تاثیر انتخابات بر تولیدات تلویزیون!
تلویزیون یا همان جعبه جادو از جمله رسانه هایی است که با همه فراز و فرودهایش طیف گسترده ای از مخاطبان را در سراسر کشور در برگرفته، این رسانه همواره با برنامه های گوناگونی که کم و بیش تولید شده و می شوند، سعی در جذب مخاطبان خود داشته اما در کنار موفقیت هایی که گاه با تولید یک برنامه یا سریال به دست می آید؛ تلویزیون گاهی مورد انتقاداتی از حیث برنامه سازی نیز واقع می شود. انتقاداتی که برگرفته از همان اوج و فرودهایی است که هر از چند گاهی در آن رخ می دهد. برخی از بازیگران، برنامه سازان و تولیدکنندگانی که در این مسیر حضور دارند، چارچوب های موجود را عامل دلسردی مخاطب از دیدن برنامه های موجود در تلویزیون می دانند و خیلی از این افراد نیز با اشاره به بحث بودجه و تخصیصاتی که به آنها تعلق می گیرد؛ از کمبود آن نالان هستند.
همه این عوامل موجب شده اند تا زمان اوج جعبه جادو چندان پایدار نباشد و مخاطب با رسانه ای مواجه شود که گاهی چیزی برای ارائه ندارد!
مصداق این رخداد در سالی که گذشت قابل مشاهده بود. در سال ۹۵ از آنجایی که این رسانه ید طولایی در ساخت برنامه های مناسبتی دارد تلویزیون نوروز خود را با سریال های «زعفرانی»، «بیمار استاندارد» و «چارسو» آغاز کرد و در کنار آنها برنامه های «دورهمی» و «خندوانه» نیز به چشم می خوردند. بعد از ایام نوروز کنداکتور شبکه ها کمی خلوت تر شد و بعد از مدتی رکود، سریال هایی با کیفیت متوسط چون «نفس گرم»، «کیمیا»، «آسمان من» و «پشت بام تهران» پخش شدند. بعد از اینها باز هم مقداری سکوت فضای تلویزیون را پر کرد، تا اینکه در ماه رمضان مجموعه های «برادر» و «چرخ فلک» به روی آنتن رفتند. به طور خلاصه این فراز و فرودها مدام در تلویزیون خودنمایی می کردند و بعد از یک آرامش تقریباً طولانی مدت؛ در ماههای پایانی سال که مجموعه ای جز «معمای شاه» به چشم نمی خورد، سریال «هشت و نیم دقیقه» آمد و بعد هم «آرام می گیریم»، «روزهای بیقراری» و «پرستاران» به شکل رگباری و فشرده پخش شدند. در همین راستا منتقدانی چون شهرام خرازی ها، حسین سلطان محمدی و طهماسب صلح جو در گفت و گو با بانی فیلم صحبت هایی را مطرح کردند، که در ادامه آن را می خوانید:
طهماسب صلح جو:
کمبود آثار جذاب درتلویزیون در سال۹۵ به چشم می خورد!
طهماسب صلح جو یکی دیگر از منتقدان تلویزیون و سینما در خصوص عملکرد تلویزیون در سال ۹۵ به با بانی فیلم گفت: در سالی که گذشت تلویزیون تعداد برنامه های جذاب کم بود، البته در بین تولیدات کم و بیش تعدادی به چشم می خوردند، اما تعداد آن در حدی که قابل توجه باشد، نبود. در واقع می توان گفت که برنامه سازی ها و تولیداتی وجود داشتند، اما چنگی به دل نمی زدند.
وی با اشاره به وضعیت این رسانه در سال جدید عنوان کرد: اینکه کیفیت تولیدات و میزان آنها تا چه اندازه در سال جدید تغییر می کند، به همت مدیران، برنامه ریزان و سیاستمداران بستگی دارد. اگر امسال نیز به همین منوال پیش برویم، قطعاً تغییری را حس نخواهیم کرد و همچنان شاهد تولیدات با کمیت بالا و کیفیت متوسط و حتی پایین هستیم. اما اگر سیاستگذاری ها تغییر کنند، به طبع رخدادهای جدیدی را خواهیم دید.
