خداحافظی زودهنگام فرناندو آلونسو و مک لارن با ایندی ۵۰۰ سال ۲۰۱۹

فرناندو آلونسو و تیم مکلارن عملکرد خوبی در دور تعیین خط مسابقات ایندی ۵۰۰ سال ۲۰۱۹ نداشتند و از راهیافتن به جمع ۳۳ راننده و تیم برتر بازماندند.
فرناندو آلونسو، قهرمان سالهای گذشته مسابقات فرمول یک و یکی از دوستداشتنیترین چهرههای دنیای موتوراسپرت، روز سختی پشتسر گذاشت. روز گذشته، دور تعیین خط ایندیاناپلیس ۵۰۰ برگزار شد؛ اما آلونسو نتوانست در بین ۳۳ رانندهی رقابتها جایگاهی کسب کند.
صدوسومین دوره از مسابقات ایندیاناپلیس ۵۰۰ میتوانست دومین رانندهی جهان را پس از گراهام هیل بزرگ، بهعنوان «قهرمانی سهگانهی موتوراسپرت» معرفی کند؛ اما شرایط کاملا متفاوت پیش رفت. پس از تصادف در دور تمرینی و تلاش شبانهروزی تیم مکلارن برای آمادهسازی دوبارهی خودرو آلونسو، رانندهی اسپانیایی ۳۷ ساله با تمام قدرت به دور تعیین خط رفت. ۳۶ راننده در تیمهای مختلف با خودروهای مجهز به پیشرانههای ساخت هوندا یا شورولت و لاستیکهای فایرستون، آمادهی رانندگی در پیست ایندیاناپلیس شدند تا ۳۳ جایگاه برای شروع مسابقه مشخص شود. آلونسو که مصممتر از همیشه در مسابقات شرکت کرده بود، میانگین سرعت ۳۶۵.۸۸۹ کیلومتربرساعت را در چهار دور ثبت کرد؛ اما این سرعت کافی نبود. کایل کایزر، رانندهی ۲۳ سالهی آمریکاییِ تیمِ جونکاس ریسینگ (Juncos Racing)، با میانگین سرعت ۳۶۵.۹۱۹ کیلومتربرساعت جایگاه ۳۳ و خط آخر ایندیاپویس ۲۰۱۹ را بهدست آورد تا آلونسو بازهم تشنهی سهگانهی قهرمانی موتوراسپرت جهان باقی بماند.
آلونسو با این عملکرد، رانندهی خط ۳۴ ایندیاناپلیس ۵۰۰ سال ۲۰۱۹ عنوان میگیرد؛ بنابراین جایگاهی در خط شروع مسابقه نخواهد داشت. البته پیشازاین، دیده بودیم برخی تیمها، جایگاه راننده و خودرو را از تیمی میخرند که در تعیین خط حضور دارد؛ اما بهنظر میرسد که آلونسو و مکلارن هر دو با این روش مخالف هستند. زک براون، مدیرعامل مکلارن ریسینگ، بهطوررسمی اعلام کرد این تیم بریتانیایی بهدنبال خرید جایگاهی در تعیین خط نیست. براون گفت:
ما دوباره بازخواهیم گشت. بهدنبال خرید جایگاه نیستیم؛ بلکه آن را بهدست خواهیم آورد. هرکسی میتواند تعیین خط را بخرد؛ اما با شایستگی به این جایگاه خواهیم رسید.
مدیر تیم جونکاس ریسینگ هم در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنیبر فروش جایگاه ۳۳ ایندیاناپلیس ۵۰۰ گفت:
ما هفتهی بعد مسابقه خواهیم داد، ختم کلام.
رقابتها در ایندی ۵۰۰ امسال بسیار نزدیک است. درواقع، اختلاف میانگین سرعت پول پوزیشن با رانندهی جایگاه ۳۰ فقط ۴.۴ کیلومتربرساعت است. آلونسو پس از خداحافظی با ایندی ۵۰۰ امسال گفت:
اصلا تسلیم نشدیم و به تلاشمان ادامه دادیم.
آلونسو که با مکلارن و یکی از دو تیم بریتانیایی در مسابقات شرکت کرده بود، پس از تصادف، دو روز کامل تمرینی را از دست داد. رانندهی اسپانیاییِ مکلارن روز گذشته، پنجمرتبه برای تعیین خط تلاش کرد که در دور اول، لاستیکهای خودرو پنچر شد. برای آخرین دور تعیین خط، تنظیماتی کاملا جدید روی خودرو آلونسو سوار شد؛ اما درنهایت، بازهم ترکیب بریتانیاییاسپانیایی جواب نداد. آلونسو گفت:
خودرو امروز از دیروز بهتر بود. از تلاشمان راضی هستم.
