مدیرعامل پست بانک ایران: خلق تجربه کاربری متفاوت، محور اصلی ارزشآفرینی فرایندمحور در شبکههای تأمین پلتفرمی است

دکتر حمید بنائیان با اشاره به عملکرد پلتفرمهای موفق گفت: آنها با یکپارچهسازی فرایندها، مدیریت هوشمند ریسک و تمرکز بر تجربه کاربری، توانستهاند الگوهای سنتی کسبوکار را به چالش بکشند و نقش مؤثری در توسعه اقتصاد دیجیتال ایفا کنند.
به گزارش تریتا نیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران،دکتر حمید بنائیان مدیرعامل بانک در دومین روز از سومین کنفرانس مهندسی و مدیریت فرایندهای سازمانی، در پنل تخصصی «ارزشآفرینی فرایندمحور در شبکه تأمین پلتفرمی» با اشاره به روندهای نوین در اقتصاد دیجیتال، گفت: مفهوم اقتصاد پلتفرمی در سالهای اخیر به یکی از محورهای اصلی تحول کسبوکارها تبدیل شده و بسیاری از سازمانها برای افزایش دامنه خدمات، بهبود اثربخشی و ارتقای کارایی، توسعه پلتفرمها را در دستور کار خود ، قرار دادهاند.
وی با بیان اینکه پلتفرمها بهویژه در کسبوکارهای مبتنی بر فناوری، ظرفیت خلق ارزش افزوده مضاعف را فراهم کردهاند، افزود: این الگوها با کاهش هزینههای دسترسی، افزایش سرعت ارائه خدمات و بهرهگیری از فناوریهای نوین، تجربهای متفاوت را برای کاربران نهایی رقم زده و به رقیبی جدی برای الگوهای سنتی کسبوکار در فضای اقتصادی کشور تبدیل شدهاند.
بنائیان با طرح این موضوع که جایگاه پلتفرمها در مسیر توسعه اقتصادی کشور نیازمند بازنگری جدی است، تصریح کرد: پرسش اصلی این است که الگوهای طراحی فرایندهای کسبوکار با ورود پلتفرمها چه مسیری را طی کردهاند و در آینده به کدام سمت حرکت خواهند کرد؛ موضوعی که بهطور مستقیم با نقش پلتفرمها در توسعه اقتصاد دیجیتال و توزیع عادلانه فرصتها مرتبط است.
وی با اشاره به نمونههایی از پلتفرمهای فعال در حوزههای مختلف تجاری، خدماتی و اعتباری خاطرنشان کرد: پلتفرمهایی که توانستهاند دسترسپذیری را در بخشهای گوناگون اقتصاد افزایش دهند، نقش مهمی در اتصال بازیگران مختلف زنجیره ارزش ایفا کردهاند و این امر، به توسعه بازارها و ارتقای سطح خدمات منجر شده است.
مدیرعامل بانک با تأکید بر اینکه ارزشآفرینی فرایندمحور در شبکههای پلتفرمی مستلزم پذیرش نقش پلتفرم در یکپارچهسازی فرایندهاست، گفت: توسعه سبد متنوع خدمات، پردازش همزمان سرویسهای مختلف و ایجاد استانداردها و پروتکلهای اجرایی متناسب، از جمله الزامات طراحی فرایندهای موفق در اکوسیستمهای پلتفرمی به شمار میرود.
بنائیان رقابت اصلی پلتفرمها را رقابت در خلق تجربه کاربری متفاوت دانست و افزود: در شرایطی که بسیاری از ایدهها پیشتر در قالب پلتفرمهای مختلف پیادهسازی شدهاند، ایجاد مزیت رقابتی تنها از مسیر ارائه تجربهای سادهتر، جذابتر و انگیزهبخش برای کاربران امکانپذیر است.
بالاترین مقام اجرایی بانک در ادامه با اشاره به چالشهای مقرراتی، حقوقی و اجرایی در ارائه سرویسهای متنوع پلتفرمی بیان کرد: پلتفرمها معمولاً الزامات استاندارد و مقررات هر حوزه را به سرویسدهندگان تخصصی واگذار میکنند و خود با تمرکز بر یکپارچهسازی خدمات، تجربهای ترکیبی را در اختیار مشتری قرار میدهند؛ رویکردی که ضمن افزایش انعطافپذیری، کارایی شبکه تأمین را نیز ارتقا میدهد.
بنائیان با تأکید بر اهمیت مدیریت ریسک در اکوسیستمهای پلتفرمی گفت: مدیریت ریسک، حاکمیت داده، امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی کاربران از چالشهای کلیدی این فضا است و پلتفرمهایی که بتوانند در این حوزهها چارچوبهای شفاف و قابل اعتماد ایجاد کنند، در فضای رقابتی ماندگار خواهند بود.
وی با اشاره به نقش اندازهگیری در مدیریت فرایندها تصریح کرد: مدیریت فرایند بدون اندازهگیری مستمر، صرفاً به ترسیم یک نقشه اجرایی محدود میشود، در حالی که در دنیای پلتفرمها بهواسطه شکلگیری دادههای برخط، امکان پایش لحظهای شاخصها فراهم است و این موضوع میتواند مبنای تصمیمگیریهای دقیقتر قرار گیرد.
مدیرعامل پست بانک ایران در پایان با تأکید بر ظرفیتهای مغفولمانده اقتصاد دیجیتال کشور خاطرنشان کرد: اقتصاد پلتفرمی فرصتهای قابل توجهی برای توسعه نوآوری، اصلاح فرایندها و ارتقای بهرهوری فراهم کرده و با رویکردی مبتنی بر فناوری اطلاعات و مدیریت فرایندهای مدرن، میتوان مسیر رشد پایدار در این حوزه را هموار ساخت.
گفتنی است: اعصای پنل در پایان به سوالات حضار، پاسخ داده اند.





