مصاحبه با مدیر استانی بانک صنعت و معدن استان لرستان در خصوص اقدامات انجام شده و برنامه های آتی این مدیریت
بر همين اساس روابط عمومي بانك صنعت و معدن در مصاحبه با بهروز دارائی نژاد مدیر استاني لرستان و رئیس شعبه خرم آباد در خصوص راهكارهاي استفاده از ظرفيت هاي صنعتي و معدني استان و بهره برداري از فرصت ها و مزيت هاي اقتصادي آن، روند اجراي طرح هاي توليدي اين استان و همچنين روش هاي بهبود عملكرد اين شعبه به گفتگو نشسته است كه مشروح آن در ادامه مي آيد؛
۱- در راستاي تحقق شعار سال”توليد، پشتيباني ها و مانع زدايي ها” چه برنامه هايي داريد؟
هدايت و راهنمايي مشتريان بدهكار بمنظور استفاده از مزاياي قانون تسهيل تسويه بدهكاران بانكي، استمهال طرحهاي فعال كه در بازپرداخت تسهيلات دچار مشكل شده اند و اعطاي تسهيلات سرمايه در گردش به طرحهاي فعال .
۲- مهمترين سياست ها و استراتژيهاي شعبه در سال ۱۴۰۰ چيست؟
پرداخت تسهيلات سرمايه در گردش به واحدهاي توليدي، حمايت از طرح هاي نيمه تمام با پيشرفت فيزيكي بالاي ۸۰ درصد و افزايش سپرده هاي مشتريان نزد بانك، افزايش كارمزدهاي دريافتي، كاهش ريسك مطالباتي
۳- مهمترين اقدامات انجام شده در سال ۹۹ چه بوده است و چه ميزان درتحقق برنامه هاي سال گذشته موفق بوده ايد، دلايل موفقيتتان چه بوده است ؟
كاهش ريسك مطالباتي استان، اعطاي تسهيلات به مشتريان طرحهاي فعال و خوشنام استان .
۴- با توجه به مشكلات ناشي از تحريم هاي ظالمانه و شيوع ويروس كرونا چه اقدامات و راهكارهايي براي حمايت از توليدكنندگان استان خود داريد؟
استمهال بدهي مشتريان طرحهاي فعال، اعطاي تسهيلات سرمايه در گردش این شعبه در راستای مسئولیت اجتماعی خود، حمایت از تولیدکنندگان محصولات بهداشتی، ضدعفونی کننده و تجهیزات پزشکی (الکل ، ژل ضدعفونی کننده ، وسایل حفاظتی و … ) را در زمان شیوع ویروس کرونا در اولویت قرار داده است، همچنين تسریع در پرداخت سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی فعال و استمهال بدهي طرحهاي آسيب ديده از جمله اقداماتي است كه در اين زمينه به انجام رسيده است.
۵- پس از تدوين سياستهاي اعتباري و راهبردي بانك در سال۱۴۰۰، براي اجراي مؤثر سياست ها و به منظور ايجاد هم افزايي و چابك سازي سازمان، چه اقداماتي را مؤثر مي دانيد؟
تعامل با مشتريان به منظور استفاده از خدمات كارمزدي و تلاش در جهت اعطاي يارانه سود تسهيلات به مشتريان خوش حساب.
۶- براي اجراي حاكميت شركتي و بانكداري ديجيتال چه اقداماتي در شعبه تحت مديريت شما صورت گرفته است؟
همزمان با ابلاغ سیاست استقرار بانکداری دیجیتال از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی با در نظر گرفتن تأثیرات آن در مدل درآمدی بانک و اتخاذ رویکرد رقابتی و با توجه به اینکه اکثر مشتریان این شعبه مشتریان شرکتی هستند، تشويق و راهنمایی شرکتهای موصوف به استفاده از خدمات اینترنت بانک و همراه بانک در دستور كار قرار گرفت؛ همچنین اين مديريت به منظور تسهیل در ارائه خدمات نوین بانکی، ترغیب و راهنمایی مشتریان به استفاده از خدمات و محصولات سامانه پات ، سدف ، هدف و ساحب را به انجام رسانده است .
۷- از چه روشهايي براي جذب منابع بيشتر در استان استفاده مي كنيد؟
تحمیل تحریم های ظالمانه به تمامي بخش هاي کشور و در رأس آن نظام مالی که بانک ها طلایه دار آن هستند عرصه ارائه خدمت را تنگ تر و دشوارتر ساخته است .تنوع و افزایش کیفیت خدمات بانکی راهکاری برای افزایش حجم سپرده هاست و در واقع جلب رضایت سپرده گذاران نقش مهمی در این میان ایفا می کند. با عنایت به اینکه جذب منابع در بانک یکی از مهمترین و در عین حال مشکل ترین وظایف هر شعبه می باشد و با توجه به شرایط فعلی که نرخ سپرده های بانکی پائین ، نرخ تورم و جذابیت بالاي بازارهای موازی نیز مزید بر علت شده و اين كار را دشوارتر نموده، این شعبه با ایجاد تعامل بسیار خوب با مشتریان خود و ارائه خدمات بانکی در کوتاه ترین زمان ممکن در جهت پایداری و ثبات سپرده های موجود و افزایش آنها اقدام نموده است .
