تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • رونمایی پرداخت الکترونیک پاسارگاد از سرویس NFC «پی‌پاد»

  • بیمه آسیا رتبه نخست برنامه‌های مشارکتی صدا و سیما را کسب کرد

  • با حضور مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران پست بانک ایران؛ کنفرانس آنلاین پرسش و پاسخ سهامداران برگزار می‌شود

  • برگزاری كنفرانس پرسش و پاسخ سهامداران با مدیران ارشد بانك ملت

  • با راهبری ایمیدرو؛ فولاد مبارکه به خط انتقال آب خلیج فارس متصل شد

  • سمیعی‌نژاد در دوازدهمین کنفرانس استیل‌پرایس تشریح کرد؛سه محور راهبردی برای ارتقای جایگاه کشور در زنجیره جهانی ارزش فولاد

  • در جلسه بررسی مشکلات شرکت فولاد زاگرس اندیمشک اعلام شد: تاکید سمیعی نژاد بر تسریع در پرداخت سهم سهامداران در فولاد زاگرس اندیمشک

  • ضرورت تاکید بر نوآوری در صنعت پتروشیمی

  • بانک مسکن پیشتاز در اجرای طرح نهضت ملی/ پرداخت بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال سهم‌الشرکه به پروژه های نهضت ملی در منطقه شرق تهران

  • تأمین ۴۰ درصد از افزایش سرمایه ۱۰۰ همتی بانک مسکن از مسیر انتشار اوراق رهنی

اقتصاد
صفحه اصلی›اقتصاد›ضرورت تاکید بر نوآوری در صنعت پتروشیمی

ضرورت تاکید بر نوآوری در صنعت پتروشیمی

توسط مهناز خدادوست
۱۴۰۴-۰۹-۱۷

تریتا نیوز /محمدرضا سعیدی در مراسم افتتاحیه همایش پتروفن با قدردانی از هلدینگ خلیج فارس که بانی برگزاری رویداد پتروفن در صنعت شیمیایی کشور است، «پتروفن» را رویدادی مهم دانست.

محمدرضا سعیدی؛ مدیرعامل شستا با یک ارائه تخصصی در حوزه نوآوری، فراتر از بحث تحقیق و توسعه اهمیت نوآوری‌های دانش بنیان را به خصوص با توجه به نوآوری توزیع شده در لایه های زیرین سازمان مورد بررسی قرار داد و گفت:

نوآوری صرفا از طریق تحقیق و توسعه به دست نمی‌آید بلکه نوآوری باید در لایه‌های زیرین سازمان و اکوسیستم جاری شود.

لزوم هماهنگی سریع با تحولات

به گفته مدیرعامل هلدینگ شستا

روش‌های سنتی دیگر پاسخگوی محیط در حال تغییر امروز نیستند و لازم است رویکردی نوین در حوزه نوآوری و باورهای سازمانی اتخاذ شود.

محیط کسب‌وکار امروز با چالش‌های گسترده‌ای مواجه است؛ به‌ویژه مدیران شرکت‌های پتروشیمی که دائماً با فراز و فرود شرایط محیطی سروکار دارند.

عدم قطعیت، ناپایداری و پویایی شدید محیطی، به ما پیام می‌دهد که باید خود را با ترجیحات مشتریان و ذی‌نفعان تطبیق دهیم.

پیچیدگی بازار ، بر ضرورت این تطبیق تأکید دارد. بنابراین یکی از وظایف کلیدی ما، انطباق مستمر سازمان با تغییرات محیطی است.

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در این زمینه، «محیط» است. زمانی که سازمان استراتژی تدوین می‌کند، اجرای آن بدون ارتقای قابلیت‌های سازمانی ممکن نیست.

درون قابلیت‌های سازمانی، عنصر دانش و مهارت نقشی بنیادی دارد. به‌ محض تغییر محیط، استراتژی نیز باید بازطراحی شود، و این استراتژی جدید تنها زمانی قابلیت اجرا خواهد داشت که سازمان بتواند قابلیت‌های خود را از سطح پیشین به سطحی جدید ارتقا دهد.

تجربه نوکیا گواه این معناست، زمانی که نوکیا در بازار شکست خورد به توانمندی های قدیمی خود دلخوش بود، غافل از این که شرایط و تقاضای بازار عوض شده بود، نتیجه این وضعیت برای شرکت چیزی جز ناکامی بود.

ازاین‌رو، ارتقای مستمر مهارت و دانش سازمانی، شرط لازم برای پوشش تغییرات محیطی است.

