تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • راهکارهای عملی برای حل بحران انرژی در صنعت/ بسته‌های حمایتی وزارت صمت کارگشای تولید است

  • مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت بیمه ملت برگزار می‌شود

  • مدیرعامل بیمه ایران در گفت‌وگوی زنده با برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ تشریح کرد؛ پوشش بیمه‌ای خودروها و منازل آسیب‌دیده در حملات اخیر رژیم صهیونیستی

  • دور باطل وعده‌های خودروسازان

  • بسته حمایتی وزارت صمت برای پایداری تولید

  • هشدار متخصصان درباره گرمازدگی

  • توصیه‌های تغذیه‌ ای برای کاهش آثار مخرب ریزگردها

  • صبانور در مجمع سالانه خود ۶۵۰ ریال سود تقسیم کرد/ افزایش ۱۹ درصدی فروش محصولات

  • تقدیر نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی از بانك صنعت و معدن

  • روند باثبات معاملات کالا و مواد اولیه تولید در بورس کالای ایران

واریته
صفحه اصلی›واریته›چرا ۹۰درصد آسانسورهای ایران «غیر استاندارد» است؟

چرا ۹۰درصد آسانسورهای ایران «غیر استاندارد» است؟

توسط اپراتور خبر
۱۳۹۸-۰۵-۰۶

بیش از ۹۰ درصد آسانسورهای ایران به دلیل استفاده از قطعات غیر استاندارد، نصب دستگاه توسط افراد غیر مجرب، سرویس نادرست و عدم توجه به آیین نامه بازرسی و نصب حرفه ای توسط بازرسان تایید صلاحیت شده طبق مقررات صنعت ساختمان کشور،  غیر استاندارد هستند و این تهدیدی جدی برای سلامت هموطنان است.

سقوط آسانسور در دانشگاه صنعتی شریف در سال گذشته نشان داد که آسانسور غیر استاندارد، چالشی جدی در زندگی امروز ایرانیان است. اول آبان ۱۳۹۵، مدیرکل استاندارد تهران، فهرست اسامی سازمان های دولتی که آسانسور غیر استاندارد داشتند را رسانه ای کرد.

ایلخانی، رئیس سابق اتحادیه آسانسور و پله‌برقی هم قبلا گفته بود که کمتر از ١٠‌درصد ٧٥٠‌هزار دستگاه آسانسور فعال کشور استاندارد هستند.

فعالان بازار آسانسور هم توضیح می‌دهند قطعات بی‌کیفیت آسانسورهای ایران از چین می‌آید و البته بسازوبفروش‌های زیادی هستند که آسانسور را تنها یک وسیله لوکس می‌دانند و به فروشندگان می‌گویند ارزان‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین آسانسور را به آنها بفروشند. سر دیگر این ماجرا مهرفروشی شرکت‌های سازنده آسانسور است که مجوزهای لازم را دارند و مهرشان را به شرکت‌های بدون مجوز سازنده آسانسور می‌فروشند.

آسانسور غیر استاندارد

ضلع بعدی این ماجرای هولناک، مردم هستند. مدیران برخی ساختمان‌های تهران به «شهروند» می‌گویند چکاپ سالانه آسانسور چیزی حدود ٨٠٠‌هزار تا یک‌میلیون تومان قیمت دارد اما پول جمع‌کردن از همسایه‌ها برای چکاپ آسانسور کار حضرت فیل است و کمتر کسی زیر بار این ماجرا می‌رود.

نصب آسانسورهای غیر استاندارد، چالش صنعت ساختمان سازی در ایران است و این مشکل، مربوط به سال های اخیر نیست و مدت ها است که گریبان گیری این صنعت بزرگ و حیاتی کشور شده است.

مقوله ایمن سازی آسانسور و رعایت اصول ایمنی در ساخت و ساز و ساختمان سازی و نگهداری ساختمان، یک مساله فرهنگی است که ریشه در عدم باور ایرانی ها در پذیرش قطعی مسائل بهداشت ایمنی و حرفه ای یعنی HSE دارد.

آسانسور غیر استاندارد

متاسفانه برای بسیاری از مهندسان و سازندگان و تولید کنندگان ایرانی، مقوله بهداشت ایمنی و حرفه ای در کارخانه ها و کارگاه ها و مراکز تولیدی و خدماتی، اصلا موضوع جدی نیست و شاید به همین خاطر است که حوادث ناشی از کار، سالانه میلیون ها دلار به اقتصاد کشور آسیب می زند و باعث مرگ و میر و نقض عضو و از کار افتادگی صدها کارگر در طول سال می شود.

نمونه اش را در تراژدی پلاسکو، سقوط آسانسور در دانشگاه صنعتی شریف و آتش سوزی پتروشیمی ها و پالایشگاه ها در یک دهه اخیر شاهد هستیم. نصب آسانسور و رعایت مسائل ایمنی و توجه به استانداردهای صنعت ساختمان که مهندسان مکانیک و برق و عمران طبق استانداردهای نظام مهندسی ساختمان کشور ، موظف به رعایت آن هستند، مقولاتی است که ایمنی آسانسور را می تواند تحت الشعاع خود قرار دهد.

