چگونه مانع زورگویی سایبری شویم؟
تریتا نیوز – مهناز خدادوست ،زورگویی سایبری یک مشکل اجتماعی رو به رشد است که در جوامع آنلاین بسیار رایج شده است. تحقیقات نشان می دهد از هر پنج نفر یک نفر مورد آزار و اذیت سایبری قرار گرفته است، در صورتی که ۵۹ درصد از نوجوانان به صورت آنلاین مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. در بحبوحۀ همه گیری COVID-19، آزار و اذیت سایبری تشدید شد. در این مدت و به خاطر قرنطینه های طولانی مدت، تحقیقات نشان میدهد که آزار و اذیت سایبری ۷۰ درصد و در پلتفرمهای بازی آنلاین ۴۰ درصد افزایش یافته است.
این اعداد و ارقام نشان می دهد علیرغم افزایش آموزش و بهبود برنامه های پیشگیری از قلدری در مدارس، موارد زورگویی سایبری همچنان در حال افزایش است. بنابراین والدین باید هر کاری که می توانند برای جلوگیری از آزار و اذیت اینترنتی در زندگی فرزندان خود انجام دهند.
چرا پیشگیری مهم است؟
زورگویی سایبری عمدا و مکرراً با استفاده از دستگاه های الکترونیکی، برنامه های بازی و پلتفرم های رسانه های اجتماعی آنلاین آسیب وارد می کند. اغلب با اکانت های نفرتانگیز، پستهای آسیبرسان در رسانههای اجتماعی، شایعات آنلاین و نظرات بد در حین بازی ظاهر میشود. هدف تقریباً همیشه شرمساری، تهدید، تحقیر، ترساندن یا سوء استفاده از هدف مورد نظر است. تحقیقات نشان داده است افرادی که مورد آزار و اذیت سایبری قرار میگیرند از عواقب مختلفی رنج میبرند، از جمله مشکلات عاطفی، جسمی، ذهنی و تحصیلی. علاوه بر این، آزار و اذیت سایبری یک عامل استرس زا در زندگی یک فرد جوان است. آزار و اذیت سایبری باعث می شود جوانان احساس آسیب، خجالت و گاهی اوقات حتی ترس کنند. آنها نه تنها اغلب خود را به خاطر عذاب و آزاری که تجربه می کنند سرزنش می کنند، بلکه احساس استرس شدیدی نیز تجربه می کنند. در واقع، یک مطالعه نشان داد که تقریباً ۳۵ درصد از افرادی که هدف زورگویان سایبری قرار گرفتهاند علائم استرس را گزارش کردهاند. کودکانی که مورد هدف زورگویان سایبری قرار میگیرند نیز ممکن است علائم فیزیکی را در پاسخ به استرسی که تجربه میکنند، تجربه کنند. آنها ممکن است از معده درد، سردرد، بیماری های پوستی و سایر بیماری های جسمی شکایت داشته باشند. عادات خواب و خوراک کودکان می تواند تحت تأثیر آزار و اذیت اینترنتی قرار گیرد. گاهی اوقات کودکانی که مورد آزار و اذیت سایبری قرار میگیرند، رژیم غذایی یا پرخوری را به عنوان راهی برای مقابله با مزاحمت سایبری یا تلاشی برای تغییر نگاهشان به امید پایان دادن به آزار اینترنتی، در نظر میگیرند.
نمرات و فعالیت های فوق برنامه نیز ممکن است در نتیجه آزار و اذیت آسیب ببینند. نوجوانان ممکن است مدرسه را رها کنند یا در تمرکز بر درس خود مشکل داشته باشند زیرا آزار و اذیت اینترنتی تمام وقت و انرژی آنها را می گیرد. همچنین غیر معمول نیست که قربانیان آزار و اذیت سایبری احساس تنهایی و انزوا کنند. بسیاری از کودکانی که مورد هدف قرار می گیرند گزارش می دهند که در مدرسه طرد شده اند. این تجربه به نوبه خود، بر عزت نفس و احساس ارزشمندی آنها تأثیر می گذارد. وقتی بچهها به طور مرتب توسط دیگران از طریق پستهای رسانههای اجتماعی، پیامهای متنی، پیامهای فوری و پستهای وبلاگ مورد آزار و اذیت قرار میگیرند، ممکن است احساس ناامیدی کنند. آنها ممکن است شروع به فکر کردن کنند که تنها راه برای فرار از این عذاب خودکشی است. از آنجایی که خطرات مرتبط با آزار و اذیت اینترنتی بسیار مهم است، مهم است والدین اقداماتی را برای جلوگیری از آزار اینترنتی در زندگی فرزندان خود انجام دهند. اگر نوجوان شما افکار خودکشی دارد، میتواند برای حمایت و کمک از یک مشاور آموزش دیده حمایت و کمک حرفه ای دریافت کند.
