تنور گرم، رونق گیشه؛ سینماها با طرح «اذان تا اذان» شارژ می شوند!

طرح ویژه اکران فیلم در ماه مبارک رمضان یا «اذان تا اذان» جزو ایده هایی به حساب می آید که مخاطبان در این ماه ضمن انجام فرایض دینی، پرده نقره ای سینما را نیز فراموش نکنند. در سال های اولیه برای اجرای این طرح که تا پاسی از شب اکران فیلم ها ادامه داشت، وزارت ارشاد و حوزه هنری با تردیدهایی رو به رو بودند و به کم و کیف تداوم اجرای آن فکر می کردند. منتقدان فعلی این طرح معتقدند که این طرح با توجه به طولانی بودن مدت روزهای تابستان و کوتاهی شب چندان نمی تواند تنور سینما را برای مخاطبان سینما گرم نگه دارد. از طرفی شورای صنفی نمایش هم باید تمهیدی برای فیلم های که به قول کارگردانان و سینماداران در این زمان مرده اکران می شوند، بیندیشد تا استقبال از فیلم ها و فروش آن ها زنده شود. برخی نیز معتقدند که نیم بها شدن بلیت سینماها که تا ساعت ۱۷ ادامه دارد، می تواند عاملی برای ترغیب مشتاقان سینما برای تماشای فیلم مورد علاقه شان باشد. در این میان استثنایی هم می توان برای فیلم هایی قائل شد که قبل از ماه رمضان اکران شدند و فروش خوبی داشتند. هرچند قیمت بلیت طی روز کاهش پیدا می کند، اما سقف فروش این فیلم ها از حد معمولی بیشتر و به نسبت قرار گرفتن در ماه رمضان، مطلوب است. علاوه بر این، اکران فیلم های خوب و خاطره انگیز در این بازه زمانی نیز برای خاطره بازها بی تأثیر نیست؛ چرا که سال ها پیش این فیلم ها را در سینماهای قدیمی که امکانات زیادی نداشتند، می دیدند و حالا می توانند آن ها در سینماهای مدرن امروزی مشاهده کنند. برخی از کارشناسان نیز معتقدند که نوع چیدمان فیلم ها در کنار یکدیگر در ماه رمضان در افزایش یا کاهش فروش فیلم ها یا برقراری شرایط عادلانه اکران موثر است. در گزارش پیش رو با چند نفر از تهیه کنندگان و کارگردانانی که فیلم هایشان در این بازه زمانی اکران شده است، صحبت کردیم تا از نقاط قوت و ضعف طرح اذان تا اذان بگویند.
ابراهیم فروزش:
امیدوارم شرایط مناسب برای فیلم های غیرکمدی فراهم شود
ابراهیم فروزش کارگردان در خصوص طرح «اذان تا اذان» که در ماه رمضان برای رونق سینما اجرا می شود، به بانی فیلم گفت: ماه رمضان ماه عبادت است و هرکس به زعم خود روزه دار است و باید بعد از افطاری سراغ فیلم و سینما بروند، چون در بازه زمانی سحر، بعد از نماز باید صبح دنبال کارشان بروند. بنابراین، در این زمان مردم کمتر وقت دارند به سینما بروند و فیلم ها را با فراغ بال ببینند. سانس های نیمه شب هم می گذارند، اما فکر نمی کنم کسی حوصله داشته باشد که در آن ساعت از شب برای فیلم دیدن بیرون برود. کسانی که روزه دار نباشند، طبیعی است که به سینما می روند و فیلم های مورد علاقه خود را می بینند. کسانی که روزه دار باشند، بعید می دانم در این وقت کم هم روزه خود را داشته باشند و هم فیلم ببینند. مگر اوقات فراغتشان به شیوه ای باشد که تا زمان افطار فیلمی ببینند.
فروزش در پاسخ به این پرسش که آیا همزمان شدن اکران این فیلم ها با فیلم هایی که پرفروش هستند، می تواند عدالت را در اکران به وجود بیاورد یا نه، بیان کرد: اگر «نهنگ عنبر۲» فروش خوبی داشته باشد، این سقف فروش در ماه رمضان هم ادامه دارد.
