اسقاط ون تاکسی ها پشت ترافیک وعده ها !
قرار بود ونتاکسیهای پایتخت نونوار شوند؛ این وعدهای بود که از سال گذشته تا تیرماه امسال دادهمیشد. آبان ماه ۱۴۰۱، جلال بهرامی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خبر از تحویل ۶۳۰ دستگاه ونتاکسی داد، اما از آن روز تا به حال، این ونتاکسیها در پارکینگ خاک میخورند و به رانندگان تحویل دادهنشدند.
تریتا نیوز -شهریور تمام شد و چند روزی هم از مهرماه گذشته، اما ونتاکسیهای نو از راه نرسیده و پشت ترافیک وعدهها ماندهاست. قرار بود ونتاکسیهای پایتخت نونوار شوند؛ این وعدهای بود که از سال گذشته تا تیرماه امسال دادهمیشد. آبان ماه ۱۴۰۱، جلال بهرامی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خبر از تحویل ۶۳۰ دستگاه ونتاکسی داد، اما از آن روز تا به حال، این ونتاکسیها در پارکینگ خاک میخورند و به رانندگان تحویل دادهنشدند. بعد از آن، فروردینماه سال جاری، محمد امیرآبادی، مدیر کل برنامهریزی و توسعه شهری امور حملونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره تحویل ونتاکسیهای رونمایی شده به «جوان» گفتهبود: «۶۳۰ دستگاه ون در سال گذشته تحویل شد که بخشی از منابع آن دولتی بوده است، اما یکسری از موضوعات در وزارت کشور و ایرانخودرو حلنشده باقی ماندهاست. به محض اینکه دستورالعمل از سوی وزارت کشور به ما اعلام شود، ما واگذاری را آغاز خواهیم کرد.» بعد از آن هم خبری از تحویل این ونتاکسیها نشد تا اینکه تیرماه، شهردار تهران در چهارمین نشست خبری خود در پاسخ به سؤال «جوان»، وعده تحویل ۲ هزار تا ۱۰ هزار ونتاکسی را تا پایان شهریورماه داد، به گفته زاکانی، قرار بود خودروسازان این ونها را تحویل شهرداری بدهند تا نوسازی این وسایل نقلیه فرسوده و از رده خارج شده، اتفاق بیفتد. با این حال، اما مهرماه از راه رسیده و نهتنها خبری از ونتاکسیهای وعده داده شده نیست، بلکه حتی ۶۳۰ ونی که سال گذشته رونمایی شده هم، همچنان در پارکینگ خاک میخورد و به دست رانندگان نرسیدهاست.
آنطور که اعلام شده بیش از ۶هزارو۵۰۰ دستگاه ونتاکسی در سطح شهر فعال هستند که صددرصد آنها فرسوده شدهاند. برنامه این بود ۷تا ۸هزار ون به شبکه تهران وارد شود به همین منظور توافقی با خودروسازان و پس از آن میان شهرداری تهران و وزیر صمت امضا شد. وزارت صمت به شهرداری اعلام کردهبود که در فاز اول ۱۵هزار ون را در قالب پلتفرمهای جدید تأمین میکند که حداقل ۷هزار ون را در سال جاری به شبکه شهری تهران اضافه کند.
موضوعی که علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در چهارمین نشست خبری خود با محوریت حمل و نقل عمومی به آن اشاره کرد و گفت: طبق تفاهمی که با وزارت صمت و خودروسازان امضا کردیم، قرار شد تا شهریور ماه، ۲ هزار تا ۱۰ هزار ون را تحویل بدهند. به گفته او، ۹۸درصد ونتاکسیها فرسودهاند و این یعنی هر چه سریعتر باید نوسازی ونتاکسیها اتفاق بیفتد، اما متأسفانه با وجود اینکه چندین روز از مهرماه میگذرد هنوز خبری از اضافه شدن حتی یک ون تاکسی نو هم به تهران نیست.
مسافران کلافه و رانندگان عاصی شدند
اغلب شهروندان تهرانی سوار ونهای سبز فرسوده شدهاند و صندلیهای غیراستاندارد، مشکلات سوار و پیاده شدن و کوتاه بودن سقف را که تنها بخشی از چالشهای مسافرت با این ونهاست، از نزدیک دیدهاند. فرسودگی از سر و روی این ون تاکسیها میبارد و رانندگان هم از تعمیر چندباره و هر روزه این وسیله نقلیه عاصی شدهاند. این رانندگان چشم انتظار تحویل ون تاکسیهای وعده داده شده هستند و با زور، این وسیله نقلیه از کار افتاده را به این طرف و آن طرف میکشانند. آنها میگویند هزینههای تعمیر ونهای فرسودهشان گران است و گاهی دخل و خرجشان همخوانی ندارد، اما از آن جایی که هر چند وقت یکبار مسئولان شهرداری از زمان نوسازی ونتاکسی صحبت میکنند و وعده آیندهای نزدیک را برای تحویل ونهای نو میدهند، هر روز خود را به امید اینکه روز دیگر صاحب ونی نو خواهند شد، میگذرانند.
