کسب و کارهایی که بیشترین مخاطب را در اینستاگرام دارند؛ رشد غیر طبیعی تعداد فالوور برخی برندهای ایرانی
به گزارش تریتا نیوز به نقل از گجت نیوز ،در این مطلب میخواهیم کسب و کارها و برندهای ایرانی که بیشترین تعداد فالوور و تعداد لایک را در سال گذشته داشتند بررسی کنیم. همچنین متوجه شدیم که برخی برندها، رشد غیر طبیعی در تعداد دنبال کننده داشتهاند.
اینستاگرام یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی در سراسر جهان است و میلیونها کاربر فعال در کشورهای مختلف دارد. این شبکه اجتماعی یک ابزار تبلیغاتی بسیار مهم برای کسب و کارهای گوناگون به شمار میرود و برندهای معتبر نیز حضور فعالی در اینستاگرام دارند. به هر حال امروزه بازاریابی اینترنتی، تبلیغات مهم و هدفمندی برای کسب و کارها محسوب میشود و به همین دلیل برندهای مختلف تلاش میکنند برای افزایش بازدید صفحه خود، فالوورها یا دنبال کنندگان زیادی در این شبکه اجتماعی داشته باشند.
بیشترین تعداد فالوور متعلق به کدام کسب و کارها است؟
حالا به تازگی آماری منتشر شده که پرمخاطبترین و پرلایکترین صفحههای برندها و کسب و کارهای ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام را به ما نشان میدهد. طبق این آمار، دیجی کالا، آسان پرداخت، نماوا، اسنپ، همراه اول، تخفیفان، لست سکند، آپارات، فیلیمو و هف هشتاد بیشترین تعداد فالوور را در سال ۹۸ در اینستاگرام داشتند. در تصویر زیر ردهبندی کسب و کارهای ایرانی بر اساس تعداد دنبال کننده در اینستاگرام را مشاهده میکنید:
اما لزوما داشتن تعداد مخاطب بالا به معنای داشتن بیشترین تعداد لایک نیست. وقتی به آمار پرلایکترین صفحههای کسب و کارهای ایرانی نگاه میکنیم، متوجه میشویم که دیجی کالا با داشتن بیشترین تعداد فالوور در ایران در رتبهبندی تعداد لایک در رده پنجم قرار دارد و آسان پرداخت بیشترین میزان لایک را به خود اختصاص داده است. اپراتور اول ارتباطی کشور یعنی همراه اول چه در میزان فالوور و چه در تعداد لایک در جایگاه چهارم و پنجم قرار گرفته و در بین اپراتورهای تلفن همراه بهترین جایگاه را دارد. در ادامه، ردهبندی کسب و کارهای ایرانی بر اساس میانگین لایک در اینستاگرام در سال ۹۸ را مشاهده میکنید:
ابزار هایپ ادیتور (Hypeauditor) یک پلتفرم بررسی اعتبار و ردهبندی حسابهای اینستاگرامی است. ما در این ابزار، میزان رشد و همچنین رتبهبندی صفحات اینستاگرامی برخی کسب و کارهای ایرانی را بررسی کردیم و به نکات جالبی دست یافتیم. در این بررسی ما متوجه شدیم که برخی برندها در اینستاگرام رشد غیر طبیعی و عجیبی داشتند. این ابزار به عنوان مثال در پیج اینستاگرامی ایرانسل، رشد غیر طبیعی در دوازده ماه گذشته را تشخیص داده است.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، صفحه ایرانسل در اینستاگرام در یک سال اخیر رشد عجیبی داشته و اکنون به تعداد ۳۸۳ هزار فالوور رسیده است. وقتی به تعداد لایکهای پستهای این صفحه نگاه میکنیم نیز متوجه ناهمخوانی تعداد لایکها و تعداد فالوورها میشویم؛ یعنی با این میزان دنبال کننده، تعداد لایکها باید خیلی بیشتر از این میزانی که هست باشد. این وضعیت را برای برخی برندهای دیگر نیز مشاهده کردیم.
با این حساب میتوانیم نتیجه بگیریم که تعداد فالوورهای بعضی از کسب و کارهای ایرانی از جمله ایرانسل، حقیقی نیست و نمیتوانیم این رشد عجیب را واقعی بدانیم. حالا این سوال پیش میآید که آیا واقعا داشتن تعداد فالوورها یا دنبال کنندگان زیاد میتواند تا این اندازه اهمیت داشته باشد که برخی کسب و کارها اقدام به خریدن فالوورهای فیک کنند؟ یا این اقدام فقط در راستای خودنمایی و به اصطلاح کم نیاوردن جلوی رقبا صورت میگیرد؟ قطعا با فعالیت درست و اصولی در این شبکه اجتماعی میتوان به تعداد فالوورهای بالا و تعداد لایک زیاد دست پیدا کرد و پیج اینستاگرامی خود را رونق بخشید و نیازی به خریدن فالوور و لایک نخواهد بود.