تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • پیام تسلیت تریتا نیوز به همکار بانک سپه

  • پیام مدیرعامل بانک مهر ایران به مناسبت ایام سوگواری پایان ماه صفر

  • مراسم تودیع و تكریم مهدی سرابندی و معارفه مهدی ملاحسینی سرپرست مدیریت امور حوزه مدیریت و روابط عمومی برگزار شد

  • اعلام كانال های ارتباطی بانك ملت برای اطلاع رسانی به سهامداران

  • بانک مهر ایران در مسیر حمایت از اصناف؛ پرداخت ۲۰۶ هزار فقره تسهیلات در چهار ماه

  • گام موثر بانک صادرات ایران در حمایت از اشتغال/ اعطای تسهیلات به بخش صنعت 72 درصد رشد کرد

  • پیام تسلیت مدیرعامل بانک تجارت به مناسبت ایام دهه آخر ماه صفر

  • راهبرد مشترک بانک تجارت و شرکت ملی صنایع مس برای توسعه همکاری‌ها

  • عبور دارایی‌های تحت مدیریت «تمدن» از ۱۵۰ همت

  • پیام مدیرعامل بانک مسکن به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری پایان ماه صفر

سلامت
صفحه اصلی›سلامت›تاثیر شگفت انگیز مصرف این ماده غذایی بر سلامت مغز

تاثیر شگفت انگیز مصرف این ماده غذایی بر سلامت مغز

توسط اپراتور خبر
1396-05-11

پژوهشگران به تازگی ارتباطی میان مصرف هفتگی ماهی به صورت پخته یا کبابی با سلامت مغز در میانسالی و دوره سالمندی یافتند. نتایج این تحقیق که در «ژورنال طب پیشگیری آمریکا» منتشر شده گواه دیگری است بر این مساله که سبک زندگی تاثیر مهمی بر سلامت مغز در دوره میانسالی و سالمندی دارد. جالب اینجا است که بر اساس این پژوهش، این اثرات مثبت ربطی به امگا ۳ موجود در ماهی ندارد.

 دانشمندان تخمین می زنند تا سال 2040 حدود هشتاد میلیون نفر به فراموشی مبتلا خواهند شد و این امر می تواند فشار دوچندانی به خانواده ها و نیز سیستم سلامت جامعه وارد کند.

پیش از این مطالعات مختلفی نشان داده بود که افزایش میزان فعالیت جسمی و خودداری از مصرف دخانیات می تواند از احتمال بروز آلزایمر و سایر نقص های شناختی در دوره سالمندی بکاهد. در این میان دانشمندان معمولاً نقش اسیدهای چرب امگا 3 (که به صورت معمول در ماهی، آجیل و برخی روغن ها یافت می شود) را در سلامت و به ویژه سلامت مغز در دوره سالمندی موثر می دانند. گفتنی است امگا 3 موجود در ماهی پخته یا کبابی به مراتب بیشتر از ماهی سرخ شده است، زیرا حرارت زیاد هنگام سرخ کردن در روغن موجب از بین رفتن این نوع از اسید چرب می شود.

اما این پژوهش جدید دلیل این اثرات مثبت را تنها به امگا 3 موجود در ماهی محدود نمی بیند. دکتر جیمز بکر، استاد روانپزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ ایالات متحده که به بررسی رابطه میان مصرف ماهی و سلامت مغزی پرداخته می گوید: «تحقیق ما نشان می دهد بخش های مربوط به حافظه و شناخت در افرادی که ماهی پخته یا کبابی (و نه سرخ شده) مصرف می کنند، بزرگ تر است. جالب اینجا است که ما هیچ رابطه ای میان میزان امگا 3 و تغییرات مغزی نیافتیم که به خودی خود شگفت انگیز و متفاوت با پژوهش های پیشین در این زمینه است».

در این پژوهش گروهی از شرکت کنندگان، اطلاعاتی در مورد نوع تغذیه روزانه خود به پژوهشگران ارائه کردند. سپس مغز این افراد توسط ام.آر.ای مورد بررسی شد و همچنین سلامت قلبی عروقی آنها نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

بررسی نتایج این تحقیق نشان داد حجم ماده خاکستری در مغز افرادی که حداقل یک بار در هفته ماهی پخته یا کبابی مصرف می کردند بیشتر از سایرین بود. در واقع حجم بخش مربوط به حافظه 4.3 درصد و بخش شاختی 14 درصد بیشتر از افراد معمولی بود. همچنین درصد بیشتری از این افراد تحصیلات دانشگاهی داشتند. با این حال هیچ ارتباطی میان میزان امگا 3 موجود در خون و این تفاوت در ساختار مغز مشاهده نشد.

این مطالعه یک بار دیگر ثابت کرد که داشتن سبک زندگی سالم و تهیه مواد غذایی به شکلی سالم تر می تواند تاثیر گسترده ای بر سلامت مغزی ما داشته باشد.

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=22204

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • سلامت

    خواص آب نارگیل برای خانم ها

    1398-04-12
    توسط اپراتور خبر
  • سلامت

    تولید آمپول‌های بدون درد با الهام از پشه

    1397-04-09
    توسط اپراتور خبر
  • سلامت

    این درخت ۴۰ نوع میوه تولید می‌کند

    1396-09-14
    توسط اپراتور خبر
  • سلامت

    گفت‌وگوی خواندنی با «مامای» جوانی که خود را مدیون اردوهای جهادی می‌داند

    1397-02-16
    توسط اپراتور خبر
  • سلامت

    مردم ایتالیا سالم‌ترین مردم دنیا هستند

    1396-01-26
    توسط اپراتور خبر
  • سلامت

    مرگ در کمین جوجه فلامینگوهای بختگان

    1396-05-28
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • پیام تسلیت تریتا نیوز به همکار بانک سپه

    توسط مهناز خدادوست
    1405-05-21
  • پیام مدیرعامل بانک مهر ایران به مناسبت ایام سوگواری پایان ماه صفر

    توسط مهناز خدادوست
    1405-05-21
  • مراسم تودیع و تكریم مهدی سرابندی و معارفه مهدی ملاحسینی سرپرست مدیریت امور حوزه مدیریت ...

    توسط مهناز خدادوست
    1405-05-20
  • اعلام كانال های ارتباطی بانك ملت برای اطلاع رسانی به سهامداران

    توسط مهناز خدادوست
    1405-05-20
  • بانک مهر ایران در مسیر حمایت از اصناف؛ پرداخت ۲۰۶ هزار فقره تسهیلات در چهار ...

    توسط مهناز خدادوست
    1405-05-20
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    1396-03-20
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    1396-11-23
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    1396-02-23
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    1396-07-29
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    1396-03-16
  • پرسیلاک
    در
    1404-09-22

    تحول در گردشگری سلامت؛ هتل‌ها و مراکز اقامتی در مسیر ارتقای سلامت مسافران

    وضعیت امکان رفاهی و ...
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    1401-03-18

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    1401-02-17

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    1401-02-17

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    1401-02-06

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است