تلخ و شیرینِ زنانی پرانرژی در کمدی “دو روز دیرتر ”

تریتانیوز/مهناز خدادوست: اغلب زنان انسان های پیچیده تری نسبت به مردان هستند و شاید همین موضوع باعث شده که بعضی صفات باورنکردنی به زنان نسبت داده شود. شاید این باورها در نگاه اول واقعی به نظر نرسند اما در کمال ناباوری مشخص شده که تعداد زیادی از آنها واقعیت داشته و زمینه عملی دارند.
قدرت، چه ذهنی و چه جسمی، میتواند با کمی تلاش توسعه یابد. زنان همواره تلاش میکنند خوشبین باشند و اغلب طرز فکر مثبتی دارند. دنیای ما از زنان قوی زیادی تشکیل شده است و تغییرات شگفتانگیز زیادی در دنیای ما توسط زنانی ایجاد میشود که اهمیت آنها را تشخیص میدهند.
تجربه زن بودن در دنیای مدرن تجربه عجیبی است. زن بودن در این دنیا اغلب از خلال هزاران نقش و موقعیت متضاد و متناقض تعریف شده در شکاف های میان سنت و مدرنیته حرکت می کند و زن ناچار باید به دنبال ترفندهایی برای سازگاری بیشتر آنها، مطلوب کردن شان و گاه حذف و انتخاب یکی به نفع دیگری باشد.
فیلمهای سینمایی با حضور محوری زنان ، فقط برای سرگرمی نیستند، بلکه گاهی میتوانند دریچهای به قلب ما باز کنند و احساساتی عمیق و روشن برایمان بسازند، احساساتی که وقتی به آنها فکر میکنیم، لبخندی بر گوشه لبهایمان مینشیند و حال دلمان بهتر میشود. امروزه میتوانیم فیلمهایی را تماشا کنیم و ببینیم که شخصیت اصلی یک زن است یا حتی بیشتر بازیگران عمدتاً زن هستند.”دو روز دیرتر” از چنین فیلمهایی است که حس خوب و لطیف زنانگی را به مخاطب انتقال میدهد و ساخت یک خانواده صمیمی و واقعی را به شکل ممکن انجام میدهد.
در”دو روز دیرتر” نقش محوری مریم است با بازی پردیس احمدیه که برایش دشواری زن بودن درست از جایی آغاز می شود که می خواهد پایش را آن سوی کلیشه های غالب بگذارد؛ یعنی جایی که می خواهد هم همسر خوبی باشد و هم زنی مدبر و…! هم فرهیخته و باسواد باشد و هم زیبا و سالم، این زن در دنیای امروز باید در جبهه های مختلفی بجنگد. باید تلاش کند در شرایط عمدتا نابرابر مهارت های مختلف که لازمه حضورش در جامعه است را کسب کند.
مریم در “دو روز دیرتر” باید مدام در حال اثبات خود و توانایی هایش باشد تا شاید باز هم در شرایط نابرابر، سهمی به او در طبقه بندی های اجتماعی داده شود. باید در عین جنگیدن در همه این ساحت ها همچنان زن باقی بماند و ویژگی های منحصر به فرد زن بودگی، ظرافت های زنانه اش، احساساتش و … را حفظ کند، تا بعدتر در نقش مادری و همسری دیده شود و دوست داشتنی باقی بماند.
“دو روز دیرتر”داستان زندگی سهیل و مریم است؛ زوجی که برای مهاجرت تلاش میکنند و برای دریافت سهمی از ارثیه پدر مریم تصمیم میگیرند بچهدار شوند، اما مرگ ناگهانی غلامحسین مسیر زندگیشان را تغییر میدهد.
مریم در “دو روز دیرتر” توانسته داستان و مسائلی را که زنان با آن مواجه هستند، از دیدگاه یک زن به اشتراک بگذارد. این بسیار مهم است که مسائل محرک احتمالی که زنان با آن مواجه هستند، توسط یک زن بیان شود، زیرا زنان آن را تجربه کرده و از آن عبور کردهاند.” دو روز دیرتر “یک کمدی خوشریتم و خوشساخت که تم پرنشاطی دارد و مخاطب به لحاظ رنگ و لعاب و نشاط و دیالوگهای طنز، جذب میشود.
“دو روز دیرتر” درست مثل فیلمهای قبلی اصغر نعیمی و بخصوص فیلمهای “هایلایت” و “سایه های موازی” جایگاهی ویژه برای قطب زنانه خود ایجاد کرده و کاری کرده که شخصیتهای زن پرانرژی در دو سن متفاوت به درستی معرفی و پرداخت شوند و در همین مسیر درکنار پردیس احمدیه جوان، گوهرخیراندیش باسابقه و دوست داشتنی را داریم. گوهرخیراندیش که بامزه تر از همیشه درفیلم ” دو روز دیرتر” حضور دارد، جذابیت فیلم را دو چندان کرده، گوهری که بعد از تماشای این فیلم تا چند روز شخصیت متفاوتش را فراموش نخواهید کرد.
خط داستانی کمدی “دو روز دیرتر” مدیون روابط انسانی و حتی بعضا فلسفی میان کاراکتر هایش است یعنی در عین اینکه فیلمی ساده است که بدون هیچ نمادی میتواند داستانش را روایت کند و برخی از مشکلات بنیادی زوجهای جوان را تحلیل میکند. کارگردان فیلم به خوبی توانسته تلخی و شیرینی زندگی را با هم ترکیب کند و همین است که خروجی مطلوبی را رقم زده.

مهنازخدادوست/ روزنامه نگار





