تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • رشد ۱۳ درصدی تولید مس محتوی معدنی و ۳۸ درصدی فروش در پنج‌ماهه نخست

  • اعلام ساعت کاری شعب بانک تجارت تا پایان شهریور

  • شعب استان البرز بیمه آسیا میزبان مدیران ارشد شرکت

  • مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خبر داد: افتتاح نخستین شعبه دیجیتال بانک در نیمه دوم سال

  • گام تازه بانک سینا و ایران‌خودرو برای گسترش همکاری‌های مشترک

  • حضور مدیران بانک ملی ایران در واحد ارتباط مردمی برای پاسخگویی مستقیم به مشتریان

  • بانوان کارگری ایمیدرو موفق به کسب مقام سوم مسابقات تنیس روی میز

  • بورس کالا روشی مطمئن برای سرمایه‌گذاران در بازار طلاست

  • تحقق ۱۰۴ درصدی اهداف پست بانک ایران در مبلغ تعهدات انجام شده برای صدور ضمانتنامه‌ و گشایش اعتبار اسنادی داخلی تا پایان مردادماه ۱۴۰۴

  • سفر مدیر عامل پست بانک ایران و هیات همراه به استان کردستان

واریته
صفحه اصلی›واریته›نگاهی به نمایش دیفین هیدرامین/طغیانی علیه خالق اثر یا تعاملی بی کارکرد

نگاهی به نمایش دیفین هیدرامین/طغیانی علیه خالق اثر یا تعاملی بی کارکرد

توسط مهناز خدادوست
۱۴۰۳-۱۱-۱۰

رویا سلیمی،نمایش “دیفین هیدرامین” به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی در بخش مسابقه چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روی صحنه رفت.

نمایش از تمهید مشهوری در ساختمان درام استفاده می‌کند. تکنیکی که لوئیجی پراندلو و آرتور میلر از آن بهره بردند و دهه هاست در هنرهای نمایشی استفاده میشود. حضور نویسنده در صحنه و درگیری او با کاراکترهایی که خلق کرده بخش عمده درام را پیش می‌برد. آنها ابتدا مطیع و فرمانبردار او هستند اما هر چه به اوج و گره اصلی نزدیک میشویم، کشمکش میان آنها نیز به فراخور بیشتر می‌شود و به درگیری میان شخصیت‌ها و نویسنده/کارگردان اثر تبدیل می‌شود. این طغیان شخصیت ها در بخش‌هایی از نمایش روند روایت ریتم تند و پر التهاب می‌کند اما به مرور کارکرد دراماتیک خود را از دست می‌دهد و منطق اثر بر این کشمکش تنظیم نمی‌شود. چرا که این طغیانها بیش از چند اکت نمایشی، تاثیری در سرنوشت شخصیت‌ها و دخالت آنها در پایان نمایش ندارد. بنابراین این نافرمانی تنها در خدمت ریتم اثر باقی می‌ماند. نکته دیگر اینکه خدای روی صحنه نیز از تمامیت اختیارات خود در سرنوشت شخصیت‌ها بهره نمی‌برد گویی او نیز نسبت به سرنوشت تلخ سیاوش و دریا مردد بوده و این تردید به تعامل با تماشاگر می انجامد. سوالات ذهنی اش را در مورد شخصیت‌ها از تماشاگران می پرسد و مسیرنمایش تعاملی بودن را می طلبد، اما تمهیدی برای این تعامل نیز اندیشیده نشده است، چرا که وقتی سوال اصلی خود را از تماشاگران می پرسد، گویی توقع پاسخ مثبت از آنها را ندارد. هنگامی‌که یکی از تماشاگران در پاسخ تمایل همذات پنداری با دریا را دارد، جواب مثبت می دهد، نمایش به سکته می افتد. بازیگران هیچ برنامه ای برای احتمال پاسخ مثبت تماشاگر ندارد. بنابراین، از این ظرفیت غیرقابل پیش بینی برای نمایش بهره نمی برد و تنها به جا به جایی تماشاگر رو به دوربین حاضر در میزانسن بسنده می‌کند. در حالیکه می‌توانست ریتم نسبتا قابل قبول اثر را با این پذیرش حفظ کرده و حتی آن را در سطح بالاتری از درام قرار دهد. پایان نمایش را تغییر داده یا به ادامه همان بدون هیچ پیش داشته ذهنی بپردازد. بنابراین تعامل تماشاگر الکن باقی می‌ماند و کارگردان براساس همان متنی که پیش بینی کرده است، نمایش را پیش می‌برد بدون توجه به موقعیت تعاملی که ایجاد کرده است.

