صدها گوشی تلفن همراه در دریا گم شدند!

وقتی فیلم اوریجینال «دزدان دریایی کاراییب» کمپانی دیزنی در سال ۲۰۰۳ اکران شد، داستان گروهی از دزدان دریایی پر سر و صدا در سراسر دریاها تقریبا به همان اندازه روی پرده، در پشت صحنه ها هم پر از ماجراجویی بود.
با بینشی که گور وربینسکی کارگردان داشت، یک سه گانه اصلی از فیلم های این مجموعه ساخته شدند که توانستند ۲٫۷۵ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش کنند. این فیلمها داستان شخصیت کاپیتان جک اسپارو با نقش آفرینی جانی دپ را دنبال می کردند که راهی ماجراجویی هایی می شود که حالا با اکران فیلم پنجم یعنی «مردان مرده داستانی تعریف نمی کنند» در روز جمعه ادامه پیدا می کنند.
البته اگر به خاطر کمک گروهی وفادار از دزدان دریایی و یک کاپیتان دریایی نبود، کاپیتان جک اسپارو شاید امروز اینجایی که هست حضور نداشت.
هیت ویژن مصاحبهای داشت با سه بازیگر این فیلم حادثه ای و فانتزی؛ با جک دَوِن پورت (کامودور جیمز نورینگتون که می خواست با شخصیت الیزابت سوآن با بازی کیرا نایتلی ازدواج کند)، لی آرنبرگ (پینتل، دزد دریایی که با راگِتی خراب کاری می کند) وهمچنین دیوید بِیلی (دزد دریایی صامت، کاتِن).
این سه بازیگر کنار دپ، نایتلی و اورلاندو بلوم در سه فیلم ساخته شده با کارگردانی گور وربینسکی یعنی «نفرین مروارید سیاه»، «صندوقچه مرد مرده» و «در پایان دنیا» نقش آفرینی کردند و حرف های زیادی برای زدن در مورد این بلاکباسترهای عظیم دارند.
میلیون ها دلار خرج اسنک شد
دون پورت می گوید تعداد دست اندرکاران ساخت فیلم تا حدی برای فیلم های دوم و سوم زیاد بود که او به یاد می آورد یکی از سرآشپزها به او می گفت فقط حدود ۲ میلیون دلار خرج خرید اسنک شده است.
او می گوید: «یادم میآید یک روز به او گفتم بودجه تان برای همه این داستانها چقدر است؟ مستقیم به چشمهایم نگاه کرد و گفت اصولا نامحدود است. به او گفتم که این یعنی چی؟ گفت نمی دونم، ۲ میلیون دلار. گفتم فقط برای اسنک؟ و او گفت آره؟ به نظر ولخرجی می رسد اما اینطور نبود. مسلما باید به همه غذا می داد. منظور این بود که تمام این خرج ها فقط برای اقلام اسنک بود.»
صدها گوشی تلفن همراه در دریا گم شدند
دون پورت، آرنبرگ و بیلی متوجه شدند که به یادماندنی ترین تجربه های شان همین بود که بتوانند حس یک دزد دریایی واقعی را داشته باشند، آن هم در حالیکه مشغول فیلمبرداری با صدها مسئول و دست اندرکار، تعداد زیادی کشتی و کلی انفجار در سن وینسنت هستند؛ جایی که دون پورت به یاد می آورد تجربهای لد زپلین وار از جمبوجِت هایی داشت که می توانستند صدها نفر از اعضای گروه ساخت را حمل کنند. علاوه بر این، ۵۵ قایق تعبیه شده بودند که حتی بتوانند تریلرهای گریم را از سر صحنه به سن وینسنت در کاراییب حمل کنند و بازگردانند. دون پورت که از وربینسکی به خاطر اینکه توانست مراحل تهیه را تحت کنترل خودش نگه دارد، تجلیل می کند، می گوید: «یادم می آید که به خودم می گفتم فقط الان گند نزن، چون اگر بخواهیم این صحنه را دوباره از اول تنظیم کنیم چیزی حدود یک ساعت و نیم طول می کشد. و این شامل تک تک صحنه هایی می شد که من در آن ها حضور داشتم.»
آرنبرگ هم اضافه می کند: «یک سخنرانی افسانه ای بود که تهیه کننده فیلم یعنی اریک مک لئود در پایان فیلم سوم داشت و گفت خب، فیلمبرداری را تمام کردیم. مسئول کیترینگ ۱۷۰ هزار غذا درست کرد. چیزی حدود ۷۰۰ تلفن همراه خریدیم که ۲۴۰ تای شان افتاد داخل آب. به اندازهای طناب داشتیم که پنج بار دور زمین را بگیرد. چیزهایی دیگری هم اضافه شد، مثل اینکه می شد با تمام سوختی که در فیلم مورد استفاده قرار گرفت ۱۲۰ بار دور زمین رانندگی کرد. وقتی بزرگی این پروژه را درک می کنید در ذهن تان می ماند… بیشتر مردم چنین فرصتی در صنعت فیلم به دست نمی آورند. دیگر خیلی زیاد فیلم هایی مثل این ها نخواهیم ساخت.»
دون پورت گفت: «وقتی سر فیلم اول کار می کردیم یادم می آید که به آمارها نگاه می کردم و نوشته شده بود که فقط ۷۵۰ ناهار در بخش کیترینگ تهیه شده و وسط ناکجاآباد بودیم. باید همه چیز را با پرواز وارد می کردند، تمام غذاها. مثل این بود که در یک ارتشی قرار داریم که مشغول حمله به جایی است.»
