تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • پایانی شیرین برای «یادباد»

  • وزیر اقتصاد در مجمع عمومی بانک سپه مطرح کرد؛ عملکرد مثبت بانک سپه در جنگ ۱۲ روزه

  • شریعتمداری در بازدید از پتروشمی صدف:  طرح صدف خلیج فارس باید امسال به بهره‌برداری برسد/ حتی یکساعت وقفه در روند راه‌اندازی جایز نیست

  • روش های گذر از تغییر

  • سی و هشتمین سالروز تأسیس موسسه اعتباری ملل: تجلی همبستگی، فداکاری و خدمات مخلصانه به مردم+عکس

  • محسن سیفی در دیدار با خانواده شهید معصومی: بانک صادرات ایران با تقدیم ۹۶ شهید نماد ایستادگی در کنار مردم است / آغاز افتخارآمیز تدوین تاریخ شفاهی شهدای بانک صادرات ایران

  • پذیره‌نویسی موفقیت‌آمیز پتروشیمی ارغوان‌گستر ایلام

  • تجهیز و بهسازی بیش از ۳۰ مدرسه توسط شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس

  • دکتر اخلاقی در همایش بزرگ اصناف و کسب‌وکارهای کشور: محصول جدید بانک تجارت برای حمایت از اصناف بزودی رونمایی می‌شود

  • دیدار بی واسطه مدیران بانک مسکن و همکاران شعب در قالب میزخدمت / همدلی و افزایش تعلق سازمانی با نگاه ویژه به همکاران شعب

واریته
صفحه اصلی›واریته›نگاهی به فیلم مستند «گنجینه هنر»/ پرتره‌ای صمیمی از استاد فرشچیان

نگاهی به فیلم مستند «گنجینه هنر»/ پرتره‌ای صمیمی از استاد فرشچیان

توسط مهناز خدادوست
۱۴۰۴-۰۵-۲۴

تریتا نیوز /فیلم مستند «گنجینه هنر» به نویسندگی و کارگردانی آبتین شمیلی پرتره‌ای از زندگی و زمانه استاد محمود فرشچیان است.

به گزارش تریتا نیوز به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – رویا سلیمی؛ از ویژگی‌های بارز این مستند، حضور مستقیم سوژه در روایت زندگی و تاثیر و تاثرات اتفاقات مختلف در زیست هنری او است. روایت دست اول از زبان سوژه بدون واسطه سندی ارزشمند از زندگی محمود فرشچیان به دست می‌دهد. این بی واسطگی و گفتگوی رو در رو با استاد در کنار استناد بی واسطه به سوژه، لحن اثر را صمیمانه و گرم ساخته است. راوی رو به قاب مستندساز از کودکی، بزرگسالی و نقاط عطف زندگی خود در مسیر کار هنری حکایت می کند. این ویژگی اثر را واجد استناد تاریخی کرده و آن را به منبعی برای شناخت بهتر و دقیق‌تر استاد فرشچیان می‌کند.

 

گفت‌وگوهایی از راه دور

اما در برخورد با سوژه‌ای که خط و رنگ را با منحنی‌ها در هم تنیده می‌آمیزد و به خلق فضاهایی شگفت‌انگیز تبحر دارد؛ کافی نیست. چرا که در مصاحبه رو در رو استاد فرشچیان، به دلیل بعد مکانی و حضور او در ایالت نیوجرسی آمریکا، گفت‌وگوها تماماً از طریق ویدیوکال انجام گرفته و در این شرایط قطعاً قاب بندی، صدابرداری، نور مناسب و پس زمینه صحیح رعایت نشده است. این قاب‌ها که گاهی تصویر استاد را ناقض دریافت می کند، به لحاظ بصری و تصویری «گنیجنه هنر» را فاقد ارزش‌های بصری کرده است.

به نظر می‌رسد برای مصاحبه با استادی در قامت فرشچیان، حضور در محل زندگی او گفت‌وگو با کیفیت استاندارد و قاب‌های درست، می‌توانست حظ بصری بیشتری برای مخاطب داشته باشد. حظی که از تماشای هنر دست محمود فرشچیان تاثیر گرفته باشد و با دقت و وسواس به زیبایی بصری نیز منجر شود.

