تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • در آئین امضای تفاهمنامه با شرکت بلاروسی بلاز، با حضور وزیر صمت مطرح شد؛ تاکید مهندس آقاجانلو بر بومی سازی دامپتراک های بلاز در ایران

  • اعضای جدید هیئت مدیره شرکت‌های تابعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس منصوب شدند

  • بورس کالا میزبان عرضه ۴۵۱ هزار تن انواع محصول

  • درخشش «ونوین» با رشد ۲۶ درصدی درآمدها

  • مدیرعامل شرکت ملی مس در نشستی با حضور رئیس هیأت عامل ایمیدرو و مدیرعامل بلاز کشور بلاروس اعلام کرد: همکاری با شرکت بلاز برای تحقق اهداف برنامه‌های توسعه معدنی شرکت مس

  • برگزاری مزایده عمومی ۱۳۳ فقره از املاك مازاد بانك ملت

  • پیام مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور به مناسبت هفته دولت

  • به مناسبت هفته دولت؛ سفر مدیرعامل پست بانک ایران و هیات همراه به استان خراسان رضوی

  • لیست شعب کشیک بانک سینا در روزپنجشنبه ۶ شهریور ماه ۱۴۰۴ 

  • مرحله سوم تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی واریز شد

واریته
صفحه اصلی›واریته›چرا هواپیما ردیف شماره ۱۳ ندارد؟

چرا هواپیما ردیف شماره ۱۳ ندارد؟

توسط اپراتور خبر
۱۳۹۶-۱۰-۱۳

ای هواپیما دقت کرده اید؟ آیا وقتی بلیط هواپیما را چک می کردید تا صندلیتان را پیدا کنید متوجه شده اید که هواپیما ردیف ۱۳ ندارد؟ در مورد نحسی عدد ۱۳ در رسم و رسوم سنتی فرهنگ های مختلف شنیده ایم.

شماره ۱۳ و سقوط هواپیما

عدد ۱۳ در باورها و فرهنگ های مختلف نحس شمرده می شود و کشورهای مختلف رسم و رسوم گاه عجیبی در مورد این عدد دارند. این باورها که عموما نشات گرفته از خرافات و ذهنیت های نادرست است آنقدر گسترش پیدا کرده که حتی در عرصه های مدرن زندگی ما نیز ردپایش دیده می شود. بسیاری از ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی معتبر در چینش صندلی ها و شماره گذاری ردیف ها عدد ۱۳ را از قلم می اندازند و ردیف ۱۳ در این هواپیماها وجود ندارد! شماره بندی ردیف ها معمولا به این صورت است: ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴…

از جمله هواپیمایی های معتبر دنیا که این باور خرافی را در شماره ردیف های هواپیما استفاده می کنند عبارتند از: ایرفرانس (AirFrance)،ایبریا (Iberia)، ایرترن (AirTran)، ایر نیوزلند (Air New Zealand) و هواپیمایی مشهور و لوکس لوفت هانزا (Lufthansa)!

نحسی ردیف 13

داستان از کجا شروع شد؟

مشخص نیست این تصمیم عجیب از چه زمانی در دستور کار ایرلاین ها قرار گرفته است. اما چیزی که واضح است این است که خیلی سال پیش فردی به دلیل باور به نحسی عدد ۱۳ در شماره گذاری ردیف های صندلی هواپیما ۱۳ را حذف کرده است و از آن زمان این کار متداول شده و در بسیاری از ایرلاین ها گسترش پیدا کرده است. البته ممکن است در حال حاضر ادامه این کار و اینکه همچنان ردیف ۱۳ وجود ندارد خنده دار و عجیب به نظر برسد اما به گفته مسئولین ایرلاین کانتیننتال (Continental ) هزینه تغییر شماره گذاری صندلی های ۶۰۰ هواپیمای این شرکت به حدی زیاد خواهد شد که ترجیح می دهند آن را به حال خود بگذارند و همچنان بدون ردیف ۱۳ به جابجایی مسافران ادامه دهند.

ردیف شماره 13 هواپیما

آیا ایرلاین ها به نحسی عدد ۱۳ اعتقاد دارند؟

جودی گراهام ویور، سخنگوی شرکت هواپیمایی ایرترن (AirTran) در مصاحبه ای با روزنامه یو اس تودی (USA Today) در مورد حذف عدد ۱۳ در شماره گذاری ردیف ها اینطور توضیح می دهد:

«اکثر مردم نمی خواهند در ردیف شماره ۱۳ بنشینند. اینکه ما به عنوان شرکت هواپیمایی این خرافات و باور را قبول داریم یا نه مهم نیست. ما ایرلاین هستیم و هدفمان ارائه خدمات به مشتریانمان است. اگر چنین باوری در فرهنگ عمومی وجود دارد و مردم کشورهای مختلف همچنان این عدد را نحس می دانند ما هم به این باور احترام می گذاریم و آن را در نظر می گیریم.»

