باید برای کودکان سالن سینمای اختصاصی داشته باشیم
بیژن بیرنگ در خصوص برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: ما باید برای کودکان سالن سینمای اختصاصی داشته باشیم و مدارس نیز، دانش آموزان را به سمت سینما سوق دهند و او را برای تماشای فیلم به سینما ببرند. تهیه کننده فیلم کودک نیز باید درصدد ساختن فیلمی سودآور باشد، چون سینما یک صنعت است.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، بیژن بیرنگ، نویسنده و کارگردان، درخصوص چگونگی نزدیک شدن فیلمساز به زبان و دنیای کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: باید بتوان با مخاطب ارتباط برقرار کرد، چون اصل و پایه کار رسانه بر مبنای برقراری ارتباط و هدف قرار دادن مخاطب است. وی ادامه داد: این برقراری ارتباط برای مخاطب کودک پیچیدهتر میشود و برای ساختن فیلمی در ژانر کودک نیاز به مطالعه و تحقیق داریم و نمیتوانیم بدون علم و آگاهی از این فضا فیلم بسازیم. بلکه برای ساخت فیلم، در این گونه سینمایی باید راجع به بازار فیلم و مخاطب شناسی تحقیق و بررسی داشته باشیم. بیرنگ گفت: اما نکته مهمتر نیازسنجی است. باید ببینیم که بچهها نیازمند شنیدن و تماشای چه مسائلی هستند تا بر مبنای نیاز آنها، مسائلی را برایشان بازگو کنیم. رسیدن به این نقطه هم تنها با تحقیق و مطالعه میسر میشود.
این کارگردان در خصوص راهکار حل این مشکل گفت: ما باید برای کودکان سالن سینمای اختصاصی داشته باشیم و مدارس نیز، دانشآموزان را به سمت سینما سوق دهند و او را برای تماشای فیلم به سینما ببرند. تهیهکننده فیلم کودک نیز باید درصدد ساختن فیلمی سودآور باشد، چون سینما یک صنعت است.
بیرنگ گفت: توجه به این نکته هم ضروری است که فیلم کودک، تنها به مخاطب خردسال محدود نمیشود و میتواند در آن مشترکسازی اتفاق بیفتد، یعنی میتوان فیلمی را برای خانواده ساخت و از جمله نمونههای موفق این چنینی میتوان سری فیلمهای «هری پاتر» را نام برد که مخصوص خانواده ساخته شده است و ساختن آثار این چنینی میتواند به رونق سینمای کودک کمک کند. وی در خصوص نقش آموزش و پرورش در بهبود وضعیت سینمای کودک گفت: سالها است که خواستیم، آموزش و پرورش و ارگانهای دیگر را درگیر این مسائل کنیم، ولی در عمل این اتفاق نمیافتد و نگاه تربیتی فیلمساز های کودک با نگاه تربیتی آموزش و پرورش مقابل هم قرار دارد و این اختلاف سلیقه ما را دچار مشکل میکند.
این کارگردان در خصوص آینده بچههایی که در کودکی فیلم بازی میکنند گفت: این که بازیگران کودک بعد از دوران بلوغ بتوانند در سینما بمانند و ادامه دهند، به فیزیک و شرایط خانوادگی و اجتماعی آنها مربوط میشود و خیلی از هنرپیشههای کودک آینده موفقی داشتند و بسیاری از آن ها نیز حذف شدند.
بیرنگ ادامه داد: سینمای کودک نباید فراموش شود و هر سال در نزدیکی برگزاری جشنواره دوباره یادآوری شود، نگاه ما به مقوله کودک باید عوض شود و نسبت به چیزی که میخواهیم بسازیم، بازار سنجی درستی داشته باشیم؛ نباید اول فیلم را تولید کنیم و بعد به فکر فروش آن باشیم. وی در پایان گفت: از فیلم کودک و فیلمسازی در این ژانر باید حمایت شود و کارگردانان باید به این باور برسند که تولید فیلم کودک مقرون به صرفه است.