راه های مدیریت زورگویی سایبری
در حالی که هیچ راه سادهای برای جلوگیری از آزار و اذیت سایبری فرزندتان وجود ندارد، کارهایی وجود دارد که میتوانید با هم انجام دهید تا احتمال هدف قرار گرفتن او را کاهش دهید. این شامل اجرای اقدامات ایمنی و همچنین گفتگوهای مداوم در مورد آزار و اذیت سایبری است. شما باید در مورد اینکه آزار سایبری چیست، خطرات ناشی از تجربه آن و چگونگی تشدید آن بحث کنید. همچنین مهم است که با نوجوانان خود در مورد نحوه استفاده ایمن و مسئولانه از رسانه های اجتماعی و اینکه در صورت مورد آزار و اذیت آنلاین آنها چه کاری باید انجام دهند صحبت کنید.
حفاظت از اکانت و دستگاه ها
وقتی پای جلوگیری از آزار و اذیت سایبری و رفتارهای مشابه به میان میآید، مهم است فرزندتان در همه چیز از رمز عبور استفاده کند. رمز عبور یکی از موثرترین راه ها برای محافظت از حساب ها و دستگاه ها است. تاکید کنید که فرزند شما هرگز نباید رمز عبور خود را با کسی از جمله بهترین دوستش به اشتراک بگذارد. حتی اگر آنها ممکن است به طور ضمنی به آن دوست اعتماد کنند، واقعیت این است که دوستان میآیند و میروند و هیچ تضمینی وجود ندارد که برای همیشه با هم دوست شوند.
اطلاعات شخصی را خصوصی نگه دارید
بچه ها هرگز نباید آدرس، شماره تلفن همراه یا آدرس ایمیل خود را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند. آنها باید مراقب به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیش از حد در مورد جایی که به مدرسه می روند، باشند، به خصوص اگر دوستان یا دنبال کنندگان آنلاینی داشته باشند که واقعاً آنها را به خوبی نمی شناسند. به آنها یادآوری کنید که مردم آنلاین همیشه آنهایی نیستند که ادعا می کنند هستند. حتی اگر عکس پروفایل یک دختر نوجوان است، اما این به این معنی نیست که شخصی که پشت حساب قرار دارد در واقع یک دختر نوجوان است. بلکه می تواند فردی باشد که برای جمع آوری اطلاعات در مورد سایر نوجوانان وانمود می کند که یک دختر جوان است.
اشتراکگذاری موقعیت مکانی را مدیریت کنید
برخی از گوشی های هوشمند به کاربران اجازه می دهند موقعیت مکانی خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. این بدان معناست که اگر موقعیت مکانی خود را با مردم به اشتراک بگذارند، این افراد همیشه می دانند که کجا هستند. با فرزندتان در مورد اینکه چه کسی می تواند موقعیت مکانی خود را با آنها به اشتراک بگذارد یا اصلاً می تواند آن را به اشتراک بگذارد، بحث کنید.
به همین ترتیب، برخی از عکسهای گرفته شده با گوشیهای هوشمند قبلاً حاوی برچسبهای جغرافیایی هستند که نشان میدهد عکس کجا گرفته شده است. افراد میتوانند از این عکسها برای تعیین مکان فرزندتان استفاده کنند، حتی اگر هیچوقت اشاره نکنند که عکس کجا گرفته شده است.
کودک شما باید مراقب باشد که چه عکس هایی و چه زمانی به اشتراک می گذارد. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید تا زمانی که شما از تعطیلات برگشته اید، از ارسال تصاویر تعطیلات خودداری کنند. به این ترتیب، کل دنیای آنلاین نمیدانند که تا دو هفته آینده هیچکس در خانه شما نیست.
به آنها بیاموزید که قبل از ارسال پست فکر کنند
به نوجوانان خود کمک کنید تا عادت کنند قبل از ارسال پست کمی وقت بگذارند. به عنوان مثال، آنها می توانند یک پست به صورت آفلاین ایجاد کنند و سپس در عرض یک ساعت به آن برگردند و تصمیم بگیرند که آیا همچنان می خواهند آن را پست کنند یا خیر. انجام این کار مانع ارسال مطالبی می شود که ممکن است بعداً پشیمان شوند.
زورگویان سایبری ممکن است مطالبی را که فرزند شما پست کرده است دریافت کنند و به نوعی از آن علیه خود استفاده کنند، بنابراین ممکن است تشویق فرزندتان به فکر کردن قبل از پست کردن مفید باشد. البته، اگر کسی بخواهد از چیزی علیه او استفاده کند، لزوماً مهم نیست که محتوای آن چیست.
