تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • نام روزهای هفته تأمین اجتماعی سال ۱۴۰۴ اعلام شد

  • لیست شعب کشیک بانک سینا در روزپنجشنبه ۱۹تیرماه ۱۴۰۴

  • اعلام شعب کشیک بانک ایران زمین در استان های تهران و البرز در روز پنجشنبه نوزدهم تیر ۱۴۰۴

  • دعوت به مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام بانک کارآفرین

  • اعلام شعب کشیک بانک کارآفرین در روز ١٩ تیرماه

  • سرپرست معاونت حقوقی و نظارت بانک توسعه تعاون منصوب شد

  • سهم بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از تراکنش‌های شاپرکی در خرداد ۱۴۰۴

  • نشست ادواری معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با مدیرعامل پست بانک ایران برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

  • بانک توسعه صادرات ایران ۳۴ ساله شد

  • تغییر در زمان‌بندی چرخه‌های تسویه سامانه پایا از ۱۹ تیرماه

واریته
صفحه اصلی›واریته›مهارت مخاطبان در مقابل شبه رسانه ها و غبارشایعات

مهارت مخاطبان در مقابل شبه رسانه ها و غبارشایعات

توسط مهناز خدادوست
۱۳۹۹-۰۷-۰۶

پایگاه خبری تریتا نیوز ، مهدی هاشملو – روزنامه نگار ، کارشناس ارشد مدیریت رسانه ، نمی توان از تأثیرات شگرف رسانه بر جهت دادن به اخبار و وقایع موجود در اقصی نقاط دنیا چشم پوشی کرد، حال اینکه این اخبار درست بوده و دستکاری نشده باشد.
شاید مقایسه قدرت تأثیر رسانه با بمب اتم قدری اغراق آمیز باشد. اما بدون شک هم اکنون به هیچ عنوان نمی توان قدرت و نقش رسانه را در شکل دهی به افکار عمومی انکار نمود و در واقع باید پذیرفت که «وسایل ارتباط جمعی، ابزاری اجتماعی-فرهنگی به معنای عالی آن هستند» (ساروخانی،۱۳۸۲: ۱۰۰).
«مک لوهان»، تئوریسین رسانه ها، رسانه ها را به سرد و گرم تقسیم می کند. از نظر او یک تفاوت عمده میان رسانه های گرمی مثل رادیو، ماهواره و… و رسانه سردی چون تلفن وجود دارد. از نظر وی وقتی که رسانه ای بتواند یکی از حواس انسانی را امتداد بخشد و حساسیت بالایی را ایجاد سازد، رسانه گرم خوانده می شود. هر چند در این بخش بیشتر آن چیزی که مد نظر است رسانه گرم می باشد، اما به هر حال از تأثیرات رسانه های سرد نیز نباید غافل ماند.
به طور کلی آنچه مهم است این است که رسانه ها این روزها توانسته اند خود را به زندگی ما تحمیل کنند و حضور آنها را در تمام زوایای زندگی به هیچ عنوان نمی توان انکار نمود. شکل های مختلف رسانه ها را همگی به خوبی می شناسیم (از کتاب و روزنامه گرفته تا رادیو و تلویزیون، ماهواره، اینترنت و امروز که رسانه های اجتماعی و شبکه هایی که تعاملی هستند و همه و همه جزو دنیای رسانه ای قرار می گیرند).
حال بعد دیگر این رسانه ها و اخبار را بررسی می کنیم جایی که رسانه هایی با شرایط و قدرتی بالاتر وارد جامعه امروزی شده است.
با این شرایط رشد رسانه ها، شناخت اطلاعات واقعی از شبه اطلاعات یا اطلاعات آلوده کار دشواری است و از سویی دیگر رشد قارچ گونه کانال ها و شبکه های اجتماعی بسیاری از مخاطبان را نیز به خطا می‌برد و موجبات تشویش اذهان جامعه را فراهم می کند، شاید برخی از مدیران و مخاطبان به تعداد ممبرهای یک کانال به عنوان دلیلی بر رجوع به آن کانال بنگرند، این در حالی است که تعداد ممبر و یا عضوهای آن کانال به هیچ وجهی نشان دهنده استناد به آن کانال و یا پیج نیست.
انواع و اقسام داده های جعلی و شایعات ساختگی روزانه درباره مسایل مختلف براساس اهداف مختلف در حال تولید شدن است.
علت اصلی ترویج شایعات ذکر شده را میتوان این چنین دانست که وقتی ابهام در زمینه یک موضوع خاص، بالا باشد و اهمیت زیادی نیز در همان موضوع خاص وجود داشته باشد، شایعه شکل می گیرد. ابهام ضربدر اهمیت موضوع، باعث شکل گیری شایعه می شود و هر چه شدت این دو خصیصه بالاتر برود، شایعه بزرگتر خواهد بود و متاسفانه در حال حاضر در جامعه ما، جنبه های ناشناخته موضوعاتی همانند علل گرانی و رشد قیمت ها و حتی بعد از گذشت بیش از ۷ ماه از بیماری و ویروس کرونا بالا است و معمولا در شرایط بحرانی اکثر مردم به جای خواندن و مطالعه کردن و کسب اطلاعات، بیشتر به شنیده ها بسنده و استناد می کنند، غافل از اینکه شنیده ها ناقص است و هر کس، آن بخشی از اطلاعات خود را که به نظر خودش جذاب تر است منتقل می کند و این به جای کمک به خوانندگان بعدی آنان را سردرگم تر می کند.
به طور روزمره ما شایعات، اخبار و ویدیوهایی را می بینیم که غربال کردن آنها در مواردی حتی برای کارشناسان هم دشوار است و بخشی از آن اصالت ندارد و به عبارتی آلودگی اطلاعاتی دارد؛ بدین معنا که داده ها و تحلیل های آن قابل استناد و باور نیست.
بخش زیادی از این آلودگی اطلاعاتی از سوی رسانه های شهروندی ایجاد می شود.
اگر پیش از این نهادهای آموزشی و رسانه ای، سواد اطلاعاتی و رسانه ای را به فراخور حال مردم آموزش داده بودند؛ افراد در مواجهه با این شبه اطلاعات و اطلاعات آلوده در قالب خروجی های مثل اخبار و گزارش و عکس و فیلم موضع تدافعی حتی به صورت حداقلی هم که شده می گرفتند.
سواد رسانه به این معنا که مخاطبان و کاربران قبل از استفاده از اطلاعات و اخبار کمی تامل کنند و درباره منبع آن و صحت اطلاعات بیندیشند و اصولا این اطلاعات را با عقلانیت خود بسنجند.
بسیاری از مصرف کنندگان اطلاعات در قامت مخاطب و کار فضای مجازی عادت کرده اند که به نهضت کپی –پیست بپیوندند و هر اطلاعات‌ و شبه اطلاعاتی را بدون توجه به محتوا به دیگران ویروس وار منتقل کنند.
حتی صدها شایعه و اطلاعات دروغ و حاشیه های برجسته شده هر ساعته خلق می شود که باعث می شود اطلاعات درست و صحیح و شفاف گم شود.
برخی مخاطبان دقت و توجه کافی به محتوا ندارند در حالی که محتوا می تواند دستکاری شده، سخیف و بی ارزش و محتوای غیر واقعی باشد.
منظورم از محتوا صرفا سیاسی نیست و گاهی در قالب اخبار بهداشتی همانند ویروس کرونا باشد و گاه در شکل اطلاعات تاریخی و مواردی درباره کمبود کالا و دیگری مواردی که میتواند در جامعه تشنج ایجاد کرده و باعث نگرانی و دلهره همگان شود.
راه مقابله با این غبارگرفتگی خبری، داشتن رسانه هایی فعال و به دور از حاشیه و ارائه اطلاعات واقعی و جلب اعتماد مردم است که مردم به رسانه های معتبر رجوع داشته و بتوانند با اطمینان اخبار مورد نظر را در اختیار داشته باشند و تفکیکی قائل شدن از سوی مخاطبان برای انتخاب رسانه های خود است که ضمن دریافت اطلاعات بتوانند با سواد رسانه ای و آموزش هایی که داشتند قدرت تشخیص را داشته باشند.

