با ۵ جایگزین احتمالی پژو ۴۰۵ در ایران آشنا شوید
تولید پژو ۴۰۵ از چند ماه دیگر رسما متوقف خواهد شد. ایران خودرو به دنبال انتخاب جایگزینی برای آن است. در این مقاله به معرفی ۵ جایگزین احتمالی این خودرو، از برند نیسان داتسون خواهیم پرداخت.
ماههاست که بحث حذف اتومبیل هایی با آلایندگی زیاد و کیفیت پایین نظیر پژو ۴۰۵ و پراید از بازار ایران در محافل مختلف شنیده میشود. ما در مقالهای مجزا در مورد جانشین احتمالی خودرو پراید شرکت سایپا به بحث پرداختهایم، اما حالا میخواهیم بررسی کنیم که چه اتومبیلی میتواند جانشین خودرو ارزان قیمت برند پژو در خاک کشورمان شود. از آنجایی که خود مدیران ایران خودرو خراسان نیز تایید کردهاند که در پی جایگزینی خوب برای پژو ۴۰۵ هستند، ظاهرا این محصول یک خودروی ژاپنی خواهد بود.
یکی از چند برند مورد نظر ایران خودرو، نیسان داتسون ژاپنی است. این کمپانی تا اواسط دهه ۸۰ میلادی مشغول فعالیت و تولید اتومبیل بود و پس از آن نیسان تصمیم گرفت تا به کارش خاتمه دهد. غول خودروساز ژاپنی در سال ۲۰۱۲ بود که خبر از احیای برند داتسون در آیندهای نزدیک داد و عنوان شد که هدف از راه اندازی مجدد آن، تولید محصولاتی ارزان قیمت برای بازارهای ضعیفی همچون اندونزی، آفریقای جنوبی، هند و روسیه است. آغاز به کار دوباره رسمی داتسون در ۱۵ جولای ۲۰۱۳ صورت گرفت و نخستین خودرو آنها به نام داتسون گو نیز در سال ۲۰۱۴ در هند فروخته شد. پس از چندین سال فعالیت، اتومبیلهای این برند راهی کشورهایی همچون قزاقستان، لبنان و بلاروس نیز شدند. از مهمترین محصولات این برند نیز میتوان به داتسون Fairlady، داتسون ۵۱۰ و همچنین داتسون کوپه ۲۸۰ZX اشاره کرد.
حال ظاهرا ایران خودرو تصمیم گرفته تا پای داتسون ژاپنی را به بازار کشورمان باز کند. اگر شما هم کنجکاو شدهاید که این محصولات کدام مدلها میتوانند باشند، در ادامه با ما همراه باشید.
Datsun Go
نخستین اتومبیل این برند ژاپنی که میتواند جایگزین خوبی برای پژو ۴۰۵ باشد، داتسون گو است. داتسون گو در اصل مدل جدید اتومبیل تاریخی Dat-Go است که در اوایل قرن بیستم عرضه شده بود. این مدل هم اکنون در بازارهایی همچون هند، اندونزی و آفریقای جنوبی به فروش میرسد. نسخهی استاندارد این خودرو هاچ بک، ۵ در است و در ۴ سطح تجهیزات مختلف به عرضه درمیآید که تمامی آنها از یک پیشرانه ۱.۲ لیتری و گیربکس ۵ سرعته بهرهمند هستند. توان تولید این پیشرانه ۶۷ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۱۰۴ نیوتنمتر است.
مدل جدید این اتومبیل نیز گو پلاس نام دارد که یک اتومبیل خانوادگی ۵ در بوده و درست نظیر نسل پیشین خود در ۴ سطح تجهیزات به فروش میرسد. این مدل نیز از موتور ۱.۲ لیتری با همان مشخصات فنی بهره میبرد. به گفتهی کمپانی داتسون مهمترین دلیل عدم افزایش قدرت پیشرانه، مهار مصرف سوخت بوده است.
اما متاسفانه نمرهی بد تنها منحصر به قدرت این خودرو نیست، داتسون گو بلکه از نظر ایمنی نیز یکی از بدترین اتومبیلهای قابل عرضه در جهان است. این خودرو از موسسه NCAP امتیاز ۰ را گرفته است و به گفتهی مدیرعامل این موسسه، داتسون گو در تصادفات عملکرد وحشتناکی را داشته است. لازم به ذکر است این اتومبیل تنها حاوی یک کیسه هوا مخصوص راننده است. همین اتومبیل ضعیف موفق شده است سال گذشته یکی از پرفروشترین محصولات کشور اندونزی شده و جایزهی “Value for Money” را از موسسه اندونزیایی فراست اند سالیوان دریافت کند! در حال حاضر نسخهی معمولی گو با قیمت ۵.۰۸۰ دلار و مدل پلاس آن نیز با قیمت حدودی ۶.۰۰۰ دلار در هندوستان به فروش میرسد.
