«راه خروج»، مسیر پولسازی را نشان داد
«راه خروج» (یا «برو بیرون») کار جدید شرکت بلوم هاوس به کارگردانی جوردن پیل که یک کار کمدی ـ ترسناک است، در هفته ای که همه چیز تحت تاثیر مراسم اسکار و توزیع آن بود، به ۵/۳۰ میلیون دلار دست یافت تا پرفروش ترین فیلم این هفته آمریکای شمالی باشد و راه پولسازی را به طور کامل طی کرده و آن را به سایرین هم نشان بدهد. بررسی ها نشان می دهد این فیلم با احتساب پخش آن در ۲۷۸۱ سالن در سطح آمریکا و کانادا در هر تماشاخانه به طور متوسط ۱۰۹۷۶ دلار درآمد کسب کرده است و فروشی خوب را ضمیمه نظر مثبت منتقدان نسبت به خویش کرده است. این در حالی روی داد که سایر فیلم های تازه اکران شده این هفته ندرخشیدند و بهترین شان بعد از «Get Out» فیلم «سگ صخره ای» بود که انیمیشن تازه ای از شرکت های لایونزگیت و سامیت است و از ۷/۳ میلیون دلار فراتر نرفت و به رتبه یازدهم اکتفا کرد و فیلم «برخورد» (تصادم) نیز که محصول شرکت اوپن رود است، در فزون تر از دو هزار سالن در آمریکای شمالی و مرکزی فروشی بیشتر از ۵۳/۱ میلیون دلار نداشت و به این ترتیب سهم و برداشت سالن های محل پخش فیلم از ۷۵۳ دلار در هر تالار تجاوز نکرد و این رتبه ای بالاتر از سیزدهمی را در جدول این هفته نصیب این فیلم نکرد.
از سان دنس تا اکران عمومی
«راه خروج» که در آن یک مرد سیاهپوست در می یابد خانه بزرگ و فامیلی نامزدش شاید دربردارنده و پنهان کننده یک راز بزرگ باشد، ابتدا اواخر دی ماه و اوایل بهمن ماه در جشنواره سان دنس که معتبرترین گردهمایی فیلم های مستقل و سازندگان آنها است، حضور موفقی را تجربه کرد و همان جا با برخورد موفق کارشناسان و مدیران این جشنواره مواجه شد و همین مسئله مقدمات خوبی را برای اکران عمومی آن در اواخر دومین ماه از سال ۲۰۱۷ فراهم آورد. به رغم شروع بسیار خوب این فیلم در سینماهای آمریکای شمالی، هفته پیش رو شاید همان قدر برای «Get Out» موفق نباشد زیرا هم تازگی خود را تا حدی از دست می دهد و هم از فردا (پنجشنبه) اکران فیلم های جدید این هفته شامل ورسیون تازه «Grounhog Day» و همچنین «پیش از این که سقوط کنم» و نسخه تازه از سری فیلم های «وولورین» (از کاراکترهای مردان ایکس) با بازی هیو جکمن در این رل آغاز می شود که آن را «لوگان» نامیده اند و از حالا برای هر سه فیلم شروع موفق و پولسازی پیش بینی می شود.
جبرانی بر ضررهای «کیانو»
موفقیت فراوان هنری اقتصادی «Get Out» در موقعیت ضروری و مناسبی برای جوردن پیل شکل گرفته زیرا در ماه آوریل (فروردین) امسال بود که «کیانو» کمدی دیگری از وی با مشارکت دوست و همکار قدیمی اش کیگان مایکل کی به رغم اکرانش در بیش از ۲۶۰۰ سالن در آمریکا و کانادا چیزی بیشتر از ۴/۹ میلیون دلار در هفته نخست پخش اش بدست نیاورد و فقط با یک فروش مجموع نا امید کننده همچون ۲۱ میلیون دلار به نمایش خود در این کشورها پایان داد و این رقمی است که «راه خروج» در همان چهار روز پخش اش در آمریکا از آن عبور کرده است.