بازرسی ادواری از آسانسور نصب شده، الزام اقانونی است که بعضا اهالی یک ساختمان به دلیل هزینه های چند میلیونی سالانه، از زیر بار ان شانه خالی می کنند و نتیجه اش هم بعضا حوادثی تلخ را رقم می زند. آسانسور امروزه وسیله ای گران با ارز ۱۳ هزار تومانی است. نگهداری آن نه فقط بخاطر مسائل ایمنی بلکه بخاطر موضوعات اقتصادی، اهمیت بسزایی دارد.

از سال ۱۳۸۴ . . . .

سقوط آسانسور تا ‌سال ٨٤ در ایران جدی گرفته نشد و از این‌ سال بود که دادن پایان‌ کار به ساختمان مشروط به تاییدیه استاندارد آسانسور‌ها شد.

با این وجود ایلخانی، رئیس سابق اتحادیه آسانسور که دلیل این اتفاق را اجباری‌نبودن بازرسی‌های ادواری می‌داند،  می‌گوید: «متاسفانه تا زمانی که درخواستی از سوی صاحبان آسانسورهای واحدهای شخصی وجود نداشته باشد، امکان بازرسی‌های ادواری امکان‌پذیر نیست.»

صاحبان ساختمان‌ها دلیل دیگری را برای نگرفتن استاندارد ادواری اعلام می‌کنند. گرفتن این مجوز استاندارد برای دو آسانسور حدود ٢‌میلیون تومان خرج روی دست سازنده می گذارد.

یک واقعیت تلخ!

معمولا سازنده‌هایی که در مناطق جنوبی تهران فعالیت می‌کنند، به سراغ آسانسورهای چینی می‌روند و ارزان‌ترین جنس موجود در بازار را انتخاب می‌کنند و این برای اپارتمان های لاکچری صادق نیست.

بارها برای سازندگان ساختمان پیش آمده که کارفرمایان از سازندگان درخواست می‌کنند که از قطعات و وسایلی در ساخت آسانسور استفاده شود که حداقل قیمت را داشته باشد و وقتی به کارفرما (مالک ساختمان) گفته می شود که این قطعات کیفیت ندارد و احتمال وقوع حادثه را بالا می‌برد، می‌گویند بازرس استاندارد به کیفیت کاری ندارد و فقط چک‌لیست الزامات را تیک می‌زند و همین که رعایت ظاهر شود و فلان قطعه موجود باشد، کافی است!

حتی بسیاری از بسازو‌بفروش‌ها خط تلفنی که جزو آخرین استانداردهای آسانسور است و نصب آن در کابین الزامی شده را فقط وقتی بازرس برای بازدید اول می‌آید، نصب می‌کنند و بعد آن را برمی‌دارند. از این نمونه ها در صنعت ساختمان سازی ایران که این روزها در رکود شدید قرار دارد، بسیار است.

به نظر می رسد با این وضعیت دراماتیک غیر استاندارد بودن اکثر آسانسور ها در ۳۱ استان کشور، یا باید تا اطلاع ثانوی، تنها از آسانسور برج ها و ساختمان های لاکچری استفاده کرد یا بیخیال آسانسور سواری در ساختمان های مسکونی شد تا وضعیت اصلاح شود. اگر چه این موضوع، چالشی برای کودکان و کهنسالان و بیماران است. HSE را جدی بگیریم.

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=87544

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • واریته

    در عرض ۱۵ دقیقه برای مصاحبه شغلی آماده شوید

    ۱۳۹۷-۰۵-۰۹
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    کشف بقایای یک شهاب سنگ متعلق به زمان پیدایش منظومه شمسی در کویر لوت

    ۱۳۹۵-۱۱-۲۷
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    رازهای بازیگری از زبان هنرپیشه معروف سینما

    ۱۳۹۶-۰۶-۱۲
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    به‌روزرسانی جدید تلگرام با تغییرات کامل در شخصی‌سازی پس زمینه چت منتشر شد

    ۱۳۹۷-۱۱-۱۴
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    کم‌محلی مردم به امیر تتلو و لغو کنسرت

    ۱۳۹۷-۰۵-۱۷
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    کدنام گوشی‌های پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس ال فاش شد

    ۱۳۹۸-۰۱-۲۵
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • راهکارهای عملی برای حل بحران انرژی در صنعت/ بسته‌های حمایتی وزارت صمت کارگشای تولید است

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۲۰
  • مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت بیمه ملت برگزار می‌شود

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۲۰
  • مدیرعامل بیمه ایران در گفت‌وگوی زنده با برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ تشریح کرد؛ پوشش ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۱۹
  • دور باطل وعده‌های خودروسازان

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۱۹
  • بسته حمایتی وزارت صمت برای پایداری تولید

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۱۹
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است