پیشرفت فناوری امروز با شتابی نمایی رخ می‌دهد، در حالی که تغییرات درون سازمان‌های ما عمدتاً تدریجی است.

این عدم توازن، شکافی ایجاد می‌کند که اگر برطرف نشود، ما را از تحولات جهانی عقب خواهد انداخت.

تعلل در تصمیم‌گیری و کندی در انطباق این شکاف را تشدید می‌کند.

فاصله خطرناک ایران با تحولات جهانی

در تحلیل تعداد قابل توجهی از پتنت های ثبت‌شده در سطح جهانی که با همکاری یکی از متخصصان فناوری انجام شد، مشاهده کردیم که آهنگ تحولات فناورانه جهان بسیار سریع‌تر از وضعیت موجود در کشور ما است.

این شکاف روزبه‌روز در حال افزایش است. اگر نوآوری را به‌صورت درست و ساختاریافته پیش نبریم، این فاصله به زیان ما تمام خواهد شد.

بخشی از این شکاف می‌تواند با استارت‌آپ‌ها و ایجاد اکوسیستم‌های صحیح نوآوری جبران شود.

در بررسی هزینه‌های تحقییق و توسعه ( R&D) در برخی شرکت های ایرانی، مشاهده شد که سهم تحقیق و توسعه در کشور حدود ۰٫۲۷ درصد است، در حالی که میانگین جهانی در شرکت های با فناوری پایین حداقل ۵ درصد و در صنایع پیشرفته بیش از ۲۰ درصد است. این واقعیت نشان می‌دهد که باید اقدامات جدی‌تری انجام گیرد.

نیاز به تحول بسیار بالا اما آمادگی برای تحول بسیار پایین گزارش شده است. این وضعیت حتی در شرکت‌های پیشرو نیز دیده می‌شود، چه رسد به ما. بنابراین باید آگاه بود که تحول یک چالش جدی است و نیازمند آمادگی سازمانی است.

در تحلیل پتنت‌ها نیز مشاهده شد که رقبای ما در منطقه در حال پیشه گرفتن هستند، در حالی که سهم ایران بسیار پایین است و این شکاف زنگ خطری برای صنعت شیمیایی کشور است.

پترووِرس؛ در نظرگیرنده پیچیدگی‌‎ها

تمامی حلقه‌های زنجیره ارزش پتروشیمی نیازمند ارتقای مداوم دانش و مهارت هستند.

بازار با چالش‌هایی نظیر کربن‌زدایی، اقتصاد چرخشی، فشارهای محیط‌زیستی و تحولات سریع فناوری مواجه است. بنابراین تغییر ذهنیت امری ضروری است.

مدل خطی تحقیق و توسعه، مهندسی، تخصیص منابع و اجرا، دیگر قادر به پاسخ‌گویی به محیط پیچیده و غیرخطی امروز نیست.

محمد رضا سعیدی در ادامه افزود:لازم است رویکردی شبکه‌ای و تعاملی اتخاذ شود که در آن فناوری، مهندسی، تولید، مشتریان، دانشگاه‌ها و رگولاتورها در یک سیستم پیچیده تطبیقی با یکدیگر در تعامل باشند.

مفهومی که برای تبیین این موضوع پیشنهاد می‌کنم، «پترووِرس» است؛ مشابه متاورس، اما مختص صنعت پتروشیمی. پتروورس یعنی نگاه به صنعت به‌عنوان یک اکوسیستم پیچیده تطبیقی که در آن همه بازیگران با یکدیگر تعامل، یادگیری، هم‌تکاملی و هم‌نوایی دارند.

تلاش برای نوآوری نیاز به بخشنامه ندارد

نوآوری در چنین اکوسیستمی تنها زمانی رخ می‌دهد که همه عوامل و اجزا در شبکه تعاملی صحیح قرار گیرند.

عوامل این اکوسیستم دارای هویت مستقل، روابط شبکه‌ای، قابلیت یادگیری و اثرگذاری متقابل هستند.

یک تغییر کوچک در یک شرکت می‌تواند اثرات عمده‌ای در شرکت‌های پایین‌دست یا بالادست ایجاد کند.

تعامل شبکه‌ای باعث جریان‌یافتن دانش، فرصت‌ها و مهارت‌ها می‌شود. این تعاملات منجر به پیدایش فوریت خواهد شد که خود سازوکارهای نو، روش‌های تازه همکاری، طراحی‌های جدید و یادگیری جمعی را به دنبالخواهد داشت.نتیجه نهایی، افزایش قابلیت‌های سازمانی است.