اما با صرف زمان برای ایجاد یک پست، فرزند شما میتواند درباره آنچه که پست میکند فکر کند و تشخیص دهد که آیا این چیزی است که میخواهد به طور عمومی بیان کند یا خیر. این یک تمرین خوب برای بچه ها به منظور حفظ رابطه سالم با رسانه های اجتماعی است.
همچنین باید به نوجوان خود بیاموزید که چگونه آداب دیجیتالی را تمرین کند. استفاده از رسانههای اجتماعی و سایر ابزارهای آنلاین یک امتیاز است، نه یک حق، و اگر نتوانند مسئولانه از آن استفاده کنند، میتواند بسیار آسیب رسان باشد.
یک حسابرسی شبکه های اجتماعی انجام دهید
هر ماه یا بیشتر، با نوجوان خود بنشینید و اکانت های شبکه های اجتماعی او را مرور کنید. با هم، تعیین کنید که چه پست هایی ممکن است لازم باشد از اکانتش حذف شوند. مطمئن شوید پستها و عکسهای نوجوانتان پیامی را ارسال میکنند که میخواهند دیگران دریافت کنند.
هنگام استفاده از دستگاه های عمومی از سیستم خارج شوید
به نوجوانتان یادآوری کنید وقتی از رایانه یا لپتاپ عمومی در مدرسه یا کتابخانه استفاده میکند، باید از هر حسابی که استفاده میکند خارج شود. این شامل خروج از ایمیل، حسابهای رسانههای اجتماعی، حساب مدرسه، حساب آمازون و هر حساب دیگری است که ممکن است باز کنند.
فقط بستن صفحه کافی نیست. اگر شخصی بلافاصله پس از اتمام کار وارد رایانه شود، ممکن است همچنان بتواند به حساب فرزند شما وارد شود. و پس از دسترسی، می توانند با تغییر رمز عبور، کنترل آن حساب را در دست بگیرند. پس از کنترل، میتوانند با گذاشتن پستها و نظرات جعلی که فرزند شما را بد جلوه میدهند، هویت فرزند شما را به صورت آنلاین جعل کنند. به علاوه، زمانی که دسترسی به یک حساب کاربری را از دست بدهید، بازیابی کنترل ممکن است دشوار و زمان بر باشد.
از پاسخگویی به زورگویان سایبری خودداری کنید
اگر فرزند شما مزاحمت سایبری را تجربه کرد، باید از پاسخ دادن خودداری کند. این بدان معناست که آنها نباید بحث کنند، سعی کنند توضیح دهند یا به هیچ وجه با یک زورگوی سایبری درگیر شوند. زورگویان سایبری به دنبال پاسخ عاطفی هستند، اما اگر فرزند شما از دادن چیزی برای ادامه دادن به آنها امتناع کند ارتباطات یک طرفه باقی می ماند. در ضمن، آنها باید از آزار و اذیت اسکرین شات بگیرند و آن را به عنوان مدرکی دال بر برخورد ذخیره کنند. این مستندات ممکن است هنگام گزارش یک زورگویی سایبری مورد نیاز باشد.
زورگویان سایبری را گزارش کنید
مطمئن شوید فرزندتان می داند که باید همیشه آزار و اذیت اینترنتی را گزارش کند. این شامل نه تنها گفتن آنچه در حال رخ دادن است، بلکه گزارش دادن به پلتفرم شبکه های اجتماعی، ارائه دهنده خدمات اینترنتی و سایر طرف های ضروری است. حتی ممکن است لازم باشد برای پایان دادن به آزار و اذیت با مدرسه یا پلیس تماس بگیرید.
نوجوانان نیز باید یاد بگیرند که تماشاگران خوبی باشند. اگر به صورت آنلاین شاهد آزار و اذیت سایبری هستند، باید از شرکت در مزاحمت سایبری خودداری کنند و در عوض به دنبال راه هایی برای حمایت از فرد مورد نظر باشند. آنها همچنین باید آنچه را که به صورت آنلاین شاهد هستند به بزرگسال مسئولی مانند شما، معلم یا مدیر گزارش دهند – به خصوص اگر آنها بدانند چه کسی مزاحمت سایبری را انجام می دهد.
بیشتر اوقات، بچه ها توسط افرادی که از مدرسه یا جامعه خود می شناسند مورد آزار و اذیت سایبری قرار می گیرند. بنابراین حمایت از فردی که مورد هدف قرار میگیرد میتواند به جلوگیری از حوادث آزار اینترنتی در آینده کمک کند، به خصوص اگر زورگوی سایبری واکنشی را که میخواهد دریافت نکند.