بازیگران به مدرسه دزدان دریایی رفتند که باب اندرسون، شمشیرزن و استاد شمشیر نوری «جنگ ستارگان» در آن درس می داد. همه بازیگران در «مدرسه دزدان دریایی» یاد گرفتند چطور با توپ و شمشیر کار کنند. آرنبرگ می گوید در این مدرسه آن ها تحت تعلیم باب اندرسون، شمشیرزن فقید بسیار مشهور هم بودند که استاد شمشیر نوری هم بود و در فیلم های «جنگ ستارگان» در نبردها نقش دارت ویدر را بازی می کرد. دون پورت به یاد می آورد که اجرا کردن صحنه های درگیری با شمشیر مثل «یاد گرفتن یک رقص بسیار خسته کننده و کمی خطرناک بود»، مخصوصا با توجه به اینکه آن ها داشتند صحنه های دوئل را در دمای ۱۰۰ درجه فارنهایت با دپ و بلوم در «صندوقچه مرد مرده» ضبط می کردند.
دَوِن پورت می گوید: «راستش یک جای کار همینطور پشت سر هم غش می کردم. به نظرم بیشترین لباس ها را من به تن داشتم، از این مطمئن هستم. البته اورلاندو هم که عرق نمی کند، فقط برق می زند… اما بعضی مواقع همه مان کمی مشکل داشتیم. خیلی سنگین بود.»
برای آرنبرگ، که یکی از معدود بازیگران آمریکایی حاضر در صحنه فیلمبرداری بود، تغییر دادن لهجه «پسر موج سوار» سانتا مونیکایی به لهجه انگلیسی و بعضی مواقع هم لهجه شکسپیری که قرار بود جملاتش را با آن ها بگوید، چالش برانگیز بود. او پیش از اینکه دیالوگ هایش را بگوید آن ها را با مکنزی کروکس (راگتی) تمرین می کرد. «هر دفعه که مجبور بودیم کمی از خودمان هم اضافه کنیم من کلماتم را به مکنزی می گفتم تا مطمئن شوم که درست آن ها را ادا می کنم.»
شخصیت کاتن با نقش آفرینی بِیلی در سه فیلم اول حتی یک جمله هم صحبت نمی کند که این بازیگر میگوید از نظرش مشکل زا بود و باعث می شد حس کند که در کارش «شکست» خورده، آن هم به جای اینکه بتواند راهی پیدا کند که شخصیت کاتن را دوست داشتنی تر و بامزه تر کند؛ حتی بدون صدا.
بیلی به یاد می آورد: «اگر کمی در مورد فیلمسازی اطلاعات بیشتری داشتم می توانستم کاری کنم که کاتن یک شخصیت بسیار بامزه بشود اما حالا این را در نگاه به گذشته می بینم. به نظرم گور به من به عنوان فردی آزاردهنده نگاه می کرد. گور من را می ترساند. بخواهم کوتاهش را بگویم همین می شود. خیلی در زمینه برخورد فعالانه اجتماعی داخل این صنعت خوب ظاهر نمی شدم.
بعد از فیلم سوم، بیلی آماده بود که اگر در یک دنباله دیگر هم انتخاب شود، صحبت کند و به وربینسکی و تری روسیو نویسنده ایده یک خط داستانی را داد که کاتن همیشه قابلیت صحبت کردن را داشته، اما یک مشکل کاتاتونیک برایش پیش آمده و نمی خواسته در فیلم های قبلی صحبت کند. با این حال، اینکه کاتن صدایش را پس بگیرد هرگز ساخته نشد.
بیلی، که در فیلم «خانه ای که جک ساخت» به کارگردانی لارس فون تریه نقش آفرینی خواهد کرد و در مجموعه ای از ویدیوهای خودساخته شعر کلاسیک حضور دارد، می گوید: «این را به نویسندگان توضیح دادم و آن ها به من نگاه کردند و گفتند او کجا متولد شده؟ در کدام سیاره بوده؟ این پیشنهاد را با گور مطرح کردم و او نگاهی حتی بدتر به من کرد.»
یکی از صحنه های مهم که بداهه توسط جانی دپ و آرنبرگ خلق شد، باعث شد هواداران از آن ها امضا بخواهند و برای شان مایونز بیاورند.
در یکی از صحنه های حذف شده «نفرین مروارید سیاه» که در قالب تصاویر اضافی در نسخه دی وی دی این فیلم قرار داده شده است، شخصیت پینتل که به دشمن دپ یعنی کاپیتان باربوسا وفادار است، او را در غارهای آیلا دو موئرتا محاصره می کند. آرنبرگ میگوید آن صحنه کمی بیشتر از آنچه قرار بود به طول انجامید.
«ما در غارهای آیلا موئرتا بودیم و من جلوی جانی را می گیرم و او می گوید «مذاکره» و من می گویم «لعنت به هرکسی که فکر مذاکره را کرد» که جانی می گوید «کار فرانسوی ها بود.» قرار بود صحنه ها بعد از آن تمام بشود، اما آن ها به فیلمبرداری ادامه دادند و من و جانی شروع کردیم بداهه صحبت کردن در مورد فرانسویها و او شروع می کند به گفتن چیزی در مورد مایونز و من هم نمی دانستم دیگر چه چیزی باید بگویم که گفتم عاشق مایونز هستم. بعد از آن بود که هر طرفداری که برای یک یا دو سال بعد از آن می آمد امضا بگیرد یک ظرف مایونز هم برایم میآورد.»