ساختار کلی اثر براساس هفت وادی منطق الطیر عطار، به بررسی زیست شخصی استاد از کودکی تا سال های پایانی عمرش پرداخته است. البته که مستندساز سعی دارد از تاثیر ادبیات کلاسیک و عارفانه فرشچیان در این تقسیم‌بندی وام بگیرد، اما در عمل این اسامی و هفت وادی بر سیر تاریخی زندگی او منطبق نمی‌شود و تنها بهانه‌ای برای تقسیم بندی سیر تحول و تطور زندگی شخصی و هنری استاد فرشچیان است.

هفت وادی عشق

بر این اساس هفت وادی را نیز به ترتیب رعایت نکرده و هفت وادی را براساس نظر خویش از ترتیب بیرون آورده است. بدین شکل که وادی اول را حیرت، وادی دوم را توحید، وادی سوم را طلب و تا آخر تنظیم کرده است. این وادی‌ها تا فقر و فنا و استغنا و عشق هر کدام از هفت وادی عطار تبعیت نکرده و جانمایی مستندساز براساس سلیقه شخصی خود و بدون انطباق بر مضمون و محتوای این هفت وادی تغییر می کند.

به طور مثال در وادی حیرت به دوران کودکی و اتفاقات پیرامون آن اشاره شده و در وادی توحید به نقش و جایگاه والدین در شکل‌گیری شخصیت و جایگاه هنری استاد پرداخته است وادی طلب را علم آموزی و تحصیل در هنرستان، وادی عشق را ازدواج و زندگی مشترک تعریف می‌کند. این ساختار ذوق‌ورزانه، نه بر هفت وادی منطق‌الطیر منطبق است و نه بر زندگی و آثار هنری استاد فرشچیان صحه می‌گذارد.

«گنجینه هنر» در تکنیک های روایی خود با بازسازی برخی صحنه‌های دوران کودکی محمود فرشچیان براساس گفته‌های او، سعی دارد فضای زیسته و تجربه شده او را در آن سال‌ها به مخاطب القا کند. این فضاسازی با موسیقی سنتی همراه شده و می تواند ریتم اثر را نیز حفظ کند. در کنار بازسازی دوران کودکی، در حین صحبت های استاد، تصاویری از مینیاتورهای استاد که با روایت آن بخش از زندگی هم‌خوانی دارد، روایت را تکمیل‌تر کرده و به شناخت بهتر سوژه کمک می‌کنود.

تاثیر اتفاق ناگواری که در کودکی فرشچیان را با زخمی عمیق در پیشانی و نابینایی موقت مواجه می‌کند، با اینسرت‌هایی از مینیاتورهایی که در آن شخصیت‌ها با چشم بند و زخمی بر پیشانی به تصویر کشیده شده‌اند؛ روایت را کامل و تصویری می‌کند. از این تاثیرات و الهامات بسیاری که استاد از زیست روزمره خود در آثارش نمود پیدا کرده، در مستند شمیلی بسیار دیده می‌شود و تدوین درست و منطبق بر روایت به کمک شناخت بهتر سوژه آمده است.

پراکنده‌گویی‌های بی‌اثر

در کنار این تکنیک‌ها، بیژن رافعی به عنوان گوینده گفتار متن در خلال برخی وادی‌ها به ارائه اطلاعاتی تاریخی می پردازد. اطلاعاتی که به بهانه‌های مختلف در میان صحبت‌های فرشچیان مطرح شده و مستندساز نقبی به آن موضوع می‌زند. وقتی استاد از مرحوم عیسی بهادری به عنوان استاد بلامنازع طراحی فرش صحبت می‌کند، در ادامه فصلی به عنوان تاریخچه فرش باز شده و نریشنی در این خصوص خوانده می‌شود. این نریشن‌ها از تاریخچه فرش، تا مدارس نوین و نقش مشروطه و حتی ظل‌السطان به عنوان موسس مدرسه نوین همایونی، تاسیس اولین هنرستان‌ها در ایران، تاریخچه معماری اصفهان و میدان نقش جهان، بررسی مختصری از زندگی حاج میرزا امامی نقاش (استاد محمود فرشچیان)، تاریخچه ساخت ضریح امام رضا (ع) و… مطرح می‌شود.

