یک افق باشکوه در حوزه کوچینگ کودک و نوجوان
تریتا نیوز -محمدرضا حقدوست سرپرست کوچینگ آکادمی ویموند شد.
محمدرضا حقدوست، مدرس و پژوهشگر علوم شناختی و علوم اعصاب کودک و نوجوان، که نویسنده چهار عنوان کتاب و دارای سابقه درخشان در زمینه مهارت های شناختی کودکان و نوجوانان می باشد، به بهانه انتصاب به عنوان سرپرست کوچینگ آکادمی ویموند به خبرنگار ما گفت:
آکادمی کوچینگ ویموند یک آکادمی علمی کاربردی تخصصی در حوزه کودک، نوجوان و خانواده می باشد که با تکیه بر دو فرایند توانمندسازی شناختی قدرتمند یعنی «آموزش کاربردی» و «کوچینگ راهبردی» سبب کشف گوهر درون ( استعدادیابی ) و شکوفاسازی ( استعدادپروری ) کودکان و نوجوانان می شود.
حقدوست درباره نحوه کوچینگ کودکان و نوجوانان در آکادمی ویموند افزود:
در ورطه کنونی جهان، یافتههای علوم اعصاب به مثابهی چاشنی علوم دیگر میباشد و در عرصههای مختلف نظیر روانشناسی، مدیریت، سیاست، جامعه شناسی و… نتایج تصویربرداری از مغز انسان باعث اعتباربخشی و نگاه واقع بینانه تر به نظریه های علوم انسانی شده است.
کوچینگ تخصصی در زمینه های زندگی (Life Coaching ) و کسب و کار (Business Coaching) در دنیای امروز که از موثر ترین شیوههای یاری رسان است و تحقیقات حاکی از اثربخشی این شیوه برای کودکان و نوجوان هستند، از این قاعده مستثنی نیست.
فرایند کوچینگ یک فرایند توانمندسازی شناختی قدرتمند است که سبب افزایش تفکر خلاق و بهبود کارکردهای اجرایی مغز برای حل مسائل و بهبود زندگی و کسب و کار افراد می شود. ریشه کوچینگ اجماع خلاقانه ای از رشته های مدیریت، روانشناسی، فلسفه، نوروساینس و جامعه شناسی است و حالا علوم شناختی (Cognitive Science) نگاهی بین رشتهای و جامع به ذهن، مغز و رفتار انسان دارد و از منظر های نوروساینس، فلسفه، انسان شناسی، زبانشناسی شناختی و… به انسان می نگرد و این نگاه باعث می شود تا پارادایمها و مدلهای کوچینگ عمیق تر شده و همچنین فرزندان نوظهور مهمی چون نوروکوچینگ (کوچینگ مغز) و کوچینگ شناختی رفتاری (CBC) کودکان و نوجوانان شکل بگیرند.
حقدوست همچنین افزود:
ویموندیارها، فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد روانشناسی هستند که براساس مدلهای کوچینگ استاندارد و مبتنی بر علوم شناختی در مسیر کشف گوهر درون و شکوفاسازی کودکان و نوجوانان در این مسیر کنارشان هستند.
در این راستا آکادمی ویموند طی تحقیقات گسترده، برای نخستین بار یک مدل شایستگی و صلاحیت های ویژه برای کوچینگ تخصصی کودک و نوجوان مبتنی بر علوم شناختی طراحی کرده است بنام «رستاک» که این واژه اجماع پنج صلاحیت اصلی یک کوچ کودک و نوجوان است:
روانشناسی آکادمیک ( ر )
سبک زندگی یادگیرنده و جستجوگرانه ( س )
تفکر خلاق و نقاد ( ت )
ابعاد متنوع علوم شناختی ( ا )
کوچینگ و تسهیلگری ( ک )
حقدوست در نهایت گفت:
آکادمی کوچینگ ویموند در این سالها پیشگام در آموزش جوانب مختلف علوم شناختی به کودکان و نوجوانان و ارتقای مهارت های شناختی بواسطه کارگاه های دراماتورژی(نمایش پردازی) و بازی محور بوده است و در این نقطه مهم از حضور روانشناسان تازه نفس و مشتاق و جستجوگر برای پا نهادن در وادی بی انتهای کوچینگ کودک و نوجوان استقبال میکند و چند و چون آن متعاقبا توسط آکادمی ویموند اعلام خواهد شد.