تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • پیام تسلیت مدیرعامل بیمه ایران برای در گذشت آقای سیف،از کارکنان بیمه ایران

  • نگاهی به نمایش «آداب شکار روباه»/ چادرنشینی به وقت مرگ و خیانت

  • تولید اقتصادی از خاک کم عیار؛ نگاهی به ۲۷ سال فعالیت کارخانه لیچینگ سرچشمه

  • جلسه معرفي ودموی سامانه سيپا و پلتفرم ابزارهاي تامين مالي زنجیره توليدبا حضور مدیر عامل پست بانک ایران برگزار شد 

  • پویش ایران برای ایران همراه با پوشش خطر جنگ

  • هدیه همراه اول به مردم لرستان به‌مناسبت ثبت جهانی دره خرم‌آباد

  • تشریح آخرین اقدامات انجام شده برای پایداری خدمات بانک سپه

  • مدیر شعب بانک مسکن آذربایجان شرقی بین کرد: پرداخت بیش از ۹۱ هزار میلیاردریال تسهیلات نهضت ملی مسکن / حمایت از اقشار کم درآمد و فاقد مسکن از اولویت هاست

  • مناسبت چهل و پنجمین دوره قرعه کشی حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک مسکن و در گفتکو با کارشناس مسایل قرآنی مطرح شد: انجام مطلوب رسالت دینی و اجتماعی بانک مسکن با انجام امور عام المنفعه / مصرف مال انسان در مسیر خیر و برکت با افتتاح حساب های قرض الحسنه پس انداز

  • وظیفه اصلی تأمین اجتماعی، پرداخت حقوق کافی و به‌موقع و ارائه خدمات درمانی باکیفیت است

واریته
صفحه اصلی›واریته›امتیاز «پنچری» بازیگرانی است که چند سال در تلویزیون نبودند

امتیاز «پنچری» بازیگرانی است که چند سال در تلویزیون نبودند

توسط اپراتور خبر
۱۳۹۶-۰۴-۲۹

یک منتقد تلویزیون یکی از امتیازهای سریال «پنچری» را حضور بازیگرانی دانست که چند سال در تلویزیون نبودند.

رضا صائمی منتقد سینما و تلویزیون نقدی بر سریال «پنچری» که این شب ها به کارگردانی برزو نیک نژاد از شبکه سه سیما روی آنتن می رود به نگارش درآورده است. وی در این متن با اشاره ای خلاصه و یک خطی به ماجرای ازدواج شخصیت اصلی قصه به عنوان یک کلیشه کلی توضیح داده که کارگردان در پرداخت خود به این قصه تکراری موفق بوده است یا خیر.

متن یادداشت وی را در زیر می خوانید:

«سریال «پنچری» را می توان تقاطع دو تجربه زیسته هنری دانست. تجربه تجمیع دو دهه سریال سازی طنز در تلویزیون و تجمیع تجربه های فردی برزو نیک نژاد چه در مقام نویسنده و چه کارگردان. حاصل ضرب این دو تجربه تجمیع شده که یکی سویه جمعی و دیگری سویه فردی دارد در «پنچری» تجلی می کند و شاید بتوان گفت نوعی هم افزایی دراماتیک که از تجمیع این دو تجربه حاصل شده، هویت و ماهیت «پنچری» را می سازد.

از این حیث تجمیع این دو تجربه در نهایت در شخص برزو نیک نژاد تجلی می کند و از زاویه نگاه و دوربین و روایت و حتی زیست – جهان او باید به «پنچری»، قصه اش و دنیای آدم های قصه اش نگریست و اگر کسی با کارنامه و سبک و سیاق او در کارگردانی آشنا باشد، می تواند امضای او را در پلان به پلان اثر، بازشناسی و ردیابی کند.

تاکید نگارنده بر مولف گرا بودن سریال را از نوع روایت قصه می توان استخراج کرد. واقعیت این است که قصه نه تنها قصه تازه ای نیست که یکی از تکراری ترین قصه های تلویزیونی است. تعریف یک خطی آن این است که «پنچری» داستان پسری است که همه مقدمات را چیده تا به دختر مورد علاقه‌اش برسد اما در این مسیر اتفاقاتی رخ می‌دهد که او برای رسیدن به خواسته‌اش همه اطرافیانش را به چالش می‌کشد. خب این قصه که خیلی قصه آشنایی است پس چرا در حین تماشای سریال چندان تکراری بودن آن را حس نمی کنیم. این همان جایی است که قدرت و تمهید کارگردانی، هنر خود را نشان می دهد. اینکه فرم و ساختاری برای روایت قصه ات انتخاب کنی که مضامین تکراری را در شمایلی تازه و متفاوت به تصویر بکشد و این البته بزرگترین چالش ما در عرصه نمایش است؛ چالش فرم و روایت وگرنه ما در مضمون و محتوی کمبود خاصی نداریم.

