کاهش دعاوی در دیوان عدالت اداری از راهبردهای تأمین اجتماعی است
سرپرست سازمان تأمیناجتماعی در دیدار رئیس دیوان عدالت اداری، راهبردهای کاهش دعاوی مرتبط با تأمیناجتماعی را بررسی و بر ضرورت توسعه تعامل میان این دو نهاد تاکید کرد.
به گزارش تریتا نیوز به نقل از ادارهکل روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی، دکتر میرهاشم موسوی در این جلسه گفت: درخواست برگزاری این جلسه از سوی سازمان تأمین اجتماعی مطرح شد، چرا که معتقدیم ما و دیوان عدالت اداری، میتوانیم در راستای ارتقای رضایتمندی مردم و رفع مشکلات احتمالی همکاری داشته باشیم. در این زمینه، خواست و اراده سازمان تأمیناجتماعی این است که مسائل مرتبط با دیوان عدالت اداری به سرعت پیگیری و مشکلات احتمالی برطرف شود.
وی با اشاره به وجود مسائل مشترک فراوان میان سازمان تأمیناجتماعی و دیوان عدالت اداری، اظهار داشت: بخشی از مسائل و مشکلات فعلی، ناشی از تبعات تصمیمات گذشته و اقداماتی است که در دیگر سازمانها و نهادها انجام میشود و خروجی نهایی آن به تأمیناجتماعی میرسد.
وی با تأکید بر اینکه در سازمان تأمین اجتماعی سه مفهوم “تحول، عدالت و اعتماد” مبنای فعالیت و ارزیابی اقدامات قرار دارد، اظهار داشت: محتوای اصلی اقدامات در دستور کار این سازمان “تحول و عدالت” است و نتیجه این اقدامات، جلب اعتماد مردم خواهد بود. معتقدیم هر چقدر که کار و تلاش در سازمان تامیناجتماعی صورت گیرد اگر منجر به عدالت نشود، اثر مطلوبی نخواهد داشت و به اهدافمان نمیرسیم و دچار چالش خواهیم بود.
موسوی با بیان اینکه تحقق عدالت موضوعی بلندمدت و نیازمند توجه همهجانبه است، گفت: تحقق عدالت با برگزاری یک جلسه و تشکیل یک کارگروه قابل انجام نیست. ما نیازمند کار و تلاش بسیار زیادی در این حوزه هستیم و باید مطابق اصول سهگانهای که از ابتدای فعالیت خود ترسیم کردهایم با مشارکت و همکاری جامعه کارگران، بازنشستگان و کارفرمایان و همکاری و حمایت سایر ارگانها به دنبال تحقق اهداف سازمان باشیم.
وی ایجاد فهم مشترک در سطح جامعه و مسئولان کشور درباره تأمیناجتماعی را برای ایجاد تحول و تحقق عدالت و بهدنبال آن افزایش اعتماد نسبت به این سازمان، بسیار مهم دانست.
موسوی صیانت از منابع صندوق تأمین اجتماعی به عنوان حقالناس را از مسائل بسیار مهم برشمرد و گفت: در موضوع تحقق عدالت بین قضات محترم دیوان عدالت با مدیران و کارشناسان تأمین اجتماعی تفاوت دیدگاهی وجود ندارد و البته برگزاری کمیتههای مشترک میتواند در نزدیک شدن دیدگاهها موثر باشد.
وی با بیان اینکه یکی از شعارها و اولویتهای دولت جدید مقررات زدایی و تسهیل فرآیندهاست، گفت: این موضوع در سازمان تأمین اجتماعی نیز با جدیت پیگیری میشود.
موسوی تفکیک بین نگاه حمایتی و بیمهای را از دیگر مسائل حائز اهمیت در حوزه رفاه اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: در مجموعه حاکمیت و حوزه رفاه اجتماعی قطعا باید نگاه حمایتی قوی نسبت به اقشار ضعیف جامعه وجود داشته باشد اما باید بین ماموریت حوزه حمایتی و بخش بیمهای و نحوه تامین منابع در این دو بخش تفکیک و تمایز قائل شویم و تکالیف حمایتی بر عهده بخش بیمهای قرار نگیرد.
وی همکاری سازمان تأمین اجتماعی و دیوان عدالت اداری را بسیار مهم دانست و گفت: کارگروه مشترک تأمین اجتماعی و دیوان عدالت اداری میتواند زمینه ساز رفع بسیاری از مسائل و بهبود روند خدمت رسانی به جامعه را به دنبال داشته باشد.
مهرداد قریب معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی است که با توجه به وسعت و تنوعی که در ارائه خدمات در حوزه کارفرمایان و بیمه شدگان وجود دارد، تعداد شکایات زیاد بوده است.
وی افزود: با توجه به پیگیریهای قضات دیوان عدالت اداری و مدیران بیمه ای سازمان تعداد دعاوی کاهش یافته اما لازم است که در مباحثی که سازمان مشکل دارد هم چاره اندیشی شود تا حقوق سازمان تضییع نگردد.
وی ادامه داد: تامین اجتماعی یک سازمان درآمد و هزینهای است و حتی در بودجه کشور هیچ بودجهای جداگانهای ندارد و برخی شکایات در واقع توقعی نابهجا و غیر قانونی است که از سازمان وجود دارد.