این ویژگی نه تنها کمکی به شناخت درست سوژه در دل مستند نمی‌کند، بلکه اثر را از انسجام و تمرکز بر موضوع مورد تحقیق باز داشته و آن را دچار پراکنده گویی و دوری از اصل سوژه می‌کند. هر کدام از این موضوعات مطرح شده، به خودی خود سوژه و موضوعی برای تحقیق و ساخت مستندی مجزا است. سوژه‌هایی که در فرصت پرتره زندگی استاد فرشچیان مطرح می‌شود، اطلاعاتی حداقلی و سطحی ارائه کرده که در خدمت سوژه نبوده و در عین حال به شناخت دقیق و همه جانبه از آن موضوعات نیز نمی‌رسد.

در کنار این روایت‌ها، جایگاه و نقش استاد فرشچیان به عنوان هنرمندی که اصالت هنر ایرانی را حفظ کرده و علی‌رغم تحصیل در آکادمی‌های مطرح دنیا، بر تکمیل و تعالی هنر اصیل پرداخته است؛ چندان مورد توجه قرار نگرفته است. او از معدود هنرمندانی بود که در دوره رواج بسیار موج غرب‌گرایی در هنرهای تجسمی، با تاثیر از آثار ادبیات کلاسیک و اعتقادات عمیق شیعه اثنی عشری و کتب مذهبی شیعی، پیوندی میان هنر اصیل ایران و فرهنگ شیعی برقرار کرده که در دل موزه‌هایی مانند متروپولیتن و دانشگاه هاروارد، جایگاه هنر ایران را در رتبه جهانی مطرح و محفوظ داشته است.

در مستند اشاره‌ای نیز به کتاب برگزیده یونسکو می‌شود که مجموعه آثار ارزشمند استاد فرشچیان است که از سوی انتشارات همای منتشر شده و عنوان نفیس‌ترین کتاب سده ۲۱ را از آن خود کرد. عنوانی که در کنار روایت‌های کمتر مرتبط «گنجینه هنر» می‌توانست پرداخت بهتر و جامع تری داشته باشد و تاثیر این عنوان را در سپهر هنری و فرهنگی جهان تعین بیشتری بخشد.

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=220824

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • واریته

    بیماری بازیگر «هزاردستان» شدت پیدا کرده است/ منتظر معجزه ایم

    ۱۳۹۷-۰۲-۰۸
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    رندرهای جدید هواوی میت ۲۰ لایت اسرار جالبی را فاش می‌کنند

    ۱۳۹۷-۰۵-۳۰
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    بیش از ۹۵ درصد جمعیت جهان هوای آلوده و ناسالم استنشاق می کنند

    ۱۳۹۷-۰۲-۰۳
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    همکاری مجدد کوین کاستنر و دایان لین

    ۱۳۹۷-۱۲-۰۲
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    فیلم جدید کوین اسپیسی اکران محدود می‌شود/ تاثیر یک رسوایی

    ۱۳۹۷-۰۳-۳۱
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    این نکته ها به شما کمک می کند شیک پوش شوید

    ۱۳۹۷-۰۴-۲۷
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • پایانی شیرین برای «یادباد»

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۷-۱۰
  • وزیر اقتصاد در مجمع عمومی بانک سپه مطرح کرد؛ عملکرد مثبت بانک سپه در جنگ ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۷-۱۰
  • شریعتمداری در بازدید از پتروشمی صدف:  طرح صدف خلیج فارس باید امسال به بهره‌برداری ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۷-۱۰
  • روش های گذر از تغییر

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۷-۱۰
  • سی و هشتمین سالروز تأسیس موسسه اعتباری ملل: تجلی همبستگی، فداکاری و خدمات مخلصانه به ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۷-۱۰
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است