نکته دیگر در خصوص “دیفین هیدرامین” مهندسی اطلاعاتی است که از ابتدا تا انتها به شکل صحیحی در متن گنجانده شده و تا انتها مخاطب را با خود همراه می‌کند. نمایش با گلودرد سیاوش و عدم توانایی او در خوردن غذا آغاز می‌شود و هر چه پیش میرود موقعیت ابتدایی بغرنج و ملتهب تر می‌شود. تا اینکه سرنوشت سیاوش به عنوان شهیدی بی سر که هفت سال جسمش مفقود بوده، ترسیم می‌شود.

اما جنگ و جایگاه قدسی آن در دفاع مقدس نشانی در نمایش ندارد و تنها ویژگی تنانگی و نبود سیاوش در زندگی شخصیتهاست که وضعیت جنگ زده این خانواده را برجسته می‌کند.

اعضای خانواده از نبود او صحبت می‌کنند که هفت سال قول و قرار خود را برای بازگشت زیر پا گذاشته و خلف وعده کرده است. هیچ اسمی از جنگ و یا شهادت درنمایش برده نمی‌شود. اگر مخاطب نداند که این اثر در جشنواره تئاتر مقاومت حضور داشته و کارگردان در مصاحبه به جنگ اشاره کرده، احتمالا در حدس و گمان سرنوشت سیاوش به عنوان شهید تردید می‌کند. تنها در دیالوگی دایی خانواده از آمدن استاندار و فرماندار براش تشییع سیاوش صحبت می‌کند. این رویکرد در محتوا بیش از پیش خود را نشان میدهد، از این رو، ویژگی شهیدی که سالها جسم بی سرش مفقود بوده گویی از سوی خانواده چندان قابل احترام نیست. توجه به نیازهای اولیه زندگی سیاوش در خوردن و شنیدن و لمس کردن و… کم کم عدم حضورش، را برای مادر و اطرافیانش تبیین می کند. این موقعیت با اینکه به تنهایی می‌تواند درام خوبی بسازد، اما به لحاظ محتوا نگاه اثر به دفاع مقدس، جنگی خانمان برانداز و تلخ است. به تلخی دیفین هیدرامین.

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=204116

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • واریته

    ۸ راه ساده برای شاد بودن

    ۱۴۰۱-۰۱-۲۴
    توسط مهناز خدادوست
  • واریته

    امیرحسین رستمی مجری یک برنامه فوتبالی شد

    ۱۳۹۷-۱۱-۰۹
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    آن روی سکه پزشکان در ایران: «نمایش انسانیت» از سیستان و بلوچستان تا کرمانشاه

    ۱۳۹۶-۰۴-۲۱
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    دغدغه ‏های فرهنگی، بهانه حضور هنرمندان در شورای شهر

    ۱۳۹۶-۰۱-۲۱
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    وقتی فاجعه داوری در فجر به گردن فضای مجازی می‌افتد!

    ۱۳۹۵-۱۱-۲۶
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    همه چیز درباره ساره بیات و همسرش+عکس

    ۱۴۰۰-۰۲-۰۴
    توسط مهناز خدادوست

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • رشد ۱۳ درصدی تولید مس محتوی معدنی و ۳۸ درصدی فروش در پنج‌ماهه نخست

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۱۵
  • اعلام ساعت کاری شعب بانک تجارت تا پایان شهریور

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۱۵
  • شعب استان البرز بیمه آسیا میزبان مدیران ارشد شرکت

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۱۵
  • مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خبر داد: افتتاح نخستین شعبه دیجیتال بانک در نیمه ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۱۵
  • گام تازه بانک سینا و ایران‌خودرو برای گسترش همکاری‌های مشترک

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۱۵
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است