Datsun on-Do
گزینهی احتمالی بعدی برای جانشینی پژو ۴۰۵ ایران خودرو، on-Do نام دارد که ترکیبی از دو کلمهی ژاپنی Do به معنی حرکت و On به عنوان یک حرف اضافه است و با یکدیگر عبارت «شوق به حرکت» را شکل میدهند. این اتومبیل که بر مبنای یک خودرو روسی به نام لادا گرانتا طراحی شده است، سال ۲۰۱۴ میلادی روانه بازار روسیه شد و کمپانی AutoVAZ (سازنده گرانتا) وظیفهی تولید انبوه آن را بر عهده گرفت.
این خودرو، یک سدان جمع و جور ۴ نفره است که از سیستم دیفرانسیل جلو بهره میبرد و بر روی پلتفرم کالینا طراحی شده است که آن را نسبت به مدل گرانتا کمی بزرگتر جلوه میدهد. این اتومبیل که مخصوص بازار روسیه به تولید میرسد، از پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلند برخوردار است که قادر به تولید توان ۸۷ اسب بخار خواهد بود. این قدرت تولید شده توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخها منتقل میشود. هرچند از سال ۲۰۱۶ یک مدل همراه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک نیز به فروش میرسد. از تجهیزات نسخه استاندارد این خودرو نیز میتوان به گرم کن صندلیهای جلو و سیستم اطلاع رسانی همراه با نمایشگر لمسی اشاره کرد. داتسون On-Do با قیمت تقریبی ۶ هزار دلار در روسیه به فروش میرسد.
Datsun mi-Do
می دو نیز یکی دیگر از محصولات مختص بازار روسیه است که مبتنی بر مدل لادا کالینا طراحی شده و توسط کمپانی AutoVAZ به تولید میرسد. این خودرو هاچ بک ۵ در از نوع دیفرانسیل جلو بوده و به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تجهیز شده است. در حال حاضر دو نسخه مختلف همراه با توان تولید ۸۲ و ۸۷ اسب بخار از این خودرو به عرضه میرسد که با یک گیربکس ۵ سرعته دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک همراه هستند. گشتاور تولیدی این خودرو نیز ۱۴۰ نیوتنمتر است.
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر داتسون می دو چیزی در حدود ۱۲.۲ ثانیه است و حداکثر سرعت آن نیز ۱۷۳ کیلومتر خواهد بود. از تجهیزات این مدل باید به صندلیهای جلویی گرم شونده، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، شیشههای برقی، مه شکن عقب و جلو، کیسه هوای راننده، ترمز ABS و همچنین چرخهایی با رینگ آلیاژی اشاره کرد. قیمت این مدل نیز ۸ هزار و ۱۳۰ دلار خواهد بود.
Datsun redi-Go
ردی گو، نام یکی دیگر از محصولات برند داتسون است که در بازار هند به فروش میرسد. ردی گو در واقع یک خودرو هاچ بک ۵ در است که در ابتدا سال ۲۰۱۴ به عنوان یک خودرو مفهومی در نمایشگاه هند معرفی شد و درست ۲ سال بعد به تولید انبوه رسید. پلتفرم استفاده شده در طراحی این محصول CMF-A نام دارد که حاصل همکاری مشترک رنو و نیسان است. نکته جالب اینجاست که این پلتفرم در طراحی خودرو رنو کوئید (که از آن به عنوان جانشین پراید نام برده میشود) نیز استفاده شده است. این خودرو حتی از پیشرانهای یکسان با کوئید، یعنی پیشرانه ۰.۸ لیتری با توان تولید ۵۴ اسب بخار و گشتاور ۷۲ نیوتنمتر بهره میبرد. با این تفاوت که داتسون ردی گو از رقیب فرانسوی خود کوچکتر، سبکتر و ارزان قیمتتر است. در حال حاضر این خودرو با قیمت ۳ هزار و ۷۲۹ دلار در بازار هند به فروش میرسد.