تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • با حضور در کنفرانس بین‌المللی معدنکاری چین ۲۰۲۵؛ مدیرعامل شرکت ملی مس پروژه‌های توسعه‌ای شرکت را تشریح کرد

  • آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات فرهنگی ورزشی بانوان ۲۶ سال و بیشتر شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

  • بانک صادرات ایران با روش‌های نوین تأمین مالی، گره تولید را باز می‌کند

  • آغاز فصلی تازه در بانکداری ایران با الحاق بانک آینده به بانک ملی ایران

  • بانک آینده با عاملیت بانک ملی ایران تعیین تکلیف شد

  • پیام مدیرعامل گروه مپنا به مناسبت سالروز حادثه تلخ واحد ۲۵مگاواتی نیروگاه پرند

  • اعتماد عمومی به قرض‌الحسنه، سرمایه‌ای ارزشمند برای کشور است

  • مدیریت سلامت در چهل سالگی!

  • چرا سهام نفت سپاهان ظرف یک ماه بیش از ۲۷ درصد سود داد؟

  • تندیس صادرکننده نمونه کشوری به پتروشیمی پارس اعطا شد

واریته
صفحه اصلی›واریته›نگاهی به نمایش دیفین هیدرامین/طغیانی علیه خالق اثر یا تعاملی بی کارکرد

نگاهی به نمایش دیفین هیدرامین/طغیانی علیه خالق اثر یا تعاملی بی کارکرد

توسط مهناز خدادوست
۱۴۰۳-۱۱-۱۰

رویا سلیمی،نمایش “دیفین هیدرامین” به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی در بخش مسابقه چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روی صحنه رفت.

نمایش از تمهید مشهوری در ساختمان درام استفاده می‌کند. تکنیکی که لوئیجی پراندلو و آرتور میلر از آن بهره بردند و دهه هاست در هنرهای نمایشی استفاده میشود. حضور نویسنده در صحنه و درگیری او با کاراکترهایی که خلق کرده بخش عمده درام را پیش می‌برد. آنها ابتدا مطیع و فرمانبردار او هستند اما هر چه به اوج و گره اصلی نزدیک میشویم، کشمکش میان آنها نیز به فراخور بیشتر می‌شود و به درگیری میان شخصیت‌ها و نویسنده/کارگردان اثر تبدیل می‌شود. این طغیان شخصیت ها در بخش‌هایی از نمایش روند روایت ریتم تند و پر التهاب می‌کند اما به مرور کارکرد دراماتیک خود را از دست می‌دهد و منطق اثر بر این کشمکش تنظیم نمی‌شود. چرا که این طغیانها بیش از چند اکت نمایشی، تاثیری در سرنوشت شخصیت‌ها و دخالت آنها در پایان نمایش ندارد. بنابراین این نافرمانی تنها در خدمت ریتم اثر باقی می‌ماند. نکته دیگر اینکه خدای روی صحنه نیز از تمامیت اختیارات خود در سرنوشت شخصیت‌ها بهره نمی‌برد گویی او نیز نسبت به سرنوشت تلخ سیاوش و دریا مردد بوده و این تردید به تعامل با تماشاگر می انجامد. سوالات ذهنی اش را در مورد شخصیت‌ها از تماشاگران می پرسد و مسیرنمایش تعاملی بودن را می طلبد، اما تمهیدی برای این تعامل نیز اندیشیده نشده است، چرا که وقتی سوال اصلی خود را از تماشاگران می پرسد، گویی توقع پاسخ مثبت از آنها را ندارد. هنگامی‌که یکی از تماشاگران در پاسخ تمایل همذات پنداری با دریا را دارد، جواب مثبت می دهد، نمایش به سکته می افتد. بازیگران هیچ برنامه ای برای احتمال پاسخ مثبت تماشاگر ندارد. بنابراین، از این ظرفیت غیرقابل پیش بینی برای نمایش بهره نمی برد و تنها به جا به جایی تماشاگر رو به دوربین حاضر در میزانسن بسنده می‌کند. در حالیکه می‌توانست ریتم نسبتا قابل قبول اثر را با این پذیرش حفظ کرده و حتی آن را در سطح بالاتری از درام قرار دهد. پایان نمایش را تغییر داده یا به ادامه همان بدون هیچ پیش داشته ذهنی بپردازد. بنابراین تعامل تماشاگر الکن باقی می‌ماند و کارگردان براساس همان متنی که پیش بینی کرده است، نمایش را پیش می‌برد بدون توجه به موقعیت تعاملی که ایجاد کرده است.