صلح جو در پایان خاطرنشان کرد: چندی پیش معاونت سازمان تغییر کرد، اما من در کل فکر می کنم با تغییر آدمها اساس کار، چندان عوض نمی شود، بلکه مجموعه سازمان باید دچار تغییر بنیادین شود و این دگرگونی می باید در کلیت چارچوب ها و قوانین آن لحاظ شود، تا اتفاقات تازه ای بیفتد و ما هم به عنوان مخاطبان بتوانیم رخدادها و برنامه های نویی که به جذب بیننده کمک می کنند را شاهد باشیم.
شهرام خرازی ها:
فضای تلویزیون نسبت به قبل بازتر شده است!
شهرام خرازی ها منتقد سینما و تلویزیون در بخشی از این گزارش در گفت و گو با بانی فیلم پیرامون تلویزیون در سالی که گذشته، بیان کرد: به نظرم آنچه در رسانه ملی در سال ۹۵ گذشت، تفاوت چندانی با سال قبل نداشت و کار خاص و شاخصی که متمایز از قبل باشد، به چشم نمی خورد. بیشترین عاملی که می توانست این دگرگونی را ایجاد کند، تغییر ریاست بود که باعث شد تا در روند برنامه سازی، مقداری متمایز نسبت به قبل ایجاد شود.
وی با اشاره به فضای موجود در تلویزیون در سال گذشته عنوان کرد: تنها نکته ای که توجه را به خودش جلب می کرد، باز شدن فضا و کمرنگ شدن خطوط قرمزی بود که به نظر می آمد. به عنوان مثال تلویزیون مقداری به نظرم در نمایش آلات موسیقی راحت تر شده بود و فضای تولیدات موسیقی نیز بازتر از قبل شد. در فیلم ها و سریال ها نیز این تغییر تا حدی به چشم می آمد و حتی در انتخاب و نمایش فیلم های خارجی نیز، مقداری این خط قرمزها کمرنگ تر شده بود. حال این اتفاق یا می تواند عامدانه باشد و یا حاصل رقابت با رسانه های دیگر به ویژه سینما و فضای مجازی که به جهت گستردگی شان خواه ناخواه روی خطوط قرمز موجود تاثیر گذاشتند و موجب تغییر فضایی که وجود دارد، شده اند. این تغییر فضا، عاملی بود که در سال گذشته دیده می شد. در سریال ها نیز علاوه بر فضا، بی قصه ها و مواردی پرداخته می شد که پیشتر کمتر آن را می دیدیم.
خرازی ها همچنین درباره رویکرد و پیش بینی اش از وضعیت تلویزیون در سال جدید گفت: من فکر می کنم امسال این روند باز شدن فضا ادامه می یابد و برنامه های جذاب تری را ارائه خواهد شد. البته در این مسیر ۲ نکته تاثیرگذار است. یکی بودجه صدا و سیما که عامل اساسی، در حوزه برنامه سازی و شکل گیری چارچوب تولیدات است و دیگری ماجرای انتخابات است. در مورد اول باید اضافه کنم که مردم و شهروندان توقع دارند که پاسخ مناسبی را از برنامه های تولیدی دریافت کنند، برنامه هایی که با دیدن آنها به گونه ای مردم مشکلات و خودشان را در آن ببینند. از سوی دیگر همانطور که گفتم، بحث انتخابات و آمدن رییس جمهور جدید نیز، از دیگر عواملی است که تا مدتها روی تولیدات و اوضاع تلویزیون اثر می گذارد. حال اگر اصلاح طلب ها رأی بیاورند اوضاع به یک شکل است و اگر اصولگرایان رأی بیاورند وضعیت صورت دیگری پیدا می کند.
جبار آذین:
تلویزیون در سال ۹۵ نمره قبولی نگرفت!