آلونسو دربارهی تلاش دوباره برای کسب مقام قهرمانی ایندی ۵۰۰ در سال آینده گفت:
نمیدانم. فعلا نمیتوان دراینباره صحبت کرد و برای تصمیمگیری خیلی زود است. حتی مشخص نیست پس از مسابقهی ۲۴ ساعتهی لمانز ماه بعد و پایان رقابتهای استقامتی (WEC) برنامه چه خواهد بود. دوست دارم برنامههای سال ۲۰۲۰ را آزاد بگذارم؛ چراکه نمیدانم سال بعد، دقیقا چه فرصتهایی پیش خواهد آمد. پس تا مشخصشدن برنامهی سال بعد، نمیتوانم ایدهای در ذهنم داشته باشم؛ اما همانطورکه همیشه گفتهام، از مسابقهدادن دوباره در این پیست برای کسب عنوان سهگانه موتوراسپرت که هنوزم یکی از اهدافم است، بسیار خوشحال خواهم شد. شاید در کلاس دیگری از مسابقات با موقعیتهای متفاوت شرکت کنم. شاید سال بعد دوباره در میدانی کاملا جدید حضور داشته باشم. چنین موقعیتهایی میتواند موفقیت زیادی بههمراه داشته باشد و باعث بخشی از تاریخ ورزش یا واقعا ناامیدی شود. امروز یکی از این موقعیتها است؛ اما ترجیح میدهم اینجا باشم تا مثل میلیونها تماشاگر در خانه تلویزیون تماشا کنم. ترجیح میدهم تلاش کنم.
آلونسو مفهوم تلاشکردن را اینچنین شرح داد:
در موتوراسپرت، بودن در اینجا و حداقل تلاشکردن، کار مهمی است. مسلما از عملکردمان در این دوره ناامید شدهایم و سعی میکنیم برای دورهی بعدی بهتر عمل کنیم. بااینحال، از همین شکستها است که انسان یاد میگیرد. پیشازاین هم گفتهام، ترجیح میدهم اینجا باشم، حتی جایگاه ۳۴ تا مثل سال گذشته در خانه بمانم.
خبرنگاران دربارهی دلایل موفقنبودن مکلارن از آلونسو پرسیدند که رانندهی اسپانیایی پاسخ داد:
فکر میکنم چند دلیل دست به دست هم دادند. ما سریع نبودیم، نهتنها امروز، بلکه در کل این دوره از مسابقات؛ اما در چهار دور تعیین خط که پدال گاز خودرو تا انتها پایین است، ویژگی بزرگی برای راننده وجود ندارد. تا زمانیکه پدال گاز رها نشود، سرعت خودرو یا شرایط پیست در زمانهای متفاوت روز، تعیینکننده خواهد بود. ما دیروز در زمانهای مختلف چندبار تمرین کردیم. اگر خودرو سریع بود، باید جایگاه مناسبی کسب میکردیم؛ اما این اتفاق نیفتاد.
تا آخرین لحظه واقعا تلاش کردم. با خودرویی که محور عقبش انحراف داشت، با تمام سرعت رانندگی کردم. با خودرویی که کمفرمانی داشت، یک لحظه هم پدال گاز را رها نکردم. با خودرویی که لاستیکش پنچر بود هم رانندگی کردم و تنها در پیچ آخر سرعت را کم کردم؛ چراکه درغیراینصورت، پیچیدن ممکن نبود. امروز با نتایج آزمایشهایی که در طول یک شب انجام شده بود، به پیست رفتیم. هر بخش خودرو را تغییر دادیم؛ فکر میکردیم تغییری مشخص نیاز است تا با اطمینان به مسابقه وارد شویم. حتی اگر امروز هم به جایگاه تعیین خط میرسیدیم، شاید برای مسابقهی هفتهی بعد رویکرد مناسبی نداشتیم. بدون آگاهی از عملکرد خودرو در پیچ اول پیست، به دور تعیین خط رفتیم؛ اما نتیجه نگرفتیم. بههرحال، تلاشمان را کردیم.
آلونسو با اشاره به رویکرد مکلارن در مسابقات گفت:
بدون شک بهدلیل اینکه در مسابقه نیستیم، ناامید شدهایم؛ اما همانطورکه اشاره کردم، حتی برای مکلارن هم پس از یکیدو روز، شرایط دوباره عادی خواهد شد. باوجوداین، دو روز آینده برای تیم شرایط سختی است. بهنظرم اگر این شرایط ادامه یابد، منصفانه نیست. کارِ ما خوب نبود و بهاندازهی کافی سریع نبودیم، بههمین سادگی. تیمهای دیگر عملکرد بهتری داشتند، به آنها تبریک میگوییم. درعینحال، فکر میکنم مکلارن تنها تیم موتوراسپرت بوده که در ایندی ۵۰۰ و مسابقات ۲۴ ساعته لمانز و فرمول یک پیروز شده است. این موفقیتها فقط با تلاشکردن بهدست میآید. هر کسی میتواند برای ماندن در یک رشته یا مسابقات خاص، دلایل خوبوبد خودش را داشته باشد؛ اما درنهایت تمام تلاشها و نتایج به همان رشتهی خاص محدود میشود.
پروندهی مسابقات ایندی ۵۰۰ سال ۲۰۱۹ برای مکلارن و آلونسو بسته شد؛ اما تیمهای آمریکایی و تنها تیم بریتانیایی باقیمانده (Carlin) برای هفتهی بعد و آغاز مسابقه آماده میشوند. سیمون پیژنود، رانندهی فرانسوی تیم Penske با میانگین سرعت ۳۷۰.۱۳۶ کیلومتربرساعت در خط اول قرار گرفت و پس از او، رانندگان تیم Ed Carpenter Racing پیشرانههای شورولت خودروهایشان را هفتهی آیندهی استارت خواهند زد.