قریب گفت: در سال ۹۹ بالغ بر ۷۹ هزار مورد ادعای احتساب سابقه بررسی شده و ۷۲ درصد پذیرفته شده است. عدم پذیرش ادعای سابقه از سوی سازمان تامین اجتماعی براساس دلایلی قانونی و منطقی انجام میشود.
قریب ادامه داد: در مواردی ادعای سابقه بیمه در خصوص بیمه شده فوت شده است که پس از فوت بیمه شده صرفا نسبت به ۹۰ روز سابقه اشتغال فرد ادعا مطرح میشود تا شرایط برای برقراری مستمری بازنشستگی فراهم شود و یا در مواقعی رای صادر شده با دوره سربازی بیمه شده تداخل دارد که از قضات دیوان عدالت اداری تقاضای بررسی دقیقتر اینگونه پروندهها را داریم.
وی ادامه داد: در مواقعی کارگاه طبق بازرسی سازمان تعطیل یا تخریب شده و یا در خصوص کارگاه خانوادگی یا کارگاهی که در محل مسکونی است که نمیتوانند از طریق هیاتهای حل اختلاف اقدام کنند و بررسی ادعای بیمه شده از سوی سازمان امکانپذیر نمیباشد. در سال گذشته و امسال ۳۰ تا از خدمات غیرحضوری شده مانند ارسال لیستها که از طریق الکترونیک انجام می شود.
قریب با بیان اینکه آموزشهایی را برای نمایندگان هیاتهای تشخیص مطالبات برگزار نمودهایم و برای همه استانها آموزشها را انجام دادیم و نتایج بسیار خوبی داشته، گفت: برخی از اعتراضها شامل؛ رای هیات بدوی و تجدید نظر میباشد که در دوره رسیدگی هیچ جرایمی به آن تعلق نمی گیرد.
قریب ادامه داد: در ارتباط با کارگاه های ثابت ما به هیچ عنوان ضریب اعمال نمی کنیم مگر در مواردی که دفاتر قانونیشان را در اختیار سازمان قرار نمیدهند که طبیعی است که ما باید با بازرسی از دفاتر قانونی برآورد حقبیمه را انجام دهیم یا ضریب بزنیم. در خصوص ۲درصد درمان جانبازان نیز جهت کاهش دعاوی بخشنامه اخیرا صادر شده است.
عمران نعیمی، مدیر کل حقوقی و دعاوی سازمان تامین اجتماعی نیز در این جلسه با بیان اینکه دکتر موسوی سرپرست سازمان تامین اجتماعی بر قانونمندی و رضایتمندی تاکید دارند، گفت: با توجه به حجم خدماتی که از سوی این سازمان ارائه میشود طبیعی است که حجم شکایتها زیاد است. نشستهایی در خصوص پیشگیری از دعاوی داشتیم و به خاطر کرونا جلسات تعطیل شد اما جلسات داخلی در سازمان تامین اجتماعی همچنان برقرار است.
نعیمی افزود: تامین اجتماعی یک سازمان بخشنامه محور است و با توجه به حجم بسیار وسیع عملکرد نیاز به هماهنگی عملکردها در همه استانها وجود دارد که ناخودآگاه نیاز به تصویب بخشنامه وجود دارد که بخشنامههای موجود تلخیص و تنقیح شدهاند و در صدور بخشنامههای جدید تلاش شده است که به آراء هیات عمومی حتماً توجه شود. در ابتدای هر بخشنامه دادنامههایی که براساسآن بخشنامه صادر شده است درج میشود. بخشنامههای جدید حتماً کنترل میشود تا باعث شکایت نشود.
مدیر کل حقوقی و دعاوی سازمان تامین اجتماعی افزود: ریشه بسیاری از دعاوی علیه تامین اجتماعی عدم تامین بارمالی است. در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نیز صراحتاً این موضوع اشاره شده است اگر دولت تعهدات را بپذیرد این سازمان آن را اجرا خواهد کرد.
دکتر نعیمی ادامه داد: در مورد ۲ درصد درمان جانبازان همین بحث تامین بارمالی وجود دارد و دولت تاکنون نسبت به تامین بار مالی آن اقدام نکرده است و با وجود اینکه سازمان تامین اجتماعی به رای هیات عمومی دیوان عدالت احترام میگذارد اما به علت عدم تامین بار مالی با توجه به پذیرش رای هیأت عمومی دیون از تاریخ رای هیات عمومی اقدامات صورت پذیرفته است.
نعیمی با بیان اینکه دعاوی متناسب سازی در خصوص مشاغل سخت وزیان آور مورد توجه این سازمان است، گفت: افراد طبق قانون در این حوزه بازنشسته میشوند و با پیگیری از سازمان تامین اجتماعی در سوابق بیمهای، سوابق سخت و زیان آور در حکم مستمری لحاظ می شود.
وی گفت: ۴۹ هزار پرونده در حوزه احتساب سوابق بوده که ۸۰ درصد آن پذیرفته شده است و بر اساس آن رای هیات عمومی دیوان عدالت که گفته بود افراد قبل از آن که به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند اول در این سازمان ادعای اشتغال آنها بررسی شود، پیاده شده است. با همین اقدامات حدد ۲۰ هزار شکایت در سازمان تامین اجتماعی کسر شده است و در خصوص الباقی مباحث نیز در حال پیگیری جهت رفع مشکلات و کاهش دعاوی سازمان هستیم.