مدیر بیمههای عمر و پسانداز شرکت بیمه دانا: پوشش بیمههای عمر متنوع شود
تورم از جذابیت بیمههای عمر کم کرد
با این مقدمه مدیر بیمههای عمر و پسانداز انفرادی شرکت بیمه دانا، در گفتوگو با «دنیایاقتصاد» معتقد است: در موقعیتی که تورم در کشور ما روندی افزایشی به خود گرفته و شیوع کرونا نیز به مشکلات اقتصادی دامن زده است، به نظر میرسد به دلیل کاهش جذابیت پسانداز و سرمایهگذاری در بیمههای عمر، افراد خیلی تمایل به خرید این بیمهنامه نداشته باشند یا از تمدید آن صرفنظر کنند. در چنین شرایطی پیشنهاد این است که بیمههای عمر از حالت پساندازی و سرمایهگذاری به سمت توسعه پوششهای بیمهای حرکت کنند تا مردم برای دریافت این پوششها، تشویق به خرید بیمهنامه عمر شوند.
عزتالله حقیقتی، با بیان اینکه بیمه عمر از دو قسمت پوششهای بیمهای (مانند بیمه عمر، معافیت، حوادث و…) و سرمایهگذاری تشکیل شده است، افزود: هرچه انتخاب پوششها توسط بیمهگذار بیشتر باشد، سرمایه و اندوخته نهایی کمتر میشود و بالعکس هرچه پوشش کمتر باشد، سرمایههای بیمهگذار بیشتر و در بخش پوششهای بیمهای که اغلب در قالب بیمههای عمر گروهی، همراه با قرارداد بیمههای درمانی فروخته میشود، افراد بهجای اینکه به فکر سرمایهگذاری یا پسانداز باشند، تمایل به دریافت پوششهایی بیمهای امراض خاص، ازکارافتادگی، نقص عضو و… دارند.
حقیقتی با بیان اینکه در گذشته شرایط اینگونه بود که متقاضیان خرید بیمههای عمر، سرمایهگذاری در این بخش را با سرمایهگذاری در بانکها مقایسه میکردند (البته مقایسه این دو با یکدیگر به دلیل تفاوتهایی که داشتند خیلی منطقی نبود) یادآور شد: متاسفانه مردم ما بیمههای پساندازی را با بانکها مقایسه نمیکنند؛ زیرا به دلیل تورم افسارگسیخته با بازارهایی چون بازار ارز، طلا و بورس مقایسه میکنند که به نظر از یک رشد اصولی و پایدار پیروی نمیکند.
فرهنگسازی، مولفهای مهم
مدیر بیمههای عمر و پسانداز بیمه دانا، فرهنگسازی برای توسعه این رشته را یکی از مهمترین مولفههای اثرگذار دانست و افزود: هرگونه برنامهریزی در این جهت باید با نظارت نهاد ناظر و با همسویی شرکتهای بیمهای انجام شود، چراکه فرهنگ مقولهای کارکردی و نیازمند تفکر و تعقل جمعی است.
این کارشناس صنعت بیمه بر این باور است: در شرایطی که تورم به شکل افسارگسیخته در حال رشد است، برای توسعه بیمههای عمر در کشور که در حال حاضر بازدهی مناسبی برای دارندگان این نوع بیمهنامهها ندارد، باید بیمههای عمر را از حالت پساندازی و سرمایهگذاری به سمت توسعه پوششهای بیمهای هدایت کرد تا از این بابت تمایل مردم به خرید در جامعه بیشتر شود. آن هم در شرایطی که شیوع کرونا تداومیافته و این موضوع میتواند برای افراد جامعه مخاطرات و ریسکهای زیادی داشته باشد. وی هند را مثال مناسبی برای توضیحات خود دانست و خاطرنشان کرد: مردم هند باوجود داشتن فقر مالی گسترده، به شدت خریدار پوششهای بیمههای عمر هستند. وی فرهنگسازی و نیز گسترش شبکه فروش در این کشور را از عوامل فروش این رشته در آن کشور برشمرد و افزود: علاوه بر دو مولفه یادشده باید به سمت تکثرگرایی و تنوعسازی پوششهای این رشته خاص حرکت کنیم تا مردم ما در هر طبقه اجتماعی و با هر توان مالی بتوانند خریدار این رشته باشند.
فعالیتهای غیرمولد رقیب بازار بیمه
مدیر بیمههای عمر و پسانداز بیمه دانا، وجود بازارهای غیرمولد و تورمزایی مانند طلا و ارز با نرخ بازدهی دورقمی را از عوامل توسعهنیافتگی این رشته در دو سال گذشته برشمرد و توضیح داد: در این شرایط سخت و دشوار تولید چنین محصولات بیمهای با رشد مورد انتظار عملا امکانناپذیر است، اما این دلیل نمیشود تا شرکتهای بیمه از تلاش دست بردارند، چراکه هرگونه تعللی در این برهه از زمان، باعث گسست مردم از صنعت بیمه و بهخصوص رشتههای زندگی میشود.
حقیقتی، مردم ایران را مردمی آگاه و فهیم دانست و ادامه میدهد: اگرچه توان مالی هممیهنان متاثر از کرونا تا حدود زیادی پایین آمده، اما برای کنترل پیامدهای احتمالی این بیماری و مدیریت ریسکهای مالی بهتدریج فروش این رشته همسو با رشد و آگاهی مردم بیشتر میشود.