نکته دیگر در خصوص “دیفین هیدرامین” مهندسی اطلاعاتی است که از ابتدا تا انتها به شکل صحیحی در متن گنجانده شده و تا انتها مخاطب را با خود همراه می‌کند. نمایش با گلودرد سیاوش و عدم توانایی او در خوردن غذا آغاز می‌شود و هر چه پیش میرود موقعیت ابتدایی بغرنج و ملتهب تر می‌شود. تا اینکه سرنوشت سیاوش به عنوان شهیدی بی سر که هفت سال جسمش مفقود بوده، ترسیم می‌شود.

اما جنگ و جایگاه قدسی آن در دفاع مقدس نشانی در نمایش ندارد و تنها ویژگی تنانگی و نبود سیاوش در زندگی شخصیتهاست که وضعیت جنگ زده این خانواده را برجسته می‌کند.

اعضای خانواده از نبود او صحبت می‌کنند که هفت سال قول و قرار خود را برای بازگشت زیر پا گذاشته و خلف وعده کرده است. هیچ اسمی از جنگ و یا شهادت درنمایش برده نمی‌شود. اگر مخاطب نداند که این اثر در جشنواره تئاتر مقاومت حضور داشته و کارگردان در مصاحبه به جنگ اشاره کرده، احتمالا در حدس و گمان سرنوشت سیاوش به عنوان شهید تردید می‌کند. تنها در دیالوگی دایی خانواده از آمدن استاندار و فرماندار براش تشییع سیاوش صحبت می‌کند. این رویکرد در محتوا بیش از پیش خود را نشان میدهد، از این رو، ویژگی شهیدی که سالها جسم بی سرش مفقود بوده گویی از سوی خانواده چندان قابل احترام نیست. توجه به نیازهای اولیه زندگی سیاوش در خوردن و شنیدن و لمس کردن و… کم کم عدم حضورش، را برای مادر و اطرافیانش تبیین می کند. این موقعیت با اینکه به تنهایی می‌تواند درام خوبی بسازد، اما به لحاظ محتوا نگاه اثر به دفاع مقدس، جنگی خانمان برانداز و تلخ است. به تلخی دیفین هیدرامین.

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=204116

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • واریته

    پرواز دور از دسترس رادار: نمایش هوایی خیره کننده خلبانان اف ۱۵ در دره های ولز

    ۱۳۹۷-۰۴-۱۱
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    آل‌پاچینو؛ راه بلد خوشبختی سینمایی

    ۱۳۹۶-۰۲-۰۷
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    اتوبوسرانی تهران از گذشته تا امروز

    ۱۳۹۷-۰۵-۲۳
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    زمان واریز یارانه بهمن ۹۵ مشخص شد

    ۱۳۹۵-۱۱-۲۳
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    آخرین وضعیت ادمین‌های بازداشت شده

    ۱۳۹۶-۰۴-۰۵
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    «فرقه» انیمیشن می‌شود/ اعدام آخرین محکوم توسط جلاد

    ۱۳۹۷-۰۱-۱۸
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • با حضور در کنفرانس بین‌المللی معدنکاری چین ۲۰۲۵؛ مدیرعامل شرکت ملی مس پروژه‌های توسعه‌ای ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۸-۰۲
  • آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات فرهنگی ورزشی بانوان ۲۶ سال و بیشتر شرکت صنایع پتروشیمی ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۸-۰۲
  • بانک صادرات ایران با روش‌های نوین تأمین مالی، گره تولید را باز می‌کند

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۸-۰۱
  • آغاز فصلی تازه در بانکداری ایران با الحاق بانک آینده به بانک ملی ایران

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۸-۰۱
  • بانک آینده با عاملیت بانک ملی ایران تعیین تکلیف شد

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۸-۰۱
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است