چاپ کتابی درباره زندگی و آثار هیچکاک/«ه همانند هیچکاک» عرضه شد
کتاب «ه همانند هیچکاک» (زندگی و آثار آلفرد هیچکاک) نوشته پرویز نوری به تازگی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب پنجمین عنوان از مجموعه «مطالعات سینمایی» است که این ناشر چاپ می کند.
این کتاب به نوعی معرفی و نقد آثار سینمایی آلفرد هیچکاک فیلمساز معروف انگلیسی است که به هالیوود رفته و تعدادی از آثار ماندگار تاریخ سینما را ساخت. پرویز نوری محقق و منتقد سینما این اثر را نوشته و گردآوری کرده و کتاب، با مقدمه ای از پرویز دوایی دیگر نویسنده و محقق ایرانی که مقیم پراگ است، همراه شده است.
این کتاب ۸ فصل یا عنوان اصلی دارد که به ترتیب عبارت اند از: هیچکاک در آغاز، هیچکاک و زبان تصویر، هیچکاک صامت (۱۹۲۱_ ۱۹۲۹)، هیچکاک ناطق (۱۹۲۹ _ ۱۹۳۹)، هیچکاک در آمریکا (۱۹۳۹ _ ۱۹۴۹)، هیچکاک در دهه طلایی (۱۹۵۹ _ ۱۹۵۰)، هیچکاک در اوج (۱۹۶۰ _ ۱۹۶۹) و هیچکاک در پایان (۱۹۷۰ _ ۱۹۸۰).
در هر بخش از معرفی فیلم های این کتاب، نظر و عقیده منتقدان درباره آثار هیچکاک درج شده که این مطالب، برداشت از نوشته های آن ها در مجله تیک وان (سال پنجم، شماره دوم، ۲۱ مه ۱۹۷۶) هستند.
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
هیچکاک در نوامبر خیلی سریع بازیگران را مشخص کرد. جیمز استوارت برای نقش عکاس با پای شکسته روی صندلی انتخابِ نخست بود. او جانشین خود هیچکاک بود. صندلی چرخ داری که رویش نشسته بود، شبیه به صندلی کارگردان بود. با لنزی طویل پنجره های همسایه ها را دید می زد (در حالی که از پنجره های باز همه چیز انگار روی پرده سینما دیده می شد). برای هر کدام از همسایه ها قصه ای درباره زندگی آن ها می پروراند. همچنین مثل هیچکاک همه را می پایید. هیچکاک از آهنگ ساز فرانتس واکسمن خواست که تمِ آهنگی با عنوان دیدن تو یعنی دوست داشتن تو را در موسیقی متن به کار گیرد. آن آهنگ می توانست بر درگیری رمانتیک _ که در فیلم نامه روی رابطه استوارت با ریموند بر (قاتل همسر) آمده بود _ اثر بیشتری بگذارد. استوارت عکاسی سیار بود و ریموند بر فروشنده ای سیار، و هر دوی آن ها به خاطر خواسته های احساسی شان از یک زن موطلایی جذاب تحت فشار بودند.
در زمان تولید دستیار، هربرت کلمن، با هیچکاک همراه بود. او سال ها یکی از همکاران خلاق کارگردان به حساب می آمد. ری میلاند در زمان ساخت حرف م را به نشانه مرگ بگیر هیچکاک را با کلمن آشنا کرد؛ کسی که حدود سی سال در استودیوِ پارامونت به فعالیت مشغول بود و یکی از بهترین دستیاران کارگردان به شمار می رفت. کلمن در آن زمان به دلیل دستیاری ویلیام وایلر در فیلم تعطیلی رمی (در ایران شبی در رُم) مورد تحسین قرار گرفته بود. هیچکاک برای خودش یک تیم رسمی انتخاب کرده بود. جرج توماسینی تدوینگر و ادیت هد طراح لباس هم به رابرت برکز فیلم بردار پیوسته بودند. در چهار فیلم بعدی، جان مایکل هیز _ چه پاداش می گرفت و چه نمی گرفت _ فیلم نامه نویس هیچکاک بود.
این کتاب با ۲۱۲ صفحه، شمارگان۷۰۰ نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.