چگونه به کودکان با مشکل رفتار تکانشی کمک کنید؟
تریتا نیوز : از این ۸ توصیه کمک بگیرید تا در خانه و مدرسه کنترل رفتار را بهبود دهید
دانش آموزان با ناتوانی یادگیری گاهی اوقات در توجه سر کلاس با مشکلاتی روبرو می شوند. این به ویژه برای دانش آموزانی صدق می کند که اختلالات کمبود توجه خواه با و بدون بیش فعالی دارند. کمبود توجه می تواند به سرعت به گیجی و گم گشتگی منجر شود، و البته گم گشتگی به ناکامی، بی حوصلگی، و رفتارهای چالش برانگیز منجر می شود.
والدین و آموزگاران می توانند با هم کار کنند تا یک برنامه رفتاری را ایجاد و اجرا کنند که هم در خانه و هم در مدرسه رفتارهای مناسب را تشویق و از آنها حمایت کنند.
در برخی شرایط، ممکن است لازم شود تا از یک رفتار درمانگر مجرب و کارآزموده که بتواند کمک کند تا یک برنامه اصلاحی رفتار و قرارداد رفتاری را ایجاد کند کمک بگیرید.
برنامه های رفتاری خوب عموما از این عناصر اصلی ساخته می شوند:
- از تقویت مثبت برای رفتار مناسب استفاده کنید. این یک عادت مهم برای والدین است تا بتوانند رفتار مناسب را ایجاد کنند، زیرا معمولا زمانی که کودکان رفتار شایسته ای دارند به سادگی این رفتار خوب از طرف والدین نادیده گرفته می شوند و برعکس به رفتارهای بد واکنش شدید نشان داده می شود. این رفتار خرد کننده و آزاردهنده نیست که ما باید فقط به آن توجه کنیم و عکس العمل نشان دهیم بلکه رفتارهای درست هم عکس العمل مناسب ما را می طلبند. یادبگیرید تا رضایت و خشنودی تان را از تلاش های فرزندتان به او نشان و ابراز کنید و به او نشان دهید که متوجه کارهای خوب او هستید.
- سعی کنید تا به محض اتفاق افتادن رفتاری خوب و پسندیده و متناسب با آن، آن رفتار را مورد تشویق قرار دهید. قطعا نگه داری از فرزند تکانشی انرژی جسمی و ذهنی زیادی از شما می گیرد، اما اگر شما کم بیاورید، مداخله های شما کمتر موفق خواهد بود و اصلا موثر نخواهد بود.
- اجازه بدهید تا پیامدهای طبیعی نقش تقویت کننده منفی را برای رفتار اشتباه به عهده بگیرند.برای مثال، بچه ای که در کلاس خوب گوش نمی کند ممکن است نیاز داشته باشد تا بیشتر در مدرسه بماند تا تکالیف خانه اش را انجام دهد یا حتی تکالیف بیشتری انجام دهد. بله، ممکن است آزار دهنده باشد، اما این پیامد طبیعی رفتارش است. شما می توانید بعد از مدرسه از شیوه های صلح آمیز بهره بگیرید تا مطمئن شوید که کودک از انجام تکالیفش اطلاعاتی که باید کسب می کرده را گرفته است و از بقیه بعد از ظهرش به خوبی استفاده کند.
- از سخنرانی و انتقاد به کودک بپرهیزید.به جای آن بر عبارتهای مبتنی بر واقعیت در مورد مشکل رفتار و پیامد آن تمرکز کنید. به جای گفتن جملاتی مانند ” فکر نکنم متوجه پیامد کارت شده باشی درسته؟” شما می توانید بگویید”متوجه شدم که دوباره تکالیفت را نیاورده ای. نگرانم که امشب هم مجبور باشی تکلیف دو برابر انجام بدهی.”
- در مدرسه، این کودک را نزدیک همکلاسیش بنشانید که بتواند الگوی رفتاری مناسبی برای او باشد.
- رفتارهای نامناسب جزئی را نادیده بگیرید و بر رفتارهای مشکل ساز مهمتر تمرکز کنید. اگر کودک طرح آموزش فردی دارد، چک کنید تا ببینید آیا اهداف رفتاری خاصی بخشی از این طرح هستند یا نه.
- ارتباط بین مدرسه و خانه برای اطمینان از اینکه قوانین یکسانی در هر دو جا اجرا می شوند ضروری است، و اینگونه می توانید همدیگر را در جریان چالش ها، بهبودها و استراتژی های موثر قرار دهید.
- بقیه ی کودکانی را که رفتار درست و مناسب دارند چه در خانه و چه در مدرسته تشویق و تحسین کنید.
با اجرا و به کارگیری این استراتژی ها شما فرزندتان را با قوانینی خاص آشنا می کنید، الگوهای مثبت، و تجربه مهمی از مواجه شدن با پیامدهای طبیعی رفتارهای نامناسب را در اختیارش قرار می دهید. طی زمان و با کمک شما ، فرزندتان استراتژی هایی را کسب می کند که می تواند هم برای خودش و هم اطرافیانش موثر و مفید باشد.