این کارشناس بیمه، فروش حضوری در شرایط کرونا را حداقل در کوتاهمدت و میانمدت ناممکن دانست و افزود: باید به سمت فروش غیرحضوری برنامهریزی کرد و در این میان نقش شبکه فروش و زمینهسازی برای فروش الکترونیکی بسیار با اهمیت است. حقیقتی باوجود همه این شرایط، فروش سال گذشته را فروش مطلوبی دانست و اضافه کرد: سال گذشته ۷۰ هزار بیمهنامه صادر کردیم و امسال نیز اهتمام ما بر این است که فروش خود را بر پایه بودجه تهیهشده گسترش دهیم، اما محدودیتها و وجود این بیماری خطرناک، بخشی از برنامههای ما را تحت تاثیر قرار داده است که امیدواریم با همسویی و مشارکت همه همکاران و با رهنمودهای مدیرعامل شرکت بیمه دانا، بتوانیم به روند رو به رشد خود را بهعنوان شرکتی الهامبخش ادامه دهیم، چراکه بیمه دانا و بهطور مشخص بیمههای اشخاص، هویت تاریخی بیمه دانا به شمار میآید و ما سعی میکنیم بر بستر چنین هویتی فروش بیمههای زندگی را گسترش دهیم.
تولید حق بیمه مناسب در طرح حوادث مهریار دانا
وی در ادامه به طرح حوادث مهریار دانا اشاره کرد و گفت: ما در این طرح تلاش کردهایم که پرداخت مستمری را به سمت تعهدات پوششهای بیمهای هدایت کنیم و از این بابت توانستیم در حوادث انفرادی در سال ۹۹ عملکرد مثبتی به دست آوریم و ماهانه حدود یک میلیارد تومان تولید حق بیمه داشته باشیم.
حقیقتی بابیان اینکه این میزان تولید حق بیمه را ما درگذشته در طول یک سال در حوزه بیمههای حوادث انفرادی به دست میآوردیم، یادآور شد: اما در حال حاضر بیمه دانا در قالب این طرح که به شکل مجزا ارائه میشود، توانسته تولید حق بیمه مناسبی داشته باشد که آن را میتوان به فال نیک گرفت. وی با بیان اینکه اقبال از این بیمهنامه تاکنون خوب بوده است، اما با توجه به ظرفیتهایی که در این بیمهنامه وجود دارد، پیشبینی ما فراتر از این بوده است گفت: تحقق این هدف نیازمند این است که نمایندگان شرکت آموزشهای لازم را ببینند تا بتوانیم در این زمینه موفقتر عمل کنیم.
مدیر بیمههای عمرو پسانداز انفرادی معتقد است که امسال برنامه شرکت این است که تا پایان سال بتواند بیش از ۳۰ میلیارد تومان تولید حق بیمه حوادث انفرادی را عملیاتی کند که به دلیل شیوع کرونا و عدم آموزشهای لازم به نمایندگان شرکت، پیشبینی میشود این هدف به شکل کامل محقق نشود.
وی بابیان اینکه بیشترین سهم بیمه دانا در تولید حق بیمههای انفرادی است، تاکید کرد: سهم بیمههای عمر در بازار بیمه دانا، حدود ۱۰ درصد است که عدد قابل قبولی است؛ این در حالی است که در شرکت بیمه دانا، بیشتر سهم فروش بیمهنامهها به بیمه درمان اختصاص دارد و در اولویتهای بعدی بیمهنامه خودرو و سپس بیمههای عمر است که توانستیم در تمامی این بخشها جایگاه نسبتا خوبی را در صنعت بیمه کسب کنیم.
ضرورت افزایش نمایندگان فروش متخصص
وی بابیان اینکه معتقد هستیم بیمه عمر فروختنی است تا خریدنی، از اینرو برای توسعه هرچه بیشتر بیمههای عمر در کشور، نیاز داریم تا نمایندگان متخصص بیشتری داشته باشیم و شبکه فروش را در صنعت بیمه تقویت کنیم، افزود: همزمان با تقویت شبکه فروش، اگر محصولات متنوع داشته باشیم و نیاز مشتریان را در نظر بگیریم، بیتردید میتوان افراد بیشتری را مجاب به خرید بیمهنامههای عمر کرد.
به گفته حقیقتی، در کنار این موضوعات مهم، زمانی بیمههای عمر رشد و توسعه پیدا میکنند که اقتصاد ما نیز از یک ثبات نسبی برخوردار باشد. در این شرایط است که افراد میتوانند برای آینده برنامهریزی داشته باشند و خرید بیمهنامهها ازجمله بیمههای عمر را در اولویت قرار دهند. به گفته این کارشناس در شرایط بیثبات افراد تلاش میکنند برای افزایش سودآوری، سرمایههای هرچند خردشان را وارد سایر بازارها کنند و ازاینرو بیمههای عمر مورد غفلت واقع میشوند که در این راستا نیاز است، متصدیان حوزه اقتصاد در جهت ثبات اقتصاد گامهای اساسی بردارند.
وی در پایان ضمن ابراز امیدواری از گذار از این دوره سخت افزود: صنعت بیمه طی یک دهه گذشته شاهد بروز و ظهور شرکتهای بیمه متعددی بوده که برای این تعداد شرکت ظرفیتسازی مناسبی ایجاد نشده است و متاسفانه در این بازار محدود گاه شاهد رقابتی غیرحرفهای هستیم.
حقیقتی کشف بازارهای جدید و توسعه بازارهای نو را مهمترین وظیفه شرکتهای بیمهای با همکاری نهاد ناظر دانست و ابراز امیدواری کرد که همه شرکتهای بیمهای با همفکری و مشارکت و با رعایت اصول حرفهای بتوانند بر مشکلات کنونی فائق آمده و افق روشنی را برای این صنعت تقریبا نو پا ترسیم کنند.
منبع :دنیای اقتصاد