۸- طي يكسال گذشته به چند طرح صنعتي و به چه ميزان تسهيلات پرداخت كرده ايد؟
در سال گذشته مبلغ ۱۴۰۰ ميليارد ريال تسهيلات به واحدهاي صنعتي استان لرستان توسط شعب خرم آباد و بروجرد پرداخت گرديده است .
۹- در اين مدت چند طرح صنعتي با تسهيلات بانك در استان به بهره برداري رسيده و به چه ميزان اشتغال ايجاد كرده است؟
عمده تسهيلات پرداختي در قالب سرمايه در گردش و به منظور تثبيت اشتغال واحدهاي فعال موجود بوده است .
۱۰- چه تعداد واحد صنعتي با تسهيلات بانك در استان در حال اجرا است، چه مقدار پيشرفت داشته است و با بهره برداري از آنها چه مقدار شغل ايجاد شده است؟
طرح هايي مثل كارخانجات دارويي باير افلاك ( فاز داروهاي انساني ) شركت سيمان سفيد زاگرس، شركت ذوب آهن و فولاد ازنا با استفاده از تسهيلات بانك صنعت و معدن در حال اجرا مي باشند و با بهره برداري از آنها حداقل براي ۱۰۰۰ نفر به صورت مستقيم ايجاد شغل خواهد شد.
۱۱- وضعيت استان از نظر توسعه صنعتي چگونه است و شما چه پتانسيل هايي را براي توسعه صنعتي و اقتصادي استان مي شناسيد؟
استان لرستان جزو استان های کمتر برخوردار بوده و در حال توسعه صنعتی می باشد. پتانسیل های بالقوه جهت توسعه منابع معدنی نظیر سنگ های کربنات کلسیم ، گچ ، تالک و … به منظور فرآوری و صادرات ، محصولات کشاورزی و دامداری به منظور ایجاد صنایع تبدیلی وجود دارد و قرارگرفتن در مسیر راه آهن شمال به جنوب ، همچنین قرارگرفتن در مسیر جاده ترانزیت شمال به جنوب از جمله مزيت هاي صنعتي و اقتصادي اين استان می باشد.
۱۲- براي وصول مطالبات چه برنامه و راهكاري داريد؟
تعامل با مشتريان بدهكار طرحهاي فعال كه به دلايل مختلف نتوانسته اند تسهيلات خود را پرداخت نمايند به منظور تقسيط مجدد ديون و يا تسويه بدهي با استفاده از قانون تسهيل تسويه بدهكاران بانكي و اعطاي تسهيلات سرمايه در گردش به مشترياني كه كمبود منابع دارند، اقداماتي است كه در چارچوب قوانين و مقررات موجود در دستور كار قرار دارد.
۱۳- چه برنامه هايي براي ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتريان داريد؟ براي افزايش كارمزدها چه راهكارهايي داريد؟
تلاش در جهت جذب مشتريان فعال استان، صدور ضمانت نامه و گشايش اعتبارات اسنادي در كمترين زمان ممكن ، اعطاي حد اعتباري به مشتريان خوش حساب اهم برنامه هايي است كه در حال اجرا و انجام است.
۱۴- با توجه به افزايش سطح اختيارات شعب، تعامل شما با ستاد بانك چگونه است و چه انتظاري از ستاد داريد؟
تعامل با همكاران محترم در مديريت ارزيابي طرحها و مديريت نظارت به خوبي انجام مي شود. با توجه به عدم وجود واحد حقوقي در استان ها از همكاران مديريت محترم امور حقوقي انتظار مي رود تعامل بيشتري در جهت راهنمايي و پاسخگويي به سوالات و مشكلات حقوقي شعب داشته باشند.
۱۵- تعامل شما با مقامات ارشد استاني نظير(استانداري، وزارت اموراقتصادي و دارائي و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
بانك صنعت و معدن در استان لرستان بعنوان يك بانك حامي صنعتگران شناخته شده است و نهايت همكاري و همفكري با دستگاههاي اجرايي استان برقرار مي باشد.
۱۶- به نظر شما نقش نيروي انساني كارآمد در موفقيت و برتري شعب چيست؟ برنامه شما براي افزايش سطح مهارت و دانش كاركنان مجموعه خود و فرآيند جانشين پروري چيست؟
عمده ترين سرمايه يك سازمان نيروي انساني متخصص و متعهد مي باشد . مطمئناً با وجود نيروهاي كارآمد و متعهد ميتوان حتي در سخت ترين شرايط نيز به اهداف عملياتي دست پيدا كرد.
در چند سال اخير سعي شده است نيروها بين واحدهاي مختلف جابجا شده و ازتجارب يكديگر استفاده نمايند و برنامه آموزشي نيز به صورت جامع توسط واحد آموزش تدوين مي شود.
۱۷- روشهاي شما براي استفاده از ايده ها و پيشنهادات همكارانتان در جهت بهبود فعاليتهاي شعبه چيست؟
يقيناً برگزاري جلسات ماهانه به منظور پايش عملكرد شعب و استفاده از نظرات همكاران در پيشبرد اهداف اقدامي است كه در جلب مشاركت و همفكري همه كاركنان بسيار مؤثر است و در اين مديريت به صورتي جدي دنبال مي شود.