رهبران سازمان در این مدل باید از کنترل‌گری به سمت توانمندسازی حرکت کنند. دستورالعمل‌نویسی به‌تنهایی کافی نیست؛ ایجاد شرایط ظهور نوآوری اهمیت بیشتری دارد.

جهت‌گیری رهبران سازمان حتی بدون صدور بخشنامه می‌تواند سازمان را به سمت نوآوری سوق دهد.

نوآوری صرفا از طریق دپارتمان تحقیق و توسعه جلو نمی رود بلکه باید در لایه های زیرین سازمان و اکوسیستم ساری و جاری شود.

توجه به خلق اکوسیستم جاذب

ایجاد قابلیت جذب (Absorptive Capacity) در یک سازمان ضرورت حیاتی دارد.

قابلیت جذب یعنی توانایی سازمان در جذب، هضم، تبدیل و به‌کارگیری دانش بیرونی.

چینی‌ها با بازکردن درهای خود به جهان این قابلیت را افزایش دادند و امروز توان تولید مستقل دارند.

برای راه‌اندازی یک اکوسیستم نوآوری تطبیقی، باید شبکه نوآوری، روابط متقابل، حلقه‌های بازخورد، پلتفرم‌های اشتراک دانش و مجموعه‌ای از فرایندهای یادگیری پیوسته طراحی شود.

در این اکوسیستم، صنعت، نهادهای ناظر، فعالان محیط‌زیستی، مصرف‌کنندگان و چشم انداز اقتصادی و اجتماعی به‌صورت پیوسته بر یکدیگر اثر می‌گذارند و از یکدیگر یاد می‌گیرند. این سازوکار «هم‌تکاملی» باعث ارتقای تدریجی فناوری، سیاست‌گذاری و رفتارهای سازمانی می‌شود.

برای موفقیت در پتروورس، باید ذهنیت سازمانی را از مدل خطی گذشته به مدل اکولوژیک و تطبیقی تغییر داد.

به جای سرمایه‌گذاری جزیره‌ای در ابزارها، باید پلتفرم‌های یکپارچه ایجاد کرد. به جای تمرکز بیش از حد بر پیش‌بینی آینده، باید سازمان چابک ساخت تا تغییرات را سریع شناسایی و به آن‌ها پاسخ دهد.

قابلیت نوآورانه سازمان اگر ارتقا یابد به‌طور طبیعی آینده را رقم خواهد زد.

شرکت‌هایی مانند هلدینگ خلیج فارس، از بنیان‌های توسعه کشور هستند و باید آن‌ها را تقویت و برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

 

@shastamedia

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=232246
تگ ها پتروفن۱۴۰۴تریتا نیوزشستاصنعت پتروشیمیمحمدرضا سعیدی؛ مدیرعامل شستا

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • اقتصاد

    طرح ویژه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در حمایت از کارآفرینی و اشتغال‌زایی در مناطق میزبان و همجوار صنعت ‏پتروشیمی ...

    ۱۴۰۰-۰۸-۰۴
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    هشدار بانک سینا نسبت به سوء استفاده سودجویان از نام این بانک در پیام رسان تلگرام

    ۱۴۰۰-۰۸-۲۶
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    بانک ایران زمین حامی تولید واکسن ایرانی

    ۱۴۰۰-۰۷-۱۹
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    اعتماد به توانمندی‌های داخلی و حمایت کامل از سپرده‌گذاران؛مؤسسه اعتباری ملل در مسیر بازسازی، موفقیت و ارتقاء جایگاه

    ۱۴۰۴-۰۸-۲۷
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا؛ نسخه تمدن برای مهار نقدینگی و رشد پایدار بازار سرمایه

    ۱۴۰۴-۰۷-۲۸
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    مدیرعامل بانک صادرات ایران: سرمایه‌گذاری در نفت، گاز و پتروشیمی مزیت رقابتی آن را تقویت می‌کند

    ۱۴۰۰-۰۸-۰۵
    توسط مهناز خدادوست

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • رونمایی پرداخت الکترونیک پاسارگاد از سرویس NFC «پی‌پاد»

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۹-۱۷
  • بیمه آسیا رتبه نخست برنامه‌های مشارکتی صدا و سیما را کسب کرد

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۹-۱۷
  • با حضور مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران پست بانک ایران؛ کنفرانس آنلاین پرسش و ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۹-۱۷
  • برگزاری كنفرانس پرسش و پاسخ سهامداران با مدیران ارشد بانك ملت

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۹-۱۷
  • با راهبری ایمیدرو؛ فولاد مبارکه به خط انتقال آب خلیج فارس متصل شد

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۹-۱۷
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است