جبار آذین از منتقدان تلویزیون و سینما در ادامه، ضمن ابراز نارضایتی نسبی از تلویزیون در سال گذشته، به بانی فیلم گفت: تلویزیون در سال ۹۵ نمره بالای قبولی نگرفت و نیز معاونت و سیاست سازمان، مسئله بودجه و خارج کردن مدیران و افراد حرفه ای از گردانه صدا و سیما نیز باعث شد تا کیفیت تولیدات صدا و سیما لطمه بخورد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر تکرار مکررات از جمله دیگر رخدادهای موجود در تلویزیون بود، ولی در مناسبت ها نیز ما شاهد اتفاق جذاب و تازه ای که نوآوری و خلاقیت در آنها وجود داشته باشد، نبودیم. در واقع برنامه ها و یا فیلم و سریال هایی که حرف تازه ای برای گفتن داشته باشد در این رسانه دیده نشد. این عاملی است که در مجموع موجب شد تا تلویزیون با دستان پر ظاهر شود و این رسانه نتواند نظرات مخاطبان خود را جلب کنند.
آذین با اشاره به تغییراتی که در سازمان صدا و سیما رخ داد، یادآور شد: اغلب تغییراتی که در فرهنگ و هنر رخ می دهد بر مبنای چارچوب های موجود در این حوزه نیستف بلکه سیاست آن را تعیین می کند. بسیاری از ارگان ها و سازمانها به طور مستقیم و یا غیرمستقیم بر روند تولیدات اثرگذار هستند و آدم هایی از حوزه های گوناگون گاه وارد عرصه مدیریت صدا و سیما می شوند این مسئله موجب می شود که نیروهای غیرمتخصص وارد کار شوند و اتفاقاتی که باید رخ ندهد. به همین جهت گزینش های سیاسی موجب آسیب به تلویزیون می شود.
این منتقد در پایان ضمن بر شمردن عواملی که به بهبود اوضاع تلویزیون کمک می کند، خاطرنشان کرد: رفع مشکل مادی سازمان، استفاده از مدیران کاربلد و هنرمندانی که حرفه ای هستند، اگر به درستی صورت بگیرد، اتفاقات خوبی در این رسانه رخ می دهد. همراهی رسانه با مردم و پیش روی آن تناسب با فضای جامعه می تواند موجب شکل گیری رسانه ملی به معنای واقعی شود.
حسین سطان محمدی:
انتخابات سرنوشت تلویزیون را تعیین میکند!
حسین سلطان محمدی در بخش دیگری از این گزارش، در گفت و گو با بانی فیلم پیرامون فعالیت های تلویزیون در حوزه تولیدات در سال گذشته با اشاره به معاونت سازمان صدا و سیما بیان کرد: آقای میرباقری که پیش از این هم سمت معاونت سازمان صدا و سیما را عهده دار شده بود، پس از آغاز فعالیتش، بدون اینکه نقاط اوج و فرود عجیبی داشته باشد، با توجه به برنامه سازی، حضور چهره ها و… تجربه های موفقی را رقم زد.
وی در ادامه با اشاره به عوامل موثر بر اوضاع تلویزیون اضافه کرد: عدم استفاده مکرر از چهره های تجربه شده ای که مردم از آنها استقبال نمی کنند، یکی از مواردی است که در سال گذشته کمتر به چشم خورد، علاوه بر اینها جذب تماشاگر در ساعات حساس که خیلی ها در آن تایم به سراغ ماهواره می روند نیز از دیگر اتفاقاتی است که باید رخ دهد و در سال گذشته مقداری شاهد آن بودیم.
سلطان محمدی درباره اوضاع و احوال این رسانه در سال آینده بیان کرد: قطعاً ۳/۱ از سال متاثر از برنامه های انتخاباتی و ویژه برنامه ها برای کاندیدای ریاست جمهوری و تبلیغات آنها خواهد بود. در ۳/۲ باقی مانده نیز براساس نتیجه نهایی انتخابات شاهد برنامه هایی گوناگون و با یک نگاه، که حاصل تغییر در ریاست جمهوری است، هستیم. یعنی فضای سیاسی موجود تا مدتها تاثیر خود را روی روند برنامه سازی خواهد داشت و چهار سال بعدی از رخدادها و نگاه موجودی که انتخاب می شود نشأت می گیرد. ما نیز به همراه بقیه مردم باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه تغییراتی رقم می خورد تا بعد درباره سرنوشت تلویزیون در سال پیش رو براساس نگاه سیاسی موجود قضاوت کنیم.