حاصل کار اسکاری ها در گیشه
در هفته ای که اسکارهای ۲۰۱۷ اهدا شد و «لالا لند» بیشترین جوایز را گرفت اما «مهتاب» بهترین فیلم شناخته شد، «چهره های پنهانی» پولسازترین فیلم در میان اسکاری ها نام گرفت زیرا با کسب ۷/۵ میلیون دلار در رده هفتم جدول سودسازان آمریکای شمالی قرار گرفت و مجموع فروش اش را در این منطقه از جهان به ۱۵۲ میلیون دلار بالغ ساخت. «لالا.لند» هم که با فتح ۶ جایزه اسکار بیشترین جایزه را در هشتاد و نهمین دوره این مراسم گرفت، در گیشه ها بالنسبه موفق عملکرد و بر پایه این رقم مجموع پولسازی اش را در آمریکای شمالی به حدود ۱۴۱ میلیون دلار رساند. در عین حال مجموع درآمد ۹ فیلمی که کاندیدای اسکار بهترین فیلم امسال بودند و صبح روز دوشنبه از میان آنها فیلم کم و بیش مبتنی بر تبعیض نژادی «مهتاب» جایزه اصلی را تصاحب کرد، از ۵۶۵ میلیون دلار فراتر نمی رود و این در حالی است که سال پیش ۸ فیلمی که نامزد این عنوان شده بودند، در همین مقطع زمانی حدود ۸۰۵ میلیون پول در آورده بودند. البته در آن مجموعه دو فیلم بزرگ پولساز همچون «مریخی» ساخته ریدلی اسکات و «بازگشته» به کارگردانی اله خاندرو گونزالز ایناریتوی مکزیکی هم قرار داشتند که سقف پرواز بلندی داشتند و فیلم های امسال اسکاری از داشتن نظایر آنها در جمع خود بی بهره بوده اند.
نزول قابل درک
«دیوار بزرگ» محصول تازه یونیور سال و «مبارزه با مشت» که آن را کمپانی برادران وارنر تهیه کرده است، در دومین هفته اکران شان به ترتیب ۹/۵۲ و ۷/۴۷ درصد تنزل در فروش داشتند که با احتساب موضوع و ویژگی های هر دو فیلم و همچنین شرایط و مزایای رقبای آنها جای تعجبی نداشت و در نتیجه مجموع درآمد سازی آنها بعد از ۱۲ روز نمایش شان در آمریکا و کانادا به ترتیب به ۳۴ و ۲۳ میلیون دلار بالغ شد. «درمانی برای خوب بودن» که ساخته شرکت فاکس است، در این هفته ۴/۶۸ درصد تنزل در فروش داشت و در نتیجه بیشتر از ۳/۱ میلیون دلار در این هفته درآمد آفرینی نکرد و مجموع پولسازی اش هم از مرز ۴/۷ میلیون دلار پس از ۱۳ روز اکران عبور نکرد. این یک ضربه تازه مالی و عقب گرد اقتصادی برای گور ورینسکی به شمار می آید که برخی فیلم های پر ماجرا و اکشن های او مثل پنجگانه «دزدان دریایی کاراییب» بسیار پر فروش بوده اما به موازات آن برخی آثار وی نیز پر ضرر و کاهش دهنده اعتبار او بوده اند. در این ارتباط باید فیلم هایی مثل «لون رنجر» را هم مثال زد که یک کار وسترن گونه و محصول ۲۰۱۲ و با شرکت جانی دپ بود که ۲۱۵ میلیون دلار هزینه تولید آن عنوان شده بود اما از ۹۰ میلیون دلار پولسازی در آمریکا و کانادا عبور نکرد و هر چند در سایر قاره ها وکشورها ۱۷۱ میلیون دلار پول بدست آورد اما مجموع فروش ۲۶۰ میلیون دلاری اش در سطح جهان برای فیلمی با هزینه تولید مورد بحث، چندان متفاوت با شکستی بزرگ نبود.