آقای حسینی یکی از رانندگان ون تاکسی است، او در رابطه با وعدههای بیعمل مدیران شهری به «جوان» میگوید: «دیگر اعتمادمان را به شهرداری و سازمان تاکسیرانی از دست دادهایم. هر بار امروز و فردا میکنند و آخر هم میبینیم باید با همین خودروی اسقاطی بسوزیم و بسازیم. تصور میکردیم که اینبار وقتی شخص شهردار تهران اعلام میکند که تا شهریور ونتاکسیهای جدید تحویل داده میشود، این کار به سرانجام برسد، اما یکبار دیگر وعدهبیعملی در کارنامه شهرداری ثبت شد که هیچ وقت آن را فراموش نمیکنیم.»
او درباره هزینههای نگهداری و استفاده از یک ون فرسوده اینگونه توضیح میدهد: «همین چند روز پیش بود که کلاچ فن خودرویم خراب شد و ناچار شدم ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بابت آن هزینه کنم. البته این هزینه بابت یک کلاچ فنی که دست دوم بود، پرداخت کردم نه یک قطعه نو!» متأسفانه تا امروز گوش شنوایی در مدیریت شهری برای شنیدن مشکلات رانندگان ون تاکسی وجود نداشته است، چراکه اگر بود این مشکل را به سرعت حل میکردند.
۴۰۰ میلیون سود خاکخوردگی در پارکینگ!
در حالی که قرار بود قبل از شروع مهرماه، خبر نحوه تحویل ونهای نو به گوش این رانندگان برسد، فراخوان طرح فروش اقساطی ون چینی توسط یکی از خودروسازان در رسانههای مختلف و فضای مجازی منتشر شدهاست. عجیبتر اینکه قیمت ونها نسبت به آذر ماه سال گذشته ۴۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کردهاست، یعنی آن ۶۳۰ ونی که سال گذشته شهردار تهران از آن رونمایی کردهبود، اگر به دست رانندگان میرسید آنها مجبور نبودند که ۴۰۰ میلیون تومان پول بیشتری بابت آن پرداخت کنند. البته تیرماه بود که امین رهبر، مدیر نوسازی ناوگان سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: «تحویل ۱۹۵ دستگاه ون از محل ۶۳۰ دستگاه ون در مراحل شماره گذاری قرار دارد که این ونها با حمایت شهرداری تهران تهیه شدهاست. برای الباقی این ونها تاکنون از سوی وزارت کشور ابلاغی صادر نشدهاست.» این ونها قرار بود به دست رانندگان برسد، اما شرایط به گونه دیگری تغییر کردهاست. مدیر نوسازی ناوگان سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در این رابطه میگوید: «این ۱۹۵ دستگاه در طرح شاتل سرویس که برای نخستینبار در ایران اجرا خواهد شد، مورد استفاده قرار میگیرد. این سرویس به مسئله در دسترس بودن ناوگان در ساعات مختلف بهویژه در زمان پیک ترافیک و رفع نگرانی درباره هزینههای سفر، کمک میکند.» متأسفانه ونهایی که از سال گذشته رونمایی شد و وعده نونوار شدن ونتاکسیهای شهر را میداد، هیچ کدامشان به دست رانندگان نرسیدهاست. بدتر اینکه ۴۳۵ ون دیگری که هنوز در پارکینگ نگهداری میشود، حالا گرانتر شده و کسانی که این ونتاکسیها را در پارکینگ نگه داشتهاند، از این کار سود بردهاند.
تسهیلات غیرویژه برای نوسازی تاکسیونهای فرسوده!
ماه گذشته بود که مدیر نوسازی ناوگان سازمان تاکسیرانی شهر تهران از اختصاص وام ۲۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۸ درصدی برای نوسازی ونهای فرسوده خبر داد. در حالی که از این تسهیلات با عنوان «ویژه» یاد شدهاست، اما باید گفت که این تسهیلات هیچ ویژگی خاصی ندارد، چراکه قیمت هر ون جدید به یک میلیارد و ۶۰۰ هزار تومان رسیدهاست. بدتر اینکه امین رهبر به جایگزینی ونهای فرسوده با خودروی «سمند سورن پلاس دوگانهسوز» اشاره کردهاست، اما مگر قرار نبود تا ونتاکسی به شهر اضافه شود تا با جا به جایی ۱۲ مسافر از میزان بار ترافیکی کم کند؟ به نظر میرسد که مدیران شهری برنامه کارشناسیشدهای برای نوسازی ون تاکسیهای فرسوده ندارند و متأسفانه باید گفت که وعدههای بیعمل آنها به صورت مکرر موجب ایجاد بیاعتمادی شدهاست. بنابراین باید تا دیرتر از این نشده وعدههای گذشته خود را به سرانجام برسانند و هر صحبتی را تا پیش از آنکه مطمئن به اجراییشدن آن نشدند، به زبان نیاورند./جوان