وی در پایان صحبت های خود گفت: خوشحالم فیلم ها با این طرح در ماه رمضان اکران می شوند و مخاطبان بیشتری می توانند بیایند. امیدوارم شرایط برای فیلم هایی که کمدی نیستند هم مهیا شود تا تهیه کنندگان برای سرمایه گذاری مأیوس نشوند و مخاطبان علاقه مند جایی برای دیدن این فیلم ها به دست بیاورند.
داریوش باباییان:
نوع چینش فیلم ها در ماه رمضان اهمیت دارد
داریوش باباییان تهیه کننده در خصوص طرح «اذان تا اذان» که در ماه رمضان برای رونق سینما اجرا می شود، به بانی فیلم گفت: با توجه به اینکه در ماه رمضان برنامه سینماها تا پاسی از شب روی پرده می رود، در زمان افراطی ها خودم خواستم در این بازه زمانی فیلم اکران شود و تبدیل به پر فروش ترین فیلم سال شد. تنها فیلمی که در فروش پیشتازتر از ما بود، «ملک سلیمان» به دلیل تبلیغات وسیع بود و من راضی بودم.
باباییان در خصوص اینکه تا چه اندازه از این طرح راضی است و توانسته به او دیگر تهیه کنندگان کمک کند، بیان کرد: به دلیل اینکه در ماه رمضان سینماها کمتر فروش دارند و مردم تا پاسی از شب بیرون هستند، سینمادار دوست دارد فیلمی بر پرده سینما باشد که چرخه اکران را بگرداند. فکر می کنم فیلم هایی باید انتخاب شوند که سنین مختلف بتوانند از آن استفاده کنند.
این تهیه کننده در پاسخ به این پرسش که آیا همزمان شدن اکران این فیلم ها با فیلم هایی که پرفروش هستند، می تواند عدالت را در اکران به وجود بیاورد یا نه، توضیح داد: امسال فیلم های کمدی خیلی موفق تر از دیگر ژانرها بودند. به دلیل اینکه مخاطب از فیلمی مثل «گشت ۲» و «نهنگ عنبر۲» استقبال کرده، به نظر می آید از آن راضی بوده که پول بیشتری پرداخت کند و از سینما بیرون بیاید؛ اما دیدن فیلم های دیگر با هزینه سبد خانواده مغایر است و مخاطبان نمی توانند بعد از انتخاب یک فیلم دو یا چند فیلم دیگر را ببینند. به همین دلیل مخاطب از فیلم های خانوادگی ضعیف و هم تراز تلویزیون استقبال نمی کند. امسال طی عید نوروز فیلم هایی مانند «آباجان» و «یک روز بخصوص» با شکست رو به رو شدند و به فروش خوبی نرسیدند. معمولا در شب های رمضان که باشگاه ها باز هستند و مناسبت های متفاوت برگزار می شود، کمتر از فیلم های اجتماعی استقبال می شود. انتخاب و چینش این فیلم ها کنار هم بسیار اهمیت دارد و باید طوری کنار هم در ماه رمضان قرار گیرد که از تمام فیلم ها به طور برابر و با کمی اختلاف استقبال شود که از این طریق اکران تا حدودی مدیریت شود.
باباییان در پاسخ به اینکه چه پیشنهادی برای اکران فیلم های اذان تا اذان دارید، بیان کرد: معتقدم یک فیلم کودک، چند فیلم طنز و اجتماعی و حتی یک فیلم جنگی می تواند کنار این ها باشد، اما باید سینماهای آن مشخص باشد و به سینماها سالن بدهند و تنها نگویند که اکران صورت می گیرد. اگر سالن در اختیار فیلم ها قرار ندهند، هیچ فایده ای ندارد.
