گوگل دوپلکس آماده پاسخگویی به بسیاری از تماسها نیست

بسیاری از تماسهای گوگل دوپلکس را انسان پاسخ میدهد و هنوز هوش مصنوعی آمادهی پاسخگویی به تمام تماسها نیست.
گوگل دوپلکس (Google Duplex)، فناوری هوش مصنوعی شرکت گوگل، بهمنظور رزرو تلفنی برای کاربران طراحی شده است. قابلیت رزرواسیون گوگل دوپلکس میتواند بهطورگسترده دردسترس باشد؛ اما این بدان معنا نیست که هوش مصنوعی آمادهی پاسخگویی به هر تماسی است. غول دنیای جستوجو در مصاحبهای با نیویورکتایمز تأیید کرد حدود ۲۵ درصد از تماسهای گوگل اسیستنت در مرکز ارتباط تماس را انسان پاسخ میدهد و ۱۵ درصد از دیگر تماسها نیز به مداخلات انسانی نیاز دارند. در آزمونهای روزنامهی مذکور، این نسبت بیشتر از مقدار یادشده بود؛ از هر چهار رزرو موفق، سه مورد با مداخلهی انسان ثبت میشد.
دلایل متعددی برای نیاز به مداخلات انسانی وجود دارد. برای مثال، در یکی از موارد بهنظر نمیرسد گوگل دوپلکس هنوز نمیتواند نشانههای رزرواسیون در دنیای واقعی را تشخیص دهد. بنابراین، قبل از آنکه در هر موقعیت مسئولیتی برعهده داشته باشد، به آموزش بیشتر تماسهای واقعی در محیط واقعی نیاز دارد. نکتهی درخورتوجه این است که دستیار صوتی هوشمند گوگل از رویکردی محتاطانه برای ارتباط با کاربران استفاده میکند. این رویکرد به این معنا است که گوگل دوپلکس باید در محیط کسبوکار با احترام با کاربران رفتار کند و برخورد مناسبی با آنها داشته باشد. این قابلیت به گوگل دوپلکس کمک میکند به هوش مصنوعی بهتری تبدیل شود.
نگرانی اصلی این است که گوگل دربارهی قابلیتهای فناوری دوپلکس بیشازحد اغراق کرده باشد؛ چراکه این فناوری برای انجام هرگونه رزرو طراحی شده و طبق نتایج بهدستآمده، مشخص شده گوگل دوپلکس هنوز آمادهی انجام این کار نیست. گوگل دوپلکس نیازمند آموزش و یادگیری بیشتری است و این آموزشها مدتی طول میکشد تا هوش مصنوعی بتواند رؤیای مدیران شرکت گوگل را به واقعیت تبدیل کند.