساب»، «دو زن» و این آخرین یعنی «ملی و راه های نرفته اش»، فیلم هایی تماما زنانه و با نگاه فمینیست گرایانه هستند. نقطه مشترک تمام این فیلم ها، ستم کردن و فریب دادن زنان، حضور مردهایی شیطان صفت، تمرکز روی قشر منفعل جامعه زنان و در برخی از آن ها انتقام گرفتن هم وجود دارد.
البته با وجود همان پوست اندازی هایی که در جامعه رخ داده است، بدون شک همین لحظه در پیشرفته ترین کشورهای دنیا هم به زنان ظلم می شود. هنوز هم در بسیاری از کشورهای جهان اولی دستمزد زنان و مردان در یک کار برابر مساوی نیست. هنوز هم از زنان به ویژه در صنعت های مد و لباس استفاده های ابزاری می شود.
همان طور ک در ابتدای گزارش هم عنوان شد، موج نخست فمینیست که تا سال ۱۹۶۰ ادامه داشت، به نقد نقش محدود زنان در جامعه و هم چنین وضعیت نامساعد آن ها می پرداخت و کمتر هدفش سرزنش جنس مقابل بود. موج دوم اما تمرکزش را معطوف محدودیت های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کرد. نکاتی درباره نابرابری های رسمی و غیررسمی در خانواده و محل کار، حقوق مربوط به باروری و زنانه نگری از جمله آیتم های مورد نظر این موج بود. اما موج سوم می گوید باید به طور کلی این مدل های مردانه را کنار گذاشت و برای زن ماهیت مستقل تری قائل شد.