رضا سعیدی پور:
این طرح نیازمند تبلیغات و اطلاع رسانی است
رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره مزایا یا نقاط ضعف طرح «اذان تا اذان» به بانی فیلم گفت: در این ماه مبارک رمضان وقتی مردم افطار می کنند، زمانی را برای عبادت و زمانی را برای دور هم بودن دارند. فکر می کنم فضای سینما فضای مطلوبی است که افراد علاقه مند اوقات فراغت خود را در آن بگذارند.
خوشبختانه در حال حاضر فیلم های خوبی روی پرده سینماست و مخاطبان می توانند از تنوع این فیلم ها استفاده کنند. سعیدی پور در پاسخ به این پرسش که همزمانی اکران فیلم های پرفروش طنز با فیلم هایی که سقف فروش کمدی دارند، شریاط اکران را ناعادلانه نمی کند عنوان کرد: به نظرم فروش فیلم ربطی به این قضیه ندارد. نگاه کنید سینمایی مانند استقلال که سرگروه فیلم ویلایی هاست، فیلم کمدی اکران نمی کند. هر کدام از این فیلم ها قرارداد دارند که به صورت گردشی است. هر کس بخواهد این فیلم ها را ببیند، استفاده می کند و خوشبختانه تعداد این فیلم ها نیز کم نیست.
مدیر پردیس سینمایی آزادی ادامه داد: به طور کلی لازمه اجرای هر طرحی این است که بخش های دیگر مانند شهرداری تهران و تلویزیون برای تبلیغات بیشتر کمک کنند تا مردم مطلع باشند که سینماها از چه ساعتی تا چه ساعتی فعال هستند و چه فیلم هایی را نمایش می دهند. در حال حاضر بسیاری از نیم بها بودن بلیت ها تا ساعت ۱۷ مطلع نیستند و شهرداری می تواند بیلبوردهایی را برای اجرای این طرح اختصاص دهد. به این شیوه مردم هدایت می شوند تا در یک محیط سالم فیلم های خوب را ببینند.
مهرداد فرید:
نسبت به طرح «اذان تا اذان» خوشبینم
مهرداد فرید کارگردان فیلم «بی تابی بیتا» در خصوص طرح «اذان تا اذان» که در ماه رمضان برای رونق سینما اجرا می شود، به بانی فیلم گفت: این طرح ها می توانند دوره های اکران مرده را زنده کنند و این طرح در سال های گذشته موفق بود و تماشاگران هم از آن استقبال کردند. همه این طرح ها به این دلیل است که ماه رمضان تبدیل به فرصت شود.
فرید درباره اینکه آیا اکران «بی تابی بیتا» در سال ۹۲ به او تحمیل شد یا اینکه خودش این نوع اکران را انتخاب کرده است، عنوان کرد: سال ۹۲ شرایط اکران با امسال و سال گذشته متفاوت بود و حقیقت این است که نمی توان این دوره ها با هم مقایسه کرد. سال ۹۲ جزو دوره هایی بود که مردم حال خوشی نداشتند و به طور کلی از سینما گریزان بودند. در حال حاضر دوسالی است که از بحث سینما استقبال کرده اند و نسبت به این طرح خوشبین هستم و فکر می کنم به مردم برای تماشای فیلم در ماه رمضان کمک کند. البته موارد دیگری هم در این رابطه موثر است و سریال هایی که در این ایام پخش می شود، تا چه اندازه می تواند مردم و انرژی روانی آن ها را به خود جلب کند.
فرید در پاسخ به این پرسش که آیا همزمان شدن اکران این فیلم ها با فیلم هایی که پرفروش هستند، می تواند عدالت را در اکران به وجود بیاورد یا نه، عنوان کرد: شرایط غیرمنصفانه اکران ارتباطی با ماه رمضان ندارد و به طور معمول سالن دارها وقتی اسم فیلم کمدی می آید، بخشی از اکران فیلم های دیگر را کم می کنند و سعی می کنند سالن های خود را به فیلم هایی بدهند که احتمال استقبال بیشتری دارد. شورای صنفی نمایش باید از این موارد مراقبت کند تا در حق فیلم های دیگر اجحافی صورت نگیرد.