پیام وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی
به دنبال رخداد زلزله مهیب بم بود که مجموعه اقدامات بنیادین با هدف کاهش خطر حوادث و سوانح در کشور، مورد توجه کارشناسان و مسوولان قرار گرفت که در ادامه و در سال ۱۳۸۴، تدوین سیاست های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و پس از بررسی و تصویب و تایید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) جهت اجرا به دستگاه های اجرایی مرتبط ابلاغ شد. در ادامه، تدوین قانون مدیریت بحران، بازنگری در آئین نامه ها و ضوابط ساخت و ساز و بطور کلی موارد مرتبط به اقدامات پیشگیرانه و قبل از وقوع حادثه و توجه به ارتقاء تاب آوری کلیه سامانه ها و مولفه های در معرض خطر کشور، با سرعت و جدیت بیشتری دنبال شد.
وزارت راه و شهرسازی نیز با توجه به تنوع و گستردگی حوزه مسوولیت خود، در زمینه ساختمان، مسکن، شهرسازی و حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی، با الهام از سیاست های کلی نظام برای پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه و نیز با در نظر گرفتن قانون جدید مدیریت بحران کشور، توجه ویژه ای به وقوع مخاطرات طبیعی مانند زلزله، فرونشست زمین، سیل، زمین لغزش، مخاطرات آب و هوایی در حیطه های مسوولیتی خود داشته و در این راه در سال ۱۳۹۹، تعیین حریم گسل های ۶ کلانشهر را با هدف کنترل ساخت و ساز در گستره های شهری، مطالعات فرونشست زمین در مسیر زیر ساخت های حمل و نقلی و سکونتگاه های شهری و روستائی، توجه به توسعه تجهیزات هواشناسی و ارتقاء دقت پیش بینی های آب و هوائی ، توجه ویژه به خطر سیل و تدوین ضوابط طراحی و نگهداری مستحدثات در برابر آن را بعنوان اقدامات مهم بنیادین در زمینه کاهش خطرپذیری حوادث و سوانح به اجرا درآورده و در دستور کار قرار داده است.
توجه ویژه به مخاطرات طبیعی در مراحل طراحی و قبل از اجرا، مانند تهیه طرح های تفصیلی شهرها و مکان یابی و مسیریابی احداث زیرساخت ها، از یک طرف و توجه جدی به احتمال وقوع حوادث و سوانح در نگهداری مولفه های خدمت رسان تحت حوزه مسوولیت وزارت راه و شهرسازی مانند راه و راه آهن و ابنیه های فنی، فرودگاه ها و بنادر، مسکن و سکونتگاه های شهری و روستائی، دو راهبردی اصلی این وزارت در کاهش خطرپذیری و ارتقاء تاب آوری و توسعه پایدار کشور خواهد بود.”