وقتی از جنیفر جانزن، مدیر روابط عمومی شرکت لوفت هانزا دلیل این کار عجیب پرسیده شد، اینطور توضیح داد:

«در هواپیماهای ایرلاین لوفت هانزا شماره ردیف ها به این صورت است که بعد از ردیف ۱۲ ردیف شماره ۱۴ وجود دارد. چون بسیاری از مسافران این عدد را نحس دانسته و نشستن در ردیف ۱۳ را نشانه بدشانسی می دانند، فکر می کنند که اگر ردیف شماره ۱۳ در هواپیما وجود داشته باشد ممکن است هواپیما سقوط کند! در هواپیماهای ما علاوه بر ردیف شماره ۱۳، ردیف شماره ۱۷ نیز وجود ندارد! چون چندین کشور، از جمله ایتالیا و برزیل عدد ۱۷ را عددی نحس و نشانه بدشانسی می دانند.» با این حال جانزن به این موضوع نیز اشاره می کند که هواپیمایی لوفت هانزا علیرغم این باورهای نادرست از گیت شماره ۱۳ استفاده می کند و هواپیمایی به شماره LF-013 نیز دارد که روزانه از هامبورگ به مقصد فراکفورت پرواز می کند.

ترس از ردیف 13 هواپیما

این مطلب تا حد زیادی درست است. زیرا مسافرانی هستند که به خودی خود از پرواز و سفر هوایی می ترسند و مدام نگرانند که هواپیما سقوط کند یا حادثه ای پیش بیاید، چه برسد به اینکه ردیف شماره ۱۳ هم در هواپیما وجود داشته باشد. اما نکته ای که جالب توجه است این است که هواپیمایی آلاسکا (Alaska Airlines) در تمام هواپیماهایش قانون حذف ردیف ۱۳ را اجرا کرده است، به جز یک هواپیما: بوئینگ ۷۳۷-۹۸۰۰

علت چیست؟

وقتی از یکی از مدیران این شرکت هواپیمایی علت این کار پرسیده شد اینطور توضیح داد که هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ قرار نبوده جزو ناوگان هوایی آن ها باشد. آلاسکا ایرلاینز معمولا از بوئینگ ۷۳۷-۷۰۰ و بوئینگ ۷۳۷-۹۰۰ استفاده می کرد تا اینکه تصمیم گرفته شد بوئینگ سری ۸۰۰ را نیز به ناوگان خود اضافه کند. به دلیل کنسل کردن سفارش چند ایرلاین، هواپیمایی آلاسکا توانست یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ را حاضر و آماده خریداری کند. چون این هواپیما از ابتدا برای این ایرلاین طراحی نشده بود ردیف ۱۳ هم در شماره گذاری ردیف های صندلی وجود داشت! اما این شرکت هواپیمایی در سفارش های بعدی خود بوئینگ سری ۸۰۰ را بدون ردیف ۱۳ سفارش داده است!

گیت شماره 13

در آخر نظر یکی از کارشناسان صندلی هواپیما را در این مورد پرسیدیم:

سایت Seatguru.com به بررسی و نظرسنجی صندلی های هواپیمای ایرلاین های مختلف می پردازد. مردم می توانند در این سایت در مورد صندلی های هواپیما نظر بدهند و با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند. مت دیملر، موسس این وبسایت در مورد حذف ردیف ۱۳ این توضیح را می دهد:

«فکر می کنم هدف ایرلاین ها از حذف ردیف ۱۳ کمک به کاهش نگرانی و استرس مردم از پرواز و سفر هوایی باشد. با اینحال بسیاری از ایرلاین هایی که ردیف ۱۳ را استفاده نمی کنند پروازهایی با شماره ۱۱۳ یا ۲۱۳ انجام می دهند، که اگر از دید نحسی ۱۳ و خرافات به آن نگاه کنیم این پرواز هم به همان اندازه بدشگون و نحس خواهد بود. به شخصه مشکلی ندارم که در ردیف ۱۳ بنشینم، اما طبق نظرسنجی های وبسایت ما صندلی شماره ۱۳ صندلی قرمز (یعنی بدترین صندلی برای نشستن) معرفی شده است.»

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=41544
تگ ها ردیف هواپیماسفرگردشگریهواپیما

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • اقتصاد

    معرفی محصولات و خدمات اعتباری بانک گردشگری در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته

    ۱۴۰۰-۱۱-۰۹
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    اقتصادجهانی و صنعت گردشگری بیشترین ضربه از کرونا را تجربه کرده اند!

    ۱۳۹۹-۰۸-۱۳
    توسط مهناز خدادوست
  • سلامت

    COVID-19 چیست و چگونه می توانم از خودم محافظت کنم؟

    ۱۴۰۰-۱۲-۰۳
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    طرح ویژه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در حمایت از کارآفرینی و اشتغال‌زایی در مناطق میزبان و همجوار صنعت ‏پتروشیمی ...

    ۱۴۰۰-۰۸-۰۴
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    مصاحبه با مدیر استانی بانک صنعت و معدن استان مازندران در خصوص اقدامات انجام شده و برنامه های آتی این ...

    ۱۴۰۰-۰۶-۱۶
    توسط مهناز خدادوست
  • واریته

    نگاهی به عکس‌های تاریخی بی‌نظیر از خرید مردم در یکصد سال پیش در شهر نیویورک

    ۱۳۹۶-۱۰-۱۲
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • در آئین امضای تفاهمنامه با شرکت بلاروسی بلاز، با حضور وزیر صمت مطرح شد؛ ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۰۵
  • اعضای جدید هیئت مدیره شرکت‌های تابعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس منصوب شدند

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۰۵
  • بورس کالا میزبان عرضه ۴۵۱ هزار تن انواع محصول

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۰۵
  • بانک اقتصادنوین

    درخشش «ونوین» با رشد ۲۶ درصدی درآمدها

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۰۵
  • مدیرعامل شرکت ملی مس در نشستی با حضور رئیس هیأت عامل ایمیدرو و مدیرعامل بلاز ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۰۵
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است