چند وظیفگی را با این روشهای ساده متوقف کنید
گرچه چندوظیفگی مهارتی جذاب بهنظر میرسد، اما مغز انسان برای این کار طراحی نشده است. با ۶ استراتژی ساده چندوظیفگی کنار بگذارید.
بسیاری از گروههایی که میخواهند بهرهوری خود را افزایش دهند به دنبال عملکرد بهتر در چند وظیفگی هستند؛ اما باید گفت که چند وظیفگی به بهرهوری بیشتر منجر نمیشود. چند وظیفگی میتواند به استرس، بیخوابی، افسردگی و حتی مرگ منجر شود. چند وظیفگی فوایدی نیز دارد؛ اما در کل کارشناسان معتقدند که چند وظیفگی برای مغز چیزی جز ضرر ندارد.
در حقیقت چند وظیفگی از نظر فنی غیر ممکن است؛ چرا که مغز انسان به گونهای طراحی شده است که در هر زمان تنها بر یک وظیفه تمرکز کند. بنابراین چند وظیفگی در حقیقت، بدین معنا است که شما یک کار را تا حدودی انجام داده و سپس سراغ یک وظیفه دیگر میروید. پژوهشهای بسیاری نشان دادهاند که جابهجا شدن بین این وظیفهها انرژی و زمان بسیاری را هدر میدهد. چند وظیفگی باعث میشود تا سازماندهی به افکار دشوارتر شده و کیفیت کار کاهش یابد.
حال برای ترک چندوظیفگی چه باید کرد؟ راه حل های ترک چند وظیفگی بسیار غیر ممکن به نظر میرسد. شما باید عادت جدیدی را در خود ایجاد کنید که کمی دشوار است. به عنوان مثال، در بسیاری از منابع ذکر شده است که هر روز مدیتیشن کنید. اما بیایید صادق باشیم. جذابیت چند وظیفگی، به خصوص برای کارآفرینها و مدیرعاملها غیرقابل مقاومت است. یک مدیرعامل با خود میگوید که افراد و موارد زیادی هستند که به توجه و زمان من نیاز دارند، کارمندان من به پاسخهای سریع نیاز دارند، آیا میتوان از آنها خواست که صبر کنند بدون آنکه کسبوکار زیر سوال برود؟ یک مدیرعامل برای موفقیت اعضای تیم خود مسئول است و با خود میگوید چگونه میتوانم آنها را وقتی که به من نیاز دارند نادیده بگیرم؟ به عبارت دیگر، چگونه میتوان حواسپرتیها را از بین برد؛ وقتی این حواسپرتیها بخشی ضروری از شغل شما هستند؟
شما به استراتژی های ضد چند وظیفگی نیاز دارید که نیازی به تغییر زمان بندیها، ایجاد یک عادت جدید یا تغییر کامل روش کاری نیاز نداشته باشد. ۶ استراتژی زیر، میتوانند در ترک وظیفگی به شما کمک کنند. نیازی نیست که برای انجام دادن آنها برای مدت زمانی مشخص مانند یک ماه، یک هفته یا حتی یک روز متعهد باشید. فقط یکی از آنها را انتخاب کرده، امتحان کنید و حس آن را تجربه کنید.
۱. جلسههایی ۱۵ دقیقهای و ۴۵ دقیقهای ترتیب دهید
به دلایلی، جلسهها اغلب ۳۰، ۶۰، ۹۰ یا ۱۲۰ دقیقه به طول میانجامد. این اعداد ضریب هایی از ۳۰ هستند. اما کارهای بیشتری را میتوان در زمان کمتری انجام داد. با تعیین جلسه های ۱۵ و ۴۵ دقیقه ای میتوان اطمینان داشت که شرکت کنندهها به اصول مشخص شده برای جلسه پایبند بوده، بر مهمترین مسائل تمرکز خواهند داشت و در زمان مناسب کار خود را به پایان خواهند رساند. پس از آن بسیاری از ما زمان بیشتری خواهیم داشت تا بر روی موارد دیگر تمرکز کنیم.
۲. به مقاومت در برابر یک حواسپرتی متعهد باشید
در مقابل یک حواسپرتی مقاومت کنید. خود را متعهد کنید که در طول یک جلسه گوشی هوشمند خود را چک نکنید. اگر در یک جلسه نشستهاید و احساس میکنید که باید حتما گوشی هوشمند خود را چک کنید، با آن احساس بجنگید. وقتی که در یک جلسه حضور داشته باشید و گوشی هوشمند خود را چک نکنید، انرژی ذهنی که میخواستید صرف چک کردن ایمیلها کنید، میتواند صرف بیان ایدههای جدید شود.
۳. فقط برای ۳۰ دقیقه ایمیل خود را چک کنید
کارشناسان پیشنهاد میدهند تا زمان چک کردن ایمیلهای خود را مشخص کرده و اینباکس را در سایر اوقات روز نادیده بگیرید. البته این استراتژی به زمانبندی دوباره نیاز دارد و این کار مخصوصاً در کسبوکارهای سرویس دهنده ممکن نیست. اما میتوانید خود را متعهد کنید که ایمیل یا اسکایپ خود را برای ۳۰ یا ۶۰ دقیقه چک نکنید. خلاقیتی که در طی این زمانهای تمرکز به سراغ شما میآید، باور نکردنی است.
۴. ایمیلهای خود را پاک کنید
شما نمیتوانید از حجم ایمیلهایی که به شما ارسال میشود بکاهید؛ اما میتوانید تعداد آنها در اینباکس را کاهش دهید. کارشناسان پیشنهاد میدهند هر ایمیلی را که مستقیماً بر کار شما تاثیری ندارد بلافاصله پاک کنید. با پاک کردن تعداد کمی از ایمیلهایی که برای شما اهمیتی ندارد، آغاز کرده و اطلاعات آنها را در جای دیگری ذخیره کنید.
۵. از تماسهای تصویری استفاده کنید
وقتی که همکار شما روبهروی شما نشسته، انجام دادن چند وظیفه دیگر دشوار خواهد بود. این امر به صورت مجازی نیز صدق میکند. وقتی تماس ویدئویی برقرار میکنید، موظف هستید که تماس چشمی خود را حفظ کنید؛ بنابراین فرصت حواسپرتی شما کاهش یافته و میتوانید تماماً بر وظیفهای که در حال انجام آن هستید تمرکز کنید.
۶. نفس عمیق بکشید
اگر تاکنون توانستهاید عادت مدیتیشن را در خود ایجاد کنید که هیچ؛ در غیر اینصورت هنگامی که احساس میکنید تمرکز ندارید، سعی کنید که بی حرکت نشسته و پنج نفس عمیق بکشید. این کار بسیار دشوار است؛ مخصوصا وقتی تجربه میدتیشن یا یوگا نداشته باشید. بنابراین با دو یا سه نفس عمیق آغاز کنید. دم را از بینی و بازدم را از دهان خود انجام دهید. تنفس عمیق فشار خون را کاهش داده و ذهن شما را پاک میکند. هر دوی این موارد به کاهش استرس در محیط کار منجر میشود.