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=100527
تگ ها اخباراینترنترسانه هاسواد رسانه ایشایعاتمهارت مخاطبان در مقابل شبه رسانه ها و غبارشایعات

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • اقتصاد

    ارائه بسته‌های ویژه اینترنت و مکالمه همراه اول به مناسبت اعیاد قربان و غدیر

    ۱۴۰۰-۰۴-۲۹
    توسط مهناز خدادوست
  • واریته

    خیانت برای ختم رابطه زناشویی

    ۱۴۰۰-۰۲-۱۹
    توسط مهناز خدادوست
  • سلامت

    اختلال در اینترنت و مشقت های ناشنوایان

    ۱۴۰۱-۰۷-۱۳
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزله‌زده جنوب کشور

    ۱۴۰۰-۰۲-۳۱
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    ۳ گیگابایت اینترنت، عیدی همراه اول به مناسبت نیمه شعبان

    ۱۴۰۰-۰۱-۰۸
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    رئیس دانشگاه آزاد: خوشحالم که همراه اول توانسته بخشی از عقب‌ماندگی‌های کشور در عرصه فضای مجازی را جبران کند

    ۱۴۰۰-۱۱-۱۱
    توسط مهناز خدادوست

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • نام روزهای هفته تأمین اجتماعی سال ۱۴۰۴ اعلام شد

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۱۸
  • بانک سینا

    لیست شعب کشیک بانک سینا در روزپنجشنبه ۱۹تیرماه ۱۴۰۴

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۱۸
  • اعلام شعب کشیک بانک ایران زمین در استان های تهران و البرز در روز پنجشنبه ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۱۸
  • دعوت به مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام بانک کارآفرین

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۱۸
  • اعلام شعب کشیک بانک کارآفرین در روز ١٩ تیرماه

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۱۸
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است