اینکه خیلی ها می گویند مشکل ما فیلمنامه است، فیلمنامه را باید در ذیل فرم و ساختار روایی درام قرار داد که در نسبت تنگاتنگی با اجرا و کارگردانی قرار دارد و جالب اینکه خیلی از مواقع ضعف اجرا را نمی بینیم و همه چیز را به فیلمنامه ختم می کنیم. اجرا، فرم، شکل و شیوه بیان هنری به قدری مهم است که برخی می گویند قصه های دنیا به پایان رسیده آنچه مهم است شیوه روایت آن است. از این حیث باید «پنچری» را در ترازوی کارگردانی آن سنجید که فرم و الگوی روایی آن به نقطه قوتش بدل می شود.

یکی از سخت ترین میدان های کارگردانی مجموعه های پر بازیگر و پر شخصیت است که هدایت بازیگران و قرار دادن آنها در اندازه های استاندارد و دکوپاژ صحنه را دشوار می کند که برزو نیک نژاد از پس آن برآمده و توانسته آنها را در جایگاه نسبتا خوبی در پازل متن قرار دهد.

بازنمایی بصری در بستر یک تقطیع متناوب از صحنه ها به موازات خرده روایت هایی که از داستانک های درهم تنیده می بینیم توانایی کارگردن را در هویت بخشی و انسجام روایت و هدایت بازیگران و کاراکترها در راستای خط اصلی داستان را اثبات می کند. بر همین مبنا می توان گفت که نیک نژاد در رعایت و لحاظ کردن منطق اندازه ها به عنوان دال مرکزی کارگردانی به ظرافت عمل می کند و ساختار روایت را در مسیر درست قصه قرار می دهد. راستش را بخواهید باید بگویم برزو نیک نژاد در مقام کارگردان تغییر خاصی نکرده و همان جهان و زبان هنری و نمایشی خود را دارد اما همان جهان نمایشی را به جهان اجتماعی و انسانی آدم های قصه اش نزدیک کرده است. به این معنا که ما در شخصیت های قصه علی رغم وجوه طنازانه ای که دارند و بالطبع انتظار سویه فانتزی هم در آنها می رود اما به دغدغه های زندگی امروز و مسایل و مصائبی که مردم در جامعه کنونی دارند نزدیک تر شده است.

از جمله امتیازهای این سریال استفاده از برخی بازیگرانی بود که چند سالی در قاب تلویزیون نبودند و حتی در حال فراموشی بودند. کنار هم قرار گرفتن آنها علاوه بر برانگیختگی حس نوستالژیک مخاطب، نشان داد که هنوز چه ظرفیت و جلوه های تازه ای از بازیگری آنها وجود دارد که می توان از آن بهره برد. فارغ از همبازی شدن دوباره یوسف تیموری و حمید لولایی، حضور رضا داوود نژاد از نقاط قوت این مجموعه به حساب می آید که خاطره سازی را با خاطره بازی در هم آمیخته و جلوه عاطفی آن را پررنگ تر کرده است.»

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=20388

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • واریته

    مذاکرات جدی اپل برای تصاحب کسب‌وکار تولید مودم‌های 5G اینتل

    ۱۳۹۸-۰۵-۰۱
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    با ۱۰ سوغات خوشمزه و صنایع دستی بوشهری ها آشنا شویم

    ۱۳۹۸-۰۱-۱۵
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    کنسرت مشترک شجریان با ارکستر اورنج کانتی

    ۱۳۹۷-۱۲-۱۵
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    ٥ دلیل برای این‌که «شبی با عبدی» را نبینیم

    ۱۳۹۷-۰۵-۱۷
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    گوگل قوانین جدید حفظ حریم خصوصی را برای افزونه‌های کروم اعلام کرد

    ۱۳۹۸-۰۳-۱۴
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    دیدن تئاتر آل پاچینو ۹۵۰ یورو آب می‌خورد!

    ۱۳۹۷-۰۶-۲۴
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • پیام تسلیت مدیرعامل بیمه ایران برای در گذشت آقای سیف،از کارکنان بیمه ایران

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۲۷
  • نگاهی به نمایش «آداب شکار روباه»/ چادرنشینی به وقت مرگ و خیانت

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۲۶
  • تولید اقتصادی از خاک کم عیار؛ نگاهی به ۲۷ سال فعالیت کارخانه لیچینگ سرچشمه

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۲۶
  • جلسه معرفي ودموی سامانه سيپا و پلتفرم ابزارهاي تامين مالي زنجیره توليدبا حضور مدیر عامل ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۲۶
  • پویش ایران برای ایران همراه با پوشش خطر جنگ

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۲۶
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است