چگونه کودکان با نیازهای ویژه می توانند با همسالان شان دوست شوند؟
تریتا نیوز: سمیرا سرایلو،دانش آموزان با ناتوانایی های یادگیری اغلب احساس انزوای اجتماعی دارند و در دوست شدن با هم سالان شان با مشکل مواجه می شوند. اما کودکان با نیازهای خاص نباید از دوست یابی احساس ناامیدی و سرخوردگی کنند. با بهبود مهارتهایی کلیدی خاص، این کودکان می توانند همانند همکلاسی های عادی شان دوستان بسیاری داشته باشند.
چرا کودکان با نیازهای خاص در دوست یابی با مشکل مواجه هستند
کودکان با ناتوانی یادگیری اغلب به دلایل زیر در دوست یابی با مشکل مواجه می شوند:
اعتماد به نفس پایینی دارند: نگرانی در مورد اینکه بقیه درمورد آنها چه فکری می کنند.
داشتن مشکل در استدلال غیرکلامی و آموختن علائم و اشارات اجتماعی همچون زبان بدن یا معنای تحت الفظی در مکالمات روزانه.
داشتن تعاملات محدود با همسالان عادی اگر بیشتر کلاسهای آنها کلاسهای آموزشی خاص باشند و نتوانند در فعالیتهای فوق برنامه ای که دانش آموزان عادی انجام می دهند مشارکت کنند و ممکن است در بیرون مدرسه علایق محدودی داشته باشند.
دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ممکن است در دوست یابی احساس شکست و ناامیدی کنند. والدین می توانند به کودکان کمک کنند تا بر ترسهای شان غلبه کنند و با گامهای مناسب و درست بتوانند دوستان خوبی پیدا کنند.
چیره شدن بر چالش دوست یابی
والدین می توانند کودکان را در معرض چندین استراتژی قرار دهند تا به آنها کمک کنند تا بتوانند دوست پیدا کنند. آنها می توانند این استراتژی ها را قبل از مدرسه یا قبل از رویدادهای اجتماعی و ورود کودک به اجتماع تمرین کنند. در صورت امکان ، والدین باید به اندازه کافی با کودکان نزدیک باشند تا در صورت لزوم بتوانند با آنها مشورت کنند.
وگرنه، والدین می توانند برنامه هایی بگذارند تا بعد از این گونه اتفاقات با کودکان در مورد آن صحبت کنند.در هر صورت، والدین باید مثبت اندیش باشند و به فرزندان شان بیاموزند که دوست پیدا کردن یک مهارت است که هر کسی با تمرین می تواند بدان دست پیدا کند.
لبخندی دوستانه
به فرزندتان یاد دهید که به افراد جدیدی که ملاقات می کند لبخندی دوستانه و ملایم بزند. او مجبور نیست چیزی بگوید یا کار دیگری انجام دهد، قثط یک لبخند کافی است؛ اگر سایر دانش آموزان لبخند او را با لبخند پاسخ ندادند می تواند نگاهش را برگرداند یا باز هم برای برقراری ارتباط تلاش کند. در پایان روز ، از او بپرسید که درمورد دانش آموزانی که دیده چه چیزی به خاطر دارد.
آیا اسم هایشان را به خاطر دارد؟ آیا به خاطر دارد بچه ها چی پوشیده بودند؟ هدف از این فعالیت تشویق فرزندتان به تشخیص دیگران، لبخند زدن و توجه به ویژگی ها و شخصیت دیگران است. زمانی که فرزندتان توانست به افراد جدید لبخند بزند زمانش رسیده که گام بعدی را بردارید.
سلام و احوال پرسی با همسالان
به فرزندتان یاد بدهید به دیگران لبخند بزند و سلام و احوال پرسی کند. به فرزندتان اطمینان دهید که هیچ لزومی ندارد بعد از سلام کردن حتما با طرف مقابلش صحبت کند مگر اینکه با او احساس راحتی کند. در پایان روز، از او بخواهید درمورد افرادی که با آنها سلام و احوال پرسی کرده برایس شما صحبت کند. کسی پاسخ سلام او را داده؟ اگر کسی جواب سلام او را نداد، فرزندتان دیگر لزومی ندارد با او حرف بزند. اگر فرزندتان احساس راحتی کرد، حالا آماده است تا گام بعدی را بردارد.
شروع مکالمه
به فرزندتان آموزش دهید که لبخند بزند، احوال پرسی کند و باب سخن را با دیگران باز کند.
از فرزندتان بخواهید هر روز در مدرسه سعی کند که به یکی از بچه ها لبخند بزند، سلام و صحبت کند. صحبتهای کوتاه و معمول را با فرزندتان تمرین کنید تا او بدون اشتباه و با تسلط آنها را اجرا کند. او می تواند درمورد آب و هوا، فعالیتهای کلاس یا تکالیف یا سایر عبارتهای مثبت با هم کلاسی هایش باب صحبت را باز کند. و در این موارد نظراتی را بیان کند. اگر در بیان این حرفها راحت بود فرزندتان می تواند گام بعدی را بردارد.
پرسیدن سوالاتی مودبانه
به فرزندتان هنر پرسشهای مودبانه را یاد دهید. پرسیدن سوالات مودبانه از دیگران راهی مهم برای فرزندتان است تا بتواند درمورد دیگران چیزهایی را یاد بگیرد و علایق مشترک را برای ایجاد رابطه ای دوستانه بیابد. به فرزندتان بیاموزید که نحوی حرف زدن دیگران در مورد خودشان راهی خوب و عالی برای فرزندتان است که به دیگران کمک کند تا احساس ارزشمندی و اهمیت کند. این کار همچنین فشار را از روی فرزندتان بر می دارد چرا که مجبور نیست مکالمه را هدایت کند. طی زمان او می تواند در مواجه با این دانش آموزان راحت تر باشد و بادیگران بهتر تعامل کند.
همچون همیشه، با فرزندتان صحبت کنید تا از دوستان جدیدش و چیزهایی که در مورد آنها می داند برای شما صحبت کند.
نهایتا
طی زمان، مکالمات فرزندتان با دانش آموزان دیگر متنوع تر و کامل تر خواهد شد. می توانید به فرزندتان پیشنهاد دهید که برای بازی کردن با یکی یا دوتا از دوستانش قرار بگذارد. می توانید از راههای دیگر هم برای تشویق فرزندتان به روابط دوستانه با همسالانش استفاده کنید یا کودکان کم رو و خجالتی را به مشارکت در گروه تشویق کنید.